Osteosynthese materiaal verwijderen

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

sh4e

Osteosynthese materiaal verwijderen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-09-24 15:31

Ik heb 5 jaar geleden mijn been op meerdere plekken gebroken, en sindsdien zit er een pin in.
Al die 5 jaar heb ik toch wel last gehouden, lang lopen, avondje dansen of stukje hardlopen gaat niet.
Ik ben bij de chirurg geweest, en nu is er een mogelijkheid om die pin er uit te halen.
Ik twijfel er over,en vind het ook wel spannend dus ik dacht, er zijn hier misschien mensen met ervaringen?

Percy

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-24 16:42

Enigszins, na een nare enkelbreuk is de pin na een jaar verwijderd en daar was ik wel blij mee omdat ik er echt last van had.

Ruim twee jaar geleden heb ik mijn onderbeen verbrijzeld. Open beenbreuk en beide botten in stukjes.
Dat was een direct resultaat van de osteoporose waar ik al langere tijd last van heb.
In mijn geval kunnen de pinnen en schroeven er niet uit omdat mijn botten niet voldoende aangegroeid zijn. Ook weer door de osteoporose. Ik heb nog heel veel last van het materiaal maar het risico is te groot.

Als het bij jou goed aangegroeid is zou ik het zeker laten verwijderen.

SandraWierda

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-24 17:20

Hier ook een gecompliceerde been breuk gehad op mijn 16de (nu 48) pin in de enkel en plaat op mijn scheenbeen. Deze zijn er beide weer uitgehaald. 10 jaar terug nog weer een herstel operatie gehad ivm hamerteen en een pin in mijn dikke teen die zit er nog wel in.

Tinka

Re: Osteosynthese materiaal verwijderen

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-24 17:50

In mijn enkel heb ik al iets van 20 jaar een plaat en schroeven, daar heb ik niet echt last van.
Heb wel bij mijn heup schroeven eruit laten halen. De operatie viel reuze mee met een roesje en ruggenprik.
Had alleen niet geholpen, maar dat heeft een andere oorzaak.

belle_boef

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-24 18:30

Ik heb mijn scheenbeen gebroken. Ook een pen erin. Ik had last van de schroeven en mentaal bang dat als er weer wat zou gebeuren er hele gekke dingen met dat been konden gebeuren. Na een half jaartal schroeven eruit laten halen die irritatie gaven op de huid icm. Schoenen en sokken. Na een jaar alles er weer uit.

germie

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-24 20:15

Ik ken iemand die na een enkelbreuk de pinnen heeft laten verwijderen en direct daarna weer is gaan duiken. Dus het verwijderen is zo gebeurd en daarna kun je direct door.

sh4e

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-09-24 20:25

Bedankt voor jullie antwoorden!
De arts zei al, het kan zijn dat het niet helpt, maar als het maar niet slechter word..
Vandaar een beetje mijn twijfel.
Het is fijn om jullie antwoorden te lezen. Bij mij gaat het inderdaad ook om scheen been en 5 schroeven..
Hoe snel zaten jullie weer te paard?

Percy

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-24 20:31

germie schreef:
Ik ken iemand die na een enkelbreuk de pinnen heeft laten verwijderen en direct daarna weer is gaan duiken. Dus het verwijderen is zo gebeurd en daarna kun je direct door.

Dat hangt er maar helemaal van af welk materiaal en de breuk. Ik moest een nachtje blijven i.v.m. de narcose en mocht twee of drie weken weinig gewicht op de voet zetten.

germie

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-24 20:38

sh4e schreef:
Bedankt voor jullie antwoorden!
De arts zei al, het kan zijn dat het niet helpt, maar als het maar niet slechter word..
Vandaar een beetje mijn twijfel.
Het is fijn om jullie antwoorden te lezen. Bij mij gaat het inderdaad ook om scheen been en 5 schroeven..
Hoe snel zaten jullie weer te paard?

Als je direct vanuit het ziekenhuis kunt gaan duiken, dan kun je ook direct door naar je paard en gaan rijden. Zo'n wondje mag echt geen pijn doen (en anders zorgen ze maar voor goede pijnstillers mocht het wel wat gevoelig zijn) en met een pleister is het ook goed beschermd tegen alles. Wil je zwemmen dan zou ik er even wat tegraderm over doen, dan is het ook waterdicht (tot in ieder geval 60m diepte weet ik uit eigen ervaring, maar omdat er geen lucht in zit kun je ook dieper, maar in Nederland haal je dat toch niet.). Het zou je dus alleen dat uur in het ziekenhuis aan tijdsverlies moeten kosten, dat is immers ook meer dan genoeg na alle ellende die je al eerder gehad hebt.

sh4e

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-09-24 20:42

Nou wondje, ik heb al een beste ritssluiting van de vorige operatie, en nu werden die wonden wel groter gemaakt dat ze er goed bij konden.
Krukken hoefde niet. Wel 2 weken herstellen van de wonden. Maar daar kun je wel mee rijden hoop ik!

Miran

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-24 20:44

Mijn dochter (toen 7 jaar) had na een heupoperatie de plaat er weer uit (moest ivm groei) en mocht 6 weken niet sporten en de eerste 2 weken met krukken. Dit ivm meer risico op een breuk en ik heb dat soort ervaringen nadien wel gehoord. Plaat zat wel echt in de kop van de heup ook. Ingreep zelf viel erg mee.

SandraWierda

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-24 20:45

sh4e schreef:
Nou wondje, ik heb al een beste ritssluiting van de vorige operatie, en nu werden die wonden wel groter gemaakt dat ze er goed bij konden.
Krukken hoefde niet. Wel 2 weken herstellen van de wonden. Maar daar kun je wel mee rijden hoop ik!

5 schroeven is natuurlijk wel iets anders dan eentje. Bij jou moeten er dus 5 gaatjes opnieuw vullen in je scheenbeen. Ik weet niet meer hoelang ik toen niet heb gereden want ik had het gepland in de periode dat mijn paard moest bevallen :D

germie

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-24 20:51

sh4e schreef:

Pleister er op en tegraderm en er kan niets mee gebeuren. Dan kun je sporten en zwemmen met open wonden of hechtingen of wat dan ook.
Is echt wonderspul. En je voelt het niet zitten.

sh4e

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-09-24 20:53

SandraWierda schreef:
sh4e schreef:

5 schroeven is natuurlijk wel iets anders dan eentje. Bij jou moeten er dus 5 gaatjes opnieuw vullen in je scheenbeen. Ik weet niet meer hoelang ik toen niet heb gereden want ik had het gepland in de periode dat mijn paard moest bevallen :D

Haha goed getimed!!
Ja 5 schroeven en die pin dan ook nog, dus er moet wel wat opgevuld worden inderdaad!
Maar 2 weekjes herstel waar de arts het over had valt nog erg mee.

sh4e

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-09-24 20:54

Miran schreef:
Mijn dochter (toen 7 jaar) had na een heupoperatie de plaat er weer uit (moest ivm groei) en mocht 6 weken niet sporten en de eerste 2 weken met krukken. Dit ivm meer risico op een breuk en ik heb dat soort ervaringen nadien wel gehoord. Plaat zat wel echt in de kop van de heup ook. Ingreep zelf viel erg mee.

Fijn om te horen dat de ingreep mee viel!

sh4e

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-09-24 20:56

germie schreef:
sh4e schreef:

Pleister er op en tegraderm en er kan niets mee gebeuren. Dan kun je sporten en zwemmen met open wonden of hechtingen of wat dan ook.
Is echt wonderspul. En je voelt het niet zitten.

Ik zal er eens naar kijken.
Maar snap ook dat de kans op een breuk waar iemand het over had ook aanwezig is.
Maar het is fijn om goede ervaringen te horen!

janneke584

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-24 21:08

Ik heb de schroeven uit de heup laten halen, omdat de boel ontstoken was. Ik heb 2 weken op krukken moeten lopen en daarna weer rustig opbouwen. Geloof dat ik met 4 weken weer op de fiets en het paard zat. Ben blij dat ze eruit zijn. Scheelt heel veel pijn

Percy

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-24 21:24

Luister naar je arts, niet naar iemand op bokt die alles denkt te weten. Ik moest echt wel wat langer herstellen. Als je goed wilt genezen is het advies van de arts toch echt wel leidend.

Hier ervaringen vragen is helemaal oké maar de ervaring van "ik ken iemand en die" zou ik links laten liggen voor je eigen gezondheid :)

sh4e

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-09-24 21:33

Percy schreef:
Luister naar je arts, niet naar iemand op bokt die alles denkt te weten. Ik moest echt wel wat langer herstellen. Als je goed wilt genezen is het advies van de arts toch echt wel leidend.

Hier ervaringen vragen is helemaal oké maar de ervaring van "ik ken iemand en die" zou ik links laten liggen voor je eigen gezondheid :)

Helemaal gelijk! Ik luister absoluut naar de arts.
Ik vind t spannend om de beslissing te maken, en ervaringen met goed gevolg zijn fijn om te horen. En de meeste lijken snel te herstellen wat ik zo lees, dus ik dat ik het ook laat verwijderen.

Vajramani

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-24 21:40

Ik heb na een jaar ook mijn pin later verwijderen uit mijn scheenbeen, die ook vast zat met heel wat schroeven. Geen moment spijt gehad. Operatie moet en kan je niet vergelijken met de 1e operatie dat het erin ging.
Nee ik heb geen last gehad van de operatie en het verwijderen. Was echt een verbetering. Weekje rustig aan doen zodat het bot kan wennen zonder pin en de holte weer kan opvullen. Ik liep ook zo weg. Na een week zat ik weer op het paard

@Germie: het is wel iets meer dan een wondje. Ja de schroeven zijn kleine sneetjes, maar voor de pin is deze toch wel iets groter, in mijn geval een kleine 10cm

Radiostilte

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-24 21:43

Ik heb het na een jaar eruit laten halen. Had ook nog altijd veel last (dikke enkel, pijn, soms mank lopen etc). Dat is allemaal weg gegaan na het verwijderen. Dus ik ben blij dat ik het gedaan heb, geen moment spijt. Beter worden zullen ze wel niet kunnen garanderen maar slechter zal het niet worden. Na de operatie had ik meer last van de wond in de huid dan van de enkel zelf. Maar ik kon eigenlijk gelijk alles weer. Stelde echt weinig voor

Percy

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-24 21:51

Goede keus sh4e. Ik vond het de moeite waard en baal dat het nu niet meer kan. Het is inderdaad wel iets meer dan een klein gaatje maar het herstel is een stuk korter dan de eerste operatie.

RubyRed

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-24 22:12

Ik heb na breuken in scheenbeen en kuitbeen een pin en drie schroeven in mijn scheenbeen gehad. De pin in mijn scheenbeen was te lang, ik kon daardoor mijn knie niet goed strekken en had er last van. Voor mij was het fijn dat het hele spul eruit is gehaald. Wondjes genazen wel moeilijk. Succes!

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-24 02:45

Toen ik 16 was heb ik meerdere schroeven en plaatjes in mn knie gehad. Ik had na de operatie echt heel veel pijn, maar dat is aardig normaal na zo een operatie. Toen werd dat gedaan met 2 grote verticale japen over je knie. Het stuk voor was doof en zou ik weer gevoel krijgen, maar is altijd doof gebleven.

Al met al heb ik toen 4 weken in het ziekenhuis gelegen. Lag er voor de operatie al ruim een weke en daarna een stukje revalidatie daar gehad. Ze wilden me naar de Trappenberg hebben, maar mocht met 2x daags fysio naar huis.

Ik mocht bijna een half jaar niet op dat been staan. Daarna met gewicht opbouwen, toen nog 1 kruk en daarna weer lopen.

Toch heb ik wel al eerder weer gereden en werd ik op mn pony geholpen. Had wel een brace en reed met een zweepje aan die kant. Plus, pony lief was wel loperig en had niet zoveel nodig, wat toen wel scheelde.

Ik hield veel last, dus na een jaar ben ik opgeroepen om alles weer te verwijderen. Dat zou een kleine ingreep zijn, maar liep wat uit. Heb toen weer een weekje met krukken gelopen, maar was snel allemaal goed.

Ik moet eerlijk zeggen dat ik altijd heb geaccepteerd dat die knie niet 100% was en ik ook wat ongelijk liep. Zag het ook aan de slijtage van sloffen en schoenen.
Ik vond het toch wel heel vervelend worden en ben in 2017 nog een keer geopereerd. Zat een stukje bot los en ze hebben het gewrichte mooi schoon gemaakt.
Sindsdien helemaal geen klachten en nu dus best spijt dat ik al die jaren alles als normaal had genomen.

Ook zeiden mensen vaak dat het door de littekens kwam en bijv weersveranderingen etc. De arts in 2017 schrok wel van de littekens, maar goed, dat was toen normaal denk ik dan.

Staat hier los van, maar ik denk dat het wel iets met elkaar te maken kan hebben. Ik kreeg in 2015 een matje in mn buik achter mn navel en had een hele heftige reactie daarop. Dagen in ziekenhuis gelegen, veel pijn, rode opgezwollen buik. Ik denk dus dat mijn lijf snel reageert op dingen die er niet in horen.

sh4e

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-09-24 07:14

Bedankt voor de reacties allemaal, dat geeft wel vertrouwen om er ook voor te kiezen!

Heftig superpony!
Ik heb het inderdaad ook altijd geaccepteerd, maar toen ik na een avondje stappen echt beroerd leip, dacht ik, ik ga toch eens informeren of er niet wat mogelijk is.
Ik heb ook meerdere dove plekken waar het gevoel niet terug komt.

Beetje slordig een te lange pin, of niet Ruby Red?
Ik had ook wat ontstoken wondjes, maar een ab zalfje hielp toen heel snel

Jammer dat het nu niet meer kan Percy! Zeker omdat je er last van hebt!