Niet kunnen slapen bij vroeg opstaan

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

D__S

Niet kunnen slapen bij vroeg opstaan

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-09-24 09:26

Een beetje een rare titel, maar ik probeer het zo goed mogelijk uit te leggen:

Ik werk in shiften, zo zijn er bij ons 2.
De 1e shift gaat van 4u30 of 5u20 (afhankelijk van wat je die dag moet doen op het werk) tot 10u.
De 2e shift gaat van 10u tot het werk gedaan is (dit kan 13u zijn, 14u, 15u, 16u. Later dan 16u is echt heel uitzonderlijk).
Ik werk momenteel 3 dagen in de week: maandag, donderdag en vrijdag. De maandag werk ik (in 95% van de gevallen) de 1e shift, de donderdag en vrijdag werk ik (in 90% van de gevallen) de 2e shift.

Het probleem situeert zich bij de vroege shiften (dus meestal de maandagen). De nacht voor de vroege shiften heb ik heel veel moeite om in slaap te raken, tot op het punt dat er nachten tussen zitten waarbij ik bijna niet kan slapen. Heel vervelend natuurlijk als je de dag erna nog een hele dag mee moet gaan. Ik heb zelf het gevoel dat ik ergens een “innerlijke stress” heb om mij te overslapen omdat ik zo vroeg moet opstaan en daardoor niet in slaap raak.

Mijn routine ‘s avonds is dezelfde als andere avonden, met enkel het verschil dat ik iets vroeger naar bed ga. Op de andere dagen heb ik weinig tot geen problemen om in slaap te raken. Ik ben iemand die veel slaap nodig heeft en ben totaal geen ochtendmens.

Ik vroeg me dus af of er zich iemand van jullie hierin herkent en eventueel tips heeft. Ik zoek dus niet echt tips om in slaap te komen in het algemeen, want dat is anders geen probleem. Maar tips om een beetje om te gaan met die “innerlijke stress”, als jullie begrijpen wat ik bedoel :+
Laatst bijgewerkt door D__S op 05-09-24 09:31, in het totaal 1 keer bewerkt

Miran

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-24 09:29

Ik herken het, werk op zich kantoortijden maar moet soms om 6 uur in de fabriek staan. Maar ook bij vroeg op Schiphol moeten zijn slaap ik amper…
Enige wat voor mij wat helpt is zorgen dat alles klaar staat en evt een 2e wekker erbij, dus ik lees even mee.

troi

Re: Niet kunnen slapen bij vroeg opstaan

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-24 09:31

Heel herkenbaar helaas.

Het enige dat mij werkte was meditatie/ mindfullness. Dat ontspant je lichaam en je geest. Maar vereist wel oefening

Yessy

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-24 09:32

Ik herken het wel ja, ik heb het als ik bijv vroeg op moet om een vlucht te halen. Nou komt daar nog wat reis-stress bij maar wat wel een beetje helpt is zorgen dat je zeker weet dat je de wekker hoort. Dus zet desnoods een ouderwets irritant harde wekker (tring, zoem, alarmgeluiden, of wat dan ook) een meter bij je bed vandaan zodat je 100% zeker weet dat je a) wakker wordt en b) hem niet halfslapend kan uitzetten en verder tukken.

Verder misschien eens proberen om op je normale tijd naar bed te gaan? Ik kan me voorstellen dat als je 6 dagen per week om (ik noem maar wat) 22:30 gaat slapen en nu ineens om 21:00, je lichaam nog niet aan slapen toe is en dan ga je woelen en malen en lukt het helemaal niet meer. Dan kun je misschien beter gewoon accepteren dat die nacht altijd brak is.

En qua werk, er zijn zeker niet toevallig mensen die graag met je ruilen qua shift? Dat je de maandag ook naar de 2e shift kan?

Dees

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-24 09:33

Niet kunnen slapen is vaak het resultaat van overprikkeling.
Of van teveel koolhydraten gegeten.
Je zou beide eens kunnen onderzoeken.

Vervelend is het iig wel!

Marije_jiplover

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-24 09:39

Ik had dat bij nachtelijke oproepdiensten tijdens mijn co-schappen.
Zo bang om niet wakker te worden als de telefoon gaat, dat ik nauwelijks sliep en dus ook als ik niet uit bed gebeld was, toch kapot was de dag(en) erna.

Heb er niet echt een oplossing voor gevonden.
Moet nu ook wel eens echt vroeg op voor werk en dan is vroeger dan normaal gaan slapen wel lastig, maar rustig nog wat lezen of een zacht muziekje luisteren terwijl ik al in bed lig, helpt wel, om in ieder geval vast wat te rusten en daarna in slaap te vallen.

Celebi

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-24 09:46

Als ik weet dat ik vroeg op moet slaap ik ook slecht.. Ik maak me dan onbewust al snel zorgen dat ik te weinig uren slaap ga halen en dan val ik dus niet ik slaap met als gevolg dat ik nog minder uren slaap heb. Wat voor mij op zo'n moment helpt is een geleide meditatie opzetten (een bodyscan vind ik heel fijn) of een minder 'goed' advies: een youtube filmpje aanzetten. Het leidt me af van het piekeren waardoor ik dus vaak wel vrij snel in slaap val. Ik heb ook een beetje het idee dat ik mijn hoofd aan het conditioneren ben want als ik de stem van die youtuber hoor dan ben ik al snel moe. :')

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-24 09:46

Als je toch niet in slaap valt zou ik in elk geval al niet vroeger naar bed gaan omdat je er vroeg uit moet.
Niet nodig en blijkbaar werkt het ook niet voor jou.
Dus dat al laten en gewoon je oude ritme houden.
En probeer het hele ik moet genoeg slapen los te laten?

1 nacht slecht slapen of korter kan echt best, je slaapt de rest van de week wel goed toch.
Niks aan de hand..denk dat als je het los probeert te laten je al een eind komt.
En dat loslaten kun je misschien wat mindfulness oefeningen voor doen, op internet staan er genoeg.

Autumnn

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-24 09:52

Heel herkenbaar, ik heb dat vaak met vroege wedstrijden. Ik ben dan zo bang om me te verslapen dat ik niet kan slapen :Y)
Wat bij mij werkt is lezen… net zo lang tot ik mijn ogen niet meer open kan houden

xMaritt

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-24 10:00

Lig je wakker omdat je te veel ligt te piekeren? Ik zag een pakje terug en tip op Fb voor die site situaties. Was er sceptisch over maar voor mij werkt het als een trein. Het werkt wel alleen in situaties waarbij de oorzaak van het niet kunnen slapen piekeren is. Wat je dan kan doen is random woorden bedenken en opnoemen in je hoofd. Ik roep maar wat, schoen, maan schuur, boek, roos, etc. Het klinkt heel raar maar ik kom daardoor uit de piekermodus en slaap meestal na een paar minuten. Hoop dat een ander er misschien ook wat aan heeft :D

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-24 10:01

Allereerst: zorgen dat je je geen zorgen hoeft te maken over of je wel op tijd wakker wordt.
Dus zorg dat er iets van een wekker paraat staat waar je zeker niet doorheen slaapt. Dat geeft al rust.

En als het in principe maar 1 dag in de week is, en je dan maar tot 10 uur 's ochtends moet werken...?
Kan je dan desnoods daarna niet nog even een dutje doen als de nacht echt slecht was? Of heb je dan andere dingen die per-sé moeten...?

Hutcherson

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-24 10:07

Ik heb het luxe probleem dat ik zelf mijn planning maak, geen ochtend mens ben maar ook twee uur reistijd heb naar mn afspraken (omdat ikzelf verder weg ben gaan wonen voor het perfecte huis).

Meestal plan ik mijn afspraken dus vanaf 12 uur waardoor ik om 10 uur thuis wegrijdt en dus 09:00 uur de wekker zet. Meeste mensen zijn dan natuurlijk al een tijd aan de gang maar ik verdeel mn tijd gewoon anders.
Soms, zoals gister, vandaag, en volgende week woensdag, wil de maatschappij iets van mij of ons en worden er dus afspraken gepland op 'reguliere' tijden. Tussen 8-9 uur in de ochtend, waardoor mijn wekker ineens om 06:00 of 07:00 uur gaat.
Als je van nature pas om 02:00 je bedje in gaat (want biologische ritme is verschoven want hier ga ik het lekkerste op) is 6 of 7 uur in de ochtend rete vroeg. Dus dan kan ik max 3 uurtjes slaap pakken. Als ik 3-4 uur slaap, ben ik de volgende dag nog wel oke maar zodra het 5-7 uur is word ik vaak wakker als een vaatdoek met hoofdpijn en een steek in mijn buik. Voor 1 nacht vind ik die weinige uurtjes niet erg maar als dat langer aanhoud breekt dat echt op.
Ik heb er niet echt een remedie tegen gevonden nog. Ik heb t een soort van geaccepteerd.

Dropveter101
Feeling down? Saddle up!

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-24 10:13

Hoelaat sta je in de ochtend van tevoren op, als je ‘s avonds vroeg naar bed gaat?

Bij mij is het een wereld van verschil om op zondag in ieder geval niet uit te slapen, als ik op maandag ook vroeg op moet. Anders is het ook kansloos voor mij om op tijd in slaap te vallen

En dan nog gebruik ik yoga nidra om mee in slaap te vallen.

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-24 10:28

Herkenbaar.
Ik ben nooit een geweldige slaper. Maar bij een vroege dienst was ik denk ik bang om te verslapen en sliep maar gewoon niet of zo.
Dikke onzin want ben nog nooit in mijn leven door de wekker heen geslapen.
Toch sliep ik dan veel slechter dan bij een middag of avonddienst

D__S

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-09-24 12:25

Wow, wat een reacties al, blijkbaar een gekend probleem bij sommigen. Ik probeer even algemeen te antwoorden.

Verschillende mensen zeiden meerdere wekkers zetten. Er staan altijd 4 wekkers, just in case. Waarvan de laatste 2 met een heel irritant geluid want dan weet ik als die afgaan ik echt moet opstaan. Effectief me overslapen is nog nooit gebeurd (dit ga ik heel stilletjes zeggen want anders is het volgende week misschien wel prijs :') ).

Mindfullness heb ik vroeger nog geprobeerd maar was echt niks voor mij.

Wisselen van shift zodat ik niet de vroege heb is ook niet echt een optie.

Op het normale uur naar bed gaan heb ik ook al geprobeerd, maar ik heb het gevoel dat ik dan toch nog minder slaap. Ik val even moeilijk in slaap als wanneer ik vroeger in bed kruip, maar als ik vroeger in bed kruip heb ik soms toch nog een uur meer slaap dan als ik op mijn normale uur ga slapen.

De ochtend voor ik vroeg in bed moet slaap ik idd meestal wat langer dan door de week, maar ook als ik “vroeg” opsta de zondag heb ik de zondagavond problemen om in slaap te raken.

Ik besef heel goed dat het “maar” om 1 dag in de week gaat. Ik kruip idd meestal terug in bed voor enkele uren als ik om 10u al gedaan heb met werken. Soms is dit echter niet mogelijk als ik bijvoorbeeld nog een afspraak heb of ergens naartoe moet. Ik vind het gewoon vervelend dat ik 1 dag op 7, ofwel in mijn bed moet kruipen overdag, ofwel omval van de slaap als ik dit niet kan doen. Zelfs 1 nacht slecht slapen is voor mij al een hele aanslag op mijn lichaam. Daarom wilde ik eens polsen of er misschien iemand de gouden tip heeft, je weet maar nooit. Indien niet het geval zal ik het idd moeten accepteren dat het 1 dag in de week gewoon brak is.

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-24 12:30

Kijk, als je ervoor zorgt dat je de dag na die vroege dienst niets hoeft. En de ruimte hebt om lekker rustig aan te doen / nog bij te slapen. En je weet zeker dat je een wekker hebt staan waar je zeker niet doorheen slaapt.

Dan kan je je er wellicht bij neerleggen dat het OKEE is. Wat er ook gebeurt.
Want je wordt op tijd wakker. En mocht je de hele nacht niet slapen, dan overleef je die paar uurtjes werken wel en daarna haal je je slaap in.

Als je daar rust in kan vinden, dat het niet zoveel uitmaakt. Dan slaap je wellicht een stuk beter omdat je de druk er af haalt :)

MarliesV

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-24 12:46

Je zou kunnen kijken naar een accupressuur/shakti/spijkermat. Die zorgt er voor dat je je focus moet verleggen naar je ademhaling (want in het begin is het echt wel onaangenaam) en daarmee dus je focus weg haalt van je interne stress zeg maar.

Ik ben na een kwartiertje op de mat echt geestelijk veel rustiger en kan dan dus makkelijker slapen. De eerste keren was super wennen, nu val ik bijna in slaap op de mat.

Bij de Decathlon zijn ze niet duur:
https://www.decathlon.nl/p/spijkermat/_/R-p-343121

Hier een link van een duurdere website over hoe het werkt:
https://www.flowee.nl/pages/acupunctuur-mat

JorineV

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-24 21:54

En als je het andersom aanpakt? Je ritme vervroegen? Op de dagen dat je late dienst hebt, kun je 's ochtends nog even iets in het huishouden doen wat je normaal na je werk zou oppakken.

Duhelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-24 22:56

Herkenbaar, ik werk op verschillende locaties (werven, thuis, kantoor). Meestal op maandag op de werf en dan moet ik om 5 uur op. Ik zie ook vaak 1 of 2 uur snachts passeren.
Echter als ik maar tot 10 uur zou moeten werken zou me dat niet echt uitmaken, kan je in de middag wat bijslapen.
Mijn dagen eindigen meestal thuis pas terug om 17.30, en daarna doe ik nog de paarden etc…

Duhelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-24 22:59

JorineV schreef:
En als je het andersom aanpakt? Je ritme vervroegen? Op de dagen dat je late dienst hebt, kun je 's ochtends nog even iets in het huishouden doen wat je normaal na je werk zou oppakken.

Voor iemand die geen ochtendmens is is dit echt een ramp. Mijn lichaam wil pas tussen 8-9 wakker worden. Op mijn thuiswerkdagen zet ik de wekker dan ook om 8.20 en dan ben ik meestal iets vroeger wakker. Alles voor 8 uur is een ramp. En als ik er niet uit MOET, dan draai ik me gewoon terug om…

Picopico

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-24 01:28

Herkenbaar. Ik ben dan ook steeds bang dat ik niet op tijd wakker word, ook al zijn de keren dat ik daadwerkelijk door mijn wekker heen ben geslapen op één hand te tellen. Het helpt ook niet echt dat als ik eenmaal in slaap val, ik droom dat ik me verslaap :+ Daarnaast zie ik gewoon heel erg op tegen het vroege opstaan en denk ik de hele nacht "o neeee... wat vréééselijk".
Misschien helpt het om te bedenken hoe erg het is als je je wél een keertje verslaapt. Bij de meeste banen is dat nou niet echt heel dramatisch, mits het bij die enkele keer blijft.

Bij mij was de oplossing om ander werk te gaan doen waarbij ik nooit vroeg op hoef. Vroege vluchten boek ik niet. Het enige waar ik een wekker voor moet zetten zijn klusjesmannen :+

JornaR

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-24 01:41

Heel herkenbaar helaas. Ik werk nu 3 jaar in de weekenden op een melkveebedrijf waarbij mijn wekker op zaterdag en zondag ochtend om 03:30 gaat. Ik ben ook echt een avondmens en kan daardoor niet om 22:00 slapen, wat resulteerde in dat ik in die weekenden nauwelijks sliep. Ik kwam gewoon echt niet in slaap, hooguit wat hazenslaapjes en was al wakker zodra de wekker ging.
Dan moest ik overdag wat uurtjes slapen, waardoor ik 's nachts weer niet sliep. En doordat ik er steeds die stress had van 'ik moet gaan slapen nu, want de wekker gaat al over een paar uur' belande ik in een zo'n cirkel waar ik niet uitkwam. Ik kon in de bank in slaap vallen, maar zodra ik een halfuur later in bed lag was ik weer klaar wakker..
Heel fijn allemaal als op maandag de nieuwe schoolweek weer begint..

Inmiddels werkt het voor mij dat ik al vroeg (voor mijn doen 21:00-22:00) in bed ga liggen. Dan kijk ik nog even een serie en probeer ik echt om 23:30 te gaan slapen (eerder lukt niet). Doordat ik al een tijdje in bed lig val ik sneller in slaap, dan dat ik later naar bed ga en maar snel probeer te gaan slapen. Nu lukt het me om 4 uur per nacht te pakken in de werk weekenden wat al een heel groot verschil maakt voor mij. En echt niet elke nacht lukt het, maar het is al veel beter dan eerst

Hopelijk kan je de cirkel van de stress om het niet kunnen slapen doorbreken en lukt het met stapjes steeds een beetje beter!

Zoolgangster

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-24 09:49

Ik zorgde ervoor dat mijn wekker gegarandeerd afging, mijn mobieltje bleek het betrouwbaarst van alle soorten wekkers, de hele week stond voorgepland in het schema. Maar vroeger dan normaal gaan slapen was ook bij mij meestal geen succes.

Hieperdi

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-24 20:11

Ik ben 5 dagen in de week om 04:45u op de zaak. Vooral in de zomermaanden herken ik dit wel, dan ga ik pas rond 22:30u echt slapen. In de winter periode lig ik meestal al weer rond 21:00u te slapen. Ik weet niet zo goed wat voor advies kan geven. Wellicht helpt wat meditatie? Dat werkt hier wel redelijk goed. Het bang zijn om door de wekker heen te slapen is heel erg herkenbaar, ik check voor dat ik ga slapen 3 x of mijn wekker echt AAN staat. Maar uiteindelijk zeg ik wel tegen mijzelf ja hij staat aan je kan nu vredig gaan slapen, alles komt goed :')

Ik sta nu al 7 jaar om 04:00u op en volgens mij heb ik mij pas 1 keer verslapen. Wel is het zo dat ik een soort biologische klok heb ontwikkeld en het vaak zo is dat ik een minuut voor mijn wekker al wakker wordt <3 soms een kwartier soms een halfuur. Stukje onrust :j Dat je onregelmatig vroeg eruit moet lijkt mij echt geen doen -O-