Ik werk in shiften, zo zijn er bij ons 2.
De 1e shift gaat van 4u30 of 5u20 (afhankelijk van wat je die dag moet doen op het werk) tot 10u.
De 2e shift gaat van 10u tot het werk gedaan is (dit kan 13u zijn, 14u, 15u, 16u. Later dan 16u is echt heel uitzonderlijk).
Ik werk momenteel 3 dagen in de week: maandag, donderdag en vrijdag. De maandag werk ik (in 95% van de gevallen) de 1e shift, de donderdag en vrijdag werk ik (in 90% van de gevallen) de 2e shift.
Het probleem situeert zich bij de vroege shiften (dus meestal de maandagen). De nacht voor de vroege shiften heb ik heel veel moeite om in slaap te raken, tot op het punt dat er nachten tussen zitten waarbij ik bijna niet kan slapen. Heel vervelend natuurlijk als je de dag erna nog een hele dag mee moet gaan. Ik heb zelf het gevoel dat ik ergens een “innerlijke stress” heb om mij te overslapen omdat ik zo vroeg moet opstaan en daardoor niet in slaap raak.
Mijn routine ‘s avonds is dezelfde als andere avonden, met enkel het verschil dat ik iets vroeger naar bed ga. Op de andere dagen heb ik weinig tot geen problemen om in slaap te raken. Ik ben iemand die veel slaap nodig heeft en ben totaal geen ochtendmens.
Ik vroeg me dus af of er zich iemand van jullie hierin herkent en eventueel tips heeft. Ik zoek dus niet echt tips om in slaap te komen in het algemeen, want dat is anders geen probleem. Maar tips om een beetje om te gaan met die “innerlijke stress”, als jullie begrijpen wat ik bedoel