Oorontsteking/loopoor?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Janine1990

Oorontsteking/loopoor?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-09-24 22:11

Allereerst, ik ben redelijk bekend met oorprobleempjes. Van heel jongs af aan veel oorontsteking gehad, tot ik op mijn 5/6e ergens een buisje heb gekregen. Daarna geen problemen meer gehad tot een aantal jaar geleden ik een loopoor kreeg. Bij de huisarts bleek er inderdaad een gaatje in het trommelvlies te zitten.
De aanleiding van dit loopoor kan ik me ook niet meer herinneren. Ik heb toen antibiotica gekregen.

Twee jaar terug kreeg ik opnieuw een loopoor, weer die antibiotica gekregen, het is weer dicht gegaan.

Nu heb ik sinds een dikke maand wéér een loopoor/oorontsteking.
Ik heb het idee dat dit is begonnen op Curaçao begin augustus. Veel gezwommen en gesnorkeld, water niet bij mijn oren weggehouden en aangezien het zeewater is kan het ook weinig kwaad.
Heb het twee weken aangekeken en toen toch maar eens gebeld met de huisarts omdat het af en toe ook wat irriteerde.

Blijkbaar was het druk, want ik werd afgescheept door de assistente met: "Ooh dat zal wel een loopoor zijn, dat kan best twee weken duren. Niet gaan zwemmen."

Inmiddels is het ruim 4 weken geleden dat ik ben geland en ga ik over 4 weken weer vliegen en hopelijk ook zwemmen... Maar ik heb nog steeds last van dat oor, in zoverre dat ik op mijn werk mijn gehoorbescherming af en toe niet in krijg omdat het oor gevoelig is of omdat er dikke korsten opgedroogd etter in blijken te zitten. Ik maak m'n oren elke dag meerdere keren schoon met een wattenstaafje (I know slecht, maar vieze oren zijn echt goor), het etter/pus is groen en ruikt niet zoals oorsmeer ruikt. Het voelt soms wat doof aan, maar doet geen echte pijn.

Wat is jullie ervaring? Aangezien ze me redelijk hebben afgescheept en de klachten niet ernstig lijken te zijn, wil ik ze niet onnodige werkdruk leveren. :+

kiki1976

Re: Oorontsteking/loopoor?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-24 00:03

Mijn zoon had als kind ook vaak oorontsteking maar ging goed toen zijn neus amandelen eruit gingen.
Tot hij 16 was. Nu is hij bijna 24 en met flinke regelmaat oorontsteking. Antibiotica geven ze hem niet meer hiervoor. Hooguit Antibiotica druppels voor in zijn oor. Ieder jaar nieuwe buisjes maar vallen er al snel weer uit.
Of raken verstopt met korsten en bloed. Met als gevolg wederom druk erop waardoor het naast het buisje doorbreekt.
Bij hem blijkt zijn buis van eusthagius vernauwd en hier is niets aan te doen.
Volgende week kan hij eindelijk weer voor nieuwe buisjes. Loopt nu ook alweer 2-3 weken met een oorontsteking

moonsparkle

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-24 06:57

De assistent zei het kan twee weken duren, je hebt nu met vier weken nog last, waarom zou je niet nogmaals contact opnemen? Dan kan de arts ook kijken of het gaatje dicht zit.

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-09-24 07:02

kiki1976 schreef:
Mijn zoon had als kind ook vaak oorontsteking maar ging goed toen zijn neus amandelen eruit gingen.
Tot hij 16 was. Nu is hij bijna 24 en met flinke regelmaat oorontsteking. Antibiotica geven ze hem niet meer hiervoor. Hooguit Antibiotica druppels voor in zijn oor. Ieder jaar nieuwe buisjes maar vallen er al snel weer uit.
Of raken verstopt met korsten en bloed. Met als gevolg wederom druk erop waardoor het naast het buisje doorbreekt.
Bij hem blijkt zijn buis van eusthagius vernauwd en hier is niets aan te doen.
Volgende week kan hij eindelijk weer voor nieuwe buisjes. Loopt nu ook alweer 2-3 weken met een oorontsteking

Dat buisje is bij mij idd ook vernauwd. :j
Neemt hij maatregelen voor het zwemmen?

Die druppels heb ik ook, tetracycline volgens mij.

moonsparkle schreef:
De assistent zei het kan twee weken duren, je hebt nu met vier weken nog last, waarom zou je niet nogmaals contact opnemen? Dan kan de arts ook kijken of het gaatje dicht zit.

Omdat ik geen zin heb om weer afgescheept te worden zonder dat ik eerst een beetje weet waar ik over praat.

Maeve

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-24 07:22

Laat ze een kweek afnemen van de etter.
Mijn vriend had ook groen, bijna neonkleurig en het stonk. Ik herkende dit als een pseudomonasbacterie van mijn werk in het ziekenhuis. Dit bleek vervolgens ook uit de kweek en hij kreeg toen antibiotica specifiek voor die bacterie. Hij heeft er lang mee gelopen en dit was kuur nummer 4 uiteindelijk.
Klinkt alsof je bij deze HA goed op je strepen moet staan, sterkte!!

kiki1976

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-24 07:38

Janine nee doet hij niet, maar zwemt niet vaak. Mede omdat water in zijn oren krijgen altijd problemen geeft. Ook op het moment dat zijn buisjes eruit zijn en trommelvlies weer dicht.
Ze geven hem wel steeds het advies om zijn neus te klaren. Dit schijnt wel te helpen om de druk te verlagen.
Maar bij jouw dus ook de buis van eustachius vernauwd.

germie

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-24 07:56

Vraag alsjeblieft om zure druppels voor je volgende vakantie. Of maak het zelf: 1/3 70% alcohol, 1/3 natuurazijn en 1/3 3% waterstofperoxide. Je kunt het ook doen met 1/2 70% alcohol en 1/2 natuurazijn, dat is iets minder agressief. Zure druppels zijn azijnzuur in olie en doen min of meer ook hetzelfde.
Je doet dit in je oren aan het einde van de dag voor het slapen gaan.

Je kunt ook nog audiol Swim kopen en dat voor het zwemmen in de oren doen.

Maar na het zwemmen de oren dus behandelen is bij gevoelige oren een must. Ik heb feitelijk geen gevoelige oren, maar in de zomer toch wel eens een buitenoorontsteking en dat gaat dan weer over met dat middeltje met waterstofperoxide. In zout water gebruik ik zeker weten dat aan het einde van de dag, anders gaat het zelfs bij mij mis en eindig ik met een buitenoorontsteking binnen een paar dagen.

In de winter heb ik het niet nodig overigens.

Bovenstaande is puur preventief en ik denk dat duikers wel weten wat werkt om dingen te voorkomen. :D

Maar nu heb je een oorontsteking zo te horen, en normaal gesproken is een loopoor met 1-2 weken weer over, zelfs zonder behandeling. Bij jou is er dus iets meer aan de hand. Ik zou dus wel teruggaan. Zeker omdat er een vakantie aan komt.

Je kunt je neus niet klaren, je kunt alleen je oren klaren, oftewel de druk in de holtes gelijk maken met de omgevingsdruk. Die wordt vaak gedaan met de valsalva methode, neus dichtknijpen en blazen. Dan hoor je je oren ploppen als het goed is. Sommige mensen kunnen al klaren door te slikken, maar de valsalva methode is de meest gebruikte en werkt ook als klaren iets moeilijker gaat. Er zijn ook mensen die dan nog niet kunnen klaren omdat de buis van eustachius te smal is of de boel dicht zit wegens verkoudheid. Door het vaak te oefenen wordt het klaren wel makkelijk op den duur.

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-09-24 08:06

Ik kan inderdaad niet klaren, gebeurt gewoon helemaal niks.

Dank voor alle tips! De etter heeft idd een groene af en toe bijna neon achtige kleur. Zal morgen of vrijdag even bellen, deze week is het qua werk ff geen optie helaas.

Alja

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-24 08:45

Ik heb ook al drie weken oorontsteking
Wordt alleen maar naar huis gestuurd met druppels, inmiddels al drie verschillende gehad.

En ben stokdoof, hoor alleen maar mijn hartslag in mijn oor heb jij dat soort bijwerkingen niet?

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-24 09:14

Ik heb er fucidinezalf voor.
Werkt beter dan de druppels…heb gelukkig meedenkende huisarts en heb aangegeven dat de druppels er uit gaan steeds,ik dat heel vervelend vind en dat fucidinezalf beter helpt.
Dus heb ik dat.

Janine, wel vandaag even bellen want het kan natuurlijk ook zo zijn dat het druk is bij je huisarts en je pas volgende week aan de beurt bent.

Alja

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-24 09:39

ellepel schreef:
Werkt beter dan de druppels…heb gelukkig meedenkende huisarts en heb aangegeven dat de druppels er uit gaan steeds,ik dat heel vervelend vind en dat fucidinezalf beter helpt.
Dus heb ik dat.

Ik vind de druppels ook heel erg vervelend
Lig 10 min plat bij elk oor en “ voel” het er dan nog uitlopen voor mijn gevoel.
Doe nu ook vaak even een klein wattenpropje in mijn oor maar als ik die er dan weer uithaal is die ook gewoon nat..
Ben eigenlijk ook wel een beetje ten einde raad want bij mij duurt het al zolang.

Unwritten

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-24 09:44

Hier ook oorontsteking sinds anderhalve week, nu een week druppels. Voor het eerst in mijn leven ook (36). Ik heb ook druppels gehad en hoewel ik herken wat Alja schrijft, dat het eruit loopt na die tien minuten heb ik wel het idee dat het goed helpt. Ik blijf ook gewoon wat langer liggen nu, soms doe ik ook gewoon even een dutje _O-

Ik zou echt de huisarts nog een keer bellen, assistente zei 2 weken, het is nu 4, maar ook wat je schrijft met de enorme korsten in je oor en dat je eigenlijk daardoor je werk niet fatsoenlijk kan doen (de oordoppen zegmaar) is volgens mij meer dan genoeg reden om gezien te worden. Straks slaat de oorontsteking helemaal door, dan ben je nog verder van huis. Ik bedoel, mijn huisarts wilde me al direct zien bij de klachten van oorpijn, ik hoefde al niet eens twee weken te wachten maar kon dezelfde ochtend nog.

Alja

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-24 09:47

Nou dan heb jij wel een fijnere huisarts dan ik :+
Ben inmiddels al 6 x geweest incl een middag en avond in het ziekenhuis maar verder dan die druppels kom ik niet.

Maeve

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-24 10:12

Janine1990 schreef:
Ik kan inderdaad niet klaren, gebeurt gewoon helemaal niks.

Dank voor alle tips! De etter heeft idd een groene af en toe bijna neon achtige kleur. Zal morgen of vrijdag even bellen, deze week is het qua werk ff geen optie helaas.

Dit is heel typisch voor een pseudomonas.
Ik zou bellen dat je een kweek wilt en dan krijg je een gerichte antibiotica. Bij mijn vriend hielp alleen deze na maanden gedoe.

Unwritten

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-24 10:26

Alja schreef:
Nou dan heb jij wel een fijnere huisarts dan ik :+
Ben inmiddels al 6 x geweest incl een middag en avond in het ziekenhuis maar verder dan die druppels kom ik niet.

Ik vrees ook oprecht de dag dat ze met pensioen gaat _O- :')

germie

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-24 14:23

druppels zijn op zich wel de manier om van een binnenoorontsteking af te komen, antibiotica in pillen wordt steeds minder gedaan wegens resistentie.

Nyaleti

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-24 15:10

"kan 2 weken duren"
Je bent 4 weken verder. Bel opnieuw de huisarts.
Ik heb door een verwaarloosde oorontsteking (weet het verhaal niet meer, lang geleden) en blijvend gat in m'n trommelvlies en daardoor al slechter gehoor sinds m'n 23e en dat gaat zonder de optimale bescherming veel sneller achteruit.
Voorkomen dus en huisarts bellen.

Maeve

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-24 15:11

germie schreef:
druppels zijn op zich wel de manier om van een binnenoorontsteking af te komen, antibiotica in pillen wordt steeds minder gedaan wegens resistentie.

Wij hadden dus te maken met een voor meerdere AB resistente bacterie in het oor. Uiteindelijk wel pillen.

Overigens heb ik zelf 2 weken geleden een simpele oorontsteking gehad (zonder uitvloeiing) en dat is met zure druppels vanzelf na een week over gegaan. Dus dat punt ben je echt ruim voorbij.

x_Jeanine_x

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-24 15:39

Op je strepen gaan staan en niet laten afschepen.

Ik heb nadat ik elke keer na het zwemmen in chloor last had van mn oren, zwemoordoppen laten aanmeten. Nu nergens meer last van. Doppen gaan ook mee op vakantie voor het zwembad, zee water kijk ik wel even aan :o

Alja

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-24 16:19

Nyaleti schreef:
"kan 2 weken duren"
Ik heb door een verwaarloosde oorontsteking (weet het verhaal niet meer, lang geleden) en blijvend gat in m'n trommelvlies en daardoor al slechter gehoor sinds m'n 23e en dat gaat zonder de optimale bescherming veel sneller achteruit.

Jeetje dat is heftig zeg!

marleen_usar

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-24 16:25

Ik en mijn dochter hadden vaak looporen, ik zo,n beetje 5 jaar aan bijna 1 stuk. Onze oren zijn er door kapot gegaan, toen mijn dochter 8 was kwamen we er achter dat het aan voeding lag. Bij mijn dochter was het tarwe en melk producten. Nu nooit meer last van onze oren.

Nyaleti

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-24 16:38

Alja schreef:
Nyaleti schreef:
"kan 2 weken duren"

Jeetje dat is heftig zeg!

Nahhh aangezien ik er toch mee zit, zie ik de voordelen :')
- kan vliegen zonder die extreme oorpijn want er is geen drukverschil door het gat
- Als er herrie is terwijl ik probeer te slapen, ga ik er m'n goede oor op het kussen liggen. Met mn slechte oor hoor ik minder dus kan ik slapen haha.

Nadelen:
- op het randje van officieel gehoor verlies aan die kant.
- bij een verkoudheid / hoesten kan het gat groter worden (en tot nu toe altijd weer terug naar 'orginele' grootte maar kan daardoor wel groter blijven.
- Kan niet onder water. Of als er water in gespetterd wordt, hele grote kans op oorontsteking (simpele oordopjes voldoen prima)
- in een drukke ruimte moeten mensen rechts van mij zitten anders hoor ik ze slecht.

Nja, genoeg om dus weer even de huisarts te bellen.

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-09-24 17:22

ellepel schreef:
Dus heb ik dat.

Janine, wel vandaag even bellen want het kan natuurlijk ook zo zijn dat het druk is bij je huisarts en je pas volgende week aan de beurt bent.

Nou, ik kon vandaag niet bellen omdat ik heel erg vol zit op mijn werk. Moet twee collega's overnemen die vakantie hebben en er werkt er nog eentje op maar halve kracht. En er gebeurt nogal het e.e.a., vandaar dat ik nog niet kon bellen.

Dank voor alle input!

Chickyy

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-24 10:57

Oorontsteking expert hier.. Klinkt als een middenoor ontsteking en hiervoor heb je echt (steriele) oordruppels nodig, laat je door de huisarts ajb niet afschepen met een antibiotica kuur, want dat gaat niet helpen :n En voor je volgende vakantie, oordoppen in met zwemmen, ik heb zelf altijd die waxbolletjes, die vind ik het fijnst, gewoon bij de drogist te koop.
Waarschijnlijk heb je sowieso een gaatje in je trommelvlies, groeit vanzelf weer dicht, maar dan moet wel eerst de ontsteking weg zijn en je niet straks er weer allemaal water in krijgen, je wil geen water in je middenoor. Van gewoon douchen komt er geen water in, maar van zwemmen wel :j

Tink89

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-24 11:20

Ik zweer bij mijn oordoppen op maat van beter horen. Dat is het enige dat mijn oren echt droog houdt. En niet poeren met wattenstaafjes of andere dingen, vooral afblijven, afblijven, afblijven...