Zwembad.... voetschimmel voorkomen met zwemschoentjes...?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

pmarena

Zwembad.... voetschimmel voorkomen met zwemschoentjes...?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-09-24 08:12

We hebben nu 2x voetschimmel gekregen na het bezoeken van een zwembad :r
Gelukkig steeds snel ontdekt waardoor het zeer beperkt bleef, maar vervelend is het wel.

Ook een keer gezien hoe er een heel bloedspoor langs het zwembad lag van een kind dat een voet had opengehaald, en hoe dat een beetje half-half werd weggespoeld met een gietertje water. Hier en daar pleisters in het zwembad tegengekomen en dat soort dingen.

Logisch dat dat voor komt maar de naïviteit is er wel een beetje vanaf en we voelen ons er niet prettig meer bij om op blote voeten het zwembad in te gaan en willen onze voeten een beetje beschermen tegen de viezigheid.

Als je een beetje opzoekt hoe je het opdoen van voetschimmel kan voorkomen bij het zwembad, dan wordt er geadviseerd om op slippers te lopen. Maarja dat is toch totaal niet praktisch :? Je gaat zwembad in en uit, niet altijd op dezelfde plek, en in het water loop je ook rond.

Je zou toch verwachten dat er anno 2024 wel iets van beschermende waterschoentjes / slippers zijn om mee in het zwembad te gaan....? Waarom kan ik die dan niet vinden :=

Heeft iemand wellicht een tip...?

Ik heb nu maar van die Slipstop dingen gekocht, geen idee of dat een beetje helpt tegen voetschimmels....het zijn maar dunne flutdingen natuurlijk. Maar misschien wel dicht genoeg om voetschimmel sporen buiten te houden...?

zonnebloem18

Re: Zwembad.... voetschimmel voorkomen met zwemschoentjes...?

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-24 08:21

Neopreen waterschoenen van de Decathlon? Op vakantie heb ik veel mensen erop zien lopen rond het zwembad.

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-24 08:23

De decatlon heeft verschillende waterschoenen. En als ik in Google typ waterschoenen krijg ik nog meer shops te zien die ze verkopen

Ze bestaan sowieso wel met harde zool. In het buitenland wordt op verschillende plekken aangeraden om waterschoenen te dragen. Bijvoorbeeld voor stranden met stenen of op plekken waar veel zee-egels zijn.

Taucha

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-24 08:28

Als je bij de decathlon op de water afdeling niets vindt, of de decathlon zit niet in je buurt, google dan even op surfschoentjes. Keuze genoeg.
Er zijn genoeg surfmerken die fijne lage dunne schoenen maken die voor zwemmen ook geschikt zijn.

Edit; ik zie dat je relatief dicht bij het surfcentrum aan de brouwersdam/kabbelaarsbank zit. Daar hebben ze legio mogelijkheden.
Laatst bijgewerkt door Taucha op 01-09-24 08:31, in het totaal 1 keer bewerkt

Schuur_

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-24 08:29

Ik heb ook zwemschoenen van de decathlon tegen de stenen hier in de maasplassen. Met jonge honden ga ik zelf graag het water in om ze vrij te maken maar ik ben als de dood voor vissen, stenen en krabben.

https://www.decathlon.be/nl/p/waterscho ... mc=8330684
Overigens was ik aan het denken om ook terug zwemmen op te pikken als sport/ontspanning maar daar heb je me heel snel vanaf gepraat met dit topic :+

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-24 08:34

Schoenen werken niet tegen voetschimmelsporen. Schoenen zijn prima om te voorkomen dat je in scherpe dingen stapt, maar in het water worden je voeten er net zo nat mee als zonder schoenen, dus die schimmelsporen komen ook gewoon mee. En misschien blijven ze zelfs wel makkelijker 'plakken' omdat het water minder vrij rond je tenen spoelt dan zonder schoenen.

Taucha

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-24 08:41

Hmmm maar loop je die voetschimmel niet juist op de kant op?

Anders zouden er wsl wel mensen zijn die na een dagje zwembad van top tot en met teen onder de schimmel zouden zitten.

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-24 08:41

Maar gaan die sporen door het chloor niet dood? Als slippers schijnen te werken dan zou zon schoen ook wat moeten doen?

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-09-24 08:52

Het zal best zijn dat je het vooral op de kant oploopt, rond de douches enzo schijnt het :j

Maarja, als je naar zo'n zwemparadijs gaat, hoe zie je dat dan voor je met slippers...?
Je loopt naar 1 zwembad of iets. Trekt je slippers uit voor je het water in gaat.
Dus die laat je daar dan staan langs de kant? En dan hoop je dat ze daar nog staan als je terugkomt? En iedereen er vanaf blijft :=

Maar vaak ga je natuurlijk in een glijbaan, in een stroomversnelling of iets anders, en kom je op een andere plek weer uit het water. Moet je zonder je slippers weer teruglopen ofzo...? Dat gaat zijn doel dan voorbij. Of ga je je slippers dan vasthouden in het water :=

Ik vraag me ook af of je in het gemiddelde zwembad überhaupt met iets stevigs (in de categorie klassieke waterschoen) aan je voeten in het water mag...?

Neopreen slofjes hebben we eerst gehad maar die waren na 1 zwembadbezoek al doorgesleten op de zool, dat is te zacht materiaal helaas. Slipstops houden het wel goed :j Maar die zijn vrij krap voor onze brede voeten en ik weet ook niet of die eigenlijk wel voldoende beschermen tegen het binnendringen van schimmelsporen.

Het zal allicht meer doen dan niks. Als het echt complete besmette huidschilfers zijn die je huid moeten aanraken, dan zal het wel werken :) Maar dan zou je verwachten dat ze het ook aanprijzen als bescherming tegen dit soort ongein. En dat doen ze niet.

Ik heb gewoon het idee dat er toch vast wel een bedrijf moet zijn dat specifiek hier iets voor gemaakt heeft :=

tiwi1969

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-24 08:55

Schimmel voorkom je vooral door na het zwemmen je voeten goed te drogen. Juiste als je in je natte zwemschoenen blijft rondlopen is dat een heerlijke broeiplaats voor schimmels.

Zodra je uit het water bent, voeten afdrogen en slippers aan. Voor je naar huis gaat en je gewone schoenen aantrekt zou je preventief wat daktarin poeder tussen je tenen kunnen doen.
Als je huid nog week is van het zwemmen liefst geen dichte schoenen aan of in ieder geval die thuis meteen weer uit doen.

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-24 09:25

Ja precies wat tiwi zegt hoor,het komt toch voornamelijk door niet goed afdrogen tussen de tenen.
Dus probeer zowel in het zwembad als meteen na het zwemmen thuis de voeten goed schoon spoelen, goed afdrogen en inderdaad even op slippers lopen om goed aan de lucht nog te laten drogen.

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-09-24 10:18

Tja wij doen dat uiteraard allemaal. Goed afdrogen en naar huis in slippers die goed doorluchten. Maarja... uiteindelijk dus toch een keer die vieze schimmel gekregen. En een half jaar later opnieuw -O-

Nu is het beleid steeds geweest om dan de Slipstops aan te trekken.
En na thuiskomst nog extra voeten goed wassen met betadine shampoo.

Uiteraard gewoon voeten goed droog houden verder en katoenen sokken en alles.

Sindsdien niet meer gehad, tot die kleine het op vakantie zonder zijn slipstops wel ineens weer had.
Ze zijn nu te klein geworden en dus op zoek naar wat anders. Maar het meeste is te smal of past niet goed bij een hoge wreef. Die surfschoentjes achtige dingen zijn vaak vrij laag op de wreef jammer genoeg.

Ik zie bij de Decathlon iets er tussen die wel vrij breed en mogelijk ietsjes hoger lijken. Ook een iets stevigere zool. Die ga ik eens proberen :j

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-24 10:23

Voetschimmel ga je niet voorkomen met iets dragen in het zwembad.
Het kan vooral vat krijgen als het daarna gaat broeien. Dus idd vochtige voeten die daarna lang in een schoen zitten te broeien.
Het zwembad zelf is het probleem niet. Of ja, je haalt er een schimmelspoor, maar die gaat daarna pas groeien en schimmel vormen op een geschikte vochtige plek.

Als je het eenmaal heb gehad ben je vatbaar. Niet lang genoeg behandelen zorgt ook dat het na een paar weken/maanden weer terugkomt.
Dus ook al lijkt het weg, dan nog even doorsmeren. Niet te zuinig smeren, flink dikke lagen erop.

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-24 11:04

Schimmel kan lang in je eigen schoenen blijven leven en doorluchten is dan niet voldoende.
Citaat:
Huidschilfers met daarin schimmelcellen blijven achter in sokken of in de naden van schoenen. In die huidschilfers kunnen schimmelcellen jarenlang blijven leven. Eenmaal van een voetschimmel genezen kunt u dus vanuit naden van uw schoenen heel makkelijk opnieuw besmet worden.

https://podotherapiezwolle.nl/informati ... tschimmel/

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-09-24 11:07

Yep, allemaal bekend :j

En gewoon goed mee omgegaan, zoals het hoort.

Tot nu toe lijkt het in ieder geval goed te werken door niet op blote voeten in het zwembad te lopen en bij thuiskomst nog een keer goed te wassen met betadine shampoo, dus dat houden we er gewoon in :)

Koekeroekus

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-24 13:23

Weet je wel zeker dat het zwembad de echt oorzaak is. Kan natuurlijk ook het laatste zetje zijn.

Ik heb zelf veel last van zweetvoeten en daardoor ook gevoeliger voor schimmels ed. Want vochtig+lichaamswarmte=schimmel
Naar het zwembad of na het douchen een keer niet secuur zijn op afdrogen kan dus alweer een opleving betekenen.

Kan dus goed zijn dat het er al was en dat het doorbreekt door het zwemmen.

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-09-24 13:43

Het is natuurlijk wel heel aannemelijk dat het door het zwembad komt als je al jaren niet in een zwembad bent geweest, nooit iets van een schimmel hebt gehad en sinds je wel gaat is iets dat niet voor niets bekend staat als "zwemmerseczeem" er ineens :=

Vervolgens is het een half jaar weg....tot je wederom naar zo'n zwembad gaat.

En is het daarna weer weggebleven sinds je bij het zwemmen zorgt dat je niet meer met blote voeten rondloopt, en je bij thuiskomst je voeten nog even extra ontsmet. Tot je daar op vakantie een beetje in verslapt en tadaa het is er weer.

Kijk er hangt geen kaartje aan waar het vandaan komt, en 100% zeker kan je het niet weten, maar dit is natuurlijk wel aan zekerheid grenzende waarschijnlijkheid zo :=

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-24 13:57

Ik gebruik al jaren van die heel charmante waterschoenen met een soort noppenzool. Gekocht in frankrijk. Doorzichtige dingen en je kunt daar uitstekend mee zwemmen. Geen gedoe met aan en uit doen. Dat lukt me ook niet trouwens dan kiep ik om. Hoewel ik gevoelig ben om dingen op te pikken heb ik goddank nog nooit voetschimmel meegesleept na een zwemsessie elders

Excuus voor de franse link, iets met franse wifi en zo. :+

https://www.eram.fr/10385761067-sandale ... gKPxfD_BwE

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-09-24 14:32

En je wordt daar niet op aangesproken bij zwembaden ofzo, dat je zeg maar schoenen draagt....? :)

Ik heb nu deze besteld, die lijken vrij breed en iets verhoogd op de wreef, en het zijn toch niet echt "schoenen" zeg maar, maar wel iets meer zool dan de slipstops. Dus duimen maar dat dit mag in de zwembaden :)

https://www.decathlon.be/nl/p/elastisch ... denimblauw

Cioccolato

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-24 14:44

Het zal waarschijnlijk het laatste zetje zijn dat je af en toe krijgt als je wel naar het zwembad gaat.
Dus niet puur het zwembad.
Ik zou ook voor slippers gaan. Die bij de in en uitgang (douches vaak) neer zetten en als je klaar bent die aan doen. Voeten goed wassen en je slippers weer aan doen. Met aankleden goed afdrogen en luchten.

Verder zijn zwembaden gewoon erg ranzig.

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-09-24 14:56

Tja ik zelf heb het 2x gehad en sinds die slipstops al een jaar niet meer.

Ik ga niet meer met blote voeten door een zwembad of camping douche lopen in ieder geval want heb mijn lesje wel geleerd met het oppikken van die vieze schimmel. Sinds me dat is gebeurd merk ik ook dat mijn blik meer afdwaalt naar voorbijkomende voeten als ik in zo'n gelegenheid ben en dat bevestigt wel dat het een verstandige keuze is :=

Die kleine had het nu weer bij een camping tripje met een spraypark. En ook nog naar een subtropisch zwembad geweest. Op blote voeten. En het was weer prijs. Gelukkig maanden tussendoor bij het gebruikelijke zwembad niet.

Dus de boodschap is inmiddels wel duidelijk: niet meer op blote voeten en thuis nog even ontsmetten voor de zekerheid. Kleine moeite, groot plezier :=

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-24 15:20

pmarena schreef:
En je wordt daar niet op aangesproken bij zwembaden ofzo, dat je zeg maar schoenen draagt....? :)

Ik heb nu deze besteld, die lijken vrij breed en iets verhoogd op de wreef, en het zijn toch niet echt "schoenen" zeg maar, maar wel iets meer zool dan de slipstops. Dus duimen maar dat dit mag in de zwembaden :)

https://www.decathlon.be/nl/p/elastisch ... denimblauw

Ik heb daar een keer een vraag over gehad in de sauna. Waar ik ze ook aanhoud. Verder nog nooit een opmerking in al die vele jaren dat ik deze dingen draag

germie

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-24 10:26

pmarena schreef:
Tja ik zelf heb het 2x gehad en sinds die slipstops al een jaar niet meer.

Ik ga niet meer met blote voeten door een zwembad of camping douche lopen in ieder geval want heb mijn lesje wel geleerd met het oppikken van die vieze schimmel. Sinds me dat is gebeurd merk ik ook dat mijn blik meer afdwaalt naar voorbijkomende voeten als ik in zo'n gelegenheid ben en dat bevestigt wel dat het een verstandige keuze is :=

Die kleine had het nu weer bij een camping tripje met een spraypark. En ook nog naar een subtropisch zwembad geweest. Op blote voeten. En het was weer prijs. Gelukkig maanden tussendoor bij het gebruikelijke zwembad niet.

Dus de boodschap is inmiddels wel duidelijk: niet meer op blote voeten en thuis nog even ontsmetten voor de zekerheid. Kleine moeite, groot plezier :=

Niet elke 'lelijke' voet die je tegenkomt is een schimmelvoet hoor. Ik heb ook lelijke teennagels, maar dat komt doordat als kind er een paard op gestaan heeft en nu is de groei verstoord. Krijg je ook niet meer goed. Lijkt wel iets anders dan een schimmelnagel, maar een leek zal het niet herkennen zeg maar. Vroeger deed ik vijlen e.d. om de nagels mooier te laten lijken, maar sinds ik er niets meer aan doe is het leven een stuk eenvoudiger geworden. En nu meer dan 30 jaar later loop ik zonder enige schaamte in wandelsandalen rond met warm weer.

Ik heb verder het idee dat schimmelinfecties ook een kwestie van weerstand hebben is. Ik heb ze vroeger wel eens gehad, maar de laatste tijd (even afkloppen natuurlijk) gaat het gewoon goed, en ik kom geregeld op blote voeten in het zwembad.

Oh ja, ga zeker niet met een duikset het water in, dan zie je pas hoe veel haar, pleisters, haarelastiejes en andere rommel er in het water drijft. Dan durf je er nooit meer in. :P

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-09-24 10:34

Nou je ziet wel meer issues voorbij komen dan alleen moeilijke nagels zeg maar, bij zwembaden waarbij voeten wat meer in je gezichtsveld komen door bepaalde glijbanen en stroomversnellingen enzo :=

Uiteraard heeft weerstand er ook mee te maken. Die van mij heeft vooral een dip rondom een bepaalde tijd in de maand := En als je het op een eigenlijk best eenvoudige manier kan voorkomen dat je met je blote huid door andermans schilfers aan het waden bent, dan graag :+

Ja vroeger heb ik veel gezwommen en dan veel dingen opgedoken van het zwembad.
Dan kon je echt in gaan turven hoe lang een bepaalde pleister of iets in een bepaald hoekje bleef liggen :r

Zwembad is gewoon goor. Maar dan wil ik het nog niet mee naar huis nemen en daar ook problemen krijgen :=

SuperRocky

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-24 11:48

Als je googelt op het voorkomen van voetschimmel, dan vind je overal dat je juist niet met desinfecterende zeep moet wassen, en uberhaupt niet te vaak met zeep moet wassen. Je doodt dan meer gunstige bacteriën, dan dat je vervelende schimmels/bacteriën voorkomt. Je weerstand tegen bijv voetschimmel wordt dan juist lager.. Het aller belangrijkste is toch echt het goed droog houden van de voeten, niet alleen na douchen/zwemmen, maar ook zoveel mogelijk zweetvoeten voorkomen door katoenen sokken en enigszins ventilerende schoenen. Ook echt lang doorsmeren met de anti schimmel creme, omdat het soms wel 8 weken kan duren voor je echt van de schimmel af bent, ook al heb je geen klachten meer.