Voetoperatie

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

FireAndIce

Voetoperatie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-08-24 15:42

Hallo!
Ik ben woensdag geopereerd aan mijn voet,
Er zitten nu een plaat en schroeven in.
Nu zei de arts vanmiddag tegen me dat ik nooit meer kan paardrijden omdat dat te belastend zou zijn met op en afstappen en de stijgbeugels.
Nou vroeg ik mij af of dat echt zo zwart wit is.
Wie heeft hiervervaring mee?
Schrok er erg van, werdt ook emotieloos ff zo gezegd en heb dit paard nog niet zo lang.
Ben ff in paniek nu!

marleen_usar

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-24 15:45

Weet je ook of het materiaal in je voet blijft zitten voor altijd?

Sintara

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-24 15:46

Ik weet natuurlijk niet wat voor paard je hebt, maar zou je niet zonder beugels kunnen rijden? In elk geval voor nu.

Zeker het opstappen hoeft echt helemaal niet bijzonder te zijn voor je voet als je een hogere opstapkruk gebruikt :(:)

siskeh

Re: Voetoperatie

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-24 15:50

Tenzij de arts daadwerkelijk ervaring heeft lijkt mij dit erg kort door de bocht.
Qua afstappen zijn daar waarschijnlijk wel goede alternatieven voor te bedenken(op andere been landen. Op en opstap afstappen etc.)
Eerst goed herstellen van wat je nu hebt en dan zou ik een (revalidatie) fysio zoeken die ook ervaring heeft met paardrijden. Het zorgnetwerk voor ruiters zit misschien wel een passende ondersteuning in.

Qua stijgbeugels en schoeisel zou je ook nog wat aan kunnen passen(stevigere schoenen/jodphurs) en groter voetbed van stijgbeugels

Sky_As

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-24 15:52

Ik zou op zoek gaan naar een Fysio die inderdaad ook ervaring heeft met paardrijden.
Wat een rare arts?
Als je op de juiste manier rijdt, komt er echt niet veel druk op je beugels te staan hoor. En afstappen zijn ook 100 manieren te bedenken.. Waar een wil is, is een weg.
Dan zou je ook niet meer kunnen fietsen? dan zit je ook met je voeten op de trappers?

Of traplopen? Hoe moet je dat dan ooit gaan doen?

Hele vreemde arts lijkt me zo.

Goof

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-24 15:54

Mijn arts zei dat ik waarschijnlijk nooit meer zou hardlopen met mijn nekhernia. Na 3 maanden liep ik weer!
Laat je dus niet meteen een 'kan nooit meer' aanpraten. Zoals gezegd zijn er vast wel opties.

Captain

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-24 15:55

Afstappen kan ik me nog iets bij voorstellen, maar ook daar is wel een mouw aan te passen want je kunt je paard prima leren om netjes naast een verhoging stil te staan.
Qua stijgbeugels zou je kunnen kijken naar zoiets:
https://barokshop.com/products/stijgbeugels-vaquero

SandraWierda

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-24 16:16

Lijkt mij beetje zwart/wit. Er zijn tegenwoordig zoveel verschillende stijgbeugels met verschillende belasting voor je voet. Als ik buiten rij gebruik ik brede korf beugels veel minder belastend voor mijn voet. Deze hebben ook dikke schuimlaag voor demping en dressuur rij ook met bowbalance beugels voor ontlasting van mijn enkels.

Ik zou nog even doorvragen wat hij dan te belastend vind en daar de geschikte beugels bij zoeken. En misschien is licht rijden voor jou wel te belastend terwijl als je doorzit het geen enkel probleem is.

SandraWierda

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-24 16:16

Captain schreef:
Afstappen kan ik me nog iets bij voorstellen, maar ook daar is wel een mouw aan te passen want je kunt je paard prima leren om netjes naast een verhoging stil te staan.

Bij afstappen gebruik je de beugels toch niet? Ik doe eerst mijn voeten uit de beugels en dan glij ik van mijn zadel af.

Padoertje

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-24 16:23

Ik heb al 18 jaar een pen in mijn voet. Van onder de bal tot in de grote teen.
3 weken na de operatie stond ik met loopgips de paarden te longeren en 3 maanden na de operatie zat ik weer op het paard. Gevoel in de voet en in mijn onderbeen was een stuk minder/niet, ivm het doorsnijden van zenuwen, maar ik kon er alles mee. Reed 6 maanden na de operatie ook fluitend een Z proef door.
Met afstijgen voorzichtig zijn en voor de rest je eigen gevoel volgen. Succes met je herstel en laat je niet uit het veld slaan hoor!

Goof

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-24 16:23

SandraWierda schreef:
Captain schreef:

Bij afstappen gebruik je de beugels toch niet? Ik doe eerst mijn voeten uit de beugels en dan glij ik van mijn zadel af.

Wat denk je van de belasting op je voeten als je op de grond landt?

SandraWierda

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-24 16:35

Goof schreef:

Je land in theorie op 2 voeten, maar in zo’n geval ontlast je automatisch die voet. Zelf zeer gecompliceerde beenbreuk/ enkel en herstel werk gehad. Hier denk je niet eens over na, je ontlast automatisch.

Captain

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-24 16:39

SandraWierda schreef:
Goof schreef:

Je land in theorie op 2 voeten, maar in zo’n geval ontlast je automatisch die voet. Zelf zeer gecompliceerde beenbreuk/ enkel en herstel werk gehad. Hier denk je niet eens over na, je ontlast automatisch.

Tot je dan bij je volgende voet ook een complicatie krijgt omdat je daar constant op land. :+

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-24 16:41

Dan zou je nog kunnen kijken wie voor je dergelijke opstap maakt, daar kun je ook afstappen.

Afbeelding

Captain

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-24 16:43

Ja precies, zo opstappen en afstappen is zo geleerd!

Blue_Eyes

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-24 17:04

Mijn dochter is aan allebei haar voeten geopereerd nu 3 jaar geleden, bij haar is het geen enkel probleem.

Gitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-24 17:13

Beetje rare reactie van je arts inderdaad. Ik denk dat als je eraan went en je "nieuwe voet" leert kennen dat je zelf zult ervaren wat je wel en niet kunt en hoe je op de beste manier kunt afstappen en dergelijke.
Ik heb mijn rechtervoet eenmaal gebroken bij het afstappen (kwam half op een steen terecht) en diezelfde voet nog eenmaal gebroken en eenmal gekneusd. Daarnaast een overbelasting in diezelfde voet waardoor ik veel schoenen niet kan dragen.
Ik rij er gewoon mee, alleen oppassen met afstappen. Beetje normaal neerkomen (liefst op zachte ondergrond)

FireAndIce

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-08-24 20:03

Bedankt voor jullie snelle reacties en tips!
Ik vondt het een nare kille arts.
Ze zei doodleuk: Nou...dan zul je je paard nu wel moeten verkopen.
Mijn man was erbij en heeft later op de afdeling aan een orthopeed gevraagd of dit echt allemaal zo is.
Die arts had dit nooit zo mogen zeggen.
Mijn man heeft een klacht ingediend.

FireAndIce

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-08-24 20:06

marleen_usar schreef:
Weet je ook of het materiaal in je voet blijft zitten voor altijd?

Ja dat blijft.

FireAndIce

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-08-24 20:07

Sintara schreef:
Ik weet natuurlijk niet wat voor paard je hebt, maar zou je niet zonder beugels kunnen rijden? In elk geval voor nu.

Zeker het opstappen hoeft echt helemaal niet bijzonder te zijn voor je voet als je een hogere opstapkruk gebruikt :(:)

Ik heb een heel braaf paard, en zonder beugels zou een optie kunnen zijn.
Het is een PRE ruin.

FireAndIce

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-08-24 20:11

Sky_As schreef:
Ik zou op zoek gaan naar een Fysio die inderdaad ook ervaring heeft met paardrijden.
Wat een rare arts?
Als je op de juiste manier rijdt, komt er echt niet veel druk op je beugels te staan hoor. En afstappen zijn ook 100 manieren te bedenken.. Waar een wil is, is een weg.
Dan zou je ook niet meer kunnen fietsen? dan zit je ook met je voeten op de trappers?

Of traplopen? Hoe moet je dat dan ooit gaan doen?

Hele vreemde arts lijkt me zo.

Jij kunt mijn gedachten lezen!
Precies wat ik ook dacht. Dan zou ik alleen nog maar op de bank kunnen zitten/liggen om te voorkomen dat er druk op komt. Dat lijkt mij niet de intentie van de operatie.
Die is toch bij mij uitgevoerd om weer te kunnen functioneren? Al dan misschien wat beperkter.

Goof

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-24 20:14

FireAndIce schreef:
Sintara schreef:

Ik heb een heel braaf paard, en zonder beugels zou een optie kunnen zijn.
Het is een PRE ruin.

Zou ik nooit doen. Hij hoeft maar te struikelen en je hebt een probleem.

FireAndIce

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-08-24 20:18

Padoertje schreef:
Ik heb al 18 jaar een pen in mijn voet. Van onder de bal tot in de grote teen.
3 weken na de operatie stond ik met loopgips de paarden te longeren en 3 maanden na de operatie zat ik weer op het paard. Gevoel in de voet en in mijn onderbeen was een stuk minder/niet, ivm het doorsnijden van zenuwen, maar ik kon er alles mee. Reed 6 maanden na de operatie ook fluitend een Z proef door.
Met afstijgen voorzichtig zijn en voor de rest je eigen gevoel volgen. Succes met je herstel en laat je niet uit het veld slaan hoor!

Jouw berichtje geeft me weer wat moed!
Mij werdt gezegd dat de plaat met schroeven zou kunnen breken en dat dan "einde oefening" zou zijn.
Zo zwak is titanium toch niet?
En ik neem ruim de tijd voordat ik ga rijden.
Eerst moet ik nog 7 weken beengips onbelast en als het goed gaat 8 weken loopgips.
Daarna aangepaste schoenen.

FireAndIce

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-08-24 20:21

[/quote]

Zou ik nooit doen. Hij hoeft maar te struikelen en je hebt een probleem.[/quote]
Ik ga nu ook niet rijden hoor! Ik moet nog 7 weken onbelast beengips en daarna 8 weken loopgips en dan aangepaste schoenen. Dan nog de revalidatie.

FireAndIce

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-08-24 20:30

DuoPenotti schreef:
Dan zou je nog kunnen kijken wie voor je dergelijke opstap maakt, daar kun je ook afstappen.

[ Afbeelding ]

Die ziet er mooi uit zeg