Gekrabd door een vleermuis

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Nienke89

Gekrabd door een vleermuis

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-08-24 03:06

In de flat waar ik woon hebben we veel overlast van vleermuizen die door de gangen en het trappenhuis vliegen.
Gisteren vloog er ook weer één door de gang en daarna toen ik snel mijn huis binnen wilde gaan waarschijnlijk mee naar binnen geglipt is zonder dat ik dit wist.
Vanavond zat ik op de bank tv te kijken toen hij ineens te voorschijn kwam en rondjes ging vliegen. Ik schrok zo dat ik in paniek arm de lucht in gooide waardoor de vleermuis tegen mij aan vloog en gekrabd heeft.
Met m'n kat onder de arm de gang op gerend en een dappere buurman ingeschakeld die het beest weer naar buiten heeft gekregen.
Ik heb de spoedeisende hulp gebeld en ik moest langs komen. De arts zei dat de kras erg ondiep in (dit klopt ik schaamde bijna dat ik daar zat tussen allemaal zieke mensen met mijn kras) en dat hij er daarom niks aan gaat doen.
Maar nu eenmaal weer thuis maak ik mij toch een beetje zorgen, bij elk geluidje schrik ik op, omdat ik inmiddels denk overal vleermuizen te zien en ik al lees op internet (wat niet verstandig is, weet ik) allemaal enge herhalen over hondsdolheid. Het is nu natuurlijk nacht in waardoor altijd alles erger en enger lijkt. Maar maak ik mij nou oprecht zorgen en denkt de arts hier wat gemakkelijk over of valt het allemaal echt wel mee?

Viljalover

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-24 04:46

Hallo Nienke89,

verpleegkundige in de nachtdienst hier.

wat vervelend dat je je zorgen maakt.

Zelf denk ik dat het wel meevalt. De kans in Nederland dat een vleermuis hondsdolheid heeft is heel klein. Op de site van het RIVM staat dat de afgelopen 40 jaar in Nederland 5 mensen zijn omgekomen door hondsdolheid, alle vijf deze mensen zijn besmet in het buitenland.

Het enige wat je nu kunt doen is het wondje even in de gaten houden. Vermoedelijk heb je het al schoongemaakt.

succes!

Nienke89

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-08-24 06:15

Viljalover schreef:
Hallo Nienke89,

verpleegkundige in de nachtdienst hier.

wat vervelend dat je je zorgen maakt.

Zelf denk ik dat het wel meevalt. De kans in Nederland dat een vleermuis hondsdolheid heeft is heel klein. Op de site van het RIVM staat dat de afgelopen 40 jaar in Nederland 5 mensen zijn omgekomen door hondsdolheid, alle vijf deze mensen zijn besmet in het buitenland.

Het enige wat je nu kunt doen is het wondje even in de gaten houden. Vermoedelijk heb je het al schoongemaakt.

succes!

Ik die nog steeds wakker ligt door elk geluidje in mn huis is door jouw berichtje wel meer gerust gesteld.
Bedankt dat je even wilde reageren :)

amsterdam10

Re: Gekrabd door een vleermuis

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-24 06:57

Je kunt eens vragen of iemand weet welke soort vleermuis bij jullie in het gebouw woont. Grote kans dat het gaat om de gewone dwergvleermuis, die geen drager kan zijn van hondsdolheid. Dan kun je het al helemaal loslaten.

Verder hoef je ook niet zo bang te zijn voor vleermuizen, het zijn nuttige beestjes om om je huis te hebben, ze vangen veel insecten weg! Maar ik snap wel dat je schrikt als er eentje door je woonkamer vliegt :D

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-24 07:17

Er is de afgelopen 50jaar geen enkele besmetting geweest met hondsdolheid. Het is echt zeldzaam dat je dat oploopt in NL, zeker als het maar een ondiepe kras is.

Vleermuizen in huizen zijn idd vaak dwergvleermuizen en daar is nooit rabiës bij gevonden. Er dragen maar weinig vleermuizen rabies, volgens mij maar een soort en daarbij is het weinig aangetroffen.

Volgende keer als er een in je huis vliegt, lampen uit en ramen open en stilzitten, dan vliegt ie zo weer weg :j

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-24 07:55

En dan als laatste geruststelling: rabies wordt overgedragen door speeksel. Dus in principe alleen door bijten (bij huishonden met rabies zou je in theorie nog op je mond gelikt kunnen worden).

Eelmo

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-24 10:06

Wat jammer dat jullie 'overlast' ervaren van vleermuizen. Het zijn namelijk absoluut onschadelijke en nuttige dieren. Zoals hierboven al gezegd: het zullen Gewone dwergvleermuizen zijn, deze zijn geen vector voor rabiës. Er is idd in NL 1 soort die rabiës over zou kunnen brengen. In de praktijk wordt het virus bijna nooit aangetroffen, o.a. met dank aan ons vaccinatiebeleid. Over hondsdolheid hoef je je dus geen zorgen te maken. En idd, als er weer 1 binnen zit: ramen open, verlichting uit en desnoods in een andere kamer gaan zitten.

Het is een fabel dat vleermuizen blind zijn, ze hebben zeer goed nachtzicht en verlichting kan ze enorm verwarren. Hebben jullie deuren van galerij naar trappenhuis? Zoja, kun je die dicht houden? Door horren te plaatsen kunnen ze je eigen woning ook niet meer binnen.

Ze hebben zo'n vreselijk slechte reputatie, zo zonde.