Montelukast (singulair) lotgenoten gezocht

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

liesje84

Montelukast (singulair) lotgenoten gezocht

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-08-24 13:42

18jaar geleden kreeg ik Montelukast (toen nog Singulair) voorgeschreven voor allergische astma.
Dat terwijl ik nog nooit een astma aanval had gehad en slecht 3mnd een puffer had geprobeerd.

Montelukast deed wat het moest doen, het hield de allergische astma en sinitus rustig.

In de jaren die volgde kreeg ik steeds meer vage klachten, 1 van de ergste is dat ik amper medicatie kan slikken. Ik krijg geheid bijwerkingen en die zijn zo hevig dat het niet waard is om de medicatie te blijven slikken.

Om een lang verhaal kort te maken, heb ik een paar weken geleden besloten te stoppen met Montelukast om te zien of dat mijn situatie kon verbeteren.
Dokters en ook internet beweerde dat je gewoon cold turkey kon stoppen, er zou niks gebeuren... little did I know.

Ik begon ontzettend heftige ontwenningsverschijnselen te krijgen en 6wk later gaat het beter maar ben ik er nog lang niet.
Omdat ik mij zo ziek voelde ben ik nogmaals gaan speuren op internet en dit keer in het Engels, er ging een wereld voor mij open en ik bleek niet de enigste te zijn.

Omdat ik in Nederland niks kan vinden vraag ik mij af of er meer mensen zijn die problemen hebben met Montelukast en problemen hebben met het stoppen.

raket

Re: Montelukast (singulair) lotgenoten gezocht

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-24 14:18

Nee, ben na 6 jaar in 1x gestopt.
Ik mocht eerder niet stoppen vanwege een deelname aan een studie.
Maar merkte echt niets.
Wat voor klachten heb je?

Nele80

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-24 15:25

Ik volg hier even mee. Mijn dochter (10jaar) zou dit moeten nemen voor haar astam (allergie en inspanning), maar ik heb haar dit tot nu toe nog niet gegeven. De HA zei dat dit ook voor concentratieproblemen zou kunnen zorgen. Dus nu enkel een puffer, en even kijken hoe ver we daar mee komen.

LaDonna75

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-24 15:36

Ik lees even mee, ik gebruik sinds een jaar of 6 motelukast vanwege verergering van al bestaand astma. Ik heb een tijdje (ik meen een maand) zonder geprobeerd om te kijken of ik bijwerkingen ervaarde of “gewoon” gewrichtsklachten had, maar mijn astma verergerde en de gewrichtsklachten verbeterden niet.dus ik ben weer begonnen.

liesje84

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-08-24 21:34

Tijdens het ontwennen kreeg ik onwijze zenuwpijn en spierkrampen, misselijk, duizelig, moe,
mijn emoties gingen alle kanten op, mijn lange en korte termijn geheugen werkte niet meer,
mijn hersens voelde alsof ik een mega hersenschuddig had, mijn lichaam leek wel te schreeuwen om weer aan de medicatie te gaan, oorsuizen (echt de hele oceaan bij windkracht 12).
Ik reageer opeens op suiker en niet natuurlijke E-nummers, hier krijg ik jeuk en een prikkend gevoel van op mijn huid en/of ik word misselijk en duizelig.
En ik kan geen paracetamol meer slikken, 1 paracetamol zorgt er nu voor dat ik 2 dagen apatisch ben.

Inmiddels na 6wk gaat het al een stuk beter maar ik ben er nog niet.
Na alles wat ik inmiddels heb gelezen over dit middel mag ik sowieso niet klagen over mijn klachten,
het had nog vele malen erger kunnen zijn.

Onderstaande link was 1 van de eerste dingen die ik vond toen ik in het Engels ging Googlen.
https://rxisk.org/montelukast-withdrawal-syndrome/

@raket, wat fijn ook om te lezen dat er mensen zijn die er helemaal geen last van hebben gehad.
Laatst bijgewerkt door liesje84 op 21-08-24 22:03, in het totaal 1 keer bewerkt

Charaz

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-24 21:37

Ik werk in de zorg, maar heb het nog nooit van patienten gehoord, fijn dat je dit wilt delen en hopelijk gaat het snel beter!

liesje84

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-08-24 22:19

Charaz schreef:
Ik werk in de zorg, maar heb het nog nooit van patienten gehoord, fijn dat je dit wilt delen en hopelijk gaat het snel beter!

Dankjewel.

Wat ik wel raar vind is dat de artsen die het mogen voorschrijven er weinig over weten.
In Belgie is jaren terug al gewaarschuwd voor dit medicijn, wat er tevens voor heeft gezorgd dat in NL de artsen het advies hebben gekregen dit middel niet meer als eerst (of tweede) keus medicijn te verstrekken.

raket

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-24 22:35

Ik ken best veel ernstig astma patiënten en was verpleegkundige, maar ik had er ook nooit van gehoord.
Vervelend dat je zoveel last hebt.

In België kon je nog lang theofyline krijgen en dat is in Nederland al jaren uit de handel vanwege alle risico's.
Dus er zit in landen sowieso veel verschil.