Gekrabd door kitten in griekenland

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Lau_

Gekrabd door kitten in griekenland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-08-24 17:01

Hi!

Momenteel vertoeven we heerlijk in Griekenland. Nou was ik met een van de kittens op het resort aan het spelen ( niet handig, van geleerd) en deze heeft mij een per ongeluk gekrabt. Het bloedde een klein beetje.

Nu lees ik van alles over rabies en maak ik mij toch wat zorgen.

Bel sowieso de dokter nog maar misschien dat iemand tips en adviezen kan geven :)

Karlijnxxx

Re: Gekrabd door kitten in griekenland

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-24 17:09

Weet je wanneer je lastste inenting was? Je kan hiervoor gewoon de alarmdienst van je reisverzekering inschakelen om naar een arts te gaan.

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-24 17:12

Wanneer heb je je laatste tetanus enting gehad?

anjali

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-24 17:32

Lau_ schreef:
Hi!

Momenteel vertoeven we heerlijk in Griekenland. Nou was ik met een van de kittens op het resort aan het spelen ( niet handig, van geleerd) en deze heeft mij een per ongeluk gekrabt. Het bloedde een klein beetje.

Nu lees ik van alles over rabies en maak ik mij toch wat zorgen.

Bel sowieso de dokter nog maar misschien dat iemand tips en adviezen kan geven :)

Rabies krijg je (volgens mij, ik ben geen arts!) niet van krabben maar alleen van bijten en daardoor speeksel met het virus in je bloed krijgen. Wel zou je eventueel tetanus kunnen oplopen wat geen virus maar een bacterie is die zich in straatvuil bevindt. Grote zorgen hoef je je echter niet te maken, ik denk niet dat er veel aan de hand is, anders was bijna iedereen al dood die wel eens met een kat speelt! Vraag voor de zekerheid aan een arts. De meeste resorts hebben contact met een plaatselijke arts die ook goed op de hoogte is van eventuele gezondheidsrisico's ter plekke.Vraag een bonnetje van het consult, dat wordt dan meestal vergoed door je ziektekosten- of reisverzekering.

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-24 17:35

No panic :D

Rabies wordt door speeksel overgebracht, dus die kans is niet heel erg reeël.
Tetanus is een bacterie die het alleen doet zonder zuurstof, dat is bij een kattenkrab ook niet erg aannemelijk, want die is dusdanig oppervlakkig dat er altijd zuurstof bij kan.
Blijft - mogelijk - de 'kattenkrabziekte' over, en die is over het algemeen alleen een probleem bij een slechte afweer.
https://www.rivm.nl/bartonella-henselae-infectie

Goof

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-24 17:39

anjali schreef:
Grote zorgen hoef je je echter niet te maken, ik denk niet dat er veel aan de hand is, anders was bijna iedereen al dood die wel eens met een kat speelt!

Nou, dat!
Van een krabbeltje ga je echt niet dood.
Morgen weer lekker verder spelen zou ik zeggen :D

anjali

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-24 17:46

Je zit in een resort in Griekenland. Waarschijnlijk aan zee? Weet je wat heel goed ontsmet, dat is zeewater! Ga lekker de zee in, het zout doodt alle bacterien enzo. Ik voel enige jaloezie, helaas woon ik ver van de zee en kan er nu niet naar toe. Geniet ervan, en van je vakantie!

anjali

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-24 17:54

Nog een ideetje: Sterilon erop! Als je het niet bij je hebt kun je dat in Griekenland ook wel kopen vermoed ik. Soms heeft een resort ook wel iets van EHBO bij de receptie.

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-24 17:56

@Anajali
Zeewater doodt zeker niet alle bacteriën, er zitten veel ervan in het water.
Het is nl niet steriel.

_Cathalijne

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-24 18:37

Rabies wordt enkel overgedragen na een beet, aangezien het wordt overgedragen door speeksel (ommdiezelfde reden, laat je dus ook niet likken door vreemde dieren, zeker als je open wondjes hebt). Zowel voor rabies als veel andere ziekten geldt, goed uitspoelen en ontsmetten, zeker als er bloed is! Verder, grootste risico in deze situatie is het krijgen van kattenkrabziekte. Dit is, tenzij je in de yopi groep valt, redelijk onschuldig, en kun je doorgaans goed voorkomen door open wondjes te ontsmetten.

cursebreaker

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-24 18:49

Je zult idd geen rabiës van een krab krijgen maar katten nagels zijn hol en zitten vaak vol met rotzooi, zeker bij die straat katten en dat kan dus wel voor infecties zorgen. Maar met een oppervlakkige wond zou ik me daar niet zo’n zorgen over maken. Ik zou het uit voorzorg wel even (laten) schoonmaken en ontsmetten en dan zal het erna goed zijn.

Hutcherson

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-24 20:19

Maak je niet zo druk. Als zoiets gebeurt gewoon even wat jodium, alcohol, sterilon of dettol erop of even wassen en dan beetje calendulan oid erop. Hier zou ik echt never de arts voor bellen.

Lau_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-08-24 21:00

Thanks allemaal!

Cemlys

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-24 21:45

Je word er niet zo snel ziek van, maar wees wel alert op kattenkrabziekte mocht je komende weken wel ziek worden. Goed ontsmetten, krabwonden kunnen de eerste dagen best gevoelig zijn.

Zoolgangster

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-24 12:22

Dit is de info van de RIVM mbt Rabiës...Leuker kan ik het niet maken. :(
https://www.rivm.nl/rabies

Alles aan een besmet dier is in principe besmettelijk, dus... ook de nagels!
Katten en honden en andere dieren likken zich overal, ook daar kan dus speeksel op zitten.

Nu neem ik aan dat ze bij dat resort zuinig zijn op hun gasten, dus echt zieke dieren zullen ze daar wel niet veel rond laten lopen.

Little_Gift

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-24 19:53

Overdrijven is ook een vak apart natuurlijk

Lynnepinny

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-24 20:37

Rabiës kan zeker wel worden overgedragen door krabben, vooral als ze kort daarvoor nog aan hun poten hebben gelikt. Ik ga binnenkort op reis naar een land waar het aanwezig is, en ben zorgvuldig ingelicht door een arts hierover.
Ik zou vooral even opzoeken of het vaker wordt aangetroffen bij dieren in Griekenland, of misschien specifiek voor die regio. Als de kans reëel is dan moet je onmiddelijk de wond wassen en ontsmetten en een dokter bellen. Maargoed, het zal wel goed zijn gekomen in dit geval.