Gevoelig voor geluid, oordoppen of toch niet?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Dropveter101
Feeling down? Saddle up!

Gevoelig voor geluid, oordoppen of toch niet?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 31-07-24 10:50

Naar aanleiding van een vreselijk irritant blaffende hond in de straat {:)-:(

Overweeg ik om loop earplugs aan te schaffen. Ik ben relatief gevoelig voor geluid, en ben altijd voorzichtig geweest met het gebruik van oordoppen omdat ik vrees dat ik anders zonder oordoppen nog gevoeliger word en nog minder kan verdragen. Zeker met slapen ben ik bang dat ik anders geen oog meer dichtdoe zonder.

Hoe ervaren jullie, mede oordop dragers, dit? Zit dit in mijn hoofd of is dit werkelijkheid?

VuurVleugelsJarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-24 10:59

Allereerst: Loops zijn fantastisch. De kwaliteit is absurd goed en het zijn lifesavers voor mij en mijn gigantische geluidsgevoeligheid! De kno arts was er ook lyrisch over. Absoluut de investering waard dus!

Dat gezegd hebbende ben ik wel gewaarschuwd door de kno arts dat ik mezelf in een vicieuze cirkel houdt als ik ze te vaak draag (wat ik deed). Want wat je zegt klopt inderdaad, je raakt steeds minder gewend en kan dan dus steeds minder hebben waardoor je ze vaker draagt en dus nóg minder gewenning aan geluid, nóg vaker dragen... Ze was raadde me absoluut aan ze te gebruiken maar wel alleen tijdens de specifieke momenten dat ik het nodig heb: in het OV, als ik overprikkeld ben, als de buurman een feestje heeft, en natuurlijk als ik naar een concert oid zou gaan. Dan houd je de draagmomenten beperkt tot de momenten dat je het écht nodig hebt en wordt het minder een gewoonteding.

Een ander nadeel van vaak dragen naast de vicieuze cirkel is dat je oren de condens die zich opbouwt in je gehoorgang niet kwijt kunnen als je die afsluit met doppen waardoor er exceem- en schimmelvorming kan ontstaan en je gehoorgang kan gaan ontsteken. Dat is de reden dat ik naar de kno arts ging, ik heb bijna chronisch ontstoken gehoorgangen omdat ik zo vaak doppen droeg. Bij het slapen condenseert je oor extra (als ik een keer wél met doppen slaap zijn ze zeiknat vanbinnen in de ochtend) en ben je dus nog gevoeliger voor exceemvorming. Aldus de kno arts én deze ervaringsdeskundige.

Dus absoluut de investering waard, maar wel wat dingen om rekening mee te houden! Je zou ook kunnen experimenteren met de verschillende soorten Loops, bijvoorbeeld de Switch. Daar kan je niet echt mee slapen omdat ze hard zijn (ik gebruik de Quiet voor slaap, die zijn zacht) maar zo kan je het geluid in stapjes op en afbouwen. Want als je alles met de Quiet doet (die wel echt fantastisch isoleren) dan ben je binnen no time afgesneden van de buitenwereld, maar raak je daar dus ook aan gewend. De Experience en Engage zijn gradaties daartussen en hoewel je die óók niet 24/7 moet dragen, kunnen het wel goede tussenstappen zijn om te kijken waar je op dat moment behoefte aan hebt.

Goof

Re: Gevoelig voor geluid, oordoppen of toch niet?

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-24 11:06

Ik slaap echt al meer dan 20 jaar net oordoppen. Ik slaap erg licht en mijn nachtrust is me heilig. Als jij het nodig hebt, zeker doen!
Blaffende honden zijn heel irritant. Loop oordopjes zijn erg fijn, maar ik weet niet of ze een blaffende hond helemaal weren. Ze zullen het geluid wel flink dempen en dat scheelt al heel veel.
Ik vind Loop goed betaalbaar, dus ik zou het lekker uitproberen.

Foaly

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-24 11:15

Ik heb ook standaard Loops in 's nachts en zonder doe ik idd geen oog meer dicht. Je kunt jezelf afvragen hoe erg je dat vindt, het is voor mij altijd even opletten dat ik ze meeneem als ik ergens naartoe ga, maar verder vind ik het ideaal. Ook in een 'vreemde' omgeving lig ik niet meer wakker van elk geluidje, en in mijn gehorige huis met ratelende verwarmingsbuizen heb ik ook nog nooit zo goed geslapen :D

- "The reading comprehension and overall common sense on this website is piss poor."

- "How dare you say we piss on the poor!"

Memories

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-24 11:24

Ja, je raakt er wel aan gewend en wordt er gevoeliger voor en het kan idd zijn dat je op gegeven moment niet meer zonder kan slapen of overprikkeld raakt.

Voor geluidsreductie overdag zijn loops earplugs top maar voor geluid blokkeren bij slapen zijn er overigens ook betere opties op de markt. Bijv de alpine deep sleep blokkeert het geluid beter en standaard schuimdoppen ook, maar qua comfort is het wel de vraag wat je zelf het prettigst vind en een hele nacht lekker mee kan slapen.

Elitedeux

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-24 11:32

Doen Loops geen zeer met slapen? En de alpine deep sleep?

Ik slaap ook met oordoppen in (van die schuimen doppen) maar ben op zoek naar andere die ik wat makkelijker schoon kan maken :+

Elite Deux - M2 + 6, M + 2 <3
Jacco - L2 + 5 <3

scrabbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-24 12:10

Ik heb gewerkt bij een bedrijf waar door het plaatsen van een nieuwe machine oordoppen verplicht werden. Als die machine uit stond kon ik daar niet meer zonder oordoppen zijn. Nou ja het kon, maar vond het een verschrikkelijk kabaal, terwijl ik jaren zonder gewerkt hebt. Gewenning treedt dus op.

Teach me how to fight and I will show you how to win :)

Nayan

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-24 13:04

Elitedeux schreef:
Doen Loops geen zeer met slapen? En de alpine deep sleep?

Ik slaap ook met oordoppen in (van die schuimen doppen) maar ben op zoek naar andere die ik wat makkelijker schoon kan maken :+

Ik vind ze na een paar uur wel pijnlijk worden, maar dat had ik met andere oordopjes speciaal voor slapen ook (al had ik het daarbij wel iets minder). Toevallig laatst voor het eerst bij een nogal lang concert de experience gedragen en omdat ik de quiet na een tijdje toch wel irritant/gevoelig vind worden had ik verwacht dat dat niet fijn zou zijn maar voelde er niks van. Even vergelijken hoe fijn ze zijn qua geluid dempen in bepaalde situaties maar ben geneigd nu eerder naar deze te grijpen.

Ik gebruik ze verder niet vaak dus ervaring met gewenning.

Dropveter101
Feeling down? Saddle up!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 31-07-24 16:13

Oké, goed om te weten dat er dus wel gewenning optreed en dat ik daar rekening mee moet houden. In principe vind ik geluid niet altijd een probleem (raam staat nu ook open naast een doorgaande weg en dat kan ik hebben) behalve dus als het om aanhoudende irritante geluiden gaat in een verder stillere omgeving (hond van de buren 's avonds, iemand die op TikTok zit te scrollen zonder oortjes in een stiltecoupé ect). Slapen doe ik tot nu toe zonder en ervaar ik nog geen grote problemen mee, af en toe als ik ergens met iemand in een ruimte slaap, slaap ik met mijn Airpods in maar die zitten natuurlijk al helemaal ruk. Dus in een uitzonderlijk geval denk ik dat ik tijdens het inslapen de Loops wel kan hebben.

Ik heb ze dus maar besteld, ik ben voor de Switch gegaan omdat ik dan ook niet meer hoef te kloten met van die weggooi dingen op festivals voor een bizar bedrag van €12,50. Ben benieuwd!

Siggislief

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-24 16:49

Bij de Loops heb je de Quiet en die zijn zachter dan een Experience.

Zelf gebruik ik de Quiet heel graag tijdens het slapen, en de andere Loops is meer voor als je wakker bent.

Bram ✝12/08/'15

Koper & Nero

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-24 13:11

...wat een puntje van aandacht kan zijn rondom gewenning:
bij stress is het zo, dat je zintuigen 'wagenwijd open' komen te staan.

Dus bij stress niet "zeuren" (of... stressen!) over gewenning, maar gewoon dat irritante geluid weg.
En dan 'werken' ;) aan ontspanning.

(Hier in huis hebben we de gevleugelde uitspraak uit de mooie roman 'De wereld gaat aan vlijt ten onder' die luidt "Hard werken voor de luiheidsbond.")

[o]

Je suis Charlie - comme tout le monde.

(...en BAH wat is dit onderschrift actueel. )

Rije
Hoofd Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-24 13:19

Ben benieuwd hoe de Switch je bevallen! Ik lees er gemengde verhalen over.

Zelf heb ik de Engage en de Quiet. De Engage gebruik ik voor borrels op het werk, in drukke ruimtes en zelf voor concerten (hoewel je daar eigenlijk de Experience voor hebt, maar een derde paar vind ik niet nodig :') )

De Quiets slaap ik mee ivm snurkende echtgenoot :7 Ik vind beide modellen echt geweldig! Pas wel op met het doosje dat erbij krijgt. Hij gaat soms per ongeluk open waardoor je ze kan verliezen.

Heb jij een Arabisch volbloed (of minstens 50%) en rij je western? Word lid van de gezellige en sportieve DAWRA!

Laure

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-24 13:50

Ik heb zelf de Switch en de Quiet. ik ben tevreden van allebei, maar vind de Switch te hard om mee te slapen. Verder is het heel handig dat je ze kan instellen. 's Nachts met slapen, gebruik ik dus enkel de Quiet versie. (ook ivm gesnurk naast mij)

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-24 15:06

Ik heb de experience maar twijfel of ik de engage er nog bij moet halen. Misschien eerst deze maar eens beter uitproberen op het werk.

"Through dangers untold and hardships unnumbered, I have fought my way here to the castle beyond the Goblin City to take back the child that you have stolen. For my will is as strong as yours, and my kingdom is as great - You have no power over me"

Hutcherson

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-24 15:47

Inderdaad, je wordt wel weer gevoeliger voor bepaalde geluiden als je ze inhibeerd met bv loops. Maar als je na een behoorlijke periode merkt dat je niet wend aan het geluid en je daardoor minder slaapt/meer stress hebt adviseer ik wel om doppen te gebruiken.
Ik heb twee paar loops en een temu variant.. En moet eerlijk zeggen dat zowel loops als die van temu prima werken. Belangrijk is wel dat je dus voor de nacht bv wel altijd iets beschikbaar hebt juist omdat je gevoeliger wordt als je loops gaat gebruiken voor dat geluid. Dus koop er meerdere zodat je altijd iets hebt.
Loops (of de nep versie) kun je mee slapen, sporten, douchen etc. Echt heel fijn maar wel snel kwijt. Maar heb van die touwtjes gezien voor eromheen.

siskeh

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-24 16:12

Ow ik ben de enige hier die zegt: het doet niets...
Ik heb loop engage of experience (met extra ring voor demping nog, ff naam kwijt)
Maar ik vond het effect érg matig.
en het gevoel van oordoppen, waardoor mn oren "dicht" zitten vervelender.(en dan dat je van jezelf elke "beweging" of geluidje hoort)
En, stom genoeg, ik heb normaal "oortjes" in met muziek, nu had ik een beetje het effect van oortjes in, maar zonder de muziek, in mn hoofd kreeg ik daar een enorme error ook van... want: waar is de muziek..

Ik kan mij voorstellen dat de quiet oordoppen of vergelijkbare wel prettiger zitten.
Maar die heb ik nog niet geprobeerd

Niet alle dwalers bennen verdwaald

Rije
Hoofd Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-24 16:18

Dat is het occlusie-effect en dat hoort (no pun intented!) Je moet nou eenmaal je gehoorgang blokkeren om genoeg geluid tegen te houden en dan krijg je dit effect. Ik moet heel eerlijk zeggen dat ik dat juist geweldig vind: lekker in mijn eigen bubbel met zo weinig mogelijk externe prikkels, soort geruststellend bijna. Je moet er alleen niet mee willen eten, dan wordt het wat overweldigend ;)

Moet wel toegeven dat de Mutes (die ringen) idd bij mij ook weinig extra doen.

Heb jij een Arabisch volbloed (of minstens 50%) en rij je western? Word lid van de gezellige en sportieve DAWRA!

VuurVleugelsJarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-24 16:29

Oh nee ik merk wel echt verschil met of zonder mutes, bij de Engage! Voornamelijk op het gebied van praten, ik kan de ander nét beter verstaan als ik die mutes er even uit laat.

Rije
Hoofd Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-24 16:32

Ah wat fijn! Maar haal je ze dan bij elk gesprek eruit, en tussendoor er weer in?

VuurVleugelsJarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-24 16:37

Hmm, ja meestal wel. Ik kan dat inmiddels vrij onopvallend met wat vingerhandigheidjes! Soms hoeft het ook maar aan één kant en dan kan ik het gewoon laten lijken alsof ik even jeuk aan mijn oor heb (tijdens een formeel gesprek bijvoorbeeld). Ik heb de doorzichtige roze Engage dus zonder mutes vallen die nauwelijks op.

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-24 17:08

Hm ja de experience werkt wel tegen de eetgeluiden van anderen. Maar je moet zelf niet eten.
Maar eigenlijk doet het hetzelfde als gewone oordoppen of oortjes.

"Through dangers untold and hardships unnumbered, I have fought my way here to the castle beyond the Goblin City to take back the child that you have stolen. For my will is as strong as yours, and my kingdom is as great - You have no power over me"

Dorus

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-24 17:21

Rije schreef:
Moet wel toegeven dat de Mutes (die ringen) idd bij mij ook weinig extra doen.

Daar merk ik wel echt duidelijk verschil! Ik heb ze eigenlijk standaard in mijn engage zitten, maar als ik ze eruit haal hoor ik echt beter. Sowieso haal ik ze graag uit m’n oren als ik met iemand praat. De hele engage dan, niet alleen de mute ring. Ik vind dat gewoon prettiger tijdens een gesprek.

Ik gebruik ze niet vaak, maar met name als ik overprikkeld ben of behoefte heb aan mijn bubbel. Ook vind ik ze prettig wanneer wij lange afstanden met de kever gaan rijden (die zijn wat rumoeriger dan een luxe auto) of wanneer ik in een vliegtuig ofzo zit.

Weet je waar ik nu naar verlang? Een winterbuitenrit!

Dropveter101
Feeling down? Saddle up!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 02-08-24 20:54

Ik heb ze binnen, en ik ben eigenlijk een beetje teleurgesteld. Ik weet niet of dat aan mijn te hoge verwachtingen ligt of dat ik iets verkeerd doe ,maar online las ik ervaringen over de quiet dat het echt niet mogelijk was om een normaal gesprek te voeren, maar ondanks dat het natuurlijk wel iets dempt merk ik amper verschil met de Engage of Experience stand (heb de switch).

Balen, nu had ik toch nog gehoorbescherming nodig voor festivals dus ik zal ze wel houden maar voor omgevingsgeluiden (met een open raam) doen ze nauwelijks iets.

Hutcherson

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-24 03:15

Ik heb de quiets.. En inderdaad als je ermee wilt praten zul je je stem moeten bijsturen qua volume. En je hoort het niet goed als iemand van je wegpraat. Als je de lippen kunt zien kun je nog iets ervan maken.

Chocopasta

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-24 06:31

Weet iemand misschien ook of de quiets meer dempen dan airpods die op standje noise canceling staan (zonder muziek aan te hebben)?