Morton neuroom (beknelde zenuw in voet)

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

xxxmh

Morton neuroom (beknelde zenuw in voet)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-07-24 20:19

Iemand ervaring met een Morton neuroom in de voet? Heb er sinds vorig jaar oktober last van, steunzolen gekregen maar toch nog erg last van. Moet wel zeggen dat ik de steunzolen niet dagelijks draag, op m'n werk draag ik geen schoenen en met de warme dagen draag ik slippers.

black_kelpie

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-24 20:33

Ik heb in m'n rechtervoet Mortons neuroom. Belangrijk is om schoenen te dragen die breed genoeg zijn, smalle schoenen zorgen ervoor dat de zenuw bekneld blijft. Een steunzool beperkt de ruimte in de schoen alleen nog maar meer, bij mij werd de pijn daar nog veel erger van. Mijn laatste lange wandeltocht met reguliere wandelschoenen en zooltjes moest ik na bijna elke 10-15 minuten mijn schoen uit doen en de boel masseren, was niet te doen.

Ruim 2 jaar geleden ben ik op barefoot schoenen gaan lopen, sindsdien heb ik geen dag meer last gehad van het neuroom. Doordat mijn tenen de ruimte hebben is de druk eraf en de pijn weg.

Xandyandme

Re: Morton neuroom (beknelde zenuw in voet)

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-24 20:43

Bij mij zijn mijn steunzolen de redding. Ik kan tussendoor wel eens even zonder lopen en platte schoenen zoals slippers dragen maar niet lang. Slippers, sandalen,ea zorgen bij mij voor veel pijn als ik ze teveel draag.

zonnebloem18

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-24 20:45

Na het dragen van de juiste schoenen was het bij mij na een week of 3 al over. Nog zonder steunzolen.

Siggislief

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-24 21:19

Ik heb steunzolen en ik ben 2-3 jaar geleden ingespoten bij de Bergman Clinics.
Tijdens de echo zagen ze niks zitten maar zeiden wel van we spuiten je wel voor de zekerheid in om de zenuw voor de gek te houden.

Het heeft zeker geholpen.

PeeltjE

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-24 22:01

Ik heb hier inmiddels al jaren last van. Vooral hevige klachten tijdens hardlopen en meerdere km’s wandelen. Aantal weken geleden voor het eerst naar de podotherapeut geweest, en heb nu sinds een week steunzolen. Nu moet ik wel zeggen dat ik echt hele lastige voeten heb. Extreem breed (M), zeer hoge wreef, extreem doorgezakte voorvoet en opgetrokken tenen. Tot zover gaat het heel goed met de zolen, en met de eerste wandeltocht die ik gedaan heb met steunzolen was de last echt al 80% minder.
Ik lees graag even mee.

xxxmh

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-07-24 22:04

Ik merk vooral als ik op stal aan het werk ben (1 dag per week) op m'n jodhpurs met steunzolen dat ik echt zere voeten heb. Met m'n normale schoenen echt minder. Zit eraan te denken om andere schoenen te kopen voor op stal. En als dat niet werkt toch maar terug naar de podo therapeut denk ik?
Lig nu ook op de bank met een branderig gevoel in m'n teen.

xxxmh

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-07-24 22:04

Siggislief schreef:
Tijdens de echo zagen ze niks zitten maar zeiden wel van we spuiten je wel voor de zekerheid in om de zenuw voor de gek te houden.

Met wat ben je ingespoten?

JustMe8484

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-24 22:07

Ik ga ook even mee volgen. Heb er sinds de zomer van vorig jaar geregeld last van. 1x naar de huisarts geweest die me doorstuurde naar podoloog maar nooit lang genoeg last gehad om er naar toe te gaan...
Ik merk wel echt verschil welke schoenen ik draag... blote voeten, slippers of mijn lompe laarzen zijn het fijnst. Mijn mega dure wandelschoenen werke als ik ze onder niet te strak doe...

proudmama

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-24 23:06

Bij allebei mijn voeten neuroom van Morton. Eigenlijk altijd hele brandende voeten, pijnlijk en de kramp schiet er plotseling in en gaan mijn tenen krampend uit elkaar vooral vanaf kleine teen , teen 3 en 4.
Zag op de echo bij podoloog inderdaad een verdikte zenuw.
Ik had al inleggers vanwege artrose in mijn enkels en daar werd een aanpassing in gemaakt.
Op eens kreeg ik pijn in mijn heup en rug links , dacht eerst ook artrose maar fysio kwam er achter dat spieren helemaal verkrampt waren door gedwongen verkeerde houding door inleggers met verkeerde aanpassing.
Ik heb eigenlijk nooit verkeerde schoenen aangehad. Op mijn werk altijd “ verpleegsters klompen” en thuis blote voeten.
Nooit te smalle puntige schoenen of hoge hakken.
Dus hoe ik hier aangekomen ben ??
Binnenkort maar weer eens naar laten kijken, ik heb nu alle steunzolen weggegooid.

xTammyy

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-24 23:11

Is een operatie geen optie?
Ik ben in 2016 geopereerd. Nu heb ik een doof gevoel op die plek, maar voorheen kon ik mijn voet niet eens onder stromend water houden. Dat deed te veel pijn.

Overigens was het bij mij ontstaan doordat er een paard op gesprongen was, iets wat de orthopeed als onmogelijk zag maar na de operatie bleek het toch zo te zijn dat de zenuw inderdaad bekneld zat.

Siggislief

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-24 06:47

xxxmh schreef:
Siggislief schreef:

Met wat ben je ingespoten?

Ik durf het niet echt te vertellen weet een soort verdoving.

xxxmh

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-07-24 08:01

xTammyy schreef:
Ik ben in 2016 geopereerd. Nu heb ik een doof gevoel op die plek, maar voorheen kon ik mijn voet niet eens onder stromend water houden. Dat deed te veel pijn.

Overigens was het bij mij ontstaan doordat er een paard op gesprongen was, iets wat de orthopeed als onmogelijk zag maar na de operatie bleek het toch zo te zijn dat de zenuw inderdaad bekneld zat.

Misschien wel maar heb gelezen op internet dat ze de wond onder op je voet maken. Lijkt mij niet fijn een litteken onder je voet.

Sintara

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-24 08:13

Ik heb het gehad en daardoor ook crps ontwikkeld. Ik heb zooltjes aangemeten gehad maar ik kon ze nog geen seconde verdragen dus ik heb die teruggebracht en nooit gebruikt. Uiteindelijk twee keer ingespoten geweest met corticosteroïden en de zenuw laten doorbranden. Daarna is mijn voet veel rustiger geworden. ik kan weer lopen en hardlopen alleen hellingen zijn nog een dingetje en ik kan het beste op hardloopschoenen lopen. Op hakken lopen enzo gaat niet meer. Soms krampt mijn voet nog, uiteraard niet de kapotte zenuw maar zo ruwweg alle andere in mijn voet.
Ik denk dat dat echter de crps is en niet de neuroom

Memories

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-24 08:23

Ik lees ook even mee. Toevallig net een week geleden de diagnose gehad, beide voeten. Ik loop graag en vaak op hakken en ben bang dat dat bij mij mee heeft gespeeld, moet er nog niet te veel aan denken dat dat eigenlijk nooit meer mag ;(

Ik ga als 1e stap ook maar eens kijken voor een podotherapeut en steunzooltjes. Heeft iemand hier aanraders voor wat betreft sneaker type schoenen die lekker ruim zitten bij de tenen/voorvoet? Ik heb nu helemaal geen geschikte schoenen maar weet echt niet wat ik moet kopen…

Oscar
Forumcoördinator

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-24 08:36

Je zou eens kunnen kijken voor Skechers met memoryfoam. Je hebt ze in meerdere breedtes, maar meestal zijn de gewone versies al wel breed genoeg. Ze zijn lekker zacht waardoor ze niet knellen.
Als je er een inlegzool wilt plaatsen dan kun je ze beter iets ruimer pakken, bijv. 1 maat groter.

Sintara

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-24 08:37

Of dus hardloopschoenen laten aanmeten :)

xTammyy

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-24 08:38

xxxmh schreef:
xTammyy schreef:

Misschien wel maar heb gelezen op internet dat ze de wond onder op je voet maken. Lijkt mij niet fijn een litteken onder je voet.

Ik ben langs de bovenkant geopereerd, mocht dat je gerust stellen

2IJsjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-24 08:46

Ik loop al heel lang met zooltjes in zijn schoenen vanwege zere voeten.
Vorig jaar maart kon ik niet meer lopen van de pijn in mijn linkervoet. Ik had een hallux valgus en een beknelde zenuw, mortons neuroom. Vorig jaar augustus ben ik geopereerd aan mijn hallux valgus en is de zenuw ingespoten met een corticosteroid injectie. Alles viel heel erg mee en is goed gegaan, totdat ik in januari ben gaan sporten waarbij steps de hoofdbeweging was, hierdoor is mijn zenuw weer klem komen te zitten en voel ik deze weer dagelijks. Ik heb hier zooltjes voor gekregen, deze helpen wel iets maar geen 100%.
Na een bezoek aan de orthopeed kreeg ik het advies de zenuw weer in te laten spuiten of te laten verwijderen. Ik denk hier nog even over na. Ik ben niet zo dol op naalden en bij het verwijderen van de zenuw blijf je een doof gevoel in je tenen houden, ik weet niet of ik dit nu zo prettig vindt. Wanneer ik de zenuw laat verwijderen lig ik er weer een aantal weken uit.
Ik draag schoenen met een brede leest en dat het voetbed eruit kan om plaats te maken voor mijn zooltjes.