Vrienden maken

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Dahlia85

Vrienden maken

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 19-07-24 16:13

Ik zie hier nog wel eens topics voorbij komen over kwetsbare onderwerpen. Dat maakt dat ik veel nadenk over iets wat ik graag anders zou willen.

Ik ben in de 30 en heb weinig vrienden en vrijwel niemand die ik kan bellen als ik ergens mee zou zitten. K ben van mezelf een beetje serieus (dus geen geinige lolbroek die het altijd met iedereen kan vinden) een einzelganger, werk voor mezelf en heb dus geen collegas, heb geen hobby's behalve paardrijden en wandelingen met de hond. Ik heb een partner maar wil toch graag ook gewoon gezellig kunnen afspreken met een vriendin. Het fenomeen vriendengroep wat voor velen standaard is, is mij dus ook vreemd
Hoe maak ik vrienden :D Het klinkt al gauw een beetje sneu.. Ik wil niet needy zijn, veel mensen hebben al een vast vriendenclubje waardoor ik ook al snel denk, ah die heeft geen behoefte aan een nieuwe vriendschap.
Graag zou ik tips krijgen! Het is geen oproep,en ik zet mezelf niet fraai neer, maar misschien weet iemand een idee.

Selina

Re: Vrienden maken

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-24 16:16

Bij mij in de buurt heb je van die bordspelavonden. Daar wil ik binnenkort eens bij aanhaken om te kijken of dat iets is voor mij. Misschien is zoiets ook voor jou?

Dahlia85

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 19-07-24 16:17

Selina schreef:
Bij mij in de buurt heb je van die bordspelavonden. Daar wil ik binnenkort eens bij aanhaken om te kijken of dat iets is voor mij. Misschien is zoiets ook voor jou?

Best leuk idee ja!

Sky_As

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-24 16:18

Rij je op een manege? Of sta je ergens met een eigen paard alleen op een wei?
Verder zijn er wel eens bokt meetings, zo weet ik dat er een uit eten topic is, wellicht kun je daar eens aan sluiten.
Anders kom je al snel uit op sportclubs ofzo om mensen te leren kennen? Of misschien een honden wandelgroep waar je aan kunt sluiten?
Dit soort dingen moet je niet met de intentie doen om nieuwe vrienden te krijgen, maar meer voor een gezellige middag, en rolt daar dan meer uit, dan heb je geluk. Zo niet, heb je in ieder geval een leuke wandeling/middag etc. gehad.

Zelf heb ik ook niet mega veel vrienden, maar ik mis het ook totaal niet.
Sociale contacten kosten mij namelijk heel veel energie.....dus ik vind het best zo. Mijn beste vrienden kunnen me 24/7 bellen als er iets is, maar daar laat ik het dan ook graag bij.

https://www.mbcfotografie.nl
Nu een super gave winactie twv €175 op mijn insta en Facebook!
Mijn leven met mijn pony? Insta Barrie_de_pony
https://www.instagram.com/barrie_de_pony/?hl=nl

soloro

Je hebt ook de app Bumble. Daar zit ook een vriendschapsoptie op, zo kan je ook nieuwe mensen ontmoeten.

So far you've survived 100% of your worst days. This Too Shall Pass :(:) [o]

Em_

WowAmigo

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-24 16:28

Ohh, wel herkenbaar, ik heb ook geen grote "standaardvriendengroep", maar een paar hele waardevolle vriendschappen. Ik hoef niet naar grote feesten of iets dergelijks en hecht meer aan één op één contact. Mijn laatste 2 vriendschappen heb ik opgedaan bij een sportschool, ik ben op zich wel spontaan en van het één kwam het ander (oh, zullen we dan een keer samen...) en dat klikte met die 2 weer zo leuk dat we zijn blijven plakken.

Dahlia85

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 19-07-24 16:38

Ik heb het paard bij huis dus geen connecties op die manier.
Ik heb al wel een paar leuke ideeen gelezen. Wandelclub met honden bijvoorbeeld, even zien of ik zoiets kan vinden

Selina

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-24 16:54

Toen ik nog een hond had heb ik ook vrienden gemaakt door Instagram (had een account van m’n hond) en zat ik in een Facebookpagina van dat ras en daardoor ook wandelingen met mensen gedaan waaruit een vriendschap is ontstaan.

Saintelette

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-24 18:16

In welke regio zit je? Misschien helpt dat ook nog zoeken?

Happiness can be found even in the darkest of times, if one only remembers to turn on the light.
[EJL-ITP] Gouden zonnestraaltje Isha een jaar lang ITP
[ITP] Golden Champagne Isha in de Surae

Dahlia85

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 19-07-24 18:20

Saintelette schreef:
In welke regio zit je? Misschien helpt dat ook nog zoeken?

Achterhoek :)

Herfstblad

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-24 18:21

Ik zou iets gaan doen wat structureel terug komt! Zoals een sport in de vorm van teamsport of groepslessen. Of idd een hondenschool, of groepswandelingen.

Dahlia85

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 19-07-24 18:36

Sky_As schreef:
Zelf heb ik ook niet mega veel vrienden, maar ik mis het ook totaal niet.
Sociale contacten kosten mij namelijk heel veel energie.....dus ik vind het best zo. Mijn beste vrienden kunnen me 24/7 bellen als er iets is, maar daar laat ik het dan ook graag bij.

Dit snap ik helemaal maar misschien is het ook anders omdat ik in het dagelijkse leven ook eigenlijk niet echt mensen spreek behalve de caissiere of de postbezorger. En mijn vriend uiteraard haha. Dan merk ik gewoon dat er momenten zijn dat ik t wel mis

nafkedemi

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-24 18:57

Lid worden van een activiteitgroep?
Bijvoorbeeld Nieuwe Mensen Leren Kennen of Meet 5?
Kan je meedoen aan iets wat je leuk lijkt en op die manier andere mensen ontmoeten. Wie weet wat daar uit komt.

Dahlia85

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 19-07-24 19:00

Daar heb ik nog nooit van gehoord, k ga eens kijken!

Sherivey

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-24 19:06

Wat jammer dat je weinig vrienden hebt en dat zelf ook als vervelend ervaart! :(

Ik heb zelf ook maar een paar vriendinnen, maar heb zelf niet het idee dat ik iets mis, dat scheelt.

Ik woon niet bepaald in jouw regio, maar je mag altijd pb'en hoor, als je je verhaal kwijt wilt, of iets leuks wilt vertellen. :)

:wave:

Storm

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-24 19:38

Kennis van mij zit bij Meet5. Vindt zij erg leuk!

Tja...

divided

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-24 21:58

Wat jammer dat je vrienden mist. Nieuwe vrienden maken kan soms lastig zijn he, zeker op zo'n leeftijd waarin veel mensen al een redelijk afgebakend sociaal leven hebben.

Ik denk dat het allereerst belangrijk is om te onderzoeken hoe jij het makkelijkste vrienden maakt. De ene gaat graag het gesprek aan of ontmoet iemand ergens fysiek, de ander is wat meer van het ondernemen in bv een hardloop of hondenuitlaatclubje, de ander maakt makkelijker connectie met gedeelde interesses of hoe ze naar de wereld kijken. Heeft je voorkeur om fysiek mensen te ontmoeten of vind je eerst online contact fijn?

Ondertussen heb ik fijne vriendinnen in mijn cirkel erbij! Ik heb hiervoor wel wat uitstapjes buiten mijn comfortzone moeten maken (ik ben een introvert persoon) en een hoop ervaringen opgedaan met mensen die niet mijn vrienden zijn geworden, maar daardoor ook op sociaal vlak toch wel weer het een en ander geleerd waardoor ik nu in het dagelijks leven ook wat makkelijker contact kan leggen met anderen.

Wat ik heb geprobeerd:

- Nieuwe mensen leren kennen (NMLK): Veel verschillende soorten activiteiten door het hele land, maar voor mij werkte dit niet zo goed omdat het veelal in groepen is en dan kan ik wat minder goed verbinden
- Whatsapp groep voor festivals maatjes (nieuwe festival maatjes): aangesloten omdat ik een feestje op z'n tijd leuk vond maar niemand had om mee te gaan. Nooit mee geweest naar een festival maar wel een keer afgesproken met een groepje voor film en diner. Was gezellig, geen vrienden gemaakt. Ook niet echt een match in het type festivals/feestjes.
- Bumble BFF app: Fijn als je eerst online wilt aftasten. Je moet hier wel wat energie in stoppen, open in gaan en ook niet snel teleurgesteld zijn vanwege doodlopende gesprekken of mismatches. Voor mij weinig uit voortgekomen maar ik heb een vriendin die hier wel vriendinnen aan overgehouden heeft.
- TurnUp app: Zo iets als bumble bff maar dan match je op muzieksmaak. Vooral interessant voor muziekliefhebbers dus. Ik heb hier een leuk groepje mensen leren kennen om af en toe een feestje mee te pakken en ook een vriendin gemaakt. Ik ben dus iemand die goed met iemand kan matchen op interesse, dit was daarvoor een leuke app. (maar moet je net als bumble bff wel wat energie in stoppen).
- Tot slot een goede vriendin gemaakt via Reddit. Ik had daar een beetje dezelfde vraag gesteld als jij hier. Zij woonde in de buurt en had mij uitgenodigd voor een drankje. Stoute schoenen aangetrokken en daar heel open en zonder enige verwachtingen op in gegaan, en dat was meteen een fijne connectie.

Naar mijn idee kom je gewoon een keer iemand tegen waarmee het goed klikt, en hoe meer gelegenheden je zoekt om mensen te ontmoeten, hoe groter de kans dat je zo iemand tegen komt. Maar je zult dan ook veel mensen tegenkomen waar je wat minder mee klikt. Misschien is dat niet per se nieuws voor jou maar daar heb ik me wel echt even bij stil moeten staan, omdat ik me er soms wat onzeker door ging voelen.

Heel verhaal. Ik hoop dat je er wat aan hebt.
Het willen maken van (nieuwe) vrienden vind ik ook zeker niet sneu.

Dahlia85

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 19-07-24 22:11

@divided, wat een leuke uitgebreide reactie. Dankjewel
Het is zo gek maar simpel benoemd hebben dat het me dwars zit en jullie lieve en behulpzame reacties doet me
erg goed :) ik ga er mee aan de slag :)

Selina

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-24 22:11

Bokt is overigens ook wel een fijne manier. Ik had vorige week ook aangegeven dat ik me eenzaam voelde en sindsdien met wat bokkers gewandeld. Dus misschien zijn er wel Bokkers uit de Achterhoek die een keer met je willen wandelen ofzo?

Dahlia85

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 19-07-24 22:14

@ selina. Ja het is hier een warm bad :) (niet bij alle topics overigens ;) ) ik. Ga je tip van een honden wandelgroep ook na, kijken of er in de regio zoiets is

Urbanus

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-24 23:06

Dahlia85 schreef:
@ selina. Ja het is hier een warm bad :) (niet bij alle topics overigens ;) ) ik. Ga je tip van een honden wandelgroep ook na, kijken of er in de regio zoiets is

De bokker met wie ik jarenlang heb geruzied over vaccineren is uiteindelijk mijn liefste vriendin geweest :')

Bokkers kunnen je verbazen _O-

quera. Voor altijd en langer

Me. An empath.

daantjuhhh

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-24 23:24

Ik ben vrijwilligerswerk gaan doen achter de bar van de plaatselijke voetbalvereniging.

Binnen 3 maand heel veel vrienden en kennissen gemaakt in het dorp waar ík niemand kende.

[o] [o] [o]
Andoy's legacy: M1 + 10 http://www.wanicare.com

axel_1997

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-24 00:29

Ik herken heel veel in het bericht van divided. Onterendere dat een gedeelde interesse een heel belangrijke factor kan zijn. Dat maakt namelijk het gesprek los.

En ik wil er aan toevoegen dat je misschien ook wil nadenken of je vooral meer vrienden of vooral goede vrienden wil maken.

Je hebt het over mensen die een vriendengroep hebben. Ik ben net als divided introvert en mijn ouders begonnen daar ook over toen ik aan m'n studie begon. Zo van, 'Waarom ga je niet bij een studentenvereniging.' 'Ga toch wat drinken met studiegenoten.' 'Dit is de periode in je leven dat je langdurige vriendschappen sluit.' En dan met hun eigen redelijk casual vriendengroep van een man of 15 als voorbeeld.
Maar in mijn geval is die vriendengroep er nooit gekomen. Wat ik wel aan vriendschappen heb is een hecht clubje met z'n vieren op de manege en één heel goede vriendin uit de laatste maanden van m'n studie.

Voor mij werkt dat goed. Maar voor jou moet het misschien juist wel een grote vriendengroep zijn.
Dus daar zou ik ook een gedachte aan wijden.

Edit: Ik drop deze hier even, [BM] Bordspellenmiddag in Noord limburg

Als je niet voor de lol op je paard stapt... kan je beter op de grond blijven staan.

"Always try to be nice, but never fail to be kind"-Doctor Who-

germie

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-24 08:30

Bedenk verder dat vrienden komen en vrienden gaan. Bijna niemand heeft een vriend of vriendin voor het leven. Vaak is dat a1-2 jaar en dan komen er weer anderen.
Als je echt op zoek gaat vind je het vaak toch niet. Hou dat ook in je achterhoofd. Het komt of het komt niet. Maar ga niet bij de pakken neerzitten als het er niet komt.
Ik heb ook geen grote vriendengroep. Maar ik heb bijvoorbeeld 1 vaste duikbuddy voor al meer dan 10 jaar. We doen ook niets anders samen dan duiken, zien elkaar verder nooit. Maar deze persoon kan ik wel tot een vaste vriend rekenen. Als ik echt wat zou hebben zou die me helpen.

Voor fotografie heb ik (nog) geen vast maatje. Ik doe dat nog niet zo lang, en dan moet je gewoon nog de mensen gaan ontmoeten.

Omdat ik geen wedstrijden meer rij met het paard zijn de vrienden die wel doorgingen min of meer verwaterd. Kan ik niets aan doen, kunnen zij niets aan doen, maar interesses veranderden.

Zou ik vrienden gaan zoeken op festivals of met bordspellen, dan zou ik niet de mensen treffen die bij mij passen, ik ben niet van de festivals en spellen. Dus als je echt wat zoekt moet je ook kijken of de activiteit bij je past. Een keer proberen kan natuurlijk nooit kwaad.

Met grote groepen iets gaan doen, dan blijft het een groepsactiviteit, maar daar komen geen vriendschappen uit is mijn ervaring. Ik ben een keer met zo'n wandeling meegeweest.

Ik heb overigens wel gestudeerd, maar ben nooit lid geweest van een studentenvereniging, ik had er niets mee en heb ook echt niets gemist. We hadden de Keiweek voordat het studiejaar begon en daar ben ik na 2 dagen mee gestopt omdat het om drinken ging en ik nog steeds niet drink (hooguit een wijntje of biertje, ik ben nog nooit aangeschoten of dronken geweest en dat vind ik prima. Ik was en ben ook altijd de BOB, en dat vind ik niet erg). De introductie van mijn studie was een kamp van 5 dagen waar ik ook na 3 dagen samen met een andere studiegenoot weer naar huis gegaan ben. Ook hier draaide het alleen om zuipen. Die studiegenoot is nog een tijdje een vriend geweest. Maar dat is verwaterd nadat hij door niets te willen doen mijn studiereis naar China verpest heeft. Ik kon de hele opdracht alleen gaan doen en dat was te veel om alleen te doen. Hoewel iedereen dat erkende en ik absoluut aan de bel getrokken heb kwam er geen hulp.

Op de middelbare school had ik 1 goede vaste vriendin. Dat is verwaterd toen we beiden na school wat anders gingen studeren.

Oh ja, verder wil ik je wel waarschuwen voor mensen die je vrienden lijken te zijn, maar alleen maar van je nemen. Ik heb dat helaas veel meegemaakt. Omdat ik handig ben met jonge paarden, met trailerladen bij dieren die dat niet willen, met bekappen voor noodgevallen, veel gratis les gegeven heb in dressuur en springen, en met duiken ook instructeur in alles ben en op sommige vlakken 1 van de meest ervaren instructeurs/duikers in Nederland, zijn er mensen die vriendelijk zijn. En dan denk jij op een gegeven moment ik help je wel even met dit of dat. En als het dan uiteindelijk puntje bij paaltje komt word je gedumpt. Mijn kennis en kunde is ook niet gratis gekomen, en je hebt mensen die heel gehaaid proberen voor een dubbeltje op de eerste rang te zitten. Het is heel moeilijk om te ontdekken wie fair naar je is en wie alleen komt nemen.

Sinds 2014 gediplomeerd instructeur en sinds januari 2021 mag ik zelfs instructeurs opleiden. Ik mag lesgeven in alle disciplines en alle niveaus. Lijkt instructeur worden je ook geweldig? Of wil je gewoon meer weten? Stuur maar een pb.
En ineens ben je een officiële marathonloper. :D Nooit gedacht, toch gehaald.