Blaren door “opfrommelende” sokken in wandelschoenen

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Blaren door “opfrommelende” sokken in wandelschoenen

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-24 12:07

Google wist geen raad, bokt dan misschien wel :+

Ik ben bezig met het inlopen van mijn nieuwe wandelschoenen (magnum strike force 8.0 side zip wp)

Afbeelding

maar blijf na korte tijd wrijvingsplekken (en dus uiteindelijk blaren) krijgen op mijn hielen. De schoenen zelf zitten goed, maar hebben veel steun/zitten vrij strak bij de hiel.

Hierdoor schuift mijn sok bij het aantrekken van de schoenen over mijn hak naar boven en “frommelt zich op” bij mijn hiel. Ik heb schoenmaat 39 maar draag al sok maat 35-38 door dit probleem. Ik wil niet nog kleiner gaan qua sokkenmaat, want dan worden mijn tenen zowat ingeklapt denk ik :+

Ik hoop dat ik niet de enige ben met dit probleem, én dat er iemand een oplossing heeft :D
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 18-07-24 12:09, in het totaal 1 keer bewerkt

chanicha

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-24 12:08

Zijn er niet speciale wandelsokken?
Ik haat oprollende of opfrommelende sokken }:)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-24 12:11

chanicha schreef:
Zijn er niet speciale wandelsokken?
Ik haat oprollende of opfrommelende sokken }:)

Die heb ik al gekocht, maar ook deze doen hetzelfde. Ik merk vooral bij wandelsokken dat maat 35-38 eerder als 39-42 zit. Met maar minimale kracht trek ik de “hak” van de sok tot voorbij mijn hiel :')

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-24 12:11

Wat voor model (lengte), materiaal en dikte sokken heb je? En heb je al geprobeerd met zo'n zooltje alleen bij je hiel? Wordt geloof ik ook wel hakverhoger genoemd.

Goof

Re: Blaren door “opfrommelende” sokken in wandelschoenen

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-24 12:12

Als de boel zo strak zit, is de schoen dan niet 1 maatje te klein?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-24 12:25

Koper schreef:
Wat voor model (lengte), materiaal en dikte sokken heb je? En heb je al geprobeerd met zo'n zooltje alleen bij je hiel? Wordt geloof ik ook wel hakverhoger genoemd.

Altijd sokken die tot over de rand van de schoen komen, en in de herfst/winter paardrijsokken. Materiaal katoen, dikte normaal (?).
Wat zou zo’n hakverhoger doen tegen schuivende sokken?

Goof schreef:
Als de boel zo strak zit, is de schoen dan niet 1 maatje te klein?

De schoen zit prima! Hij heeft alleen een vrij dikke “rand”, bijna een beetje als een kussen, van de bovenkant tot net boven de hiel ongeveer. Die rand “grijpt” mijn voet dan en laat de sok schuiven. Ik denk dat het een soort kussen is dat ze erin gezet hebben voor comfort haha.

ievie

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-24 12:28

Het eerste wat in mij opkomt: zou het helpen als je een schoenlepel gebruikt om er in te gaan, zodat je goed in je schoen glijdt?

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-24 12:30

Nala schreef:
Altijd sokken die tot over de rand van de schoen komen, en in de herfst/winter paardrijsokken. Materiaal katoen, dikte normaal (?).

Bij mij komt het doordat de hiel wat los komt van de binnenzool dat mijn sokken frommelen. Als er minder ruimte is voor verticale beweging/frictie zal de sok minder, of niet, frommelen. Dikkere sokken wil soms ook nog wel eens helpen.

Als je deze schoenen hebt om wandeltochten mee te maken zou ik sowieso van katoenen sokken af stappen en voor wol of eventueel wolmix gaan.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-24 12:33

ievie schreef:
Het eerste wat in mij opkomt: zou het helpen als je een schoenlepel gebruikt om er in te gaan, zodat je goed in je schoen glijdt?

:)* waarom heb ik daar nog niet aan gedacht 8)7 zeker het proberen waard!

Koper schreef:
Nala schreef:

Bij mij komt het doordat de hiel wat los komt van de binnenzool dat mijn sokken frommelen. Als er minder ruimte is voor verticale beweging/frictie zal de sok minder, of niet, frommelen. Dikkere sokken wil soms ook nog wel eens helpen.

Als je deze schoenen hebt om wandeltochten mee te maken zou ik sowieso van katoenen sokken af stappen en voor wol of eventueel wolmix gaan.

Tot nu toe waren bij andere wandelschoenen de sokken geen probleem, maar ik houd het in mijn achterhoofd! De andere schoenen waren allemaal toch niet zo waterdicht als beloofd _-:(

jowien

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-24 12:35

Tegen blaren werkt het om onder je sokken van die heel dunne pantysokjes te doen. Dan zit de wrijving niet op je huid maar tussen de sokken.
Maar tegen opfrommelen zal het niet werken denk ik.

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-24 12:37

Veters er uit, zodat je echt ruimte hebt met aantrekken en dan met voet in schoen dus weer inrijgen? Dan heb je ook genoeg ruimte om die sok echt goed om je voet te hebben zitten voordat de veters vastzitten om alles op de plek te houden.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-24 12:40

tamary schreef:
Veters er uit, zodat je echt ruimte hebt met aantrekken en dan met voet in schoen dus weer inrijgen? Dan heb je ook genoeg ruimte om die sok echt goed om je voet te hebben zitten voordat de veters vastzitten om alles op de plek te houden.

Zelfs met de veters eruit is de schoen nog heel stijf, dan is het wel beter te doen maar moet ik echt met mijn hand achter mijn voet mee de schoen in proppen zodat ik het schuiven tegen kan houden. De tong van de schoen zit vastgenaaid voor de waterdichtheid.

Maar ik hoop de schoen ook makkelijker aan te kunnen trekken dan iedere keer veters helemaal eruit en weer erin :o

snorkel1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-24 12:47

Schoen lepel helpt denk ik

Dorus

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-24 13:04

Nala schreef:
De andere schoenen waren allemaal toch niet zo waterdicht als beloofd _-:(

En deze zijn wel waterdicht? Ik zie namelijk een standaard rits op de foto's en standaard ritsen zijn over het algemeen niet waterdicht.

Er zijn 1001 verschillende (wandel)sokken dus wellicht moet je nog iets verder zoeken om de juiste sok te vinden? Ik zou ook echt sokken met (merino)wol(mix) adviseren voor wandelschoenen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-24 13:06

Dorus schreef:
Nala schreef:
De andere schoenen waren allemaal toch niet zo waterdicht als beloofd _-:(

En deze zijn wel waterdicht? Ik zie namelijk een standaard rits op de foto's en standaard ritsen zijn over het algemeen niet waterdicht.

Er zijn 1001 verschillende (wandel)sokken dus wellicht moet je nog iets verder zoeken om de juiste sok te vinden? Ik zou ook echt sokken met (merino)wol(mix) adviseren voor wandelschoenen.

Yes! De rits gaat niet “open open” maar vouwt en stukje leer uit dat erachter zit. Je krijgt dus iets meer instap/uitstap ruimte erdoor. Ik zal zo een foto maken.

Dorus

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-24 13:07

Ah op die manier, dan snap ik het :)*

robeer

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-24 13:09

Goede wandelsokken (bv Falcke) komen in een maat en niet in een reeks. Dus dan heb je een sok in bv maat 39 ipv maat 39 t/m 42 om maar eens iets te zeggen. Er zijn overigens ook dubbele sokken. Dan vangt de tweede laag de wrijving op zeg maar. Verder schijnt het dat tenensokken blaren kunnen voorkomen maar daar heb ik geen ervaring mee.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-24 13:15

robeer schreef:
Goede wandelsokken (bv Falcke) komen in een maat en niet in een reeks. Dus dan heb je een sok in bv maat 39 ipv maat 39 t/m 42 om maar eens iets te zeggen. Er zijn overigens ook dubbele sokken. Dan vangt de tweede laag de wrijving op zeg maar. Verder schijnt het dat tenensokken blaren kunnen voorkomen maar daar heb ik geen ervaring mee.

Bedankt voor de tip! Die dubbele sokken heb ik dus nu, maar die vallen dus heel groot. Volgens mij van Stapp, als ik me niet vergis.

robeer

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-24 13:19

Wat je ook kunt doen….geeft ongeveer het elfde effect. Een goed passende wandelsok met daaronder een pantykousje. Die laatste is heel dun en past makkelijk onder een wandelsok in de juiste maat. Daarnaast zijn die glad en dat bevordert het 'glijden' tussen de sokken.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-24 13:21

robeer schreef:
Wat je ook kunt doen….geeft ongeveer het elfde effect. Een goed passende wandelsok met daaronder een pantykousje. Die laatste is heel dun en past makkelijk onder een wandelsok in de juiste maat. Daarnaast zijn die glad en dat bevordert het 'glijden' tussen de sokken.

Dan frommelt de bovenste sok nog steeds, toch?

xPabloBokt

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-24 13:35

Dr. Martens heeft dubbellaags sokken die tegen blaren zouden moeten helpen, speciaal voor het inlopen van schoenen. Is dat misschien een optie?

Kaka

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-24 13:36

Als je schoenen al na korte tijd blaren geven met simpele sokken, zitten ze niet goed. Mijn uitgangspunt met wandelschoenen is dat ik ze direct en zonder problemen (zweten/drukplekken/blaren) voor een wandeling van 10km moet kunnen gebruiken met simpele katoenen sokken. Zonder inlopen dus. Pas bij langere wandelingen wil ik over mijn sokken hoeven nadenken. En anders passen ze niet.

Merken als Meindl en Hanwag leveren schoenen met een goretex laag, pas na enkele jaren misbruik (vooral door stallen uitmesten) werd die bij mij minder waterdicht.
Laatst bijgewerkt door Kaka op 18-07-24 13:38, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-24 13:37

Kaka schreef:
Als je schoenen al na korte tijd blaren geven met simpele sokken, zitten ze niet goed. Mijn uitgangspunt met wandelschoenen is dat ik ze direct en zonder problemen (zweten/drukplekken/blaren) voor een wandeling van 10km moet kunnen gebruiken met simpele katoenen sokken. Zonder inlopen dus. Pas bij langere wandelingen wil ik over mijn sokken hoeven nadenken. En anders passen ze niet.

Dit is eigenlijk ook mijn standpunt, maar na de zoveelste schoen (al vielen de rest af op waterdichtheid) weet ik het ook niet meer :(

Ik loop iedere dag op gympen 10.000 stappen op een loopband en gebruik die nu ook voor het inlopen van deze schoenen, zodat ik meteen kan stoppen voordat er echt een grote (open) blaar komt. Rond de 8000 begon het vandaag echt pijnlijk te worden.

robeer

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-24 13:44

Kaka schreef:

Merken als Meindl en Hanwag leveren schoenen met een goretex laag, pas na enkele jaren misbruik (vooral door stallen uitmesten) werd die bij mij minder waterdicht.

Hier sluit ik me wel bij aan…..
Ik heb zelf altijd Lowa innox mid wandelschoenen. Daar loop ik zo op weg met welke sok dan ook. Deze zijn van stof en er zit een goretex laag in, dus waterdicht (tot op zekere hoogte) en niet zwaar. Dat ik daar geen blaren op loop wil wat zeggen….ik was altijd koningin blaar :D :+

Oeska

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-24 13:57

De schoenen die je hebt zijn zo te zien werkschoenen. Die zijn doorgaans wat stugger om je goed te beschermen en niet gemaakt met wandelen als primaire doel. Ik vrees dat daar het echte probleem kan zitten; ik ken genoeg mensen die hun werkschoenen wisselen als ze veel moeten lopen, omdat het nooit zo heel lekker zit dan. Hoe goed de schoen ook past.

Heb je weinig aan voor nu, maar ook ik zou adviseren het wat meer in het echte wandelschoen segment te zoeken in de toekomst, vooral als het gaat om "gewoon" lopen op paden. Daar hoor je inderdaad zonder problemen vrijwel direct op weg te kunnen lopen. Wel belangrijk dat je gaat passen, want het kan heel persoonlijk zijn welke pasvorm jouw past en wat je voorkeuren zijn qua gebruik.