Opzoek naar het schaap met 5 poten: de perfecte schoenen of laarzen

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Vjestagirl

Opzoek naar het schaap met 5 poten: de perfecte schoenen of laarzen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-09-24 11:36

Ik ben opzoek naar het perfecte paar schoenen of laarzen
- Comfortabel; ik moet er 20+km per dag op kunnen lopen, meerdere dagen achter elkaar
- Waterdicht; en dan niet alleen regen, maar ook plassen en modder, tot ongeveer enkel hoogte
- Maar niet zó waterdicht dat ik mijn voeten stuk gaan aan mijn eigen zweet; ik gok dat een voering van wol ideaal zou zijn

Prijs is niet relevant; ik wil gewoon van die verschrikkelijke pijn in mijn voeten af.
Als ik zoek op google kom ik van alles tegen met de mooiste beloften, maar marketing en werkelijkheid kunnen mijlenver van elkaar liggen, dus vandaar dat ik ervaringen zoek.

verootjoo

Re: Opzoek naar het schaap met 5 poten: de perfecte schoenen of laarzen

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-24 11:47

Ik zou naar de Bever gaan en je goede wandelschoenen laten adviseren :)

Iedereen kan z’n eigen voorkeur hebben maar wat jouw voeten goed past is persoonlijk.

Kaka

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-24 11:48

Ga naar een Bever of andere outdoorwinkel en pas alles wat ze hebben. Hanwag, Meindl en nog een hele rits merken hebben wat jij zoekt, maar elke voet is anders. Voor die afstanden moeten ze gewoon goed passen.

roosje78

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-24 11:59

De ANWB winkel heeft ook hele goede wandelschoenen en zijn net iets goedkoper dan Bever.

Succes met je zoektocht!

chanicha

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-24 11:59

Ik zweer bij Ara schoenen/laarsjes!
Ik heb moeilijke voeten, breed en wat nog meer maar ben daar zo blij mee :j

sevenofnine

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-24 12:10

Ik neem aan dat je geen hakken zoekt, maar iets heel praktisch? Ik heb ook pijnlijke voeten. Ik ben heel blij met mijn Meindl stap/bergschoenen, ik heb er uit de B categorie. Ze moeten zich even naar je voeten zetten en dan zitten ze echt enorm comfortabel. ik draag ze in de zomer voor boerderijwerk, wandeltochten kort en lang & bergvakanties (ook veel km's). Voordien had ik lichtere schoenen (A) en die zaten fantastisch maar bleken minder duurzaam. B schoenen gaan zeker 5+jaar mee, ik vet ze wel regelmatig in.

Vjestagirl

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-09-24 12:21

sevenofnine schreef:
Ik neem aan dat je geen hakken zoekt, maar iets heel praktisch? Ik heb ook pijnlijke voeten. Ik ben heel blij met mijn Meindl stap/bergschoenen, ik heb er uit de B categorie. Ze moeten zich even naar je voeten zetten en dan zitten ze echt enorm comfortabel. ik draag ze in de zomer voor boerderijwerk, wandeltochten kort en lang & bergvakanties (ook veel km's). Voordien had ik lichtere schoenen (A) en die zaten fantastisch maar bleken minder duurzaam. B schoenen gaan zeker 5+jaar mee, ik vet ze wel regelmatig in.

Oh ja, 100% practisch. Het is voor festivalwerk, waar ik twee keer per jaar een dag of 10 tot 12 rondloop, maar eigenlijk na dag 1 al bijna niet meer kan staan van de pijn...

Nyaleti

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-24 12:34

Als je al meerdere schoenen hebt geprobeerd en telkens pijn krijgt zou ik eerder kijken naar goede zooltjes (via een Podotherapeut).

germie

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-24 12:53

Ik zou kijken naar goede zolen. Dit lijkt niet in de schoen te zitten.

wildwestwill

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-24 12:54

ariat h2o western laarzen lopen heerlijk en waterdicht

Farjen

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-24 13:31

Ik heb deze van Hoka:
https://www.hoka.com/nl/be/dames-hiking ... 42831.html
Ze hebben ze ook volledig waterdicht met goretex. De beste schoenen die ik al gehad heb met daarin wel mijn eigen steunzolen.
Maar ik heb deze in een winkel geprobeerd (en nog zo"n 10 andere merken) waar ze zo'n scan maken van je voetafdruk. Deze kwamen de beste uit de test en inmiddels al heel veel gedragen en ideaal.
Hebben jullie ook niet zo'n winkel met een scan?

https://runnerslab.be/services/prolab/

Mijn man had ook al een hele verzameling in de kast staan want altijd kreeg hij toch nog pijn in zijn voeten van zijn schoenen. Na deze scan ook een paar gekocht en hij heeft ook eindelijk de geschikte schoen gevonden :)

hagelslag

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-24 14:26

Ik ben fan van grisport schoenen. Maar volgens mij niet helemaal waterdicht.
Wel kan ik er uren op lopen

Apple

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-24 15:55

Hangt echt helemaal van het doel af en van je persoonlijke voorkeur :-) wil je bijvoorbeeld ook veel steun aan je enkel of niet.

Behalve langs bij een Bever of ANWB kun je ook nog gaan kijken naar bijvoorbeeld legerkistjes?

Omdat je aangeeft al meerdere soorten schoenen geprobeert te hebben is het idee van een scan ook echt een goede :-) Of misschien ook nog afwisselen tussen twee paar schoenen, dat wil ook nog weleens helpen.

Lukasje

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-24 17:25

Ariat wandelschoenen zitten mij wel fijn. Maar, ik zou toch ook eens informeren naar een steunzool die wat demping kan geven. Dat geeft toch ook comfort.

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-24 17:31

Vjestagirl schreef:
sevenofnine schreef:

Oh ja, 100% practisch. Het is voor festivalwerk, waar ik twee keer per jaar een dag of 10 tot 12 rondloop, maar eigenlijk na dag 1 al bijna niet meer kan staan van de pijn...

Maar het is dus puur voor deze dagen? Loop je daarnaast ook veel? Want je kunt wel dure schoenen kopen maar ongetraind zoveel sjouwen doet elke voet pijn.

prugelpiet

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-24 17:58

Lowa? Begin dit jaar liep ik met een groepje de Wampex, iedereen had drijfnatte voeten behalve diegene met een paar nieuwe Lowa's :))

Ik heb ze zelf ook, lopen zalig. Alleen zijn mijne al best een aantal jaar oud ondertussen. Ik vet ze nooit in, dus dat ze niet meer helemaal waterdicht zijn na veel mest en urine op stal, is niet zo gek. Ze lopen nogsteeds heerlijk.

Maar dan zit je dus wel op model wandelschoen. Ik weet niet of het "mooi" moet zijn? Dan zou je kunnen denken aan een paar fijne Dr. Martens, daar kan de gemiddelde mens ook veel en lang op lopen.

brennie85

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-24 18:38

Ik zweer bij Panama Jack. Zijn net slofjes.

Desty

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-24 19:16

Ben afgelopen maand naar de wandelschoenen zaak gegaan. Daar hebben ze me voor droge voeten Gore-tex aangeraden, maar voor een meer ademende schoen een leren.

Ik ben voor de waterdicht Lowa’s gegaan want daar had ik al goede ervaring mee, en ik ben nog steeds, ook met dit nieuwe paar, super tevreden over dit merk :j . Hanwag is vergelijkbaar. Mocht je toch voor meer ademend en dus leer willen gaan kun je Meindl overwegen.

sevenofnine

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-24 19:28

Wat je ook kan doen als je geen zware bergschoen wil, is om naar een runner service/loopschoenen winkel gaan waar ze je voet analyseren en op basis daarvan een schoen voorstellen. Ik heb trailschoenen en gewone loopschoenen op die manier gekocht en dat zijn wolkjes. Ik kan er eindeloos op wandelen/lopen zelfs als ik blaren of pijn heb van andere schoenen. Mijn schoenen zijn New Balance, maar ik zou meegaan met wat ze na analyse voorstellen.

Marije_jiplover

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-24 19:54

BigOne schreef:
Vjestagirl schreef:

Maar het is dus puur voor deze dagen? Loop je daarnaast ook veel? Want je kunt wel dure schoenen kopen maar ongetraind zoveel sjouwen doet elke voet pijn.

Dit is idd wel een goede opmerking, als je uit het niks ineens zoveel loopt en staat, dan gaan je voeten waarschijnlijk in elke schoen pijn doen, ongeacht welke.

En anders is het wellicht ook handig om aan te geven welke types schoenen je al gebruikt hebt.

En als je schoenen hebt waar je normaal wel goed op kunt wandelen, maar in combinatie met het lange staan niet, dan zijn zooltjes wellicht ook een oplossing.

En verder is het heel persoonlijk, mijn partner zweert bij Lowa, mij zaten die absoluut niet lekker, Meindl en Hanwag zaten mij wel goed, tot ik 2 jaar geleden overstapte naar Barefoot schoenen, nu kan ik geen van de gerenommeerde wandelschoenen merken meer aan, omdat mijn voorvoeten te breed zijn geworden.

Ik kan nog wel uit de voeten met hike schoenen van Altra, die hebben ook waterdichte en halfhoge modellen en zijn geen BF.

Het ligt er dus wel een beetje aan wat de reden precies is dat je pijn in je voeten krijgen.