Tips tegen 'kopzweten'?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Shetloveerrr

Tips tegen 'kopzweten'?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-07-24 20:56

Hoihoi,

Ik heb best wel last van zweten in mijn gezicht. Het is denk ik niet een 'overmatig' probleem waar ik voor naar de huisarts moet om een hormoonmiddeltje te krijgen ofzo, maar ik vind het vaak wel vervelend en ik ben benieuwd hoe anderen hier mee omgaan/dit verminderen.

Ik ben 18 jaar, en heb het vaak wel iets sneller warm dan anderen. Dan zweet ik ook wel gewoon onder mijn oksels en zo, soms wel veel maar niet dat ik me er echt aan stoor of dat het erg stinkt. Maar ik zweet ook veel op mijn gezicht, en dat vind ik wel een stuk vervelender. Het is niet iets dat opeens uit het niks heel erg op is komen zetten, en mijn moeder en oma hebben dit ook best wel dus waarschijnlijk zijn het helaas grotendeels genen. Toch ben ik benieuwd of het op de een of andere manier wat te verminderen is. Bijv. pittig eten ofzo ligt het niet aan, het is echt alleen met inspanning of warmte. Ik heb ook geen overgewicht od.

Ik weet dat zweten er nou eenmaal bij hoort, maar als ik bijv met iemand ga sporten en die persoon nog niet eens rode wangen heeft en ik een knalrood hoofd heb en de druppels letterlijk over mijn gezicht lopen, vind ik dat toch wel vervelend. Sinds een tijdje ben ik aan het hardlopen, maar ik heb het hier al zo op aangepast dat ik (in de lente en zomer) niet meer overdag ga, en uberhaupt niet als het boven de 22 graden is. Want als ik dan ga hardlopen ben ik op een gegeven moment oncontroleerbaar aan het zweten op mijn gezicht, dat het geen zin meer heeft om het met mijn shirt af te vegen |( Maar ook bijvoorbeeld als ik ergens 10 minuten naar toe heb gefietst, staat het zweet soms al op mijn bovenlip en voorhoofd. En met paardrijles als we 20 minuten hebben gedraafd en dan gaan stappen is mijn gezicht 'doorweekt'.

Zijn er meer mensen die hier last van hebben, en hoe gaan jullie hier mee om? Kan het ook na de 'puberteit' verminderen? En hebben jullie tips?

Sky_As

Re: Tips tegen 'kopzweten'?

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-24 20:58

Ik heb een tijdje koud afgedouched, en in die tijd merkte ik echt dat ik aanzienlijk minder zweette.
Dus dat is al vrij eenvoudig te testen.....2 keer per dag je gezicht onder de koude kraan houden voor 2 minuten en even kijken of dat vast iets doet.

Shetloveerrr

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-07-24 21:00

Sky_As schreef:
Ik heb een tijdje koud afgedouched, en in die tijd merkte ik echt dat ik aanzienlijk minder zweette.
Dus dat is al vrij eenvoudig te testen.....2 keer per dag je gezicht onder de koude kraan houden voor 2 minuten en even kijken of dat vast iets doet.

Dat doe ik af en toe ook al wel! Niet dagelijks, misschien moet ik dat dan proberen. Maar zeker in de zomer vaak wel 2 x per week in de ochtend koud douchen, en idd vaak koud water in mijn gezicht boven de wasbak.

Hutcherson

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-24 21:31

Hier ook een zweetsnor. Oncharmant en irritant vind ik maar helaas, ben ermee gezegend.
Toen ik fitnesste had ik zoon oldskool zweetbandje om mn pols :')
Die ik af en toe langs mn snor haalde. En gewoon n handdoekje om na afloop ff te deppen.
Ik moet zeggen dat ik het heel erg heb (echt een 'lekke koppakking' zoals men dat noemt) als ik moet bukken tijdens een activiteit zoals hoefbekappen.
De smid had altijd wat zweetdruppels op zn bol bij 25+ graden. Maar ik heb echt straaltjes van mn gezicht af ook al is het 18 graden.
Ik lach we vaak om en maak zelf de grap. Dit soort dingen houd ik graag luchtig zodat ik er zelf niks mee hoef (als in: onzeker, zelfvertrouwen minder, wat gaat een ander zeggen etc).tis wat het is.

Oskarrino

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-24 21:57

Mijn moeder heeft/had dit ook heel erg. Acupunctuur heeft heel erg erbij geholpen! Misschien het proberen waard?

nevica

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-24 22:00

Ik heb dit ook echt heel erg, helaas niet alleen de snor. :') Dus ik lees even mee.

fjordjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-24 22:03

Helaas heb ik daar ook last van. Wat kan helpen is odaban, dit houd zweet tegen. Gewoon te koop bij de kruidvat

Shetloveerrr

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-07-24 17:29

fjordjes schreef:
Helaas heb ik daar ook last van. Wat kan helpen is odaban, dit houd zweet tegen. Gewoon te koop bij de kruidvat

Bedankt voor de tip, ik zou alleen niet durven om een middeltje wat voor je oksels bedoeld is op je gezicht te smeren

germie

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-24 18:12

Aluin werkt ook. Dit is overigens ook gewoon voor je gezicht (gebruiken mannen na het scheren ook wel). Het is deo en help tegen zweten.
Het is niet echt duur (nog geen 3 euro) van 'Vergulde Hand' en het werkt goed.

Naomi_Jortje

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-24 18:14

Shetloveerrr

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-07-24 21:44

germie schreef:
Aluin werkt ook. Dit is overigens ook gewoon voor je gezicht (gebruiken mannen na het scheren ook wel). Het is deo en help tegen zweten.
Het is niet echt duur (nog geen 3 euro) van 'Vergulde Hand' en het werkt goed.

Oh dat klinkt top! Verkopen ze dat ook bij een drogist o.i.d?

belle_boef

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-24 21:55

Bij die anti zweet dingen loop je wel een risico dat je vervolgens op andere plekken gaat zweten om je warmte kwijt te kunnen.

Shetloveerrr

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-07-24 07:51

belle_boef schreef:
Bij die anti zweet dingen loop je wel een risico dat je vervolgens op andere plekken gaat zweten om je warmte kwijt te kunnen.

Ja dat snap ik, daarom ben ik ook nooit zo fan van dat soort dingen onder je oksel smeren want dan denk ik hoe kun je je warmte dan kwijt. Maar ik vind het zweten in mijn gezicht echt vervelend dus dan vind ik het niet erg als ik onder mijn oksels iets meer ga zweten

Shetloveerrr

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-07-24 13:19

Bij kruidvat heb je heel veel verschillende anti-transpirant sprays en gels, heeft iemand ervaring met een van die op je gezicht? Bij veel is het eerste ingrediënt iets met alcohol en dat lijkt me niet heel fijn voor je gezicht

Siers83

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-24 13:55

Ik kom steeds een advertentie tegen op insta maar nu kan ik m niet vinden natuurlijk. Ik heb er ook last van helaas. Al komt het wel ddoordat ik niet zzweet onder mn oksels omdat ik dat dichtsmeer met een deo, vooral tegen de geur die in kleding trekt

Marie111

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-24 14:00

De sticks van Wild helpen heel goed bij zweten onder de oksels.

https://wearewild.com/nl

Lovelli is er ook, maar daar kreeg ik vreselijke uitslag van.

Shetloveerrr

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-07-24 14:21

Marie111 schreef:
De sticks van Wild helpen heel goed bij zweten onder de oksels.

https://wearewild.com/nl

Lovelli is er ook, maar daar kreeg ik vreselijke uitslag van.

Thanks, alleen is zweten onder de oksels bij mij niet het probleem

office

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-24 14:57

Ik heb het idee dat sommige gezichts crèmes met vet mijn gezicht eerder laten zweten.
Verder zou ik een nat washandje mee nemen in een plastic zakje en daar af en toe je gezicht mee af doen.
Of informeren of Botox een oplossing kan zijn.Maar zo als je zelf al zei …je moet toch die warmte kwijt en het is een natuurlijk iets.
Ik heb snel een rood hoofd daar heb ik weinig last van maar krijg wel vaak opmerkingen.Andere hebben er meer last van dan ik zelf dus.

Iris82

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-24 15:23

Je mag antiperspirant gebruiken op andere plekken dan je oksels. Dat is geen enkel probleem.

Wild en Lovelii zijn natuurlijke deo's, ik gebruik ze zelf ook, zij doen verder niets tegen de hoeveelheid zweet (alleen zorgen dat je niet stinkt)

Shetloveerrr

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-07-24 15:53

Ik ben naar de kruidvat geweest en heb de deoleen antitranspirant lotion gekocht, dus die ga ik uittesten. Morgen sta ik namelijk de hele dag op een festival, weet alleen niet of de ingrediënten van zo'n product je huid nog kwetsbaarder maken voor de zon, daar ben ik wel een beetje bang voor namelijk.

fjordjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-24 15:56

Shetloveerrr schreef:
fjordjes schreef:

Bedankt voor de tip, ik zou alleen niet durven om een middeltje wat voor je oksels bedoeld is op je gezicht te smeren

Oh ik heb dat ook gedaan en dat kan ook gewoon. Is niet per see voor de oksels van toepassing!

Foaly

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-24 16:44

Kijk ook even kritisch naar je kleding, is dat polyester (plastic!) of katoen/linnen/ander natuurlijk materiaal?

Shetloveerrr

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-07-24 16:46

fjordjes schreef:
Shetloveerrr schreef:

Oh ik heb dat ook gedaan en dat kan ook gewoon. Is niet per see voor de oksels van toepassing!

Ooh oké top!

Siers83

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-24 16:50

Siers83 schreef:
Ik kom steeds een advertentie tegen op insta maar nu kan ik m niet vinden natuurlijk. Ik heb er ook last van helaas. Al komt het wel ddoordat ik niet zzweet onder mn oksels omdat ik dat dichtsmeer met een deo, vooral tegen de geur die in kleding trekt

Kwam m net weer tegen. Was van Polarwise. Ken het niet maar lijkt een balsem te zijn speciaal voor het gezicht

Silly1972

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-24 17:23

Ik heb het ook, het is helemaal erg sinds ik in de overgang zit.
Mijn hele hoofd is heel snel zeiknat, dus ook mijn haar.
Daar helpt een deo helaas niet tegen.