In beelden denken

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Kun jij in beelden denken?

Ja, haarscherp, het is net een film.
282 (74%)
Ja, maar blurry, of af en toe
68 (17%)
Nope, ik weet niet waar je het over hebt
28 (7%)

Totaal aantal stemmen: 378

Iris82

In beelden denken

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 13-07-24 22:22

Geïnspireerd door het topic over de kleuren.

Ik kan niet in beelden denken. Als je aan mij vraagt om aan een appel te denken dan bedenk ik het begrip appel. En ik weet hoe een appel eruit zou moeten zien, ik zie 'm echter niet. Geldt ook voor kleuren dus. :+

Mijn vriend kan ook niet in beelden denken. Samen hebben we grote moeite om meubels te kopen. :')

Ben erg benieuwd hoeveel Bokkers nou wel of niet in beelden kunnen denken.

Poking Stick: about 30cm long [&], that can be concealed up a sleeve, and can be used to 'poke' people who argue with you/irritate you/deserve poking/don't deserve poking but you poke anyway/anyone in the hope of enraging them/making them move/injuring them/anything.

Figaro schreef:
_O- Ik voel een geitenwollensok aankomen.. Misschien zit ie wel in mijn doos :')

Maureen95

Re: In beelden denken

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-24 22:25

Ik denk juist wel in beelden en ik zou niet weten hoe ik een appel zonder beeld zou moeten indenken... Hoe werkt dat? :D

Friesfanaat

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-24 22:25

Jup. Hilarisch soms, maar ook vaak genoeg niet echt prettig :Y)

Julia - Tymen 503 x Wimer 461
Meiske - Eise 489 x Wimer 461

~ No Fear, Life's Better Than You Obviously Thought ♡ ~

_Nelleke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-24 22:26

Huh?

Dus je kunt je niks inbeelden/voor je zien?

Wist niet dat dit bestond

_Karlijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-24 22:27

Ik dacht gister nog aan iets soortgelijks, of ik in beelden of woorden denk (wat misschien ook wel een beeld is?). Ik kwam tot de conclusie dat ik beide doe, eerst zie ik het woord 'appel' voor me en dan een appel zelf.

En bij beelddenken kan ik een heel scenario in m'n hoofd zien afspelen, alsof ik er echt naar kijk. Met elke mogelijke afloop :+

Lukasje

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-24 22:32

Maureen95 schreef:
Ik denk juist wel in beelden en ik zou niet weten hoe ik een appel zonder beeld zou moeten indenken... Hoe werkt dat? :D

Dat was ook mijn reactie! Zo van “heuh :o? ?”

Don't take anything for granted

Lalidan
Hoofd Wiki
Zeg maar Lila-Dan!
Of toch Heidepaars?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-24 22:32

Ik kan het me wel inbeelden, maar dan moet ik me echt heel, heel erg inspannen. Dus gewoon bewust gaan reconstrueren. Beschrijvingen in boeken ben ik ook altijd zo doorheen, het zegt me toch niks :+.

Als ik aan een appel denk, denk ik aan het woord appel, niet aan het voorwerp appel (ik *zie* het woord appel ook niet, ik denk gewoon 'appel'. Gewoon zoals je het uitspreekt, als je hardop zou denken). En dat is grotendeels hoe mijn denken werkt: in taal, niet in beeld. Of in emoties, al dan niet aangevuld met taal. Maar van nature geen beeld :n.

Na afloop van iets bedenken hoe het er uitzag: nope. Iets opvallend waarvan mensen zeggen: dat kan je toch nog gemist hebben? :oo, Jep, dat kan ik missen.
Geuren en geluiden ontsnappen dan geenszins aan mijn aandacht, maar beeld is echt het ondergeschoven kindje hier.

Awareness sucks, but so does getting CPR
F. Kooij, TacT2019

Oh, life's a bastard....
....do you need a friend?

xChanelx

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-24 22:36

Iris82 schreef:
Geïnspireerd door het topic over de kleuren.

Ik kan niet in beelden denken. Als je aan mij vraagt om aan een appel te denken dan bedenk ik het begrip appel. En ik weet hoe een appel eruit zou moeten zien, ik zie 'm echter niet. Geldt ook voor kleuren dus. :+

Mijn vriend kan ook niet in beelden denken. Samen hebben we grote moeite om meubels te kopen. :')

Ben erg benieuwd hoeveel Bokkers nou wel of niet in beelden kunnen denken.

Ein-de-lijk! Ik kan dit ook niet uitleggen of verklaren, maar heb precies hetzelfde. "Hoe kun je nou niet in beelden denken?"
Tsja. Hoe kan die ander dat wel? :P
Ook als je me vraagt om een collega te omschrijven waar ik dagelijks mee werk...Geen idee :')

Enjoy the little things in life, because one day you will look back and realize it were the big things.

Kookaburra

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-24 22:38

Ik ben altijd benieuwd voor de mensen die in beelden denken: zien jullie het echt voor je? Bijvoorbeeld als je in huis op de bank zit en denkt aan een appel, zie je die appel dan echt als 'appel' zweven in de woonkamer?

Voor mij is het een: ik kan mij helemaal voorstellen hoe de appel er uit ziet (bijvoorbeeld rood, met een blaadje aan het stokje)... Mijn hersenen kunnen het helemaal bedenken, maar ik zie het niet letterlijk.
Bij omschrijvingen in boeken kan ik het mij bijvoorbeeld ook helemaal inbeelden, maar ik zie het niet. Als dat logisch klinkt :+

Flux

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-24 22:42

Maar .. hoe dromen jullie dan als je geen beelden voor je ziet?? :? Of is dat een andere afdeling van het brein? _O-

Ik zie alles haarscherp en duidelijk voor me, droom ook in ultra HD _O-

@kookaburra. Nee, er verschijnt geen hologram ofzo in de woonkamer :Y) ik zie gewoon een appel als plaatje in mijn brein. Dus de vorm en kleur en een steeltje etc. Inbeelden dus, niet zien met de ogen!

Selina

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-24 22:43

Bij mij zie ik het alsof ik m’n bril niet opheb. Het plaatje wil niet helemaal lukken.

Maureen95

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-24 22:43

Kookaburra schreef:
Ik ben altijd benieuwd voor de mensen die in beelden denken: zien jullie het echt voor je? Bijvoorbeeld als je in huis op de bank zit en denkt aan een appel, zie je die appel dan echt als 'appel' zweven in de woonkamer?

Voor mij is het een: ik kan mij helemaal voorstellen hoe de appel er uit ziet (bijvoorbeeld rood, met een blaadje aan het stokje)... Mijn hersenen kunnen het helemaal bedenken, maar ik zie het niet letterlijk.
Bij omschrijvingen in boeken kan ik het mij bijvoorbeeld ook helemaal inbeelden, maar ik zie het niet. Als dat logisch klinkt :+

Ik zie het echt voor me. Als ik nu aan een appel denk, zie ik de appel voor me. Zodra ik aan een situatie denk, kan ik het ook voor mij zien.

Wat bedoel je precies met je laatste alinea? Je kan het je voorstellen maar je kan het je niet bedenken? Wat is het verschil daartussen? Wat is het letterlijk zien? Ik zie het inderdaad niet letterlijk voor mijn ogen verschijnen, maar ik kan het wel voor mij halen, maar dan in mijn hoofd.

Amber_anne

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-24 22:45

Als ik nu denk aan een appel om te eten dan is het inderdaad het concept appel. Het zou te vermoeiend zijn om alles wat ik denk in beelden door mijn hoofd te hebben flitsen.
Maar ik kan ook een appel inbeelden die op een plateau staat met een knipogende worm er half uit als ik dat wil

De appel zweeft nooit midden in de woonkamer :+

Als je niet in beelden denkt wat gebeurt er dan als je ergens naar kijkt en dan je ogen dicht doet en er weer naar probeert te kijken, lukt dat dan ook niet?

callippo

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-24 22:46

Als je niet denkt in beelden, hoe droom je dan?

Als ik denk aan een appel, zie ik gelijk meerdere soorten na elkaar... groen, rood, met een steeltje en een blaadje, een schap vol in de supermarkt en dan precies de locatie in een specifieke supermarkt.

Maar het zijn wel vluchtige beelden en nee, ze zweven ook niet voor me als een soort augmented reality. Mijn IRL beeld schakelt op de achtergrond als ik echt op de beelden focus. In mijn hoofd ben ik intussen in de supermarkt in het dorp van mijn ouders, of in de boomgaard.

Vraagje aan de niet-beeld-denkers: kun je wel geluid 'terug horen' of een liedje in je hoofd afspelen?

hwn

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-24 22:47

Ik heb geen visueel geheugen, maar kan inderdaad toch wel in beelden denken, al zijn die wel behoorlijk vaag. Beetje zoals Selina het beschrijft: alsof ik mijn bril niet op heb (en ik heb -5 en -6 op mijn brilglazen, dus best wel vaag). En hoe harder ik het probeer te zien, hoe vager het wordt.

Maar bij mij is alles vaag, mijn leven lijkt zelfs even vaag en onwerkelijk als mijn dromen, soort brain fog denk ik.

Een vriendin van mij was juist een extreme beelddenker. Toen ik haar eens aan de telefoon had, en net wou afsluiten en zei: "En nu ga ik in mijn badje duiken", lag ze plots dubbel van het lachen. Bleek dat ze beeld had van mij met snorkel en zwemvliezen op de rand van mijn bad :( :D

Anastasia24

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-24 22:56

Hier wel. Ik kan nog steeds niet begrijpen dat mensen dat niet hebben, ik verdwijn heel de dag in mijn hoofd wbt dagdromen (goed en slecht, krijg net zo goed beelden voor me dat ik in de sloot eindig, en dat in detail en gevoel dat m'n longen volstromen met water, één van de voorbeelden). Mij lijkt het erg rustig als je het niet hebt(bij mij gaat het non-stop door of ik nou wil of niet) en tegelijk toch enorm ''leeg''. Ik 'zit' ook vaak op een plekje onder een boom en dat is echt een rustpuntje.
Laatst bijgewerkt door Anastasia24 op 13-07-24 23:01, in het totaal 2 keer bewerkt

De rijkdom zit hem in de stilte tussen de woorden. De rust tussen de activiteiten.
Mijn paard heeft een snor.

denisesilver

Re: In beelden denken

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-24 22:58

Optie vier, niet als een film maar in foto's :D

Ik wist wel dat dit inderdaad bestond, het niet in beelden kunnen denken, maar het blijft apart dat anderen niet op dezelfde manier "zien"

Met een schimmel onder je kont kan je de hele wereld rond

• Talent is pursued interest

huricane

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-24 23:01

Ik denk altijd in beelden.
Ik lees graag, maar doe heel lang over een boek, omdat ik hier ook in beelden denk.
Ik kan me ook niet voorstellen dat je dat niet hebt.
Net als Anastasia schrijft ben ik ook een erge dagdromer, altijd geweest.

Oskarrino

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-24 23:03

Ik denk in hele realistische beelden als een echte film. Ik ben ook een echte dagdromer en kan zo uren films kijken in m’n hoofd :')

Oskar <3 (rip juni 2024)
Luuk <3

Maureen95

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-24 23:04

Interessant zeg! Ik kan ook in audio denken en echt de stemmen terughoren.

Als jullie denken, wat voor stem hoor je dan? Die van jezelf of van een ander? Of hoor je niks en 'denk' je gewoon?

Roosje01

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-24 23:16

Ik denk ook in beelden kan me niet voorstellen hoe anders. en dat met stemmen heb ik inderdaad ook. Ik hoor echt de stem van de betreffende persoon als het over iemand gaat.

Roosje01 laat door hilariteit de tranen vloeien :') [o] *pum*
[OV] [PG]Gezocht solana

Kookaburra

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-24 23:21

Dan ben ik ook echt een beelddenker :D
Ik zie het dus inderdaad ook niet letterlijk als hologram of augmented reality. Ik haal het ook in mijn hoofd.
(En ik denk dat dat je vraag over mijn appel-stuk beantwoord Maureen ;) )

Anastasia24 schreef:
Hier wel. Ik kan nog steeds niet begrijpen dat mensen dat niet hebben, ik verdwijn heel de dag in mijn hoofd wbt dagdromen (goed en slecht, krijg net zo goed beelden voor me dat ik in de sloot eindig, en dat in detail en gevoel dat m'n longen volstromen met water, één van de voorbeelden). (Knip)

Brr, zelfs met dat gevoel er bij. Dat lijkt mij heel vervelend!

Maureen95 schreef:
Interessant zeg! Ik kan ook in audio denken en echt de stemmen terughoren.

Als jullie denken, wat voor stem hoor je dan? Die van jezelf of van een ander? Of hoor je niks en 'denk' je gewoon?

Ik hoor mijn eigen stem.
Als ik aan iemand anders denk, is het een soort imitatie door mijn eigen stem. Heeft die persoon bijvoorbeeld een opvallende 'r', dan imiteert 'mijn' stem die opvallende 'r'.

Ik kan ik mijn hoofd ook goed zingen! En dat is soms best frustrerend _O- Dan heb ik de radio aan en ben ik echt aan het meezingen. In mijn hoofd denk ik dan: "die uithaal die straks komt haal ik wel.". Ik 'hoor' dat namelijk in mijn hoofd... Maar dan red ik het met echt zingen net niet :')

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-24 23:21

.... ooit volgde ik een cursus NLP.
Een onderdeel daarvan heb ik onthouden onder de naam 'de zintuig talen'.

Als ik nadenk, zeg ik regelmatig 'Even kijken' - ik zie eigenlijk niets, maar ergens in mijn brein maak ik een abstract figuur "zo zit het". En als iemand mij een vraag stelt "kijk" ik naar dat 'figuur' en kan ik hele verhalen er over vertellen.
(Ik onthoud vooral dingen die ik logisch vind, dwz die ik op één of andere manier tot zo'n soort 'figuur' kan maken.)

Één van de verwante onderwerpen was 'hoe onthoud je afspraken?'
Nou, gewoon, het 'figuur' is dan mijn agenda (dat was destijds een boekje, geen app) maandag is linksboven etc en ik onthoud het beeld.

Anderen werken met geluid.

Er was op cursus ook een mevrouw die mij bij dit onderwerp :o bijna van mijn stoel deed vallen.
In NLP termen was zij niet visueel maar kinesthetisch, gericht op gevoel.
Informatie kwam bij haar via haar buik binnen, ging omhoog via haar wervelkolom en dan zette ze het vast in haar nek.
Dat werkte prima voor haar, maar "ik wist niet wat ik hoorde".

Leerzame cursus!

[o]

Je suis Charlie - comme tout le monde.

(...en BAH wat is dit onderschrift actueel. )

mika11

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-24 23:33

Ik ben ook een beelddenken, en denk ook filmdenker, een combinatie ervan, zoiets.
Ik zie mensen duidelijk voor me, hun stem, wat ze zeggen en doen.
Kan ook dagdromen dat ik dan geen beeld zie maar naar een film in m'n hoofd kijk, zeg maar.
Ook gebeurtenissen kan ik vele malen herhalen en terugzien in m'n hoofd.
Ook als ik 's nachts slaap en droom, is het soms net een film waarin ik wel mee doe maar er toch van een afstandje naar kijk.
Soms is het zo spannend of apart dat ik het jammer vind dat ik wakker word.

Soms als er bv moeilijkheden zijn op het werk, kan ik allerlei scenario's in m'n hoofd afspelen. Ik zie gesprekken letterlijk voor me, en kan er verschillende gesprekken maken die anders aflopen.

Kookaburra

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-24 00:03

Ik droom trouwens vanuit hetzelfde oogpunt als dat mijn dagelijkse leven er uit ziet. Het lijkt dus alsof ik gewoon wakker ben. Alleen zijn de scenario's in mijn dromen vaak niet realistisch.

Ik weet niet of ik stemmen/geluiden in een droom hoor. Geuren en pijn sowieso niet. Tenzij de prikkel voor geur of pijn uit de echte wereld komt. Dan verwerk ik die geur of pijn in mijn droom. Voorbeeldje: ik ben eens van het paard gevallen op mijn heup. (Geen aanrader :+ ) thuis meteen warm gedoucht en eigenlijk nog geen last van mijn heup. Die nacht ging ik slapen en droomde ik heel realistisch dat ik mijn heup raar brak. Die pijn aan mijn heup voelde ik ook echt. De volgende ochtend werd ik wakker met een heup die helemaal beurs en pijnlijk was na die val. Mijn hoofd heeft de pijn dus verwerkt in mijn droom.