Mijn stem doet opeens raar?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Petrichor

Mijn stem doet opeens raar?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-07-24 22:37

Hoi,

Sinds een week doet mijn stem raar, ik vind het lastig uit te leggen maar ik zal proberen het samen te vatten.

Er klopt iets niet aan mijn stem, het is net alsof mijn stembanden de hoogtes niet aankunnen ofzo. Ik ben niet hees schor of verkouden. Maar soms valt mijn stem gewoon even weg, zeker als ik echt even met iemand in gesprek ben valt dit op. Als ik iets enthousiast wil brengen dan lukt dit niet want het komt er dan niet uit op de een of andere manier.

Ik ben dus niet verkouden of recent verkouden geweest. Ik heb geen feestje gehad of elders moeten schreeuwen/hard praten. Ook heb ik geen pijn.

Herkend iemand dit?

herr_balou

Re: Mijn stem doet opeens raar?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-24 22:44

Virusje te pakken?

mirim

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-24 23:02

Misschien is je schildklier opgezet ?

Hannanas

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-24 23:07

Poliep op je stemband?

Leandra

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-24 23:07

Herkenbare klachten. Ik had dat jaren geleden 5 weken achter elkaar. Niet verkouden en het begon met mijn stem die af en toe haperde. Later werd ik schor. Bij mij bleek het maagzuur te zijn.
Met maagzuurremmers was het bij mij opgelost.

Hutcherson

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-24 23:31

Hoe is het gesteld met jouw organen in je buikholte?

Petrichor

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-07-24 20:24

Toch even bij de huisarts geweest om bloed te laten prikken. Behalve mijn stem had ik ook last van vermoeidheid/lusteloosheid. De waardes stonden net al online en volgens mij heb ik vitamine D te kort. Waarde 46, moet 50/150 zijn volgens de grafiek van het zgt.

Nu ga ik morgen natuurlijk even de huisarts bellen om te kijken wat zij zeggen en of ze wat voor kunnen schrijven.

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-24 21:04

Ik heb het wel als ik wat vermoeid ben dat mijn stem wat schor word en wegvalt.
Denk dat je even wat rustig aan moet doen,extra vitamines en even goed voor jezelf zorgen.dan komt het wel weer in orde :j

Petrichor

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-07-24 21:14

Denk wel dat ik voor vitamine D iets van de huisarts nodig ben?

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-24 21:18

Hutcherson

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-24 21:29

Petrichor schreef:

Krijg je niet meer vergoed.
Maar vitamine D te kort betekend opname probleem in darm. Waren er nog andere problemen/tekorten met je darmen?
Anders zou die dysfunctie wel je stemklachten kunnen verklaren middels de nervus vagus die geirriteerd raakt door je darmfunctie. Die vagus heeft een aftakking: recurrens laryngeus die je stembanden innerveren. Die aftakking loopt rond je aortaboog en heeft een abnormale en onnodige lengte en kan veel mis gaan.

Annick75

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-24 14:12

Hutcherson schreef:
Petrichor schreef:

Maar vitamine D te kort betekend opname probleem in darm. Waren er nog andere problemen/tekorten met je darmen?
Anders zou die dysfunctie wel je stemklachten kunnen verklaren middels de nervus vagus die geirriteerd raakt door je darmfunctie. Die vagus heeft een aftakking: recurrens laryngeus die je stembanden innerveren. Die aftakking loopt rond je aortaboog en heeft een abnormale en onnodige lengte en kan veel mis gaan.

Vitamine D tekort hoeft geen opname probleem in de darmen te beteken. In Nederland hebben we sowieso maar 3 maanden paar jaar voldoende zonkracht om via de huid vitamine D aan te maken. Het advies is dus vaak om op z'n minst de overige maanden D3 bij te slikken. Ik slik zelf capsules op oliebasis (3000IE) aangezien het een via vet opneembare vitamine is en heb daarmee mijn waarde van rond de 40 opgekrikt naar boven de 150. Toen ben ik maar om de dag gaan slikken, want er zijn grenzen. Geen opname probleem dus, maar wel gewoon te weinig zon en wrs ook niet genoeg vit in voeding.

Petrichor

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-07-24 15:20

Vanmorgen de huisarts gesproken maar die wil mij morgen toch graag terug zien. :)

senna21

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-24 15:22

Heb je last van stress? Dat kan ook flink op je stem slaan. Ik ben wel eens in één klap mijn stem een paar dagen kwijt geweest.

BeFunny

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-24 15:28

Petrichor schreef:

Nee je kunt het gewoon kopen bij o.a kruidvat. Wel de goede dosering
800IE. Mag ook Calcium en vitamine D3IE. Kan ook op recept bij de apotheek.

Maar met 46 is dat waarschijnlijk nog geen advies wat je krijgt. Bij mij was de waarde 14.

Goed dat de huisarts je terug wil zien.

Petrichor

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-07-24 15:31

senna21 schreef:
Heb je last van stress? Dat kan ook flink op je stem slaan. Ik ben wel eens in één klap mijn stem een paar dagen kwijt geweest.

Vroeg de huisarts ook inderdaad, maar nee ik heb geen stress. Heb op dit moment ook vakantie dus nu juist erg ontspannen.

BeFunny

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-24 15:31

Hutcherson schreef:
Petrichor schreef:

Maar vitamine D te kort betekend opname probleem in darm.

Dat hoeft helemaal niet zo te zijn.
Dus gewoon maar even afwachten wat de huisarts zegt lijkt me het beste.

Petrichor

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-07-24 19:04

Het gaat me trouwens ook niet om de vergoeding maar als de huisarts iets voor schrijft weet ik zeker dat het goed is. Ik heb altijd het gevoel dat supplementen etc van de drogist minder veel werkzame stoffen bevatten en weinig tot niks doen.

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-24 20:06

Logopedist?

senna21

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-24 20:13

Vitaminetekort is natuurlijk niet gezond, maar nooit de enige oorzaak van klachten, tenzij er sprake is van ondervoeding.
Heb je een beroep waar je veel je stem gebruikt? (Leerkracht, instructeur e.d.)
Veel mensen gebruiken hun stem verkeerd, juist als er veel en/of harder gepraat moet worden.
Hopelijk kan de huisarts je verder helpen. Ik werd doorverwezen naar de kno-arts. Niet dat dit iets heeft geholpen. Na een tijdje werd het vanzelf weer beter, maar ik heb er wel een 'rafeltje' aan overgehouden wat af en toe de kop opsteekt bij het zingen. Stem- en zangtechniek is altijd goed.

Hutcherson

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-24 20:47

BeFunny schreef:
Hutcherson schreef:
Maar vitamine D te kort betekend opname probleem in darm.

Dat hoeft helemaal niet zo te zijn.
Dus gewoon maar even afwachten wat de huisarts zegt lijkt me het beste.

Vaak als het probleem aanhoud (ook met kleine hoeveelheden bijslikken, want 800mg is echt nihil, 6000IE is een relatief normale dosis bij aanhoudend tekort, dagelijks) en 50.000IE is max bij chronisch tekort (en dus opnameprobleem).

BeFunny

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-24 21:11

Petrichor schreef:
Het gaat me trouwens ook niet om de vergoeding maar als de huisarts iets voor schrijft weet ik zeker dat het goed is. Ik heb altijd het gevoel dat supplementen etc van de drogist minder veel werkzame stoffen bevatten en weinig tot niks doen.

Die van de apotheek werken precies het zelfde.

gomir

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-24 14:05

800 IE is een vrij gebruikelijke dagelijkse dosering en zou bij een gering tekort voldoende moeten zijn.
Doseringen van 6000 tot 50.000 IE/dag zoals Hutcherson adviseert heb ik nog nooit voorgeschreven als internist. Weleens de maandelijkse dosering van 25.000 IE met een wekelijks interval om snel op te laden bij een ernstig tekort, maar dat is maar sporadisch nodig geweest.

De licht verlaagde vitamine D waarde lijkt me overigens niet de oorzaak van de problemen met je stem.

Hutcherson

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-24 14:33

@gomir, de MDL arts schreef destijds vit D 50.000 IE voor, 1x per week. En dat inmiddels al een jaar of 4. Mijn collega krijgt 25.000 IE voorgeschreven van de orthopeed geloof ik.
Veel van mijn clienten (altijd vit D tekort bij de doelgroep) gebruiken 6000IE omdat dit makkelijk verkrijgbaar is maar zien geen hogere niveaus in het bloed. Het doet niks zeg maar.
Best vreemd ook als de oorzaak een opnameprobleem is (of eigenlijk is dat ook weer een symptoom van iets onderliggends)

Petrichor

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-07-24 19:43

Ik moest nu 2 weken 6000IE slikken en daarna over naar 3000IE.