Litteken crème/pleister

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

ManonGrr

Litteken crème/pleister

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 11-07-24 12:32

Goedemorgen,

Ik heb een verse operatiewond welke een flink litteken gaat worden. Ik ben me daarom aan het oriënteren op verschillende soorten litteken gels en lees ook iets over siliconen pleisters. Wat is jullie ervaring en favoriete product?

Groeten, Manon

And i cannot hide, even if i try... You mean everything to me. Any fool can see, what you've done to me; you mean everything to me! Najego <3

Lous

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-24 12:41

Littekencreme van Biodermal of Bio-oil.
Let wel op, niks bied garanties. Elke huid is en geneest nu eenmaal anders.

Zodra de wond dicht is kun je gewoon beginnen met smeren. Twee jaar geleden heb ik goed baad gehad met de littekencreme.

NIET banketstaaf,MAAR POETSEN!!

NinaCharlie

Re: Litteken crème/pleister

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-24 12:47

Informeer even bij je arts of je een pleister van Scarban kan gebruiken.
Ik gebruik die nu ook voor een buiklitteken van ongeveer 40 cm. :)

c_alsemgeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-24 12:48

Scarban pleisters (mits je deze kan gebruiken op het type litteken)
En anders alhydran littekencreme werkt ook goed.

Warina (Commandeur x Krawall)
United (Havidoff x Jazz x Wisconsin)
Jam Session (Don Tango B x Krack C x Jazz)
Igor HR (Sorento x Jazz x Zuidhorn)

BeFunny

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-24 12:55

Ik gebruikte cbd balsem van cbd land op grote operatie wond litteken ;) 22CM.

Wel overleggen wanneer je iets mag gaan smeren.

pluisje88

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-24 13:00

Mij werd de Kruidvat originals litteken crème aangeraden destijds. Ze zeiden net zo goed als de dure maar veel en veel goedkoper. 12 cm wond over de voorkant van mn schouder. Lastige plek ivm bewegelijkheid van de huid. Is uiteindelijk wel heel mooi geheeld en de crème hielp echt om de verklevingen daaronder ook los te krijgen. Zou gewoon even met de professionals overleggen.

Holistic Horsegirl - Volg ons op facebook voor Tips & Tricks over (PSSM-2) paarden en training.

germie

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-24 13:02

Ik kan je uit de droom helpen: het werkt niet. Ik heb die van Kruidvat en biodermal geprobeerd, inclusief nog siliconencreme. Heeft niets geholpen, de lelijke littekens zijn er nog steeds. Het jeuken is er ook nog en het gevoel is ook nooit teruggekomen in de huid. Dus het kost je vooral veel geld en het helpt niets. Helaas.
De enige manier om het weer wat netjes te krijgen is plastische chirugie als je dat dan wilt later.
Maar het blijft dan ook nog altijd zichtbaar, dus je bent helaas getekend voor het leven.
Laatst bijgewerkt door germie op 11-07-24 13:12, in het totaal 1 keer bewerkt

Sinds 2014 gediplomeerd instructeur en sinds januari 2021 mag ik zelfs instructeurs opleiden. Ik mag lesgeven in alle disciplines en alle niveaus. Lijkt instructeur worden je ook geweldig? Of wil je gewoon meer weten? Stuur maar een pb.
En ineens ben je een officiële marathonloper. :D Nooit gedacht, toch gehaald. Slik, topatleet dus.

_Karlijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-24 13:07

Mijn ervaring is ook zoals die van Germie, ik heb bio-oil geprobeerd en daarna een siliconencreme op recept gekregen (12 jaar geleden wel), alsnog gewone littekengenezing qua duur, inclusief veel jeuk gehad en alsnog hypertrofische littekens.

Wistaire

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-24 13:10

Creme helpt vooral voor het soepel houden van de huid, dat kan met elke creme in combinatie met het masseren van de huid en hoeft niet speciaal voor littekens te zijn. De littekens worden vanzelf lichter maar dat kan een paar jaar duren.

germie

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-24 13:16

Wistaire schreef:
Creme helpt vooral voor het soepel houden van de huid, dat kan met elke creme in combinatie met het masseren van de huid en hoeft niet speciaal voor littekens te zijn. De littekens worden vanzelf lichter maar dat kan een paar jaar duren.

Dat gebeurt ook niet altijd. Hier zijn ze na 2 jaar nog steeds lelijk en heeeel duidelijk zichtbaar, zodanig dat mensen je aanstaren of er naar vragen in een zwembad. Heel irritant.

Het enige wat een litteken onzichtbaar kan maken is een tatoeage, maar ja, dat moet je dan willen.

Sinds 2014 gediplomeerd instructeur en sinds januari 2021 mag ik zelfs instructeurs opleiden. Ik mag lesgeven in alle disciplines en alle niveaus. Lijkt instructeur worden je ook geweldig? Of wil je gewoon meer weten? Stuur maar een pb.
En ineens ben je een officiële marathonloper. :D Nooit gedacht, toch gehaald. Slik, topatleet dus.

BeFunny

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-24 13:20

Ik heb cbd balsem gebruikt in combinatie met oedeem therapie. En idd het houd het litteken soepel.
Het litteken verdwijnd niet maar omdat het soepel is wordt het wel degelijk een mooier litteken.

En de oedeem therapie hielp natuurlijk voor het vocht maar ook extra voor de soepelheid en dat er meer gevoel in is.

germie

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-24 13:28

Mijn littekens zijn wel soepel, maar gewoon verschrikkelijk (lelijk) zichtbaar in badpak. Dus nee, helaas hebben cremes niet geholpen.

CaptainJS

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-24 13:32

Mij werd aangeraden om vitamine E crème te smeren, heeft hetzelfde effect als littekencreme en is vaak goedkoper. Ik gebruik de vitamine e crème van Jacob Hooy en deze bevalt me goed. Ik gebruik nu ook nog silicone pleisters en deze bevallen goed. Bij mij plakken de doorzichtige minder goed dan de huidkleurige variant. Dus het kan per merk verschillen welke beter blijven zitten.

“This is the day you will always remember as the day you almost caught Captain Jack Sparrow”

― Captain Jack Sparrow

Sintara

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-24 13:55

Gewoon een willekeurige crème naar keuze nemen en goed inmasseren. Wanneer het mag heb je er ook een aantal specifieke technieken voor waarbij je de bovenste laag huid echt wat los duwt, maar daar moet je natuurlijk naar vragen bij bv je fysio of andere behandelaar.
Ik heb gewoon vaseline gebruikt en dat werkte prima. Operatie litteken van tien jaar oud, op mijn elleboog:
Spoiler:
Afbeelding

[PP] Mel en ik in Denemarken
<3 Mel, mijn stoere OTTB & Nord Svensk Maddy

Peuk

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-24 13:58

Ik zou vragen naar Scarban siliconen pleisters. Zijn erg prijzig , maar daar kan geen crème tegenop. Ze beschermen het litteken ook tegen de zon.

Ik heb een pittige operatie gehad met flinke littekens als gevolg. Als je crème wil smeren dan maakt het niets uit werd mij verteld. Het gaat er namelijk om dat je het litteken soepel houdt door het masseren en dan is de substantie verder niet relevant.

Each day's a gift, not a given right

ievie

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-24 14:22

Ik heb grote littekens op mn benen en daar destijds littekencreme gesmeerd (geen idee meer welke). Insmeren kan helpen om de littekens soepel te maken.
Op m’n pols heb ik een paar jaar geleden honingzalf gesmeerd.

Fortitude

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-24 14:44

Ik heb mijn spoedkeizersnede wond gesmeerd met afwisselend Dermatix en Biodermal littekencreme. Heb er praktisch geen jeuk aan gehad en het is verbazingwekkend mooi geheeld.

Ik smeerde het vooral om de boel soepel, jeukvrij en rustig te houden. Dat heeft het goed gedaan :j

[o]

Mando

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-24 15:01

Ik zweer bij Nestosyl om te laten genezen. je krijgt geen littekens hiervan.
Mag je al smeren terwijl de wond nog open is?

Wat jij van mij vindt mag je houden, het is niet van mij.

Tazzey

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-24 15:17

Ik heb diverse operatie littekens en om ze soepel te houden heb ik volgens mij zo ongeveer elke litteken crème geprobeerd die er op de markt is. Sommige crèmes houden het litteken soepel maar onzichtbaar zullen ze nooit worden.
Toen ik een litteken na een brandwond op de rug van mijn hand had kwam ik erachter dan mijn gezichtscrème wél iets deed voor de zichtbaarheid. Ik ben dat toen ook op de grote operatie littekens gaan aanbrengen. En let wel, aan een ritssluiting van bijna 30 cm kun je écht niets doen om het onzichtbaar te maken. Toch zijn ze heel soepel en iets minder wit, maar wel nog steeds zichtbaar.

Ik moet zeggen dat ik me om de zichtbaarheid echt totaal niet druk kan maken. Ze zitten er nu eenmaal en ze vertellen ook een verhaal en als mensen er naar willen kijken dan doen ze hun best maar en als ze lang genoeg kijken wil ik ze ook het verhaal erachter wel vertellen. Er zijn echt belangrijkere dingen in het leven om je druk over te maken, zolang ze zacht en soepel zijn en zo min mogelijk pijnlijk dan ben ik al blij.

belle_boef

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-24 15:27

Naast dat smeren fijn is kost het vooral tijd. Ik heb een lelijk litteken op mijn knie. Jaren flink zichtbaar geweest maar nu na bijna 15 jaar blend die wat meer qua kleur.

Blacky94

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-24 15:59

germie schreef:
Wistaire schreef:

Dat gebeurt ook niet altijd. Hier zijn ze na 2 jaar nog steeds lelijk en heeeel duidelijk zichtbaar, zodanig dat mensen je aanstaren of er naar vragen in een zwembad. Heel irritant.

Het enige wat een litteken onzichtbaar kan maken is een tatoeage, maar ja, dat moet je dan willen.

Waar heel veel mensen niet bij stil staan, is dat de remodelingfase van de huid na een wond (of operatie) rustig 2 jaar kan duren. Het zal nooit worden als voor de verlittekening maar er kan wel degelijk nog steeds (enige mate van) verandering optreden.

germie

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-24 16:24

Blacky94 schreef:
germie schreef:

Waar heel veel mensen niet bij stil staan, is dat de remodelingfase van de huid na een wond (of operatie) rustig 2 jaar kan duren. Het zal nooit worden als voor de verlittekening maar er kan wel degelijk nog steeds (enige mate van) verandering optreden.

Dat weet ik heus wel. En helaas zijn die 2 jaar al voorbij en is het nog steeds lelijk, steekt af en toe, en de huid is deels gevoelloos. Met warme dagen krijg ik op mijn borst blaren, terwijl de huid nooit direct in de zon komt.

BeFunny

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-24 16:26

Wat voor operatie heb je gehad dan Germie? En heb je fysio gehad?

Urbanus

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-24 16:34

ManonGrr schreef:
Goedemorgen,

Ik heb een verse operatiewond welke een flink litteken gaat worden. Ik ben me daarom aan het oriënteren op verschillende soorten litteken gels en lees ook iets over siliconen pleisters. Wat is jullie ervaring en favoriete product?

Groeten, Manon

Mijn moeder gebruikte littekencrème van Staudt, is heel mooi genezen. Het is wel duurder, maar ontwikkeld door chirurgen van het brandwondencentrum oid.

Germie, misschien kun je een eigen topic openen?

quera. Voor altijd en langer

Me. An empath.

ManonGrr

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 11-07-24 16:46

Bedankt voor de adviezen! Het litteken hoeft ook niet onzichtbaar te worden, maar aangezien het nog echt vers is heb ik nu nog de tijd om optijd te beginnen met smeren zodat het zo mooi mogelijk geneest. Maandag heb ik weer controle, dan zal ik ook vragen of zij nog tips hebben inderdaad.

And i cannot hide, even if i try... You mean everything to me. Any fool can see, what you've done to me; you mean everything to me! Najego <3