Longontsteking

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

sandorra

Longontsteking

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-06-24 12:34

Goedenmiddag

Ik ben vanaf zondag al niet helemaal fit. Toen daar vanmorgen ook wat bloed ophoesten bij kwam, heb ik toch maar een afspraak gemaakt bij de huisarts. Die constateerde in elk geval links longontsteking en rechts hoorde ze ook wat dus waarschijnlijk een dubbele longontsteking. Dus kuur antibiotica voorgeschreven gekregen. Ik heb daarbij ook hoge koorts en voel me flink ellendig. Hoest ontzettend veel ook heel benauwd, achter de adem. Medicatie voor astma (foster ) had ik zelf al vaker ingenomen (Max 8keer) paracetamol slik ik ook om de koorts naar beneden te krijgen. Verder hoestdrank en neusdruppels al vanaf zondag aan het gebruiken Al met al gaat het vooral ‘s nachts mis ik kan niet liggen want dan stik ik zowat in mezelf. Door het vele hoesten krijg ik het Spaans benauwd wat dan weer met mijn astma loopt te rotzooien. Iemand tips en tricks om toch minder benauwd de nachten door te komen. Want ik ben wel beetje op nu na 2-3 nachten aan het rotzooien te zijn. (andere medicijnen tegen het hoesten gaf ze niet, wel om gevraagd maar dat zou in combinatie met de longontsteking niet goed zijn ik moet juist hoesten…..) mijn Apple Watch geeft aan dat zuurstofgehalte in bloed 92-94%is dat was bij huisarts ook zo. Verder gebruik ik vanwege wat anders ( ernstige psoriasis ) methotrexaat ( chemo) dus wordt mijn afweer best wel onderdrukt hier moet ik nu mee stoppen ivm longontsteking. Ik heb mij in geen tijden zo ellendig gevoeld en dat in combinatie te dat warme weer. Ook heb ik nog nooit een longontsteking gehad. Wat hielp goed bij jullie voor mensen die dit al eens hebben meegemaakt. Alle tips zijn welkom.

maj0

Re: Longontsteking

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-24 12:37

Ten eerste beterschap! Het is niet niets wat je hebt. Kun je je bed niet iets omhoog zetten? En anders eventueel wat meer kussens proberen zodat je wat meer ophoog ligt. Dat helpt mij vaak als ik aan het hoesten of heel benauwd ben (ook astma)

sandorra

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-06-24 12:40

maj0 schreef:
Ten eerste beterschap! Het is niet niets wat je hebt. Kun je je bed niet iets omhoog zetten? En anders eventueel wat meer kussens proberen zodat je wat meer ophoog ligt. Dat helpt mij vaak als ik aan het hoesten of heel benauwd ben (ook astma)

Ik heb elektrisch bed waarbij het hoofdeinde omhoog kan ik heb dat idd al omhoog gedaan maar ik slaap normaal compleet plat gebruik het nooit. Dus dat slaapt voor mij niet fijn het liefst lig ik plat maar dat lukt al helemaal niet.

maj0

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-24 12:45

Nee dat snap ik maar plat ligt ook niet fijn nu. Je moet het ook niet helemaal omhoog doen want dan zit je recht op en dan slaap je ook niet maar gewoon iets at je iets rechter op ligt. Verder heb ik helaas geen tips. Probeer het maar baad het niet schaad het niet.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-24 13:19

Zorg dat je je huisklimaat wat vochtiger krijgt. Droge lucht is geen pretje voor je longen.
Voor het hoesten broomhexine.
Kijk wel of er geen contra indicaties zijn met je gewone medicatie.

Urbanus

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-24 13:21

Ik heb vanwege mijn astma helaas vaker longontsteking dan me lief is. Foster helpt, ventolin vernevelen en waterijsjes.

Maar heb je geen antibiotica? Met antibiotica en soms stootkuur predni ben ik er met 2 dagen grotendeels vanaf.

Je saturatie is echt laag, 92 is voor mij de grens om het ziekenhuis te bellen.

Popstra

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-24 13:31

Dat is ontzettend kak dat je dit overkomt.
Ik heb zelf veel ervaring met longontsteking. Ik lag echter 2 weken in het ziekenhuis aan het infuus er mee. Ik was dood ziek.
Vooral erg moe...niet normaal moe.
Maar dat is dus ook de crux. Je moet echt op bed gaan liggen.
Niks anders! Zelfs niet op internet gaan kijken en Bokken! Ook geen visite ontvangen, huishoudelijke klusjes doen..helemaal niks!! Veel slapen. Je lichaam heeft namelijk alle energie nodig om te genezen.

Ik was er 3 maanden zoet mee om uiteindelijk boven jan te zijn maar het duurde een jaar tot ik echt weer helemaal de oude was zo een impact heeft het op je lijf. Ik was ook heel erg afgevallen.

Dus netjes je AB slikken, paracetamol voor je koorts ( neem gerust 1000mg per keer) en goed eten en slapen.

Heel veel sterkte gewenst.

CrazyCat

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-24 13:35

sandorra schreef:
Goedenmiddag

Ik ben vanaf zondag al niet helemaal fit. Toen daar vanmorgen ook wat bloed ophoesten bij kwam, heb ik toch maar een afspraak gemaakt bij de huisarts. Die constateerde in elk geval links longontsteking en rechts hoorde ze ook wat dus waarschijnlijk een dubbele longontsteking. Dus kuur antibiotica voorgeschreven gekregen. Ik heb daarbij ook hoge koorts en voel me flink ellendig. Hoest ontzettend veel ook heel benauwd, achter de adem. Medicatie voor astma (foster ) had ik zelf al vaker ingenomen (Max 8keer) paracetamol slik ik ook om de koorts naar beneden te krijgen. Verder hoestdrank en neusdruppels al vanaf zondag aan het gebruiken Al met al gaat het vooral ‘s nachts mis ik kan niet liggen want dan stik ik zowat in mezelf. Door het vele hoesten krijg ik het Spaans benauwd wat dan weer met mijn astma loopt te rotzooien. Iemand tips en tricks om toch minder benauwd de nachten door te komen. Want ik ben wel beetje op nu na 2-3 nachten aan het rotzooien te zijn. (andere medicijnen tegen het hoesten gaf ze niet, wel om gevraagd maar dat zou in combinatie met de longontsteking niet goed zijn ik moet juist hoesten…..) mijn Apple Watch geeft aan dat zuurstofgehalte in bloed 92-94%is dat was bij huisarts ook zo. Verder gebruik ik vanwege wat anders ( ernstige psoriasis ) methotrexaat ( chemo) dus wordt mijn afweer best wel onderdrukt hier moet ik nu mee stoppen ivm longontsteking. Ik heb mij in geen tijden zo ellendig gevoeld en dat in combinatie te dat warme weer. Ook heb ik nog nooit een longontsteking gehad. Wat hielp goed bij jullie voor mensen die dit al eens hebben meegemaakt. Alle tips zijn welkom.

Sinds ik methotrexaat gebruik lijk ik helemaal niet meer van die bronchitis af te komen.
(was daarvoor ook al vaak heel langdurig). Ik begin als het goed is vanaf volgende week met biologicals voor mijn psoriasis arthritis dus ik ben heel erg benieuwd of dat de situatie met mijn longen ook verbetert. Als ik verkouden ben overleef ik niet zonder dat ik mijn symbicort inhaltor gebruik voor het slapen.
Laatst bijgewerkt door CrazyCat op 27-06-24 13:51, in het totaal 2 keer bewerkt

boemel

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-24 13:47

Allereerst sterkte!
Ik had een paar maanden geleden een longontsteking en mijn zuurstof zat op 90, terwijl die normaal heel hoog is, dus ik begrijp je volkomen.

Ik heb een zoutinhalator besteld en ook een zoutdiffuser voor op de slaapkamer. Ik heb er echt baat bij gehad.

Fortitude

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-24 14:06

Wat rot, beterschap!

Zelf net hersteld van een ernstige longontsteking. Ik kon niet eens meer een zin afmaken zonder 3x tussendoor naar adem te snakken. Ik kreeg naast antibiotica (doxycycline) ook Ventolin en een stootkuur Prednison. Moest na 1 dag al verbeteren anders moest ik opgenomen worden.

Ventolin heb ik nog vrij lang gebruikt, mijn herstel heeft ontzettend lang geduurd. Ik ben 5 weken ziek thuis geweest van het werk, echt bizar, zo lang heb ik nog nooit thuis gezeten. Vooral omdat ik gewoon na 2 uur wakker alweer moest slapen, anders hield ik het niet vol. We zitten nu geloof ik 9 weken na de start van mijn antibiotica kuur, ik voel me nu goed. Alleen door omstandigheden nog niet kunnen sporten (enkel ging stuk), dus ik weet niet hoe het gaat onder 'stress'. Heb nog wel dagen dat ik heel moe ben, maar ik denk niet dat dat door de longontsteking komt.

Mijn vriend kreeg vervolgens ook een dubbele longontsteking +:)+
Hij kreeg alleen amoxicilline. Zelfde huisarts overigens en hij is astma patient. Die sloeg niet aan, hij bleef ontzettend hoesten. Toen kreeg hij een sterkere kuur mee voor een week. Tijdens en na die kuur knapte hij snel op.

Tips heb ik helaas niet echt. Vooral rusten, slapen.
Douchen (warm) hielp mij ook om het hoesten tijdelijk ietsjes te minderen.

En anders toch even met je huisarts overleggen?
Je zou met antibiotica namelijk wel snel wat minder moeten gaan hoesten. Het duurde bij mij wel 3 weken voor het hoesten helemaal weg was, maar het échte enge benauwde was met een dag al echt aanzienlijk minder. De druk op de borst en benauwdheid nam iedere dag ietsjes af. Ik zou zeker even terug gaan om de huisarts te laten luisteren en eventueel zelfs voor een longfoto.

sandorra

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-06-24 14:46

Het vervelende is dat mijn eigen huisarts er deze week niet is en ik dus al gezien ben door vervangend huisarts. Die kent mij totaal niet ik haar ook niet. Ik denk dat als mijn eigen huisarts er had gezeten en die weet hoe mijn astma reageert het prettiger zou zijn geweest. Overigens heb ik vergeten te melden dat ik gisteravond laat idd stootkuur presnison heb gehaald via de huisartsenpost. Echter merk ik nu vandaag nog weinig verschil. Op dit moment nekt mij koorts en het benauwde gevoel het moe zijn eig willen slapen etc erg op. Weet eigenlijk niet waar ik het zoeken moet om wat verlichting te vinden.

Pff met deze hitte op mijn slaapkamer in bed gaan liggen zie ik niet zitten. Woon in duplexwoning boven dus vlak onder het dak. Het is inmiddels bij mij in huis bijna 26 graden dus ik zit liever buiten in de schaduw.

Popstra

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-24 15:40

Dat is wel vervelend ja..

pubelia

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-24 16:01

Longontsteking is niet niks! hebben ze jouw Crp geprikt? en vanaf wanneer heb je antibiotica? Wat kan helpen als je wil slapen is of recht op liggen, dus zittend. Of op je buik gaan liggen. Zittend kan het slijm niet in de keel komen en kan je minder hoeven hoetsen. En op je buik liggen spreek je een stukje longen aan waar je waarschijnlijk nog geen ontsteking zit. En voor de rest ik pak dan vaak een dropje in mijn mond. (zout en zacht) dan kan je slikken als je de hoest prikkel krijgt!

Hoesten moet je wel, want daarmee moet de ontsteking weg gaan!

just_kiki

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-24 16:03

Vernevelen werkt heel goed. Al is het maar met zout als je toch zovaak puft.
Ik doe er zelf gewoon een zoutoplossing in( bij mijn kind met astma) en laat hem even zitten met de vernevelaar. Daarna puffen met salbutamol in zijn geval en neusspray erin.

ivy_power89

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-24 16:54

Ik heb ernstige instabiele astma en gebruik een onderhoudsdosering antibiotica, om longontsteking voor zover kan te voorkomen.

92-94% is mijn streef saturatie (Ik ben inmiddels al 21 keer opgenomen geweest, dus ik weet in bepaalde mate - helaas - hoe het allemaal werkt)
In het ziekenhuis gaan de alarm bellen af als je onder de 90% komt
Dus dat even goed in de gaten houden.

Ik denk dat je even 2 dagen nog op je tanden moet bijten, en de antibiotica de tijd moet geven.
Dat je niets tegen hoesten hebt gekregen snap ik ook, want je moet de rotzooi uit je longen kunnen blijven hoesten.
Wat ik wel weet van mijn longontstekingen is dat de koorts na 24 uur wel moet gaan dalen.
Als je na 2 dagen nog ellendig bent zou ik naar het ziekenhuis gaan.

Maar wel mooi Shiiiittt dat je dit hebt, en zeker met dit warme weer...

Iris82

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-24 16:59

Ik kan ook niet in bed slapen als het omhoog staat, maar wel op de bank met een boel kussens (krijg dat niet nagemaakt in bed). Misschien is dat een optie? Beterschap! :(:)

Polly
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-24 17:02

toch bellen met de vervangende huisarts is stap 1. Als hij niet weet hoe jij bent of hoe je lichaam reageert dan moet je hem dat vertellen.

Niet zomaar hoestdempende medicatie gaan nemen, hoesten is nu inderdaad belangrijk want die troep moet eruit, maar dat is wel heftig ook in de nacht.
Vraag een puffer tegen benauwdheid, laat controleren of de kuur aanslaat en verder uitzieken.

Inderdaad hoofdeinde omhoog, ik heb bijna een half jaar op de bank geslapen omdat ik niet eens naar boven kon van de benauwdheid, raampje open, veel kussens, tv aan en dan kakte ik uiteindelijk wel in.

Ik ben niet de meest positieve praktijkervaring; vorig jaar april longontsteking diagnose en was pas januari weer volledig aan het werk.

Paardenfann4

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-24 17:41

Ik heb ook eens een flinke longontsteking gehad en ben toen ook opgenomen en kon toen absoluut niet liggend slapen, dat deed zo zeer aan mijn longen en ik kreeg het er ook benauwd van. Ik heb toen best wel een tijdje half zittend moeten slapen. Heb je niet een lekkere stoel of bank waar je wat comfortabeler op kunt liggen? Sterkte hoor, hopelijk ben je gauw weer beter!

sandorra

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-06-24 08:31

Korte update…….ik ben ininmiddels opgenomen in het ziekenhuis ging gisteravond laat echt niet meer. Met 39.6 koorts thuis toch weer gegbeld. Doorverwezen naar 1e hulp. Daar aangekomen was mijn zuurstof idd aan de krappe kant. Koorts idd te hoog. Oo zagen ze op röntgenfoto rechts wat zitten in de longen en is de waarde die longembolie hoor licht verhoogd. Daarom heb ik zometeen ct scan om te kijken wat het is. Wordt vervolgd.

Urbanus

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-24 08:46

sandorra schreef:
Korte update…….ik ben ininmiddels opgenomen in het ziekenhuis ging gisteravond laat echt niet meer. Met 39.6 koorts thuis toch weer gegbeld. Doorverwezen naar 1e hulp. Daar aangekomen was mijn zuurstof idd aan de krappe kant. Koorts idd te hoog. Oo zagen ze op röntgenfoto rechts wat zitten in de longen en is de waarde die longembolie hoor licht verhoogd. Daarom heb ik zometeen ct scan om te kijken wat het is. Wordt vervolgd.

Wat naar, heel veel sterkte!

juval

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-24 08:52

heel veel sterkte!

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-24 08:56

Sterkte en beterschap! Hopelijk valt het mee en kun je snel weer naar huis!

Polly
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-24 10:57

oh wat een narigheid!
Fijn dat je veilig in het ziekenhuis ligt. Beterschap

detos240

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-24 11:00

Dat is erg vervelend. Ziekenhuis is ook niet leuk maar wel de beste plek op het moment.
Beterschap!

c_alsemgeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-24 11:36

sandorra schreef:

Heel veel sterkte!