Meer mensen kinkhoest?

Moderators: Muiz, NadjaNadja, ynskek, Essie73, Ladybird, Polly, Firelight

Muronia

Meer mensen kinkhoest?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 26-06-24 06:52

Een week of 8 geleden begon mijn dochter met een verkoudheid die overging in hoesten. Dat gebeurt wel eens vaker, maar dit zijn wel erge hoestbuien en het blijft zo lang hangen dus bloed laten prikken en jawel, kinkhoest. Sinds 2 weken ben ik zelf ook aan het hoesten, zonder verkoudheid vooraf. De huisarts zei dat het geen kinkhoest kon zijn want mijn dochter kon al lang niet meer besmettelijk zijn.

Helaas weet ik wel heel zeker dat het wel kinkhoest is. Ik heb zulke hoestbuien en stik er steeds half in. Afgelopen nacht werd het wel heel spannend. Mijn keel kneep dicht tijdens een hoestbui en wou maar niet weer open gaan. Ik dacht toch echt even dat ik zou stikken, bah wat een naar gevoel. Gelukkig ging het goed, maar ik ben wel zo geschrokken dat ik amper nog durf te kuchen. Heel fijn als je longen zo vol zitten.

Ik had begrepen dat kinkhoest rond gaat in Nederland dus er zullen vast meer lotgenoten zijn. Hoe gaat het bij jullie? Is er iets dat je kan doen om het wat makkelijker te maken?

Stal Muronia [&] - Groninger Paarden fokkerij - gecertificeerde K.I.-service op locatie provincie Groningen / Drenthe
Veronia (v. Macho Polo), Sylfonia (v. Leffe) - Elonia (v. Ecksteins Eminenz) voor 2025 drachtig van Major (Mylord x Valentin) - Wainonia (v. Oliver)
[FA] Stal Muronia gaat op naar een '24 Groninger veulentje

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-24 07:07

Oeh balen zeg.... wij hebben thuis in mijn kindertijd 2x in 1 jaar Kinkhoest gehad, super vermoeiend dat geblaf... Het is echt jammer dat de vaccinatie hiervoor nooit ècht goed gewerkt heeft....

Gelijk vanaf het begin al heel flink vitamine C supplementeren zodat de trilhaartjes in je longen niet kapot gaan, en je helpen met het het afvoeren van het slijm :j

Citaat:
Het klinisch verloop van kinkhoest Kinkhoest kent twee fases.

De eerste fase, kolonisatie, is net als een verkoudheid, met koorts, malaise en hoesten, dat verergert in de volgende 10 dagen. Dan lijkt het alsof de verkoudheid verdwijnt en er geen reden meer is voor zorg.

De tweede toxische fase van pertussis begint geleidelijk. Het kind krijgt een vreemde hoest, en na zo’n twee weken wordt de hoest sterker, met voortdurende en terugkerende hoestbuien die vaak eindigen met het karakteristieke snakken naar adem. De hoest treedt ’s nachts vaker op. Als de hoest verandert en meer een blaf wordt, en frequenter optreedt – een patroon van ‘elk uur, op de minuut af’- dan is het waarschijnlijk kinkhoest.

De klassieke manier van diagnose stellen is de aanraking van de tong met je vinger, en kijken of de hoest optreedt; of als eten de hoest prikkelt (eten raakt de tong), denk dan aan kinkhoest. Aan het einde van de hoestperiode (1 maand) kan een dikke klont slijm worden opgehoest.

Dit komt uit de lagere regionen van de longen, omdat het toxine van de bacterie uiteindelijk de trilhaartjes in de bronchiolen, die zorgen voor het omhoog stuwen en verplaatsen van het slijm (dat zorgt voor het soepel houden van het oppervlak), vernietigd heeft.

Hoe sneller de vitamine C wordt toegediend, hoe minder verlies van trilhaartjes in de bronchiolen. Als de trilhaartjes verloren zijn gegaan, en de hoest droog wordt, komt dat omdat de slijmvliezen niet meer vochtig zijn. De meeste kinderen hebben ‘alleen’ problemen als ze hoesten, zolang zij het slijm kunnen ophoesten en het niet gaat vastzitten (waar door ophoping hiervan secundaire infecties, zoals longontsteking kunnen ontstaan). De resterende tijd zijn ze klachtenvrij.

Laat duidelijk zijn dat de Bordetella pertussis, de bacterie verantwoordelijk voor de kinkhoest, eigenschappen heeft die andere bacteriën niet hebben, en dat maakt het zo gecompliceerd: het scheidt verschillende toxines uit, en hecht zich aan de cellen van de luchtwegen.

De slijmvliezen van de luchtwegenzijn over de hele linie bedekt met harige (gecilieerde) epitheelcellen. De cilia bewegen in één richting, en stuwen het slijm in de richting van de keel, waar het wordt doorgeslikt. In de bronchiolen veranderen de cellen van structuur, maar zijn nog steeds gecilieerd, bekleed met trilhaarcellen. Normaal gesproken bewegen de trilhaartjes continu.

Het is deze continue beweging dat de luchtwegen vrij houdt van binnendringende ziekteverwekkers. Als ze dit niet doen, dan zouden we overgenomen worden door bacteriën en virussen die we elke dag inademen. De slijmvliezen vormen een onderdeel van het essentiële immuunsysteem en is bezaaid met immuunglobulines (antistoffen).

Het slijm moet in beweging blijven, vooral bij een ziek kind. Als de kinkhoest bacterie eenmaal vat krijgt op de trilhaartjes, scheidt het een tracheale cytotoxine uit, waardoor de trilhaartjes beschadigen en ze niet meer kunnen bewegen, en worden de cellen vernietigd. Het slijm wordt niet meer verplaatst en blijft vastzitten. Er is een toename van slijm, ademen wordt moelijker en dat zet het lichaam aan tot hoesten om het slijm alsnog kwijt te raken, zodat ademen weer mogelijk wordt.

Zolang het slijm blijft bewegen, ontstaat er geen secundaire infectie. Vitamine C en voldoende drinken houdt het slijm dun. Als je start met vitamine C, wordt het slijm snel dunner en de patiënt kan in de eerste 24 uur daarop grote hoeveelheden slijm ophoesten.

De vitamine C doodt de bacterie niet. Wel mobiliseert het neutrofielen en fagocyten (de immuuncellen die de infectie bestrijden); zonder vitamine C hebben ze geen brandstof om te kunnen functioneren. De toxine vormt een ‘barrière’ voor het immuunsysteem. Door het gebruik van vitamine C lost de barrière op, waardoor het immuunsysteem de bacteriën kan aanvallen.

Het neemt een volle 100 dagen in beslag om de bacteriën te verwijderen, maar het kind zal GEEN ernstige symptomen ontwikkelen, omdat je het systeem schoonhoudt en het immuunsysteem haar normale werkzaamheden kan voltooien. Als de dosis correct is, dan zal binnen 8 uur een 2/3 reductie van het hoesten optreden. Als je te snel vermindert met vitamine C toediening, bijvoorbeeld eerder dan 4 weken, kan de hoest weer toenemen. Je moet dan weer terug naar de oude dosis.

Onderbreken van vitamine C toediening is daarom niet aan te raden. Als je kind diarree krijgt, dan is waarschijnlijk de vitamine C dosering te hoog. In dat geval verminder je de dosering met 50% en je observeert. Bij de meeste kinderen zal de hoest met een kwart verminderen, als de juiste dosis vitamine C wordt toegediend.

Als het slijm niet beweegt en secundaire infecties ontstaan, dan kan dat problemen veroorzaken. Als je een hoge dosis geeft en het lijkt niet te werken, dan zijn er onder andere de volgende mogelijke redenen:

- Suiker in de voeding. Ook honing en alle ‘goede’ suikers. Suiker is een concurrent voor het vitamine C transport in de cellen. Dit geldt ook voor enkelvoudige koolhydraten.
- Melkproducten moeten te allen tijde worden vermeden.
- Overweeg het weglaten van tarwe en gluten gedurende een paar weken.
- ORS of producten die sucralose bevatten onderdrukken het immuunsysteem, vermijd ze.

Waarschuwing: als je te snel stopt met vitamine C, zal je zien dat de hoest snel toeneemt. Als kinderen voelen dat de vitamine C de hoest tegenhoudt, en de ouders stoppen de toediening, komen de kinderen weer naar je toe en vragen om meer. Het moet meerdere weken gebruikt worden, anders krijg je steeds terugval en ogenschijnlijke genezing.

Een goed verzorgde baby of kind verliest geen gewicht tijdens kinkhoest.

Als een kind 6-9 maanden na herstel van kinkhoest een verkoudheid krijgt, zal het kind weer gaan hoesten, op dezelfde wijze als gedurende de kinkhoest periode. De reden is, dat het lang duurt voordat de trilhaartjes op de slijmvliezen weer terugkeren. Iedere infectie zonder trilhaartjes in de bronchiën zal uitlopen op vastzittend slijm.

Omdat de trilhaartjes in de bronchiën beschadigd zijn moet het vastzittende slijm de trigger zijn van een heftige hoest, zodat het slijm uit de onderste lagen van de longen omhoog gehoest kan worden. Gebruik daarom ter voorkoming van longontsteking geen hoestdempende middelen.

Suzanne F.

Re: Meer mensen kinkhoest?

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-24 07:11

Ja mijn dochter van 17 heeft het gehad. Nu eindelijk na 4 maanden is het over. Maandenlang gehoest als een zeehond. Ze heeft een paar weken een puffer gebruikt van mijn moeder tegen COPD. Toen is het wel beter gegaan. Toen ze stopte hoestte ze nog klein beetje en 2 weken later was het weg.
Sterkte ermee, is echt heel vervelend. Ze zeggen goed vitamine c extra erbij nemen. En hoestdrank. Maar eigenlijk is het gewoon uitzieken/doormaken.

"Through dangers untold and hardships unnumbered, I have fought my way here to the castle beyond the Goblin City to take back the child that you have stolen. For my will is as strong as yours, and my kingdom is as great - You have no power over me"

Eapy

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-24 07:57

Ja, mijn collega! Moest zelfs een aantal weken thuiszitten van werk omdat ze niet meer sliep door het hoesten, zelfs een rib gebroken erdoor. Haar moeder heeft het ook gekregen. Super sneu.. beterschap jullie!

Keep your hopes up high and your head down low
Extra 25-04-2000 — 16-09-2023. Wij, voor altijd.

Muronia

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 26-06-24 08:32

Jeetje daar zijn we dan mooi klaar mee. Vitamine c zal ik extra halen, heel veel meer is er dus niet aan te doen. Ik ben in afwachting van een hernia-operatie en ik las al iets dat narcose ook niet mag met kinkhoest omdat het je hoestprikkel weg haalt. Dat zou een aardige ramp zijn als ik nog 4 maanden niet geopereerd kan worden |(

Stal Muronia [&] - Groninger Paarden fokkerij - gecertificeerde K.I.-service op locatie provincie Groningen / Drenthe
Veronia (v. Macho Polo), Sylfonia (v. Leffe) - Elonia (v. Ecksteins Eminenz) voor 2025 drachtig van Major (Mylord x Valentin) - Wainonia (v. Oliver)

Cinnepin

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-24 09:24

Ik heb het jaren geleden gehad. Ik sliep er ook niet meer door, even al mijn vriend. Hele nachten liggen hoesten.
Ik was van te voren ook goed ziek. En dat hoesten heeft een poos aangehouden.

Beterschap

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-24 09:36

Homeopathisch zijn er wel mogelijkheden hoor om het leed te verzachten :j

Even zoeken naar een goede homeopaat in de buurt en met een beetje geluk kan die de scherpe kantjes er wel vanaf halen.

Sodera

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-24 09:41

Ik heb het zelf als tiener 2x gehad in een jaar tijd.

Het idd echt niet fijn.

Om er helemaal vanaf te komen, heb ik toendertijd van de dokter een groene asthma inhaler (salbutamol) gehad, dat helpt om alles even heel erg open te zetten en het slijm af te voeren.
Een ander middeltje dat helpt om het slijm af te voeren, is acetylcysteine bruistabletten met 600 mg.
Kun je inmiddels gewoon van elk huismerk komen.
En Fishermans friends zijn ook heel fijn.
De laatste 2 remedien heb ik samen met een vriendin ontdekt inmiddels, die kreeg een paar jaar na mij kinkhoest.

[I want you by my side]
Je hebt altijd de middelen om te doen waarvan je droomt.

[So that I never feel alone again]

WillemijnL

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-24 09:54

Ik heb het ook gehad, het duurde lang en was vreselijk irritant. Tijdens werken, ‘s nachts, gekneusde ribben, pfff. Ik zou even bellen naar huisarts/het ziekenhuis voor tips ter voorbereiding op de operatie, misschien kun je ook een tijdje een puffer gebruiken oid. Uitstellen zou echt vervelend zijn. Maar ik had tijdens mijn keizersnede nog het laatste stukje kinkhoest en dat was echt niet grappig qua moeten maar niet kunnen hoesten met een ruggenprik.

Suliko

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-24 10:42

Ik ben er bijna vanaf, het begon bij mij in april. Belachelijk trouwens dat je huisarts zei dat jij het niet kon hebben, omdat ze niet meer besmettelijk zou zijn, je bent zo'n 5 weken besmettelijk namelijk. Voor de hoestbuien beginnen, maar ook erna nog en de incubatietijd is ook zo'n 2-3 weken (dus tot je merkt dat je kinkhoest hebt). Dat staat gewoon allemaal online op het RIVM.

Hier helaas ook eerst een nonchalante huisarts gehad, anders had ik preventief antibiotica kunnen krijgen (het enige dat helpt om het tegen te gaan, maar dat moet je nemen voor de hoestbuien beginnen, daarna is het kwaad al geschiedt en is er niets meer aan te doen). Het begon bij mijn vriend, eerst een los kuchje en toen hele heftige verstikkende hoestbuien. Gelijk gezegd dat het kinkhoest is en hem naar de huisarts gestuurd, huisarts vond het geen kinkhoest want hij had vooraf geen verkoudheid of koorts. Precies twee weken later begon bij mij de ellende... Nu twee maanden verder en ik ben eindelijk in de laatste fase beland, nog af en toe een hoestje, zo'n 3-5 keer per dag, die nog iets verstikkend is, maar niet meer zo heftig.

Maar ja, de hoestbuien zijn enorm heftig en je kan er niets aan doen, helaas. Ik heb antroposofische druppels gehad van mijn huisarts, maar niet de indruk dat het veel heeft gedaan. Het voelt alsof je stikt, maar uiteindelijk krijg je echt weer lucht, tussen het hoesten door proberen diep adem te halen, zodat je luchtwegen weer open gaan. Koud drinken en eten triggerde bij mij hoestbuien, dus geen ijs eten! Maar zelfs bij kwark eten had ik het al of frisdrank drinken uit de koelkast. Een verloop van 2-3 maanden is normaal. Ik heb helaas ook gehad dat ik moest overgeven van de hoestbuien, echt uit het niets, dus ook geen tijd om naar de wc te gaan. Dus een emmertje bij je bed en in de buurt is aan te raden. Halverwege is mijn rechterborstkas ook nog in een verkramping geschoten door het hoesten en zijn een paar ribben gekneusd geraakt. Het is echt een absurde aandoening waar het verloop zo langzaam van gaat, en dat vermoeid je lichaam (en geest) totaal.

Veel drinken, kussen verhogen zodat je meer overeind ligt. Verder heb ik veel vitamine C geslikt en het enige waarvan ik de indruk had dat het iets verlichting gaf, waren druppels met echinacea en cat's claw, voor weerstand en luchtwegen van lucovitaal bij de H&B te halen: https://www.hollandandbarrett.nl/shop/product/lucovitaal-echinacea-forte-met-cat-s-claw-100ml-6100000881?utm_campaign=organic_shopping&utm_content=&utm_source=google&utm_medium=organic&utm_term=&utm_source=google&utm_medium=cpc&utm_campaign=17535879796&gad_source=1&gclid=CjwKCAjw-O6zBhASEiwAOHeGxedXFD2k-So6VF7un1wGbNAAqDSjhUU2d85ro8DKyRiuQeQj2-_fuRoCqucQAvD_BwE

Het is ontzettend ruk en meer dan uitzitten kan je niet doen. Dus heel veel beterschap. :(:)
De les die ik er zelf uit getrokken heb is dat als iemand in je directe omgeving kinkhoest heeft, je linea recta de huisarts hiervan moet overtuigen en eist om een preventieve antibioticakuur voor jezelf. Het is het enige dat kan voorkomen dat de bacterie opgeruimd wordt voor het gifstoffen vrijgeeft, want dat veroorzaakt de hoestbuien. Zodra de hoestbuien beginnen, heeft je lichaam de bacterie zelf al opgeruimd en heeft AB geen zin meer, dan is het enkel uitzitten.

•••
Ik ga opnieuw op avontuur door het noorden, stap je ook achterop?
[VOLG] Op mijn stalen ros door Scandinavië
•••

_Charlot

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-24 11:26

Hier hebben de kindjes het gehad.

Paardenmelkcapsules moeten toch goed helpen tegen kinkhoest.
En homeopathisch zijn er ook mogelijkheden.

Dennis

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-24 11:38

Ik heb een jaar of 10 geleden, op volwassenleeftijd, kinkhoest gehad.
Hoesten, hoesten, hoesten. Nachten lang, tot kokhalsen aan toe, alles deed me zeer, puur van het hoesten.
En zoals beloofd, het duurde echt 100 dagen.

Heb codeine pilletjes gekregen van de huisarts, top spul, sliep heerlijk en voelde me alsof ik een half kratje bier achter mijn kiezen had. Pilletjes werden dus alleen voor het slapengaan genomen en niet overdag.

Super fijn voer van Equilin bestel je hier:
https://Equilin.eu/ciskavanderputten-koomen

5% korting bij Agradi met DENCI5

c_alsemgeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-24 11:46

Wel vreemd dat je HA dat zei, ze kunnen tot 5 weken besmettelijk zijn en dan nog een flinke incubatietijd van enkele tot 21 dagen... dus zo gek is het niet dat je het opgelopen hebt.

Warina (Commandeur x Krawall)
United (Havidoff x Jazz x Wisconsin)
Jam Session (Don Tango B x Krack C x Jazz)
Igor HR (Sorento x Jazz x Zuidhorn)

Muronia

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 26-06-24 11:55

Ik zat dus met mijn dochter (van 15) bij de huisarts toen ze een week of 3-4 die rare verkoudheid had. Ik vond het een rare hoest en vertrouwde het niet. Ik gaf dit aan en vroeg of ze konden uitsluiten dat het geen kinkhoest was. Mijn dochter kreeg toen een vingerprik, longen werden geluisterd en koorts gemeten. Dat was allemaal goed dus ik moest me er geen zorgen om maken. 3 weken later was het nog niks beter dus zijn we terug gegaan naar de huisarts. Nu mocht ze gaan bloed prikken en bleek het dus toch kinkhoest te zijn.

Ik was natuurlijk niet blij dat ik in eerste instantie niet serieus ben genomen. Tja en nu ben ik dus ook de pineut. Dat is heel vervelend maar ik maak me nog meer zorgen voor mijn vader. Hij komt bijna dagelijks bij ons maar hij heeft copd klasse 3 en ik zou toch echt niet willen dat hij het ook zou krijgen. Ik hou afstand en mijn dochter ook maar ik vertrouw het natuurlijk niet.

Ik las uit voorzorg een ab kuur, misschien is dat alvast een goed idee.

Ik was vanmorgen bij de apotheek om medicatie te halen en heb daar ook nog tips gevraagd. Hadden ze eigenlijk niet, niks aan te doen was het antwoord.

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-24 11:57

Met een beetje geluk heeft vader als kind al Kinkhoest doorgemaakt?
De mensen die Kinkhoest nog hebben doorgemaakt en geen vaccinatie er tegen gehad hebben, schijnen er veel beter tegen beschermd te zijn dan degenen die wel die maar matig werkende vaccinatie gehad hebben.

Het stikt in het geval van Kinkhoest van gevaccineerde mensen die het tòch krijgen. Dat is altijd al zo geweest. En het lijkt er op dat die mensen na de vaccinatie ook geen echt goede weerstand er meer tegen opbouwen als ze dan alsnog "de echte" wilde Kinkhoest doormaken zeg maar, dat is het jammere.... daarom krijgen mensen het soms ook meerdere keren achter elkaar. Dat hadden wij thuis ook al in de jaren '80 :(:)

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-24 12:01

Gaat er kinkhoest rond? Ik kan er weinig over vinden?
Maar ik ben er als kind niet tegen ingeënt (wel tegen alle andere ziekten) dus dan is het wel even opletten.

"Alles van waarde is weerloos" ~Lucebert

Muronia

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 26-06-24 12:05

Wij zijn beide "gewoon" ingeënt er tegen inderdaad. Maar dat helpt dus niet.

Cayenne ik begreep dat het inderdaad rondgaat en dat men het vooral wijt aan minder mensen die er tegen zijn ingeënt.

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-24 12:07

Volgens mij gaat Kinkhoest altijd wel een beetje rond. Omdat de Kinkhoest component altijd al een zorgenkindje is geweest in de vaccinaties. In de loop der tijd hebben ze wat wijzigingen geprobeerd maar het blijft er 1 met maar matige bescherming. Je kan o.a. hier meer info vinden:
https://www.rivm.nl/kinkhoest/actueel

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-24 12:10

He wat rot voor je TS en een vreemde uitspraak van de HA. Hopelijk kan je operatie door gaan :(:)

Het probleem met kinkhoest is dat er nieuwe varianten bijgekomen zijn. Het vaccin werkt prima tegen de oorspronkelijke variant die vroeger dominant was in de jaren 70-80, maar niet tegen de nieuwere varianten die na de jaren 90 opkwamen.
Tevens is de werking niet levenslang.
In buurlanden wordt de DKTP vaak bij volwassenen ook nog herhaald.

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-24 12:33

Sodera schreef:
Een ander middeltje dat helpt om het slijm af te voeren, is acetylcysteine bruistabletten met 600 mg.
Kun je inmiddels gewoon van elk huismerk kopen.

Wees wel lief voor en voorzichtig met je maag.

Acetylcyteïne lost slijm op.
(Het verbreekt de disulfide-bruggen.)
... dat is krek wat je wil in je ademhaling systeem.

Je maag wordt tegen ons eigen, nuttige maagzuur beschermd door een slijmlaag van hetzelfde soort slijm.

Neem vooral de sterkere doses met een volle maag.
(Ik spreek uit ervaring: op een maagbloeding zit je niet te wachten.)

[o]

Je suis Charlie - comme tout le monde.

(...en BAH wat is dit onderschrift actueel. )

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-24 12:37

Antibiotica helpt alleen helemaal in het begin, maar wie gaat er met een verkoudheid binnen een week, hooguit twee naar de dokter . Tegen het hoesten helpt het dus niet.

We live in a time where intelligent people are being silenced so that stupid people won’t be offended.

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-24 12:38

Janneke2 schreef:
Neem vooral de sterkere doses met een volle maag.
(Ik spreek uit ervaring: op een maagbloeding zit je niet te wachten.)

Of gewoon omeprazol halen bij (oa) de Kruidvat.

Sommige mensen worden totaal niet gehinderd door enige vorm van intelligentie.
;)

Allejandro

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-24 12:39

Ja, helaas is ook mijn puberzoon van 13 getroffen. Wij overigens als gezinsleden (we zijn met zijn 5en) niet.
Hij is er goed ziek van (geweest) en bij tijden nog. Fysiek inspannen lukt nog maar zeer matig..

Suliko

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-24 12:54

BigOne schreef:
Antibiotica helpt alleen helemaal in het begin, maar wie gaat er met een verkoudheid binnen een week, hooguit twee naar de dokter . Tegen het hoesten helpt het dus niet.

Nee klopt, daardoor zijn mensen vaak te laat. Maar als je iemand in je directe omgeving kinkhoest heeft, is dat in principe genoeg reden om preventief een AB kuur te mogen nemen. Mijn moeder heeft het ook genomen, daar was ik intensief geweest vlak voordat de heftige hoestbuien bij mij begonnen. Zij werd verkouden, daarna is het niet doorgezet. Misschien had ik haar niet besmet, misschien wel. Ik ben blij dat ze AB heeft genomen in ieder geval.

Wat ik begrepen heb, is dat je als kind de 3 vaccinaties nodig hebt om helemaal beschermd te zijn, maar dat na zo'n 5-10 jaar die vaccinaties überhaupt niet meer werken. Ik heb als kind alle vaccinaties gehad tegen kinkhoest, maar daar heb ik nu dus niets meer aan. Het krijgen van kinkhoest beschermt je voor zo'n 5 jaar. Doordat de vaccinatiegraad bij kinderen lager aan het worden is, gaat kinkhoest nu weer meer rond dan eerst.

Doordat ik zelf de klachten zo heftig vond, heb ik best het internet afgestruind en mijn algemene conclusie is dat het onderschat wordt bij volwassene. Het is niet zo zeer gevaarlijk voor je gezondheid op de langere termijn, maar je ligt er gerust 2-3 maanden uit en loopt flinke vermoeidheid op. Ik heb ook uitstel voor mijn scriptie moeten aanvragen, omdat ik een enorme achterstand opliep.

Dat het zo rondgaat, wijt ik zelf overigens ook deels aan de nonchalante houding van huisartsen die er blijkbaar vanuit gaan dat je aan het perfecte plaatje moet voldoen in het beginstadia met verkoudheid + koorts. Terwijl mijn eigen huisarts ook toegaf het niet goed te weten en ze pakte er zelf de website van RIVM bij (die ik inmiddels uit mijn hoofd kende na de blunder van de huisarts van mijn vriend).
Dus wat betreft je vader, ik zou zeker vragen om een preventieve AB kuur. Mijn huisarts zei dat de positieve uitslag van iemand uit de directe omgeving genoeg is om dat te geven. Bij mijn collega waar ik een weekend mee had samen gewerkt toen ik heel besmettelijk was, had de huisarts ook gelijk een AB kuur klaargelegd, die was wel zo slim.

•••
Ik ga opnieuw op avontuur door het noorden, stap je ook achterop?
[VOLG] Op mijn stalen ros door Scandinavië
•••

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-24 13:00

Het zal een combinatie van factoren zijn :j Op zich vind ik de niet volledig gevaccineerden geen heel groot deel van de schuld hebben, gezien het gemak waarmee volledig volgens het RVP gevaccineerden besmet worden en het ook weer doorgeven. Daar heb je de kritische of niet-prikkers dus niet voor nodig, om dat in stand te houden. In het geval van Kinkhoest.