Bloedprikken en menstruatie

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Kady1

Bloedprikken en menstruatie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 23-06-24 09:02

Hoi iedereen

Eigenlijk was het plan om morgen ochtend meteen om 8 uur eerste werk bloed te laten prikken zodat ik daarna door kan om te werken.
Klachten zijn: langere tijd vermoeid / vaak heel wit zijn in gezicht / armen.

Nu ben ik dus net onverwachts ongesteld geworden dag of 4 te vroeg en kan nu op zondag niet eerst de dokter om advies vragen.

Ze gingen een algehele test doen om te kijken of ik te korten heb.
Heeft mijn menstruatie invloed op de uitslag van zo n bloed test ?

Ik heb meestal wel een hele zware menstruatie waarbij ik regelmatig bijna flauwval en vrij veel bloed verlies zeker op dag 2 en 3.

Marjo

Re: Bloedprikken en menstruatie

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-24 09:03

Ik zou dat morgenochtend even overleggen voordat er bloed afgenomen wordt ;)

Trust your struggle.
    If we're struggling, we're still in motion. Heading somewhere better.

MB-Shots: Fotografie van mens & dier || Bookstagram || Goodreads || Vinted: Marjo2610

Blue_flower

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-24 09:05

Als je veel bloed verliest kunnen tekorten nog meer opvallen. Maar wellicht juist goed om te laten prikken. Als er forse afwijkingen zijn, gewoon over 2 weken nog een keer laten prikken.

dalena

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-24 09:51

Ik geef het wel aan bij de assistente. Ik mag dan ook gaan liggen tijdens het bloedprikken en krijg daarna limonade.

"We're all stories in the end. Just make it a good one"
[BB-HK] [VOLG] Onze eerste kitten

Blacky94

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-24 10:31

Nee, ik verwacht niet dat je ongesteldheid echt noemenswaardig van invloed gaat zijn op de uitslag.

Als je sneller geneigd bent om flauw te vallen zou ik dat vooral aangeven, dan kunnen ze daar rekening mee houden en wellicht liggend prikken of je wat meer tijd geven om bij te komen.

gomir

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-24 11:54

Dat maakt voor het bloedprikken niet uit dus je kunt morgen gewoon gaan prikken.

*Niet elke verandering is een verslechtering!*
*Ze is niet bang voor de dood, maar als de dood om bang te zijn...(Guido Weijers-Oxymoron)*
*Als je bent waar je heen ging, waar moet je dan naar toe? (veldhuis & Kemper-tijd heelt alle zonden)*

Evi84

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-24 12:10

Dit heeft geen invloed

tengeltje11

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-24 12:11

Idd, maakt niets uit. Wat er nu uitkomt was al aangemaakt, dus zal geen verschil maken.

hwn

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-24 12:22

Ik denk eigenlijk dat het wel kan uitmaken, maar misschien heeft het één met het ander te maken: bij teveel bloedverlies kan je bepaalde tekorten (bijv. ijzer) hebben (die bloedarmoede, zwakte en vermoeidheid kunnen veroorzaken), en lijkt me wel interessant dat dat uit het bloedonderzoek komt. Maar ik weet niet of dat vanaf dag 1 te zien is, denk dat je dat eerder op dag 3 of 4 te zien krijgt.

Inderdaad sowieso best dat je het aangeeft, maar voor zaken zoals suiker of cholesterol zal het niet uitmaken.

gomir

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-24 12:55

hwn schreef:
Ik denk eigenlijk dat het wel kan uitmaken, maar misschien heeft het één met het ander te maken: bij teveel bloedverlies kan je bepaalde tekorten (bijv. ijzer) hebben (die bloedarmoede, zwakte en vermoeidheid kunnen veroorzaken), en lijkt me wel interessant dat dat uit het bloedonderzoek komt. Maar ik weet niet of dat vanaf dag 1 te zien is, denk dat je dat eerder op dag 3 of 4 te zien krijgt.

Inderdaad sowieso best dat je het aangeeft, maar voor zaken zoals suiker of cholesterol zal het niet uitmaken.

Maar die tekorten ontstaan geleidelijk en nemen over de tijd toe, ze zijn er dus niet alleen tijdens je menstruatie. Je hoeft dus ook niet perse aan het eind van de menstruatie te prikken om het te vinden, er tussendoor is ook gewoon betrouwbaar. En je kunt dus ook prima tijdens de menstruatie prikken, want die uitslagen zijn ook gewoon betrouwbaar en vergelijkbaar met de uitslagen op een ander monent.

*Niet elke verandering is een verslechtering!*
*Ze is niet bang voor de dood, maar als de dood om bang te zijn...(Guido Weijers-Oxymoron)*
*Als je bent waar je heen ging, waar moet je dan naar toe? (veldhuis & Kemper-tijd heelt alle zonden)*

tengeltje11

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-24 14:10

Idd en het menstruatie bloed is al gemaakt en zit klaar, tijdens je menstruatie maakt dat niets meer uit, vooral tijdens de opbouw er van kan je wat tekort opbouwen.

Blacky94

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-24 16:19

hwn schreef:

Bloed is niet van de ene op de andere dag aangemaakt en daarbij speelt o.a. je ferritine niveau een rol in hoe goed je lichaam rode bloedcellen aan kan maken.

Bij ons op de verloskundeafdeling houden we grofweg aan dat 1 punt Hb verlies ongeveer overeenkomt met 1L bloedverlies. Zoals Gomir al zegt is evt. bloedarmoede door menstruatie een geleidelijk proces, en met bovenstaande in je achterhoofd houdend zal je tijdens menstruatie niet ineens van een goed Hb (bijv. 8,0) naar een laag Hb (bijv. 6,0) gaan in een tijdsspanne van 1 of 2 dagen.
Wellicht dat het eens 1/10e punt zal schelen, maar het zal geen wereld van verschil maken. Zeker niet omdat je dus geen liters bloed verliest als je ongesteld bent.
En hoe goed je bijv. ge(de)hydrateerd bent kan ook al enig verschil in Hb opleveren, puur en alleen omdat er dan meer of minder vocht in je bloedbaan zit terwijl de totale hoeveelheid rode bloedcellen niet anders is. Daarom is het ook van belang om bloedwaarden in relatie tot elkaar te lezen.

Kady1

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 23-06-24 17:27

Bedankt iedereen dan ga ik morgen gewoon bloed laten prikken.

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie