Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird
_San87_ schreef:Mensen hier zien natuurlijk voornamelijk jouw 3 miljoen hobbies, van verrichtingsonderzoeken en keuringen volgen en verslaan, het maken van een podcast tot het uitzoeken van reizen voor jezelf en voor anderen, plus het vele reizen zelf, theater, modellenwerk, paardrijden/paarden trainen, noem het maar.
Als ik op Bokt lees wat je allemaal onderneemt, bijhoudt en maakt, ja dan vraag ik me ook af hoe in godsnaam. Chronisch ziek en meer ondernemen dan de gemiddelde mens, ik word al chronisch moe als ik het lees.
Een voorooreel? Waarschijnlijk wel, want ik zie niet hoe je je dagen doorkomt en hoe je je voelt. Het voedt wel het vooroordeel.
Citaat:Mensen die chronisch ziek zijn, kunnen never of nooit iets goed doen heb ik het idee. Werken ze niet en hebben ze hobby’s, is het allemaal niet waar “of niet zo erg”. Mensen die dan niet werken en weinig hobby’s hebben zijn lui. Chronisch zieken die dan wel werk hebben, daar is niets mis mee, terwijl je jezelf vaak voorbij loopt. Maar dit zien ze dan niet.
Furst schreef:Mensen die chronisch ziek zijn, kunnen never of nooit iets goed doen heb ik het idee. Werken ze niet en hebben ze hobby’s, is het allemaal niet waar “of niet zo erg”. Mensen die dan niet werken en weinig hobby’s hebben zijn lui. Chronisch zieken die dan wel werk hebben, daar is niets mis mee, terwijl je jezelf vaak voorbij loopt. Maar dit zien ze dan niet.
Ik denk dat mensen die hier vooroordelen over hebben vaker moeten nadenken voor ze iets typen. Ik kan ook denken “ooh die is wel ziek maar kan vaak op vakantie”, maar meestal schrijf ik ee gewoon niets van. Dat zijn onze vooroordelende gedachten en die zijn normaal. Maar we hoeven ze niet altijd uit te spreken en dat doen nog te veel mensen wel.
En voor dat avondje musical of theater volgen vaak 2 dagen platte rust omdat je zo kapot bent. Althans bij mij toch.
Ik ben trouwens zelf chronisch ziek en helemaal opgebrand. En ik kan je vertellen dat ik me verschrikkelijk voel hierover. Elke dag opnieuw. Schuldig dat ik niet even hard kan meedraaien in de maatschappij als anderen.
Dieuwke_ schreef:Het is ook maar net hoe je er zelf mee om gaat denk ik. Ik ben ook chronisch ziek, maar ik werk wel gewoon 40 uur. Ik denk dat daar meer waardering voor is dan iemand die thuis zit maar wel reizen kan maken waar Jan Modaal alleen van kan dromen. Maar uiteindelijk boeit het mij weinig wat andere mensen doen of laten en het boeit me nog minder wat andere mensen van me vinden. Misschien moet jij dat ook waar meer doen Earth. Als jij tevreden bent met hoe jij je leven nu hebt ingericht, wat maakt het dan uit wat een ander daar van zegt, vindt of denkt.
Iris82 schreef:Ik val zelf onder de categorie chronisch ziek. Maar dat maakt me eerder gezegd niet altijd minder veroordelend. Hoe graag dat ik dat ook zou willen, want ik vind het ook niet fijn als mensen mij veroordelen. Maar in mijn geval is dat dan een soort combinatie van jaloezie met eenzaamheid.
Je hebt van die mensen die chronisch ziek zijn en wel van alles doen 'ja ik moet er wel even een dagje plat van' en daarnaast ook vreselijk veel aandacht naar zich toe trekken met hun ziek zijn. Terwijl ik hier al jaren opgesloten zit in mn huis want het licht is te licht en de zon is te warm en de wind waait te hard en het geluid maakt teveel geluid en de kou is te koud en de regen te nat. Dan denk ik: paasei heej, je moest eens weten hoe muf het leven ook kan zijn. Maar het is niet eerlijk om zo te denken dat besef ik ook wel. Alleen het is heel lastig om dat om te buigen omdat ik gewoon blijvend jaloers ben.
BeFunny schreef:![]()
Maar daar mag je best over klagen hoor en die jaloezie die snap ik ook heel goed.
Zeker naar mensen die "niet" kunnen of mogen werken maar wel van alles kunnen. Meerdere keren op vakantie, bijbaantjes waar ze meer geld binnen halen dan als ze een gewone baan zouden hebben naast hun uitkering etc etc..
Als jij dat niet kan "het gewoon werken zou voor sommige mensen al heel fijn zijnof en tripje dicht bij huis. Dan doet het wat met je als jij dat niet kan en dat mag je best uitspreken.
Ik ben ziek geworden en zal waarschijnlijk nooit meer echt beter worden. Maar ben blij met alles wat ik kan. En hoop zo lang mogelijk zoveel mogelijk te kunnen doen. Vooroordelen hou je helaas maar persoonlijk probeer ik daar boven te staan.
Elisa zegt het ook heel mooi. Het belangrijkste is hoe ik mezelf zie.
Wat een ander zegt/roept/of denkt zonder te weten hoe het zit dat zegt meer over die persoon