Oorlel ontstoken na piercen 6 maanden geleden

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Irene793

Oorlel ontstoken na piercen 6 maanden geleden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-06-24 07:49

Ongeveer 6 maanden geleden heb ik gaatjes in mijn oren laten piercen. Rechts is inmiddels goed genezen, maar links blijft het ontsteken. Heeft Bokt misschien de gouden tip?
Ik ben een volwassen vrouw en draag simpele studs van Lucardi. Ik doe de oorbellen ongeveer 2x per week uit en maak het goed schoon onder de douche. Daarna maak ik de studs zelf ook schoon, voordat ik ze weer in doe. De rest van de week maak ik mijn oren schoon met wat water.

tyleysmiley

Re: Oorlel ontstoken na piercen 6 maanden geleden

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-24 08:07

Mijn zoontje heeft ook oorbellen en ik heb toen bij Lucardi van die speciale spray gekregen.
Echter was 1 oor flink gaan onsteken, ondanks dat ik het supergoed bijhield.
We hebben van de huisarts antibioticazalf gekregen..dus als het bij jou zo blijft ontsteken,zou ik echt even langs de huisarts gaan

Anna79

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-24 08:10

Ik zou ze er niet steeds uithalen. Wel desinfectie erop maar laat ze gewoon in het oor. Als ik te veel wissel krijg ik dus juist ontstekingen.

Solleke_Noah

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-24 08:13

Van welk materiaal zijn je oorbellen? Echt goud geeft meestal minder ontstekingen.

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-24 08:16

Solleke_Noah schreef:
Van welk materiaal zijn je oorbellen? Echt goud geeft meestal minder ontstekingen.

Eens. Ik kan alleen maar echt goud dragen voor langere tijd. Ik kan wel kort andere materiaal dragen maar voor meer dan een dag kan ik alleen echt goud dragen anders gaat het ontsteken.

_AB_

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-24 08:18

Azijn deed bij mij wonderen!
Stukje keukenrol met gewoon natuur azijn er 2x per dag op doen voor n paar minuten!

Molfre

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-24 08:37

Niet steeds uithalen, gewoon laten zitten en niet aanraken.

1x per dag weken in een oplossing van gekookt water (zo warm als je kunt verdragen zonder pijn) en zeezout. Het mengsel moet ongeveer zo zout zijn als je tranen.

Als je merkt dat je huid te droog wordt, dan 1x in de 2 of 3 dagen.

Kidde

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-24 08:53

Ik zou ze ook juist laten zitten, ook draaien was achterhaald begreep ik. Het beste is om er zoveel mogelijk af te blijven. Echte desinfectie was hier volgens de piercer niet goed. Hier kreeg ik een zoutspray aangeraden.

Kabayo

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-24 08:58

Er uit halen heb ik nog nooit gehoord. Denk dat je daar de fout in gaat. Laten zitten en laten rusten (buiten schoon houden natuurlijk) is het beste denk ik

Amber_anne

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-24 09:00

Naast alle boven genoemde tips, is het staafje wel lang genoeg? Soms kan het helpen om te wisselen van oorbel bijvoorbeeld naar een ander materiaal, vorm of lengte

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-24 09:39

Ik draag sinds kort plastic stekertjes van de ali _O-
Ik had geen zin om dure gouden of titanium te kopen, op alle rest reageer ik ook.

Lokii

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-24 09:42

DuoPenotti schreef:
Ik had geen zin om dure gouden of titanium te kopen, op alle rest reageer ik ook.

Hier reageren je oren goed op? Mij leek dit juist slecht voor gevoelige oren daarom durfde ik dit niet te kopen :') .

Dorus

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-24 09:46

DuoPenotti schreef:

Dat plastic was bij mij juist drama!
Ik was een jaar of zes toen ik gaatjes kreeg en mijn vader had hardstikke leuke plastic stekertjes voor mij gekocht in vrolijke kleuren. Ijsjes, strikjes en ik weet niet meer wat allemaal nog meer. Ik heb er vaak verliefd naar zitten kijken, maar dragen kon ik ze niet, dan waren mijn oren binnen no-time ontstoken.
In mijn tienertijd waren van die lange oorbellen super in. Ik had er zelf ook genoeg, maar ik kocht er altijd meteen zilveren hangers bij en bouwde ze thuis om. Als ik dat niet deed waren mijn oren weer binnen no-time ontstoken.
Tegenwoordig kunnen ze wat meer hebben. Hoewel ik voornamelijk dag en nacht zilveren creooltjes in heb (ik hecht niet zoveel waarde aan sierraden om dagelijks te wisselen), accepteren mijn oren het nu wel om als ik daar eens zin in heb andere oorbellen te verdragen. Dat hoeft dan niet meer persee zilver oid te zijn.

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-24 09:47

Lokii schreef:
DuoPenotti schreef:

Hier reageren je oren goed op? Mij leek dit juist slecht voor gevoelige oren daarom durfde ik dit niet te kopen :') .

Ja heb ze nu 2 weken in en nergens last van.
Anders begin het na 1 uur al te jeuken, hou ik ze langer in word het rood en gaat het beetje pijn doen en na een dag en ik haal ze uit dan komt er een dag later prut uit. En dat wel voor een paar dagen.

Ik heb binnenkort een feest en wilde toch echt weer eens een oorbel in, klein en subtiel.
En las ergens dat plastic ook geen reacties uitlokt.
Dus ik dacht kan het altijd een proberen.

En het werkt dus :D
https://nl.aliexpress.com/item/32993661 ... pt=glo2nld

Shenavallie

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-24 09:48

TS, je schrijft over piercen: heb je originele piercings nog? Die zou je net zolang moeten laten zitten tot het genezen is en niet moeten vervangen door oorbellen van Lucardi. Of begrijp ik dat je bij Lucardi oorbellen hebt laten schieten? In dat geval is de kans groter dat je last krijgt van ontstekingen. Je zou de oorbellen er helemaal uit kunnen halen en over een poosje echt kunnen laten piercen. Bioplast piercings (ik droeg labrets in mijn oren) kunnen ook baat geven. Dit heb ik jarenlang gedragen, omdat de commerciële piercings reactie gaven. Inmiddels is dat gelukkig weer helemaal goed gekomen.
Mijn vader "kneep" vroeger mijn oorbellen met een bepaald houdertje in mijn oren en daar heb ik nooit last van gehad. Drie keer wezen schieten bij verschillende juweliers en alle keren gelijk ellende. Die moest ik echt laten genezen door alles er weer uit te halen en later te laten piercen. De allerlaatste heb ik - heel eigenwijs - toch weer laten schieten en dat is op goed geluk wel goed gegaan. Maar vanaf nu neem ik dat risico niet meer.

Sintara

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-24 09:49

Ander materiaal proberen :) zelf reageer ik op de een of andere manier meer op goud dan zilver, geen idee hoe. Het goud is behoorlijk puur, ook gecheckt bij een andere juwelier.
Iedereen is anders

Bowo

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-24 09:51

Mijn oren ontsteken ook snel. Ik gebruik alleen (sterling) zilver, maar als ze echt moeilijk doen, gebruik ik mijn doortrek oorbellen (https://www.lucardi.nl/nl-nl/oorbellen/ ... -oorbellen). Ik denk dat er met die oorbellen makkelijker zuurstof bij komt oid, maar het helpt bij mij als een speer om de onsteking eruit te krijgen. Ik weet alleen niet of het mag bij gaatjes die nooit helemaal zijn genezen (tenminste, zo begrijp ik je bericht)

Ferera

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-24 09:56

Je oren goed droog maken na het douchen (doos tissues in de badkamer zetten).

Verder met chloorhexidine of alcohol de gaatjes even aanstippen twee keer per dag. En de sieraden laten zitten totdat ze goed genezen zijn.

Moiraliann

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-24 10:13

Hier was ringetjes dragen ipv knopjes de oplossing.
Schijnt dat je met ringetjes meer lucht bij het wondje krijgt waardoor het sneller en beter geneest.
Zodra ik weer knopjes in doe beginnen helaas de problemen weer.
Dus ik was opzoek gegaan naar fijne ringentjes waarmee je goed kan slapen, te groot is ook weer vervelend namelijk.

Love_myhorse

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-24 21:53

Gewoon laten zitten, niet aankomen of er steeds uithalen.

Echt goud proberen en bij ontsteking goed spoelen onder de douche en afgekookt water met himalaya zout.

Juangi

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-24 22:25

Floemii

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-24 23:32

Is hoe je het nu verzorgd ook het advies van waar je het hebt laten piercen?

Kan me van vroeger herinneren dat je een spulletje mee kreeg en minimaal 6 weken de eerste knopjes liet zitten en alleen 2 maal per dag met schone handen en dat spulletje er even aan mocht draaien.

Wat zegt je piercer erover?

Zoolgangster

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-24 23:42

Moiraliann schreef:
Hier was ringetjes dragen ipv knopjes de oplossing.
Schijnt dat je met ringetjes meer lucht bij het wondje krijgt waardoor het sneller en beter geneest.
Zodra ik weer knopjes in doe beginnen helaas de problemen weer.
Dus ik was opzoek gegaan naar fijne ringentjes waarmee je goed kan slapen, te groot is ook weer vervelend namelijk.

Ringetjes zijn inderdaad beter, om te laten genezen.

Verder denk ik aan allergie, als het zolang duurt. Heb zelf wel vaker meegemaakt dat oorbellen in het begin wel goedgingen, maar na verloop van tijd bleek er toch stiekem nikkel in te zitten, en kon ik er niet meer tegen. Oorbellen uit, en binnen een paar dagen was de "ontsteking" helemaal weg. Bij een allergie zullen de wondjes sowieso niet genezen totdat de oorbellen eruit zijn. En vervangen door chirurgisch staal of iets dergelijks, als het maar hypo-allergeen en/of nikkelvrij is.

xAurea

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-24 23:53

Welk materiaal heb je er in? Misschien ben je allergisch voor nikkel wat in alles, ja OOK roestvrij staal zit, alleen titanium zit het niet in.

Daarnaast heb je ze laten schieten of piercen? Is het staafje lang genoeg? Met wat maak je het schoon.?

Ten eerste NOOIT er uit halen, dit zorgt dat er opnieuw bacteriën etc bij kunnen komen, ook al maak je alles schoon, ook niet draaien, gewoon laten zitten en schoon maken met zoutspray (als het echt ontstoken is (pus enzo) durf ik nog wel is die 96% alcohol er op te smeren, maar dit droogt eigenlijk zoveel uit dat het juist meer gaat irriteren).

Ook ringetjes zou ik niet aanraden, de vorm is niet ‘recht’ zoals bij een staafje, hierdoor geneest je oor heel vaak niet goed omdat het niet de vorm van het gaatje heeft en er dus meer druk op zit, krijg je meer kans op bultjes/bloemkool oor, ook zit hier meer speling op waardoor er meer bacteriën bij kunnen.

Dus
Tip 1: vervang het sieraad door iets van titanium (wat lang genoeg is voor eventuele zwelling, maar niet zo lang dat het irriteert)
Tip 2: lekker laten zitten, niet er uit halen, niet er aan draaien!
Tip 3: alleen schoonmaken met zoutspray
Opmerking 1: als je het geschoten hebt ipv gepierced, heel hard hopen dat het überhaupt ooit geneest en alle bovenstaande stappen gewoon volgen :)

Ik heb zoveel gezeik gehad, mijn helix 6! Keer gepierced gehad en het bleef maar ontsteken, inmiddels is mijn helix bij piercer nummer 6 (Vlijmscherp in den bosch, echt een topvrouw!) goed genezen en heb ik nog 7 meer piercings bij haar laten zetten. Ik heb alle soorten manieren geprobeerd, maar deze werkt echt het beste.

Iris82

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-24 23:53

Pfoe er worden hier wel veel adviezen gegeven die inmiddels achterhaald zijn.

* Goud of inplant grade titanium (dus geen plastic en geen 'chirugisch staal' gebruiken.
* Staafjes genezen beter dan ringetjes. Echter moet er meer dan genoeg ruimte zijn om te zwellen en als het ontsteekt dan heb je meestal niet genoeg aan die (rvs) schietknopjes. Een internally threaded flack back labret zou het rustigste voor je oor zijn maar die zul je er waarschijnlijk zelf niet in krijgen dus ik zou naar een goede piercer gaan.
* Niet aan draaien of eruit halen. Beschouw het als een eind die moet helen.
* Schoonmaken met zout water en verder vanaf blijven.