' Als je hulp nodig hebt, mort je het zeggen hoor'

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

mika11

' Als je hulp nodig hebt, mort je het zeggen hoor'

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 31-05-24 17:24

Tussen afgelopen december en april ben ik 3x geopereerd, en enige tijd in het ziekenhuis gelegen.
En nu sinds twee weken geleden begonnen met een traject immuuntherapie en chemo.
Op zich kom ik daar redelijk door, alleen erg vermoeid, wat te verwachten was. En enkele dagen soort neuropatische pijn in de voeten gehad.

Vanaf het begin wordt er door allerlei mensen (collega's, vrienden, familie) gezegd, als je hulp nodig hebt moet je het zeggen hoor.

Alleen ik heb nog geen hulp gevraagd, ik voel me toch een beetje opgelaten om te vragen of ze bv willen stofzuigen of andere huishoudelijke klussen.
Als mensen vragen hoe het gaat, zeg ik wel dat de behandelingen er flink inhakken.
Maar dan nog zeggen ze, als je hulp nodig hebt moet je het zeggen.

Het zal best een rare vraag zijn, maar
hoe kan ik dat het beste aanpakken?
Tot voor december ben ik ook nog nooit ziek geweest, heb nog nooit om hulp hoeven vragen. Het is toch een bepaalde drempel of zo, zo voelt het tenminste.
Bedankt voor het lezen alvast :)

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-24 17:26

Ik zou gewoon beginnen met "Weet je nog dat je aangeboden hebt om te helpen als het nodig is?"
En dan uitleggen dat het herstel je zwaar valt en je het erg zou waarderen als ze misschien af en toe een stofzuiger door je huis willen slingeren.
Dat zullen ze echt wel begrijpen en totaal niet erg vinden als ze het zelf hebben aangeboden!

"Alles van waarde is weerloos" ~Lucebert

Bravura

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-24 17:44

Bij de gemeente kun je onder bepaalde voorwaarden hulp in de huishouding aanvragen. Kost plm 20 euro per maand voor 2 uur per week. Is dat niet wat?

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-24 17:44

Als iemand vraagt hoe het gaat kun je bijvoorbeeld iets specifieker zeggen waar je moeite mee hebt? Als je zegt ‘ik heb eigenlijk te weinig energie voor het strijken van de was’, dan is het wellicht makkelijker om ook meteen iets af te spreken.
Heb je geen recht op thuishulp? Toen ik in de thuishulp werkte, heb ik ook wel eens bij jongere mensen geholpen die ziek waren.

In ieder geval beterschap gewenst!

Op zoek naar een trouwvideograaf of fotograaf? ABCreatief Videoproducties   
              ❤︎❤︎❤︎❤︎❤︎❤︎   
      Ons project; ⛵️ Van opknapper naar wonen op een zeilschip

DieL_Zor

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-24 17:49

Afbeelding

Voor jou een grote drempel, terwijl het voor je naasten waarschijnlijk als een hele kleine gunst aanvoelt en ze blij zijn dat ze iets kunnen doen in je situatie. Hulp vragen is heel moeilijk. Misschien helpt het om te beginnen met hoe je je erover voelt. ‘Lieve … ik vind het heel lastig om dit te moeten vragen en deze drempel over te gaan, maar ..vul je vraag verder in.’

Sterkte en beterschap! :knuffel:

A snowflake is one of nature's most fragile things but look what they can do when they stick together

myk_en_shant

Re: ' Als je hulp nodig hebt, mort je het zeggen hoor'

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-24 17:58

Vanuit wmo kun je hulp krijgen in het huishouden, je belt dan naar de gemeente, mocht je dit te moeilijk vinden. Dan kun je je online ook aanmelden. Dit is in feite laagdrempeliger dan bellen.
Afhankelijk van de gemeente / provincie bellen ze je binnen enkele dagen terug.
We hebben onlangs dit traject ingezet vanwege mijn moeder, in de ochtend hadden we de aanmelding online gedaan. Diezelfde dag werden we gebeld door iemand van wmo. Binnen een week kwam ze voor de keukentafel gesprek, om te kijken welke zorg er allemaal nodig is. Maar ook voor aanpassingen in de woning kun je door hun laten regelen.
Dus wanneer je bijvoorbeeld niet meer trap kan lopen, dan regelen zij een traplift.

Zoals hierboven al benoemd is, kost dit 20 euro per maand.
Hou rekening mee dat hulp in de huishouding, dat het een tijdje kan duren dat je dit ook daadwerkelijk hebt, er is nijpend tekort aan personeel.

Lijsken

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-24 18:58

Probeer je denkbeeld eens om te draaien: de meeste mensen vinden het oprecht fijn om te helpen, het geeft hen óók een goed gevoel, dus geef ze de kans :D
Zo voelt het voor mij in elk geval wel, als een vriend/familielid het moeilijk heeft, en je kan niks doen, dat is echt moeilijk om te zien. Als je iemand kan helpen met iets praktisch dan is dat veel fijner.

Overigens heb ik zelf inmiddels geleerd dat als ik hulp aanbied, ik dat ook op een praktische manier doe. Dus niet "Als je hulp nodig hebt moet je het zeggen" maar "Wanneer moet je weer naar het ziekenhuis? Vind je het fijn als ik je erheen breng/ophaal/op de kat pas/zorg dat het eten klaarstaat als je thuiskomt?" of "Goh, bij mij groeit het onkruid nu zo hard, is dat bij jou ook zo? Vind je het fijn als ik op dag X de tuin kom bijhouden voor je?"

daantjuhhh

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-24 20:14

Ik vind het zo fijn om mensen te kunnen helpen.
Zeker als het iets is zoals stofzuigen, kleine moeite voor mij, direct plezier voor de ander.

Als mijn vriendin vraagt, Daan? Kan je mij ff helpen dan word ik gewoon blij dat ik iets voor haar kan doen.

Dus niet aarzelen. Gewoon vragen, mensen zeggen dat niet voor niks.

[o] [o] [o]
Andoy's legacy: M1 + 10 http://www.wanicare.com

Misty12

Woonplaats: omgeving enschede, op de fiets, bij de paarden en soms gewoon in huis.

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-24 20:26

Vaak wordt het uit beleefdheid aangeboden, maar als je ze daadwerkelijk nodig hebt , voor bijv stofzuigen, boodschappen doen, de was, dan kunnen ze niet.
Het is veel fijner als mensen echt aanbieden om iets te doen, zoals Lijsken zegt.

Heb geen spijt van de dingen die je doet, maar van de dingen die je niet gedaan hebt.
It's easier to leave than to be left behind- R.E.M. -leaving New York
Irma, my star in heaven 23-05-1990 - 27-05-2019

Yessy

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-24 20:38

Misschien eens beginnen met een lijstje maken met zaken waarmee je geholpen zou zijn? Dan. Kan je daarna kijken waarvoor je wie wil inschakelen. Ik kan me bijv voorstellen dat je het verschonen van je bed liever aan naaste familie overlaat en een collega liever eens om een boodschap stuurt.

Overigens is mijn ervaring (zowel als degene die hulp geeft en als degene die hulp krijgt) dat veel mensen het echt menen, vooral de mensen die het vaker dan eens zeggen. :)

miereneter

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-24 20:47

Je hebt veel voor je kiezen, klinkt als een zware tijd, :knuffel: en beterschap!

Ik heb heel vaak de was staan vouwen bij vrienden die net een tweeling hadden gekregen en al een jong kind hadden. Het was handig dat ze gewoon zeiden waar ze hulp bij nodig hadden, het was voor mij moeilijk in te schatten waar ze het meest mee geholpen waren. Net als de meeste mensen wilde ik graag helpen, maar was ik daar ook zoekende en onbeholpen in.

Buiten dat begrijp ik je heel goed, hulp vragen kan wennen zijn. Ik probeer soms om gewoon met iets aan te komen zetten - pan soep, pot eten, boodschappen - zodat iemand bijvoorbeeld een dag of een paar dagen niet hoeft te koken. Bij een andere vriendin, die moeilijk om hulp vraagt, heb ik de partner ingeschakeld. Die vriendin is overigens op de app begonnen met af en toe hulp vragen, en het bevalt haar goed. Dus het is soms 1 keer die drempel over.

Homo sapiens non urinat in ventum.

Zebrastreep

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-24 20:48

Allereerst veel beterschap en een spoedig herstel toegewenst!

Ik snap je situatie helemaal! De meeste mensen zeggen ook altijd als je wat nodig bent geef het maar aan , maar dat aangeven kan heel lastig zijn.

Ik zou mensen benaderen die dicht bij je staan en die je goed kent ( en hun jouw). Hou er rekening mee dat er altijd mensen zijn die zeggen ik kom helpen, maar als het puntje bij het paaltje komt dat niet doen. Vaak komt hulp van mensen van wie je het juist niet had verwacht.

Ik zou beginnen bij de mensen die je goed kent een bericht te sturen of te bellen en om hulp te vragen en uitleggen dat het je allemaal nu even niet zo goed lukt. De mensen die jouw goed kennen zullen goed van je situatie afweten. Je kan bijvoorbeeld zeggen ik ben eigenlijk wat hulp nodig de komende tijd, ik merk dat ik weinig energie heb voor klusjes in huis en zou daar graag je hulp bij willen hebben. Even misschien als extra geruststelling, ik vraag mijn collega's ook vaak om hulp en heb vrijwel nog nooit een negatieve reactie gehad om iets.

Als het echt lastig wordt kan het inderdaad nog via de gemeente, maar dan heb je wel weer extra werk waar je nu misschien ook niet op zit te wachten. Via nationale hulpgids kun je ook een advertentie zetten. Maar dan heb je wel een vreemde in huis die je moet leren kennen en kunnen vertrouwen.

Het is dat je niet in de buurt woont , net als Daantjuhhh vindt ik het ook altijd erg dankbaar als ik wat voor een ander kan doen , daar wordt ik ook blij van.

Licht uit, zelfspot aan

Marije_jiplover

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-24 21:03

Als iemand tegen jou zegt: als je hulp nodig hebt, moet je het zeggen, zou je dan gelijk terug kunnen antwoorden: ja, nou, eigenlijk wel. Zou je misschien willen stofzuigen/boodschappen doen/de was op willen vouwen/.... ?

Dan koppel je de vraag direct terug met hetgeen je hulp nodig hebt.

[IM] Mijn Gouwe Ouwe is niet meer...
Om vreugde te kunnen vermenigvuldigen, moet men haar delen
Je kunt de richting van de wind niet veranderen, wél de stand van de zeilen.

secricible

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-24 21:22

Je zou kunnen voorstellen de mensen die wilden helpen in een appgroep te (laten) zetten. Als er dan iets is kun je het in de groep zetten en kan diegene reageren die tijd (of zin...) heeft.

"what is the bravest thing you've ever said?" asked the boy
"Help" said the horse

pateeke

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-24 21:33

Allereerst: veel beterschap! Dat die behandelingen erin hakken kan ik mij erg goed voorstellen.

Ik vond en vind hulp vragen ook moeilijk. Om gezondheidsredenen heb ik ook meer hulp moeten vragen. Ik heb in het begin vooral hulp gevraagd aan professionele zorgverleners. Nu vraag ik soms ook hulp aan vrienden en kennissen.
Ikzelf geef wel altijd aan dat ik het prettig vind als ze zelf hun grenzen bewaken en het mij zeggen als hetgeen ik vraag om een of andere reden niet lukt. Dat werkt wel goed voor mij. Op dat vlak is het wel gemakkelijk als je meerdere mensen hebt aan wie je hulp kan vragen; als het voor de een dan niet lukt, kan je het nog aan iemand anders vragen.

marschwood

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-24 21:39

Ik zat in hetzelfde schuitje.Er is voor mij een appgroep aangemaakt en iedereen die wilde helpen kon zich daarvoor aanmelden.Als ik wat nodig had zei ik dat in die app en als iemand dan kon helpen was het zo geregeld.Niemand voelt zich dan bezwaard en ik werd geholpen

Doubtless

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-24 22:01

marschwood schreef:
Ik zat in hetzelfde schuitje.Er is voor mij een appgroep aangemaakt en iedereen die wilde helpen kon zich daarvoor aanmelden.Als ik wat nodig had zei ik dat in die app en als iemand dan kon helpen was het zo geregeld.Niemand voelt zich dan bezwaard en ik werd geholpen

Mooie methode, zo simpel kan het zijn.

De foodtrain vind ik ook mooi: Pietje brengt op maandag eten, Marietje op woensdag, Karin op vrijdag… 1 of 2 extra porties per week koken is een kleine moeite voor de meeste mensen en is iets wat je prima een paar weken achtereen kan doen voor een zieke vriendin. Zou dat iets voor je zijn TO?

Verder idd concrete klusjes vergeven. Vanuit kraamperiode zou ik denken aan bed verschonen, koken, badkamer poetsen, boodschappen doen en kleding wassen/vouwen. Maar misschien vind je het ook wel fijn als iemand 1x per week je mailbox en post doorloopt? Of de tuin een keer aandacht geeft?

Heel veel sterkte gewenst in ieder geval. Ik hoop dat het snel beter met je gaat Y;(

Hutcherson

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-24 00:22

myk_en_shant schreef:
Vanuit wmo kun je hulp krijgen in het huishouden, je belt dan naar de gemeente, mocht je dit te moeilijk vinden. Dan kun je je online ook aanmelden. Dit is in feite laagdrempeliger dan bellen.
Afhankelijk van de gemeente / provincie bellen ze je binnen enkele dagen terug.
We hebben onlangs dit traject ingezet vanwege mijn moeder, in de ochtend hadden we de aanmelding online gedaan. Diezelfde dag werden we gebeld door iemand van wmo. Binnen een week kwam ze voor de keukentafel gesprek, om te kijken welke zorg er allemaal nodig is. Maar ook voor aanpassingen in de woning kun je door hun laten regelen.
Dus wanneer je bijvoorbeeld niet meer trap kan lopen, dan regelen zij een traplift.

Zoals hierboven al benoemd is, kost dit 20 euro per maand.
Hou rekening mee dat hulp in de huishouding, dat het een tijdje kan duren dat je dit ook daadwerkelijk hebt, er is nijpend tekort aan personeel.

Goed idee. Alleen die wmo stuurt meestal al een brief of mail met dat ze 3 maanden wachttijd hebben. Wettelijk mag dit niet. Ik stuur voor mijn clienten vaak na 6 weken een pressiebrief waarin ik ze in gebreke stel. Binnen 24 ur hangen ze met mn client aan de tel.

Blue_flower

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-24 06:36

Door omstandigheden heb ik vorig jaar flink wat hulp moeten vragen en accepteren terwijl ik echt iemand ben van "zelluf doen". Mijn ervaring is echt alleen maar positief verlopen. Ik ben begonnen met hulp vragen voor kleinere dingen en uiteindelijk durfde ik daardoor ook hulp te vragen voor bijvoorbeeld het poetsen van de badkamer.

Maar vooral; stap die drempel over. Een schoon en opgeruimd huis is zo fijn.

Riviera87

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-24 07:28

En, dit is ook wel weer een leerschool voor degene die hulp aanbieden. Soms werkt het beter, als je ziet dat mensen het moeilijk hebben, om bv te zeggen dinsdag kom ik je huis poetsen of heb je liever woensdag. Ipv als je hulp nodig hebt moet het zeggen, want voor velen is hulp vragen niet vanzelfsprekend en lastig.

miereneter

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-24 08:25

Dat is de spijker op de kop, Riviera87, helemaal waar.

Met de kanttekening dat je dan wel voelsprieten moet hebben over wanneer je wel en niet iemands huis kunt binnen komen banjeren.

Homo sapiens non urinat in ventum.

Mars

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-24 08:57

Het is soms ook moeilijk inschatten waar iemand behoefte aan heeft. 'Ik kom je huis schoonmaken' is voor de een heel prettig maar de ander voelt zich daar helemaal niet comfortabel bij. Of is op de afgesproken dag extra moe/ziek en dan is iemand in huis al teveel.
Dus het is dan lastig een balans zoeken tussen hulp aanbieden of teveel zijn met goede bedoelingen.

In het verleden gebeurd niets (meer)
In de toekomst gebeurd (nog) niets
Er is alleen maar nu

mika11

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 01-06-24 14:28

Bedankt voor alle antwoorden!
Ik ben niet goed in quoten dus daar begin ik maar niet aan, maar elk bericht is gelezen.
Het plaatje met de jongen en zijn paard is heel mooi en treffend.

WMO nog nooit aan gedacht, dacht dat het voor senioren was.
Ik weet niet of ik daar aan toe ben, het lijkt wel een hele grote stap, maar ik zal er in ieder geval eens inlezen hoe het werkt. Dan kijk ik er misschien anders tegenaan.

De app groep is een heel goed idee, ik denk dat ik de mensen waar ik het meest contact mee heb en het dichtst bij me staan, ga vragen of ze dit willen.
Dan kan ik ook specifiek iets benoemen.
Ik heb nog wel wat energie natuurlijk, maar moet het over de dag verdelen.
Verder is het een soort zware vermoeidheid waar je moeilijk uit kunt breken.
Enkel een bezoek ben ik ook al zo blij mee, dat ik op die momenten niet vraag om iets te doen.

Normaal gesproken had ik altijd veel energie, kon de hele dag doorgaan. Als ik 's ochtends wakker werd was ik al bezig wat ik die dag allemaal zou gaan doen. Ik hielp zelf ook graag andere mensen, precies zoals sommige mensen hier in het topic schrijven.
Maar als je aan de andere kant staat, is het opeens helemaal anders, dan ben je opeens iemand die je niet wilt zijn.

Misty12

Woonplaats: omgeving enschede, op de fiets, bij de paarden en soms gewoon in huis.

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-24 14:51

WMO is ook voor jonge mensen die om een of andere reden zelf het huishouden niet kunnen doen. Bijv mensen die ziek zijn, net geopereerd, druk gezin, noem maar op. Het is best een grote stap, omdat je dan een vreemde toe laat in jouw huis, jouw prive leven. Ik werk ook namens de WMO, voornamelijk bij oude mensen, maar ook die vinden het best een stap om hulp te vragen in het huishouden en dat een vreemde dan in jouw huis gaat lopen poetsen. Ik kom overal in huis ( tenzij mensen dat niet willen) : in slaapkamer, badkamer en dat zijn meestal toch jouw prive-ruimtes. Ja, daar zal je je overheen moeten zetten. Uiteindelijk hoef je je niet bezwaard te voelen als iemand in jouw huis komt schoonmaken. Die worden gewoon betaald.

Heb geen spijt van de dingen die je doet, maar van de dingen die je niet gedaan hebt.
It's easier to leave than to be left behind- R.E.M. -leaving New York
Irma, my star in heaven 23-05-1990 - 27-05-2019

ivy_power89

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-24 19:15

Wmo krijg je dus echt niet zomaar.
Ik lig elke 2 maanden in het ziekenhuis, elke keer moeten herstellen, weinig energie voor het huishouden. Ik zit ook in een WIA uitkering, 100% afgekeurd.

Maar ondanks dat mijn man 60+ uren per week maakt in het bedrijf, wordt hij als de persoon aangezien die het huishouden kan doen.
Zolang er een gezonde huisgenoot is, zal wmo in meeste gevallen niet toegekend worden.

Alejandro Z1+9 Dressuur L+10 mennen / Odin finalist Friesian Talent cup 2021 L1+8 mennen L+8 / Dressuur Jurylid t/m M2

http://Www.beestachtiggoed.nl http://www.dutchbling.nl frontriemen en halsbanden!

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie