Wandelen met stokken

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

thequeensmum

Wandelen met stokken

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-05-24 15:26

Wij zijn net terug van vakantie in het zuiden van Duitsland en weer heel veel en lekker gelopen.
Uiteraard in die streek bergop en bergaf, wat ik op zich wel redelijk pittig vind.

Zie veel mensen met twee wandelstokken lopen (zijn dat dezelfde stokken waar men hier mee loopt met Nordic Walking?).
Heb een beetje gegoogeld en lees dat het wandelen met stokken:

- minder vermoeiend is.
- behoedt voor vallen
- plm 30% minder belastend is voor spieren
en gewrichten

Nu ben ik 67 en klinkt voor mij wel aantrekkelijk. Niet zozeer voor Nederland, maar wel voor onze vakanties in bergachtige/heuvelachtige streken.

Zijn er bokkers die met deze stokken wandelen?
Hoe bevalt dat? Zijn er ook nadelen? Wat voor stokken heb je? Of andere dingen die je erover kwijt wilt? Ik lees het graag

JudithGigi

Re: Wandelen met stokken

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-24 15:31

Ik gebruik wandelstokken wanneer ik in de bergen loop. Deels om mijn knieën te ontlasten (dat scheelt serieus echt een hoop!) en deels vanwege een stukje veiligheid, met name tijdens het dalen op sketchy paden. Ik heb zelf geïnvesteerd in black diamonds, maar het kan ook zeker goedkoper.

gaucho

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-24 15:43

Ik ben relatief jong en fit, maar ik loop in de bergen maar ook bijvoorbeeld in Eifel of Ardennen met stokken. Loopt stabieler en is vooral voor de druk op gewrichten erg fijn.

Gerdjee

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-24 15:46

Afgelopen januari heb ik het eens geprobeerd in het Harzgebergte in duitsland. Mijn vriend loopt mij altijd flink voorbij namelijk. Maar nu kon ik hem goed bijhouden en zelfs voorop lopen! Vanuit mijn kant wel echt een aanrader

moonsparkle

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-24 16:14

Ik ben in de dertig en gebruik ook in de bergen of als er gladde stukken zijn wandelstokken. Ik heb ze simpelweg gekocht bij de kringloop en gaan al een paar jaar mee

lies_sparkle

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-24 16:19

Ik ben eind 20 en heb ze ook! Het is veel fijner voor je gewrichten :)

Ik heb een paar stokken van Leki, kost wat maar dan heb je ook wat. Ik vind het belangrijk dat ze een goede anti-schok hebben, dat ze licht zijn en klein op te vouwen.

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-24 16:49

Ik heb het in de bergen van Zwitserland ook gedaan en het scheelt serieus.
Vooral met afdalen merkte ik echt verschil bij het ontlasten van de knieën!
Ze vangen toch enigzins de klappen op wanneer je ze goed gebruikt.

thequeensmum

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-05-24 17:07

Wat leuk om te lezen. Hier vlakbij zit een grote kampeerwinkel die ook de hierboven genoemde merken stokken verkoopt. Ik denk dat ik er eens heen ga om te proberen en me te laten adviseren. In september gaan we naar het Zwarte Woud en daar af en toe ook aardige hoogteverschillen

Supervixen

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-24 17:12

Ik loop ermee hard en op steile, modderige hellingen is het heel fijn. Je glijdt minder snel uit. Het is wat minder zwaar voor je benen.
Als het rotsig/modderig/glad is, wandel ik er ook stukken mee omhoog of omlaag.

Ik heb wel dure van leki, ultralicht. Je hebt bijna geen gewicht in je handen.

Whizz

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-24 17:14

Hier wandelen we ook met stokken in de bergen en dat bevalt prima! Ik heb leki’s en hele goedkope bij een soort a.ldi vandaan en beiden doen het al jaren uitstekend!

Warboel

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-24 17:15

Ik zag ze vorig jaar toen we in Schotland waren ook veel! In de eerste instantie dacht ik “wat een watjes” maar ik was toch wel jaloers uiteindelijk :')

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-24 17:16

Ik wandel al jaren met mijn krukken, en ik heb er echt baat bij, als het wat lastiger terrein is heb je er ook gewoon meer steun aan. En je krijgt er spierballen van :P

In de sneeuw gebruik ik skistokken (ook leki met een dikker handvat) daarvoor. Dat loopt eigenlijk net zo gemakkelijk al geven die voor mij wel minder steun.
Laatst bijgewerkt door karuna op 29-05-24 17:18, in het totaal 2 keer bewerkt

Faringo

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-24 17:17

Ik pak de stokken er tegenwoordig ook in de heuvels/bergen bij. Geeft me net wat steun en vindt de belasting prettiger.

black_kelpie

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-24 17:24

Ik heb ze ook en die dingen hebben me al zo vaak gered van vallen, ze zijn hun geld meer dan waard. Ook ontlasten ze duidelijk mijn knieën en enkels. Hier ook Leki stokken, met handvatten met kurk. Ik heb ook wel eens gelopen met stokken met plastic of foam handvatten en daarbij kreeg ik zweethanden en blaren.

Het verschil tussen hiking/trekking stokken en Nordic Walking stokken zit 'm volgens mij vooral in de vorm van de handvatten en lussen.

L_iek

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-24 17:29

Hoe meet je de goede hoogte van de stokken op?

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-24 17:33

Ik vind het ook fijn bij steilere paden, omhoog en omlaag. Ik heb er nu 1, maar ik zou een set kopen als ik weer de bergen in ga. Op vlakkere stukken gebruik ik hem meestal niet. Ook zou ik wel een set kopen die eenvoudig opvouwbaar is - mijn huidige stok is wel inschuifbaar maar niet zo klein dat je 'm ergens op kunt bergen, dat is net niet fijn.

Supervixen

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-24 17:36

L_iek schreef:

Even googelen, dan zie je het staan.

L_iek

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-24 18:20

Supervixen schreef:
L_iek schreef:

Even googelen, dan zie je het staan.

Ik kwam bij mijn lengte x 0.66 uit. Dan krijg ik iets heel vreemds.

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-24 18:31

Als je de stok vasthoudt met de punt op de grond, moet je onderarm ongeveer een hoek van 90º maken. Maar verstelbare stokken zijn verstelbaar omdat je bij klimmen je stok vaak iets korter wilt hebben, en bij dalen juist wat langer, en individuele voorkeur verschilt ook wat. Dus als het kan zou ik ze toch in een buitensportwinkel proberen en er advies over krijgen.

Emj_23

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-24 18:33

Ik gebruik ze ook (als ik eraan denk ze mee te nemen) bij mij komen ze te voorschijn bij op en afdalingen. (Mijn vaste ronde gaat rond de st Pietersberg). Laatst pleurde het met regen en dan ben je met afdalingen die veranderen in modder en beekjes blij met die stokken. Ik heb ze van de decatlon. Uitschuifbaar, dus gaan gewoon mee in de rugzak tot ik ze wil gebruiken.

Danseresje

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-24 18:43

Shadow0 schreef:
Als je de stok vasthoudt met de punt op de grond, moet je onderarm ongeveer een hoek van 90º maken. Maar verstelbare stokken zijn verstelbaar omdat je bij klimmen je stok vaak iets korter wilt hebben, en bij dalen juist :') wat langer, en individuele voorkeur verschilt ook wat. Dus als het kan zou ik ze toch in een buitensportwinkel proberen en er advies over krijgen.

Dit inderdaad en wat handig is, zijn wandelstokken met een verlengd handvat. Bovenstaande geldt dan als je het onderste deel van het handvat vast hebt. Omhoog pak je je stokken namelijk vaak wat lager vast en omlaag kan je ze dan hoger vastpakken of zelfs bovenop en hoef je niet continu je stokken te verstellen.

Heb pas een cursus gedaan in de Ardennen mbt technieken in bergachtig terrein. Ontzettend blij dat ik dat gedaan heb en heb er echt ontzettend veel geleerd. Het was modderig en dat was het twee weken terug in de Ardennen ook :'), dus gelijk de technieken goed kunnen oefenen. Er was zelfs zo'n modderige afdaling die ik voorheen echt niet gelopen zou hebben en nu liep ik rustig en gestaag naar beneden *\o/*
Volgende week naar Frankrijk gaan mijn stokken ook mee. Heb ik ze niet nodig, dan hou ik ze met de punt naar voren in één hand en kan ik ze makkelijk pakken. Is er een heel stuk dat ik ze helemaal niet nodig heb, dan klap ik ze in en gaan ze aan mijn tas!

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-24 18:53

Dee_Es

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-24 19:35

Yes hier ook stokken als ik in de bergen/heuvelachtig terrein loop. Scheelt aanzienlijk voor de knieën. Ik heb gewoon goedkope, tijdens een huttentocht in Italië gekocht, maar die doen prima wat ze moeten doen.

Supervixen

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-24 21:21

Ik ben 1.73 en heb stokken van 120cm. Armen idd op 90 graden houden.

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-24 22:12

Warboel schreef:
Ik zag ze vorig jaar toen we in Schotland waren ook veel! In de eerste instantie dacht ik “wat een watjes” maar ik was toch wel jaloers uiteindelijk :')

Hahaha, dat was mijn eerste gedachte inderdaad ook, tot ik het zelf probeerde! _O-
Echt superfijn!