Reukvermogen weg en eten ?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Karlijnxxx

Reukvermogen weg en eten ?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 28-05-24 04:58

Sinds 2 dagen is mijn reukvermogen weg. Ik weet dat dit met COVID voor veel mensen ook een probleem was. Ik proef echt niets meer, geen zoet, zout, zuur of bitter.
Helaas betekent dit ook dat ik totaal niet kan eten. Ik deed gisteren over een beetje pasta 1.5 uur en heb toen nog de helft laten staan. Hetzelfde met een broodje in de ochtend. Ieder hapje was een gevecht. De dag ervoor had ik een salade maar dat was ook niet fijn eten.

Ondertussen lig ik dus wakker met honger (helaas niet thuis dus heb niets dat ik kan eten), maar begin ik ook lichamelijk pijn te krijgen van het weinige eten (rug en middenrif).

Aangezien ik straks even langs de bakkerij of supermarkt kan om iets op te halen, wat zorgde ervoor bij jullie dat je nog wel kon eten?

8nnemiek

Re: Reukvermogen weg en eten ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-24 05:40

Beterschap! Lijkt me erg vervelend..
Ik zou eens een smoothie proberen. Havermout erbij, dat vult goed, en hoef je maar te drinken.

Op zoek naar een trouwvideograaf of fotograaf? ABCreatief Videoproducties   
              ❤︎❤︎❤︎❤︎❤︎❤︎   
      Ons project; ⛵️ Van opknapper naar wonen op een zeilschip

Prairy

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-24 07:25

Zorg ervoor dat je de structuur van wat je naar binnen probeert te krijgen, kunt hebben. Ik eet bijvoorbeeld geen avocado omdat ik die structuur echt smerig vind.

Maar bijv pannenkoeken met kaas kan ik wel eten. Of cake met boter (ik mocht alleen vloeibaar en super zacht eten).

Smoothies of soep kunnen goed zijn om in ieder geval iets binnen te krijgen.
Laatst bijgewerkt door Prairy op 28-05-24 07:26, in het totaal 1 keer bewerkt

Goof

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-24 07:25

Karlijnxxx schreef:
wat zorgde ervoor bij jullie dat je nog wel kon eten?

Het feit dat je eten nodig hebt en anders honger krijgt?

Polarize

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-24 07:33

Probeer meer met structuur te werken ipv letten op smaak. Wat is er aan de structuur det voor jou wel of niet smakelijk maakt? Is het te zacht "mushy", hou je meer van wat knapperigheid of iets in je eten? Je hele belevenis van het eten komt nu neer op de structuur en hoe het voelt, dus als dat niet goed is zal het ook moeilijker weg te krijgen zijn

Support my art journey! @sketchymaan on insta

friezenfan2

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-24 08:15

En je hebt geen Covid?
Zelfs al proef je niets moet je eten. Je zelfs dwingen om te eten is vast niet fijn maar ik zou het wel doen. Zoals hier al gezegd wordt misschien wat vloeibaar eten proberen. Gewoon blijven eten. En mocht je inderdaad ziek zijn dan lekker ziekmelden en naar bed. En niet langs allemaal winkels gaan.

:¨·.·¨:
`·. Life is a Journey,
.................... not a guided tour

Karlijnxxx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 28-05-24 11:12

Ik had een heel zuur sapje vanmorgen gehaald en die proefde ik minimaal. Mijn granola met bessen, yoghurt en zaden smaakte nergens naar.

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-24 12:34

Nou gewoon eten. Ook al proef je niks. Honger is honger. Gewoon een snee brood naar binnen werken, eventueel droog. Wat ik deed was broodjes uit de oven, gewoon droog. Dat was warm dus voelde toch iets prettiger aan, ook al proefde ik niks. Of soep.

"Through dangers untold and hardships unnumbered, I have fought my way here to the castle beyond the Goblin City to take back the child that you have stolen. For my will is as strong as yours, and my kingdom is as great - You have no power over me"

DiantaM

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-24 12:35

Suzanne F. schreef:
Nou gewoon eten. Ook al proef je niks. Honger is honger. Gewoon een snee brood naar binnen werken, eventueel droog. Wat ik deed was broodjes uit de oven, gewoon droog. Dat was warm dus voelde toch iets prettiger aan, ook al proefde ik niks. Of soep.

Nou dit dus! Waarom kan je niet eten als je niets proeft? Pak eten met een fijne structuur en zonder nadenken happen maar.

En dat je smaak weg is, hoort bij heel veel verkoudheidsvirussen. Niet alleen bij covid.

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-24 12:46

Ik snap het ook niet helemaal. Het feit dat je niets proeft wil toch niet zeggen dat je dan niet kunt eten?
Dat zijn toch twee dingen die los van elkaar staan?

"Alles van waarde is weerloos" ~Lucebert

Karlijnxxx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 28-05-24 12:50

Ik heb geen idee waarom het zo moeizaam gaat nu ik niets proef. Normaal ben ik vrij makkelijk met eten. Aangezien ik pas vanavond laat weer thuis ben, hoopte ik op wat tips to go. Voor de duidelijkheid: ik ben op reis dus ziek geworden.

Ik heb gisteren ook niet in eerste instantie door dat ik geen smaak had. Ik vond het al vreemd dat ik erg lang over een broodje deed.

AnnaXBoy

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-24 16:48

Smaak doet heel veel voor je eetlust. Als iets geen smaak heeft, is het best moeilijk te eten als de structuur ook niet aangenaam is. Ik kan wel proeven maar een stuk minder goed dan andere, want ik kan al sinds mijn geboorte niet ruiken. Boerenkool proef ik bijvoorbeeld niet en krijg dat ook bijna niet weg zonder er iets aan toe te voegen dat wel smaak heeft, zoals: kaas, appelmoes of jus. Zo heb ik dat met meerdere groentes. Die hebben het minste smaak naar mijn idee.

Dus vooral even op structuur gaan eten. Iets knapperigs in plaats van zacht. En misschien proberen met scherpe kruiden er smaak aan te geven?

Riviera87

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-24 17:33

Iets van vla of yoghurt met een rietje naar binnen slurpen? Niet heel voedzaam maar beter dan niks? En wellicht op reis ook aan te komen? En anders wellicht een proteinshake? Weet jiet waar je op reis bent maar soms ook in de supermarkt te vinden 7/11

Duhelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-24 11:56

gewoon soepje maken en dat lauwwarm op drinken. Glijd makkelijk binnen, vult en is gezond.

Heb jij plaats voor een grote vriend met humor?
https://www.bokt.nl/markt/ad/526795/bel ... 2-jaar-180

Bowo

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-24 12:00

Ik zou kijken naar van die maaltijdshakes, dan krijg je in ieder geval nog wat voedingsstoffen binnen en hopelijk krijg je dat wel weg.

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-24 12:26

Toen ik door covid mijn smaak en geur kwijt was ben ik overgegaan op structuur van eten. Alles dat taai of klef werd in mijn mond bij kauwen kreeg ik gewoon niet weg. Maar knapperige dingen. Droge dingen echt waar ik op kon kauwen was te doen, en verschillende structuren per maaltijd ging ook nog wel. Bijvoorbeeld gekookte aardappelen waren gewoon niet te doen, frietjes of gebakken aardappelen wel. Brood brr crackers of beschuit te doen.

Maar natuurlijk ook beterschap. Knap ellendig en al helemaal als je op vakantie bent

Geen auto, 100000 euro of een mooie reis maar wél dit prachtige onderschrift
Karuna is een sociaal wat onthande computergebruiker met myopie
En dan ben je opeens weg. Mutsje het is goed zo Dag oude man

Karlijnxxx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 29-05-24 12:34

Het gaat al ietsjes beter, maar nog niet veel kunnen eten (niet veel in huis nog en teveel vertraging dat de supermarkten al dicht waren bij aankomst). Nu ben ik weer 2 dagen onderweg (privé afspraak andere kant vh land).

Bedankt iedereen met de nuttige reacties over iets knapperigs. Ik ga even wat verschillende dingen uitproberen en ik hoop dat de reuk/smaak snel terug komt.

p.s. Het is geen COVID, heb bij een apotheek onderweg snel een zelftest gedaan.

Laurora

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-24 13:22

Toen ik door ziekte een tijd niks proefde ging ik op zoek naar fijne structuren. Ik hou van knapperig, dus kroketten, koekjes, crackers, toast, rauwe groenten, gepaneerde dingen etc stonden bij mij op het menu. Het bleef lastig, want eten zonder iets te proeven is gewoon rot.

Succes en beterschap!

Demeter asked him to make the most beautiful animal that the world had ever seen. So, in an effort to impress her, Poseidon created the first horse
~~~
Diervriendelijk wespenadvies nodig? Stuur mij een pb!
~~~

friezenfan2

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-24 17:34

Fijn te lezen dat het iets beter gaat.
Hopelijk heb je snel je reuk terug en kan je weer genieten van eten.

:¨·.·¨:
`·. Life is a Journey,
.................... not a guided tour

Iranda

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-24 17:49

Ik heb laatst Yfood drinkvoeding ontdekt. Okee je proeft niks, dat is dan weer jammer want ik kan Fresh Berry en Happy Banana van harte aanbevelen :D
Maar dit is complete voeding in een flesje van een halve liter (ik vind het koel het lekkerst). 500 kCal dus je krijgt al best wat binnen en ook allemaal nuttige ingrediënten. Misschien kun je dat proberen? AH en Jumbo hebben ze. Dan drink je al je voedingsstoffen naar binnen (zitten ook vezels in) zonder dat je hoeft te eten...

Ik heb soms dat zomaar mijn smaak uitvalt en dan is eigenlijk alle eten vies. Zompig, korreltjes, krakerig, noem maar op. Drinken gaat dan best gemakkelijk. Dit drinkt weg als melk. Vandaar de tip :)

RIP Iranda en La Roche, geweldige dames, wat hebben wij van jullie genoten...

Karlijnxxx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 29-05-24 18:29

Ik had net een klein handle chips, daar proefde ik wat zout! Het lijkt dat ik zoet/zout/zuur kan onderscheiden (placebo?) maar nog geen nuance tussen smaken. Het is iig iets weer.

Yfood kan ik hier idd ook vinden in de grote steden in het westen. Ik heb dit welles genomen (fresh Berry was erg lekker idd) maar soms heeft het klontvorming en dat was niet bevorderlijk voor de eetlust.

Vanavond heb ik een georganiseerd etentje dus weinig te kiezen.

Ik merk nu ik een redelijk goede nachtrust heb gehad, mijn eetlust ook wel wat terug komt, dus mss was dit ook een wisselwerking van beide.

Iranda

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-24 18:43

Je moet heel erg goed schudden inderdaad, om zeker te zijn dat er geen klontjes meer in zitten.

Fijn dat je al iets kunt onderscheiden! Daar begint het bij mij vaak ook mee (maar dan heb ik alles heel snel terug). Kun je misschien kiezen voor soep? Zet hem op vanavond!

RIP Iranda en La Roche, geweldige dames, wat hebben wij van jullie genoten...

Karlijnxxx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 29-05-24 21:57

AnnaXBoy schreef:
Smaak doet heel veel voor je eetlust. Als iets geen smaak heeft, is het best moeilijk te eten als de structuur ook niet aangenaam is. Ik kan wel proeven maar een stuk minder goed dan andere, want ik kan al sinds mijn geboorte niet ruiken. Boerenkool proef ik bijvoorbeeld niet en krijg dat ook bijna niet weg zonder er iets aan toe te voegen dat wel smaak heeft, zoals: kaas, appelmoes of jus. Zo heb ik dat met meerdere groentes. Die hebben het minste smaak naar mijn idee.

Dus vooral even op structuur gaan eten. Iets knapperigs in plaats van zacht. En misschien proberen met scherpe kruiden er smaak aan te geven?

Ik ben oprecht nieuwsgierig: zou je kunnen delen waarom je niets kan ruiken? En is het ruiken & proeven niet direct verbonden met elkaar?

AnnaXBoy

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-24 08:41

Ik zou het graag willen delen, maar ik weet het zelf ook niet. :') Heb het nooit gekund en voor zo ver ik weet is er nooit iets gebeurd waardoor het stuk zou zijn gegaan. Een paar jaar terug ben ik wel naar de KNO arts gegaan en heb ik een MRI scan gehad. Maar daar was ook niks op te zien. Doordat ik het vanaf mijn geboorte niet kan ruiken, heb ik wel altijd kunnen proeven. (Op latere leeftijd ineens niet meer kunnen ruiken, zorgt er vaak voor dat je smaak ook verdwijnt.) Maar ik proef vooral de basis smaken. Ik kan het verschil in thee bijvoorbeeld moeilijk proeven.

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie