Hoe bescherm ik mijn lange haar

Moderators: Ladybird, Mjetterd, xingridx, ynskek, Polly

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Icrack

Berichten: 1267
Geregistreerd: 31-05-13
Woonplaats: Fryslân Boppe

Hoe bescherm ik mijn lange haar

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-05-24 20:10

Mijn haarlengte is lang, ongeveer halverwege mijn billen, dus erg lang. Tijdens mijn werk draag ik het in een vlecht vanwege veiligheid en om te voorkomen dat mijn haar bevuild raakt met vloeistoffen.
Nu zit er een gerede kans in dat ik op een andere afdeling kom te werken waar het nogal stoffig kan zijn. Het is onbegonnen zaak om elke dag mijn haar te moeten wassen gezien het een eeuwigheid duurt eer het droog is.
Ik vroeg mij dan ook af of er een soort van hoes bestaat waar ik mijn vlecht mee kan beschermen tegen stof e.d.
Het zoeken op het internet bracht mij niet verder, mss iemand van jullie? Uiteraard zijn andere bruikbare tips (behalve afknippen) ook welkom!
Klein puntje nog; ik draag tijdens mijn werkdag een veiligheidshelm, dus een muts oid zal geen optie zijn.

Lieser
Berichten: 1616
Geregistreerd: 15-03-21

Re: Hoe bescherm ik mijn lange haar

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-24 20:15

Kun je de vlecht onder je trui of t-shirt stoppen? Dat scheelt al iets.

Karin_deB

Berichten: 8306
Geregistreerd: 15-08-04
Woonplaats: Rijsbergen

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-24 20:16

Misschien zo'n soort satijnen slaapmuts die mensen met oa dreadlocks dragen?
Die zijn best dun en passen misschien onder je veiligheidshelm?

Anastasia24

Berichten: 2745
Geregistreerd: 07-10-17
Woonplaats: 'T mooie zuiden.

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-24 20:17

In een sok\zakje? Gewoon je haar erin wikkelen en een stiekje eromheen?

F_Orumster

Berichten: 15343
Geregistreerd: 17-12-03
Woonplaats: Assen

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-24 20:18

Hoge kniekous om je vlecht? Dat met een elastiek bovenaan op zijn plek gehouden wordt.

ellepel

Berichten: 47563
Geregistreerd: 24-02-04
Woonplaats: assen

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-24 20:23

Er zijn wel haarnetjes te koop, even googlen voor wat je hebben kunt?

DaniellaF

Berichten: 565
Geregistreerd: 08-05-07
Woonplaats: Maastricht

Re: Hoe bescherm ik mijn lange haar

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-24 20:30

Staartzak, die zijn lang genoeg en in hele leuke kleurtjes/motiefjes.

Mondy

Berichten: 11896
Geregistreerd: 13-07-05
Woonplaats: Eindhoven

Re: Hoe bescherm ik mijn lange haar

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-24 20:40

Idd de satijnen bonnet, je hebt ze ook die je vast kan knopen.

speurneusc

Berichten: 5449
Geregistreerd: 06-08-12
Woonplaats: Veldhoven

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-24 20:42

kijk eens bij westernspullen, staartzakken ( is voor paard maar ze zijn niet zo lang en altijd in te korten denk ik), in gave stofjes te vinden

Shenavallie
Berichten: 11778
Geregistreerd: 12-08-06
Woonplaats: Waar ik dacht dat het nog groen en rustig is

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-24 20:44

Een sportbandage (Action) eromheen wikkelen?

Cambionn

Berichten: 910
Geregistreerd: 15-02-23
Woonplaats: Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-24 20:44

Eventueel eerst vlechten. Opdraaien naar een knot onderin je nek (zodat het onder je helm past, eventueel eerst helm op). Vastzeten met een haarstok of bobypins. Indien nodig haarnet erover (vergelijkbaar met de netjes op dressuurknotjes, maar van stof).

Heb vroeger jaren haar tot op m'n kont gehad. Kost wat oefenen om er handig in te worden, maar daarna kan je het binnen een minuut (minus het eventuele vlechten).

Icrack

Berichten: 1267
Geregistreerd: 31-05-13
Woonplaats: Fryslân Boppe

Re: Hoe bescherm ik mijn lange haar

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-05-24 21:46

Staartzak zat ik ook aan te denken als ik niks zou vinden. Door jullie bijdragen kon ik zoeken op andere trefwoorden en kwam een euhh ... durag? tegen. Wordt veel gebruikt bij dreads en extensies. Dat zou mss een optie kunnen zijn.
Knotjes probeerde ik al eens, echter komt door de helm de knot te laag in de nek te liggen, door het gewicht van mijn haar zakt de knot in een mum van tijd uit. Het haar opdraaien wordt eveneens te zwaar. Ik ben door mijn werkzaamheden 8 uur in beweging en hierdoor wel de ervaring opgedaan dat een vlecht het beste werkt
Bonnet heb ik naar gekeken, deze zijn echter te groot van volume als ik dat zo bekijk. De helm is enigszins qua grootte wel wat aan te passen, maar ook dat heeft zijn grenzen natuurlijk :-)

Icrack

Berichten: 1267
Geregistreerd: 31-05-13
Woonplaats: Fryslân Boppe

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-05-24 21:51

Afbeelding
Zoiets dus. De verstelbare band zit laag in de nek en de ruimte tussen de helm en band is te krap om mijn haar er doorheen te krijgen.

xPabloBokt

Berichten: 9560
Geregistreerd: 15-06-12
Woonplaats: Helmond

Re: Hoe bescherm ik mijn lange haar

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-24 21:52


Icrack

Berichten: 1267
Geregistreerd: 31-05-13
Woonplaats: Fryslân Boppe

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-05-24 22:04


Doef

Berichten: 1742
Geregistreerd: 25-09-12
Woonplaats: Midden Nederland

Re: Hoe bescherm ik mijn lange haar

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-24 22:26

Gebruik daarnaast een goede shampoo van kapperwinkels, ik heb zelf K18, erg fijn spul maar wel aan de prijs, hoor over Redken ook goede verhalen. Na het douchen leave in conditioner gebruiken, en een goede haarolie voor in je lengtes, zo houd je het in iedergeval gezond nadat het wellicht toch in aanmerking is gekomen met die stoffen :).

Leukertje

Berichten: 431
Geregistreerd: 15-08-12
Woonplaats: Kartonnen Doos

Re: Hoe bescherm ik mijn lange haar

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-24 01:40

Je kunt eventueel ook kijken voor scrub caps. Deze worden in de zorg gedragen en zijn er ook voor mensen met lang haar om het haar in op te binden.

Icrack

Berichten: 1267
Geregistreerd: 31-05-13
Woonplaats: Fryslân Boppe

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-05-24 06:24

Leukertje schreef:
Je kunt eventueel ook kijken voor scrub caps. Deze worden in de zorg gedragen en zijn er ook voor mensen met lang haar om het haar in op te binden.

Zou een optie kunen zijn idd. Dat zou ik in het echt eens moeten bekijken wat de mogelijkheden zijn. Het is namelijk zo dat de verstelband vd helm achter in je nek op hoogte zit waar je haargrens ophoudt. Het is dan maar net of ik de Scrub dan nog goed dicht kan knopen zonder een "prop" in de nek te hebben en de helm op de rest van het hoofd nog genoeg aansluit zodat deze niet van mijn hoofd valt bij bukken of voorover schuift.
Wel een optie om nader te inspecteren of het gaat werken of niet. Bedankt voor je tip!

Utixo

Berichten: 6635
Geregistreerd: 19-10-05
Woonplaats: Monster

Re: Hoe bescherm ik mijn lange haar

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-24 07:08

Gewoon een panty(kniekous) is de korste klap denk ik, je hoeft niet knap te zijn toch? Vlecht in de kous, opening op je hoofd, helm erop. En het fijnste is dat ze overal te krijgen zijn.

Icrack

Berichten: 1267
Geregistreerd: 31-05-13
Woonplaats: Fryslân Boppe

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-05-24 07:17

Utixo schreef:
Gewoon een panty(kniekous) is de korste klap denk ik, je hoeft niet knap te zijn toch? Vlecht in de kous, opening op je hoofd, helm erop. En het fijnste is dat ze overal te krijgen zijn.

Zou mss kunnen, al vraag ik mij wel af in hoe verre mijn haar stofvrij blijft. En of het niet gaat broeien en daarbij heb ik mijn twijfel of de kouseband wel aangenaam om je hoofd gaat zitten. Ik hoef er idd geen catwalk mee te lopen, maar wel comfortabel zitten. Je draagt het tenslotte wel 8 uur per dag :)

Sanet

Berichten: 8057
Geregistreerd: 10-10-04
Woonplaats: Fryslan!

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-24 07:31

Mondy schreef:
Idd de satijnen bonnet, je hebt ze ook die je vast kan knopen.

Ja, daar zou ik ook naar kijken denk ik? Die mensen met krullen en dreads gebruiken. Dat is zacht en vrij koel denk ik?

MoniqueT

Berichten: 8854
Geregistreerd: 08-08-03
Woonplaats: Macisvenda, Spanje

Re: Hoe bescherm ik mijn lange haar

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-24 09:12


Icrack

Berichten: 1267
Geregistreerd: 31-05-13
Woonplaats: Fryslân Boppe

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-05-24 09:37

Sanet schreef:
Mondy schreef:
Idd de satijnen bonnet, je hebt ze ook die je vast kan knopen.

Ja, daar zou ik ook naar kijken denk ik? Die mensen met krullen en dreads gebruiken. Dat is zacht en vrij koel denk ik?

Ik heb gekeken naar bonnet, welke ik tegen kom zijn nogal volumineus en dat kan ik niet kwijt onder een helm. Het moet wel glad (glad in de zin van strak) om het hoofd vallen, beetje het idee zoals een ouderwetse badmuts :)

Icrack

Berichten: 1267
Geregistreerd: 31-05-13
Woonplaats: Fryslân Boppe

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-05-24 09:38

MoniqueT schreef:
Amazon heeft satijnen mutsen in allerlei soorten en kleuren.

https://www.amazon.nl/SSRDFU-Zijdedoek- ... 10&sr=8-38

Lengte is goed, alleen heb je bij diezelfde ook volume op je hoofd, dat kan ik niet kwijt onder een helm. Ik zal eens kijken of ik iets vind wat goed in de buurt komt.

Icrack

Berichten: 1267
Geregistreerd: 31-05-13
Woonplaats: Fryslân Boppe

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-05-24 09:41

Afbeelding
Zoiets dus, en dan zou het nog mooier zijn als bv het hoofd zelf onbedekt is. Dus zoals een hoes welke stofdicht is. Dan kom je al uit bij een staartzak denk ik welke mss met wat aanpassingen gaat werken. Denk ik tenminste :D
Laatst bijgewerkt door Icrack op 24-05-24 09:43, in het totaal 1 keer bewerkt