Problemen met spiraal

Moderators: Ladybird, Mjetterd, xingridx, ynskek, Polly

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
nardxash

Berichten: 4036
Geregistreerd: 11-11-11
Woonplaats: zoetermeer

Problemen met spiraal

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-05-24 16:41

Goedemiddag bokkers,

Al vanaf jonge leeftijd is het bij mij ellende met mijn menstruatie.
Ik bedoel dan ook in de zin van heel veel doorbloedingen en niet goed reageren op de pil.
Ik heb denk inmiddels elke pil van de huisarts gehad waarbij ik in april 2022 werd doorgestuurd naar de gyneacoloog in het ziekenhuis voor een spiraal( mirena spiraal).
Dit was echter perfect echter tot 2 maanden geleden, ik heb nu veel meer doorbraakbloedingen dan eerst en dat duurt ook langere tijd.

Echter mijn vraag is of iemand van de dames op boekt ook ervaring hier mee heeft.
Uiteraard word er een afspraak gemaakt bij de huisarts

SharonIndezz
Berichten: 4704
Geregistreerd: 16-07-10
Woonplaats: 's-Hertogenbosch

Re: Problemen met spiraal

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-24 16:44

Ik! En dat is ook de reden geweest om het ding te laten verwijderen, had niks anders dan doorbraakbloedingen, buik en rug pijn.

Plukje
Berichten: 1659
Geregistreerd: 22-06-05
Woonplaats: Veluwe

Re: Problemen met spiraal

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-24 17:11

He wat balen dat het eerst goed leek te gaan en nu toch weer tegenvalt!

Ik heb sinds mijn 16e een mirenaspiraal en kreeg netjes iedere 5 jaar een nieuwe. Inmiddels ben ik bijna 41, dus al 25 jaar onderweg. Al heel snel bij mijn eerste spiraal werden alle beloften waargemaakt. Geen buikpijn, rugpijn, beenpijn meer, geen bloedingen meer en geen hormonale schommelingen meer. Toen ik mijn zoon kreeg heb ik even geen spiraal gehad, maar zodra het weer mocht ging er direct weer een Mirena in.

Afgelopen augustus was het weer tijd om te wisselen, maar toen ik een afspraak wilde maken gaf de huisarts aan dat de Mirena tegenwoordig 8 jaar meegaat. Ik helemaal blij, want dat scheelde weer wat gedoe. Maar helaas sinds januari merkte ik weer hevige pijnen en sinds afgelopen maand zelfs bloedingen. Ondanks dat er dus tegenwoordig 8 jaar voor staat krijg ik over 3 weken weer een nieuwe op 5 jaar en 10 maanden.

Als je nu twee jaar klachtenvrij bent geweest, zou ik het de moeite waard vinden om een nieuwe te proberen. Als je vervolgens weer eerder dan 5-8 jaar weer klachten krijgt kun je altijd verder kijken.

nardxash

Berichten: 4036
Geregistreerd: 11-11-11
Woonplaats: zoetermeer

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-05-24 17:16

Plukje schreef:
He wat balen dat het eerst goed leek te gaan en nu toch weer tegenvalt!

Ik heb sinds mijn 16e een mirenaspiraal en kreeg netjes iedere 5 jaar een nieuwe. Inmiddels ben ik bijna 41, dus al 25 jaar onderweg. Al heel snel bij mijn eerste spiraal werden alle beloften waargemaakt. Geen buikpijn, rugpijn, beenpijn meer, geen bloedingen meer en geen hormonale schommelingen meer. Toen ik mijn zoon kreeg heb ik even geen spiraal gehad, maar zodra het weer mocht ging er direct weer een Mirena in.

Afgelopen augustus was het weer tijd om te wisselen, maar toen ik een afspraak wilde maken gaf de huisarts aan dat de Mirena tegenwoordig 8 jaar meegaat. Ik helemaal blij, want dat scheelde weer wat gedoe. Maar helaas sinds januari merkte ik weer hevige pijnen en sinds afgelopen maand zelfs bloedingen. Ondanks dat er dus tegenwoordig 8 jaar voor staat krijg ik over 3 weken weer een nieuwe op 5 jaar en 10 maanden.

Als je nu twee jaar klachtenvrij bent geweest, zou ik het de moeite waard vinden om een nieuwe te proberen. Als je vervolgens weer eerder dan 5-8 jaar weer klachten krijgt kun je altijd verder kijken.

Dankjewel voor je toelichting!
Dat is een goede optie zal dit zeker meenemen als ik naar de huisarts ga.
Dit is gewoon ellende

nardxash

Berichten: 4036
Geregistreerd: 11-11-11
Woonplaats: zoetermeer

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-05-24 17:17

SharonIndezz schreef:
Ik! En dat is ook de reden geweest om het ding te laten verwijderen, had niks anders dan doorbraakbloedingen, buik en rug pijn.

Mag ik aan je vragen hoelang jij de spiraal heb gehad en of de er moelijk werd gedaan met verwijderen?
Moest je na het verwijderen dan weer op de pil?

J30d
Berichten: 259
Geregistreerd: 05-12-15

Re: Problemen met spiraal

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-24 18:26

Ik had dit probleem ook en hebben toen voor 2 maanden de pil ernaast geslikt werkte perfect na 1 jaar weer zelfde probleem weer 4 weken de pil en opgelost…

nardxash

Berichten: 4036
Geregistreerd: 11-11-11
Woonplaats: zoetermeer

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-05-24 20:45

J30d schreef:
Ik had dit probleem ook en hebben toen voor 2 maanden de pil ernaast geslikt werkte perfect na 1 jaar weer zelfde probleem weer 4 weken de pil en opgelost…

Ik zal dit meenemen denk echter dat dit niet de oplossing is voor mij aangezien ik elke pil wel heb geprobeerd

J30d
Berichten: 259
Geregistreerd: 05-12-15

Re: Problemen met spiraal

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-24 21:00

Dat had ik ook maar ging puur om baarmoederslijmvlies te verdikken en dat zorgt ervoor dat die bloedingen minder worden / stoppen

cariena1
Berichten: 973
Geregistreerd: 10-07-07
Woonplaats: Uithuizermeeden

Re: Problemen met spiraal

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-24 22:01

Ik ben over op de prikpil wil niet anders meer

nardxash

Berichten: 4036
Geregistreerd: 11-11-11
Woonplaats: zoetermeer

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-05-24 22:02

cariena1 schreef:
Ik ben over op de prikpil wil niet anders meer

Ik zal zeker eens informeren of dit een optie is.
Mijn moeder krijgt de prikpil ook en is er ook heel tevreden over

Laura_1986
Berichten: 118
Geregistreerd: 22-09-09

Re: Problemen met spiraal

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-24 22:12

Hier een verloskundige en al enige tijd ook bevoegd tot het plaatsen van spiralen. Als ik het goed lees, heb je nu ongeveer twee jaar je spiraal. Dan is de hoeveelheid hormonen nog vrij hoog. We zien inderdaad, zoals iemand hierboven aangeeft, bij een Mirena spiraal vaak dat deze na 5 jaar weer wat meer (tussentijdse) bloedingen geeft. Dat heeft alles te maken met de hoeveelheid hormonen die elk jaar iets zakt. Qua anticonceptie (bescherming tegen zwangerschap) is er geen groter risico als je meer/onregelmatig bloedverlies krijgt. De Mirena beschermt 8 jaar lang tegen zwangerschappen.

In jouw geval zou mijn eerste voorstel ook zijn om 1-2 maanden de pil erbij te slikken (zonder stopweek tussendoor). Het idee is dat je baarmoederslijmvlies een ‘reset’ krijgt en vaak zie je dan dat het daarna weer langere tijd goed gaat.

nardxash

Berichten: 4036
Geregistreerd: 11-11-11
Woonplaats: zoetermeer

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-05-24 22:25

Laura_1986 schreef:
Hier een verloskundige en al enige tijd ook bevoegd tot het plaatsen van spiralen. Als ik het goed lees, heb je nu ongeveer twee jaar je spiraal. Dan is de hoeveelheid hormonen nog vrij hoog. We zien inderdaad, zoals iemand hierboven aangeeft, bij een Mirena spiraal vaak dat deze na 5 jaar weer wat meer (tussentijdse) bloedingen geeft. Dat heeft alles te maken met de hoeveelheid hormonen die elk jaar iets zakt. Qua anticonceptie (bescherming tegen zwangerschap) is er geen groter risico als je meer/onregelmatig bloedverlies krijgt. De Mirena beschermt 8 jaar lang tegen zwangerschappen.

In jouw geval zou mijn eerste voorstel ook zijn om 1-2 maanden de pil erbij te slikken (zonder stopweek tussendoor). Het idee is dat je baarmoederslijmvlies een ‘reset’ krijgt en vaak zie je dan dat het daarna weer langere tijd goed gaat.


Bedankt voor je uitgebreide reactie!
Zwangerschap willen we hoe dan ook voorkomen.

Klopt dat ik de spiraal nu zo 2 jaar heb, echter omdat het zeker tot 2 maandem geleden altijd goed is gegaan en nu niet en je er vrij weinig over kan vinden over doorbraakbloedingen bij een spiraal is het toch wel fijn dat ik niet de enige ben.

Marije_jiplover

Berichten: 25430
Geregistreerd: 14-01-02
Woonplaats: Ergens onder de zon...

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-24 22:37

Mijn eerste Mirena is na ruim 5 jaar vervangen.
Bij de tweede begon ik na ca 3,5 jaar weer echt menstruatie klachten te krijgen.
Is uitgebreid onderzocht door de gynaecoloog, vermoeden was dat mijn lichaam reageerde op de afnemende hormonen, advies was Mirena vervangen. Dat is uiteindelijk gebeurd ergens 4 jaar na plaatsing.
De derde heeft me nooit gebracht wat de eerste 2 me wel brachten.
Werd elke maand ongesteld en stevig ook. En steeds meer buikklachten tijdens de menstruatie.

Uiteindelijk heeft mijn man zich laten steriliseren en 3 maanden daarna, toen de controle negatief was, mijn spiraal laten verwijderen.
Dat deed toen ook ineens f*cking zeer (dat was bij de eerste 2 verwijderen niet het geval), huisarts moest enorm kracht zetten.
Sinds die eruit is, zijn mijn klachten minimaal. Ja uiteraard menstrueer ik, maar redelijk regelmatig en met relatief weinig bloedverlies en relatief weinig kramp en ander ongemak.
Achteraf is die laatste mogelijk iets te diep gezet en toen in een soort van in de wand ingekapseld, wat effectief een beetje dezelfde klachten gaf als endometriose.
Maar die klachten zijn dus verdwenen na het verwijderen ervan, wat met echte endometriose niet logisch is.

Met de eerste 2 Mirena's ben ik echt blij geweest, maar bij die laatste was ik pas blij toen die eruit was.

nardxash

Berichten: 4036
Geregistreerd: 11-11-11
Woonplaats: zoetermeer

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-05-24 22:43

Marije_jiplover schreef:
Mijn eerste Mirena is na ruim 5 jaar vervangen.
Bij de tweede begon ik na ca 3,5 jaar weer echt menstruatie klachten te krijgen.
Is uitgebreid onderzocht door de gynaecoloog, vermoeden was dat mijn lichaam reageerde op de afnemende hormonen, advies was Mirena vervangen. Dat is uiteindelijk gebeurd ergens 4 jaar na plaatsing.
De derde heeft me nooit gebracht wat de eerste 2 me wel brachten.
Werd elke maand ongesteld en stevig ook. En steeds meer buikklachten tijdens de menstruatie.

Uiteindelijk heeft mijn man zich laten steriliseren en 3 maanden daarna, toen de controle negatief was, mijn spiraal laten verwijderen.
Dat deed toen ook ineens f*cking zeer (dat was bij de eerste 2 verwijderen niet het geval), huisarts moest enorm kracht zetten.
Sinds die eruit is, zijn mijn klachten minimaal. Ja uiteraard menstrueer ik, maar redelijk regelmatig en met relatief weinig bloedverlies en relatief weinig kramp en ander ongemak.
Achteraf is die laatste mogelijk iets te diep gezet en toen in een soort van in de wand ingekapseld, wat effectief een beetje dezelfde klachten gaf als endometriose.
Maar die klachten zijn dus verdwenen na het verwijderen ervan, wat met echte endometriose niet logisch is.

Met de eerste 2 Mirena's ben ik echt blij geweest, maar bij die laatste was ik pas blij toen die eruit was.

Wat een heftig verhaal zeg!

Hier heeft de gyneacoloog toen der tijd wel tegen mij gezegd als de pil niet zo werken dat was de Yasmin uit mijn hoofd ik beter een spiraal kon laten plaatsen.
Mocht dit ook niet werken is het verder uitzoeken wat ze gaan doen

Maaaarije

Berichten: 1766
Geregistreerd: 15-10-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-24 22:50

Hier mijn eerste spiraal 5 jaar gehad zonder enige klachten.
Na de zwangerschap weer een laten plaatsen en na een jaar kreeg ik ook onregelmatig bloedverlies.

In eerste instantie is er gecontroleerd of het spiraal nog goed zat, dit was het geval.
De tip van hier boven, was ook die van mijn huisarts, pil er naast slikken maar dit had voor mij helaas geen effect.
Er was voor de zekerheid ook een uitstrijkje gemaakt welke ook prima was.
Hier was dus de enige oplossing het spiraal eruit. Direct daarna geen bloedingen meer gehad en weer in normaal cyclus.

kiki1976

Berichten: 16941
Geregistreerd: 17-04-10
Woonplaats: Kop van Noord Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-24 23:00

Bier 2x de Mirena gehad.
Eerste keer laten verwijderen ivm kinderwens.
Toen kwamen ze erachter dat mijn lijf hem te eigen had gemaakt. Zat weefsel overheen gegroeid.
Had overigens geen menstruatie in die tijd.

Na mijn zwangerschap weer een mirena. Enkel bleef ik na een tijd onverklaarbaar afvallen, uiteindelijk bleek de Mirena de veroorzaker ervan. Dus weer laten verwijderen.

Jaren geen anticonceptie meer mogen gebruiken, maar mijn man heeft zich na onze 2e laten steriliseren.

Altijd stipt om de 28 dagen mijn menstruatie gehad.
Toen opeens heel onregelmatig. Bij de ha geweest. Deze gaf de optie toch weer mirena of prikpil. Mirena viel eigenlijk voor de ha af gezien mijn geschiedenis.
Prikpil 4x laten zetten maar werd er enkel beroerder op.
Doorgestuurd naar gyn en die wilde me toch de mirena geven.
Al zei die wel, grote kans dat die niet zou helpen. Afvallen moest ik voor lief nemen. Novasure was geen optie.
Uhhh nou nee.
Dan nog maar wat jaren uitzingen

Charmaine
Berichten: 1425
Geregistreerd: 28-12-03
Woonplaats: Alphen aan den Rijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-24 23:04

Ik was de eerste ronde ook heel blij met de Mirenaspiraal. Na 5 jaar nieuwe er in en niets dan klachten gehad. Zou volgens gynaecoloog niet aan de spiraal liggen. Na fors aandringen van mijn kant uiteindelijk ding verwijderd, wat idd erg zeer deed, en tadaaa klachtenvrij...Ik zit weer op de Yasmin (of surrogaat daarvan) en slik door. Las af en toe een stopperiode in. Ook 3 kwart jaar zonder pil gedaan ivm eventuele overgangsklachten, maar dat werd me toch te heftig met elke maand 1 a 2 dagen tot niks in staat zijn...