Ik zie het niet meer.

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Rohesia

Ik zie het niet meer.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-05-24 12:16

Ondanks dat ik niet van de persoonlijke topics ben op internet wil ik bij deze toch een poging wagen, want ik zit een beetje vast en misschien dat het opschrijven en delen wel voor een stukje kan helpen.. Of niet, maar dat merken we dan wel.

Op dit moment, na weer een aantal slechte dagen en de zoveelste persoon die zegt "je bent baas over je eigen gedachten, als jij negatief bent is ook alles negatief" heb ik het weer even gehad. Dit is een opeenstapeling van dingen, die al een heel tijd bezig zijn, maar die ik spijtig genoeg door ervaring herken. Omdat ik niet terug wil naar eerdere ervaringen probeer ik dit een halt toe te roepen, maar ik weet even niet hoe.

Ik ben qua gezondheid niet ok, geen grote dingen, maar wel chronisch pijn/vermoeidheid. Het enige wat hieraan kan gebeuren is symptoombestrijding, 'mee leren leven' en balans zoeken. En na al die jaren heb ik nog steeds geen balans. Ik probeer zoveel maar het lijkt allemaal niks te helpen. Ik ben 2x lang werkonbekwaam geweest, toen besloten dat het tijd was voor een andere job, dit was een tijdelijke (corona-gerelateerd) en van daaruit gegaan naar de job die ik nu nog doe. Fijne job, ik doe het graag, fysiek een stuk minder zwaar dan de vorige en gewoon fijn werk. Behalve de laatste tijd. Heel veel veranderingen en beslissingen van hogerop en de sfeer is er niet beter op geworden.

Ik ben niet de enige die er last van heeft, als er 1 ding kan gezegd worden is dat het personeel als 1 blok er hetzelfde over denkt, alle bazen zijn hiervan op de hoogte en zijn ermee bezig met de directie dat dit zo echt niet verder kan. Maar zolang de directie geen actie onderneemt zitten wij er wel mee en 'moeten we het nog even volhouden, het wordt beter'. Er wordt gevraagd of het nog allemaal lukt, maar verder dan eerder antwoord komen de gesprekken niet.

Het ding is: mijn problemen zijn niet puur werkgerelateerd, het is gewoon mijn lichaam dat niet functioneert zoals het zou moeten. Recent een periode verlof gehad, en daarin heb ik ook niet alles kunnen doen wat ik op het programma had (leuke dingen) omdat mijn lichaam het niet zag zitten. Maar het verschil met vakantie en werk is dat je tijdens de vakantie kan zeggen 'jammer, maar dan is het voor morgen, of niet' en met werk kan dit natuurlijk niet. Ik wil niet weer opgeven, want dat voelt als falen. Als ik dit werk al niet kan, welke opties zijn er dan nog? Ik zie ze niet. Het is echt geen zwaar werk, het is gewoon mijn lichaam dat tegensputtert, en de vermoeidheid waar ik tegen moet vechten.

En ja, mentaal speelt het ook wel, constant van mensen op je kop krijgen (mensen die het niet beseffen hoe het achter de schermen in elkaar zit, ze kunnen er niks aan doen en ik begrijp ze 100%) terwijl je je elke dag compleet kapot werkt hakt er natuurlijk ook in. Ook hier zijn de bazen van op de hoogte maar blijft hetzelfde verhaal gelden: we werken eraan om het beter te maken ..
Het lijkt dat het nu misschien beter wordt, er mogen tijdelijk extra mensen aangenomen worden, en hopelijk komt er dan het inzicht dat die mensen echt wel nodig zijn, maar hoewel dit fijn is moeten deze mensen natuurlijk wel opgeleid worden. Aangezien ik de meeste ervaring heb daar kan je het al raden. Er wordt wel gevraagd "zie je het zitten? Want je moet aan jezelf denken" maar op mijn vraag "zijn er alternatieven dan?" komt geen antwoord. En die mensen verdienen een fatsoenlijke opleiding, dus die wil ik ook geven.

Ik probeer buiten het werk om zoveel mogelijk rust te nemen en mijn gedachten te verzetten door andere dingen te doen. Soms gaat dit goed, maar de laatste dagen is dit echt weer een ramp. Mijn lichaam sputtert tegen en het wil gewoon allemaal niet. "Je bent baas over je eigen gedachten", ja, I know, maar ik geraak er niet. Als er straks iemand aan mijn vraagt 'hoe is het' dan begin ik te wenen denk ik .. Dan weten ze meteen hoe het is, maar het is wel ***

Thuisblijven wil ik niet, heb ik in het verleden al genoeg gedaan en er zijn al zoveel mensen weg dat ik mijn collega's dit echt niet wil aandoen. Ik weet dat ik aan mezelf moet denken, maar als ik dit niet kan kan ik beter niet meer gaan werken .. En ik wil niet profiteren van het systeem (naast dat ik natuurlijk ook mijn rekeningen heb die zichzelf niet betalen). Dus ik probeer van dag tot dag te leven, mijn werk zo goed mogelijk te doen, en mij zo weinig mogelijk van de situatie aan te trekken. Alleen is dit momenteel even moeilijk..

Ik ben waarschijnlijk nog vanalles vergeten, ik heb contacten (gehad) met huisarts, arbeidsgeneesheer, personeelsbegeleiding, psycholoog, etc. etc. Alles speelt al jaren en ik dacht dat het nu allemaal op de rit ging geraken, maar momenteel zie ik het dus even niet. Ik weet niet of ik zin heb nu weer een hele molen in te gaan, ik wilde het gewoon even kwijt denk ik .. en misschien inzichten krijgen wat ik zelf nog kan doen, al weet ik niet of er nog opties zijn die ik niet al doe of geprobeerd heb :o

Anyway, bedankt voor het lezen van mijn klaagzang, en hopelijk is het binnenkort weer een stuk beter..

Tieneke

Re: Ik zie het niet meer.

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-24 12:27

Dat je ingeschakeld wordt voor opleiding is ergens logisch, maar misschien valt er te sleutelen aan de manier waarop die opleiding verloopt?
Één op één opleiding geven is bijvoorbeeld zeer intensief, terwijl het al een stuk leuker en voor jou gebalanceerder kan verlopen als je blokken uitleg, blokken oefeningen, blokken zelfstudie..., ik zeg maar wat, kan geven. Continu naast iemand zitten is zeer vermoeiend.

Ik spreek uit ervaring als cvs-patiënt en opleider.

Gaby

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-24 12:39

Ik heb diverse gedachten als ik jouw verhaal lees. Ik herken hier veel in, en eigenlijk was ik al bezig een enorm verhaal te schrijven, want ik ben erg enthousiast over wat voor mij werkt (al is deze therapie zeker niet makkelijk).
Maar voor ik dat doe, wil ik wat oriënterende vragen stellen zodat ik ook gerichter zaken vertel waar jij wat aan kan hebben. Aangeraden krijgen wat voor jou niet werkt, is natuurlijk niet fijn en het laatste wat ik wil, is dat jij je megarot voelt omdat ik aankom met hetgeen wat voor jou een verschrikking is/effectief bewezen niet werkt.

Je hebt het onder andere over de huisarts, psycholoog, "etc". Wat voor therapievormen en/of hulp heb je voor het omgaan met de stress en de chronische pijnklachten al gehad? Zijn er therapievormen en/of hulp op welke manier dan ook geweest die jou hielpen, jou steunden of jou juist totaal niet steunden?

Je spreekt ook over een arbeidsgeneesheer - ben je van België? (Voor ik vol in de alleen-voor-Nederlanders-te-begrijpen termen ga zitten).

Rohesia

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-05-24 12:46

@Tieneke: Ik moet het gelukkig niet alleen doen, er is nog een 2e collega die ingeschakeld wordt, maar het hangt er allemaal vanaf wie wanneer aanwezig is natuurlijk. Er zullen dagen zijn dat het de hele dag voor mij is, maar ik moet wel aangeven als het bv. tegen de middag te moeilijk wordt, en dan wordt er wel gekeken naar een oplossing. En ondanks dat ik weet dat ik dat moet doen, en dat ze daar wel rekening mee houden, is zoiets dan weer in mijn hoofd een extra "zie je wel dat je niet kan functioneren". Dus vaak probeer ik toch gewoon stoer verder te doen, ik ben hier al heel veel in verbetert, maar het blijft altijd een dingetje.. Oefeningen en zelfstudie is moeilijk in het werk dat we doen, dat is toch meer (mee)luisteren en uitleg geven en ervaring opdoen. Maar ik ga het wel bekijken aan de hand van hoe het loopt :j

@Gaby: bedankt. Ik ben alvast van België inderdaad.
Ik vind het moeilijk om echt over therapievormen te spreken maar ik heb in ieder geval een traject ivm "burn-out-begeleiding" achter de rug, zowel als loopbaanbegeleiding. Beiden hebben mij zeer veel inzichten en handvaten gegeven en hebben echt wel geholpen, ook mede daardoor kan ik nu zien dat het niet de goede kant uitgaat zeg maar, zit alleen een beetje vast met hoe ik ermee moet omgaan. Ook heb ik een tijd medicatie gehad (voor de mentale dingen dan, voor de fysieke heb ik nog steeds medicatie), maar ik heb geen idee of dit echt verschil heeft gemaakt. Het is ook gestart toen omdat het allemaal een beetje bleef hangen in alles, ben er daarna wel 'uit' geraakt maar dat was waarschijnlijk zonder medicatie ook zo geweest, omdat dit allemaal met veranderen van werk te maken had enzo.

Verder vooral veel gesprekken met de verschillende personen, zowel naar mezelf kijkend als kijkend hoe het in combinatie met het werk het beste zou kunnen gaan. Het komt allemaal een beetje op hetzelfde neer: balans zoeken en als je lichaam aangeeft dat er rust nodig is daar ook aan toegeven. Maar die balans vind ik moeilijk, en wat mijn lichaam aangeeft past ook niet altijd in het plaatje van wat er op dat moment nodig is.

Maar ik vind het moeilijk om alles te beschrijven, er is zoveel geweest in de afgelopen jaren.

Gaby

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-24 13:43

Okee, daar kan ik wel wat mee. Ik heb vandaag nog wel t een en ander te doen, en ik heb een lang verhaal te typen, dus waarschijnlijk komt de reactie morgen als ik alle tijd heb.

Ook handig om te weten voor mijn reactie: Wat voor ervaringen heb je met meditatie en/of het kalmeren van je onrustige/sombere/nare gedachten en het reguleren van je gemoedstoestand?
Zijn er technieken die jou door hulpverlening zijn aangeleerd/aangeraden die jou wel of juist helemaal niet hielpen?
Ik zal in mijn verhaal juist NIET alleen ingaan op de mogelijkheid van 'standaard' meditatie hoor. Niet iedereen heeft prettige associaties met meditatie en ik wil dit juist allemaal weten om ervoor te zorgen dat je juist een fijne ervaring kan creëren op een manier die jou helpt/ontspant/oplaadt, wat dat dan ook mag zijn.

Daarnaast wil ik weten of je - gezien de gedachten die je hebt/ hier uit over je collega's - jezelf als een peoplepleaser ziet. En heb je in je privéleven ook weleens last van negatieve gedachten over jezelf, je vermogens en over wat je je partner, familie, vrienden en kennissen kunt bieden nu je veel last hebt van pijn, vermoeidheid en stress?

Syberdepiep

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-24 14:59

Hier ook ervaring met chronische klachten en geen gemakkelijke diagnose, onlangs ook weer een traject ingegaan. Ga hier geen ellenlange verhalen over typen, maar wil je wel de tip meegeven over het boek 'Je kunt je leven helen - Louise Hay'. Heb al veel op dit soortgelijke gebied gelezen, heb het onlangs zelf moeten lezen op aanraden en ben er verrassend enthousiast over, een aanrader. In de boekhandel te bestellen rond de € 24,95 of 2e hands misschien te vinden. Geeft goede inzichten waar je hopelijk ook veel aan hebt, voor mij was het afgelopen tijd een goede leidraad. Succes!

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-24 20:42

Rohesia schreef:
Op dit moment, na weer een aantal slechte dagen en de zoveelste persoon die zegt "je bent baas over je eigen gedachten, als jij negatief bent is ook alles negatief" heb ik het weer even gehad.

...ik hoop dat je weet dat het nonsense is, hè.

Een boel gedachten ontstaan vanuit hersenlagen dieper dan je logische verstand.
Je logische verstand kun je zelf sturen, maar de diepere lagen niet. (Ken je de uitdrukking 'amygdala highjack'...? De amygdala is kort gezegd je angst centrum, en om haar moverende redenen kan je amygdala jou het leven zuur maken.)
...nu het goede nieuws: je kunt op verschillende manieren die diepere lagen wel degelijk beïnvloeden...!
Citaat:
Maar het verschil met vakantie en werk is dat je tijdens de vakantie kan zeggen 'jammer, maar dan is het voor morgen, of niet' en met werk kan dit natuurlijk niet. Ik wil niet weer opgeven, want dat voelt als falen. Als ik dit werk al niet kan, welke opties zijn er dan nog? Ik zie ze niet. Het is echt geen zwaar werk, het is gewoon mijn lichaam dat tegensputtert, en de vermoeidheid waar ik tegen moet vechten.

... misschien ben je van België, maar in Nederland is er om precies te zijn één persoon die kan zeggen of je kunt werken: en dat ben jij zelf.
Als het niet gaat, gaat het niet en heeft de baas pech.
Jij moet tenslotte nog langer mee...!

Citaat:
En ja, mentaal speelt het ook wel, constant van mensen op je kop krijgen (mensen die het niet beseffen hoe het achter de schermen in elkaar zit, ze kunnen er niks aan doen en ik begrijp ze 100%) terwijl je je elke dag compleet kapot werkt hakt er natuurlijk ook in.
:(:) Huuuu, meis wat een ellende!

Citaat:
er mogen tijdelijk extra mensen aangenomen worden, en hopelijk komt er dan het inzicht dat die mensen echt wel nodig zijn, maar hoewel dit fijn is moeten deze mensen natuurlijk wel opgeleid worden. Aangezien ik de meeste ervaring heb daar kan je het al raden. Er wordt wel gevraagd "zie je het zitten? Want je moet aan jezelf denken" maar op mijn vraag "zijn er alternatieven dan?" komt geen antwoord. En die mensen verdienen een fatsoenlijke opleiding, dus die wil ik ook geven.

Let op!
Machtsspel!
Natuurlijk verdienen die nieuwe medewerkers een goede inwerkperiode!!!
Maar het is aan jouw baas om dit te faciliteren.
Dwz: jou vrijstellen, bijvoorbeeld.

Citaat:
Ik probeer buiten het werk om zoveel mogelijk rust te nemen en mijn gedachten te verzetten door andere dingen te doen. Soms gaat dit goed, maar de laatste dagen is dit echt weer een ramp. Mijn lichaam sputtert tegen en het wil gewoon allemaal niet.

Misschien heeft je lichaam groot gelijk.
Misschien voelt je lichaam het machtsspel en reageert er op met pijn/stress/ negatieve gedachten.

Citaat:
En ik wil niet profiteren van het systeem (naast dat ik natuurlijk ook mijn rekeningen heb die zichzelf niet betalen). Dus ik probeer van dag tot dag te leven, mijn werk zo goed mogelijk te doen, en mij zo weinig mogelijk van de situatie aan te trekken. Alleen is dit momenteel even moeilijk..
[/quote]
Eh, profiteren?
Je betaalt toch premies?

Rohesia

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-05-24 10:29

Bedankt voor de reacties nog.

Mbt het stukje over meditatie en gedachten, ik heb op zich niet heel veel ervaring maar wel de basisdingen zeg maar. Ademhalingsoefeningen en dagelijks denken aan een aantal positieve/leuke momenten van die dag. En bv. ook gaan wandelen en dan je echt richten op wat je ziet en hoort, zodat je niet in je hoofd kan gaan zitten met allerlei gedachten maar echt daar bent in de natuur. Verder ben ik er (nog) niet echt mee bezig geweest. Ik sta wel open voor alles, maar kan niet beloven dat ik er ook echt wat mee ga doen :o Het moet klikken voor mijn idee zeg maar, dan wil ik het gerust wel proberen.

Als het gaat om oefeningen met dingen noteren (bv. dagboekje bijhouden en 3 goede dingen per dag opschrijven enzo, heb ik ook varianten van gehad in het verleden) dan krijg ik de kriebels. Wil er best even over nadenken of bij stilstaan, maar echt oefeningen maken en noteren vind ik dan weer tijdverlies :+ Ik merk dat ik vooral veel baat heb bij mijn gedachten letterlijk te verzetten, door bv. te gaan wandelen, of juist tv te kijken of te gamen en helemaal in die wereld te duiken.

Peoplepleaser ben ik sowieso :j Eerst de anderen en dan mezelf .. Is al veel beter door de ervaringen en hulp de voorbije jaren, maar het zal er altijd een beetje in blijven zitten want zo ben ik gewoon (en daardoor ben ik ook zo goed in mijn job, als ik dat zelf mag zeggen :)) ).
Negatieve gedachten vallen mee, het is niet dat ik mezelf minderwaardig vind ofzo, ik ben gewoon heel vaak boos op en gefrustreerd met mijn lichaam, omdat dat niet meewerkt met hetgeen ik wil, terwijl ik vind dat ik echt niet veel vraag (en dat is ook echt zo, heb al zoveel afgebouwd of gestopt de voorbije jaren dat ik nu iets heb van: als dit nu al teveel is kan ik beter in bed blijven liggen en niet meer bewegen, om het even extreem te stellen). Dus dat stukje is wel negatief natuurlijk, maar dat is gewoon boos/frustratie op mijn eigen lichaam. Qua familie en vrienden enzo zijn er weinig problemen, ik ben nogal een eenzaat (en ik vind het heerlijk!) dus heb weinig contacten en verplichtingen. Ik zeg ook gerust neen als er bv. gevraagd wordt om iets te gaan eten/drinken en ik zie dat niet zitten, en daar heb ik altijd wel begrip voor gekregen. Dus op dat gebied is er weinig te zeggen.

@Syberdepiep: Ik ga het boek eens opzoeken, bedankt voor de tip. Al krijg ik al kriebels van de titel alleen, maar misschien is dat een verkeerde beoordeling :')

@Janneke2: ik weet het niet, is dat zo? Want als je anderen hoort praten is het allemaal heel simpel hoor..
Ik wil het in mijn geval niet meteen op angstproblemen gooien, het is echt puur boosheid/frustratie om de steeds terugkomende pijn, vermoeidheid, misselijkheid, ... Ik wil gewoon kunnen functioneren, en niet elke dag een strijd met mezelf, want het is zo al moeilijk genoeg in de maatschappij.

Qua de opleiding enzo, dat is op zich geen machtsspel, als ik nu neen zeg dan zullen ze heus wel een andere oplossing zoeken, maar het is gewoon een feit dat ik de meest aangewezen persoon ben om het op te vangen. Ik wil daar niet openbaar teveel over uitweiden, maar er zit wel wat achter zeg maar.

Mijn lichaam geeft zeker signalen, ik weet ook dat veel te maken heeft met de huidige situatie op het werk, maar zoals eerder gezegd moeten we er allemaal door en wordt het hopelijk binnen niet al te lange tijd beter. Maar om nu thuis te gaan zitten en iedereen in de steek te laten tot alles opgelost is is ook zoiets.. Iedereen zit in hetzelfde schuitje en ik ben echt niet de enige die problemen heeft.

Dat laatste.. daar kan over gediscussieerd worden natuurlijk, en wordt ook vaak genoeg gedaan (al dan niet hier op bokt, of op tv, of whatever). Ik ben 2x lange tijd uit geweest en ondanks dat er begrip was van alle partijen en instanties had ik niet het idee dat ik dit de rest van mijn leven zou kunnen doen zeg maar, er moest op een bepaald punt wel weer gewerkt gaan worden. En ik wil ook zeker werken, maar ik wil ook wel een beetje een leuk leven hebben en die balans is er nog steeds niet :7

Overigens gaat het vandaag wel weer een stukje beter hoor, gisteren eens goed mijn ei kwijtgeraakt over het werk met de collega's en dat helpt ook altijd wel om het (een stuk) van je af te gooien.

Sherivey

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-24 12:44

Weet je wat ik zo jammer vind, dat zinnetje "je bent baas over je eigen gedachten".
Dat is in mijn ervaring niet zo.

Ik zit nu zelf gedeeltelijk thuis vanwege burnout/depressie. En de gedachtenspinsels die ik soms heb zijn vreselijk, beangstigend soms zelfs.
Daar heb ik de controle niet over. :n

Joltsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-24 15:40

hey TS je zit zo te lezen inderdaad in een dip.

Je lichamelijke klachten kosten veel energie. energie die je dan dus ook niet hebt voor het mentale stuk en daar wordt juist nu met je werk even een beroep op gedaan. toen ik in een dip zat luisterde ik veel naar een podcast van jan Geurtz. hij zij: ook je rot voelen hoort er bij en mag de ruimte hebben. zie het als dat je een hoteleigenaar bent. er komen leuke gasten, maar er stomme gasten. die stomme gasten zijn de gedachtes en frustraties die je hebt richting je lichamelijke functioeren. laat ook deze er zijn. ga een avond op de bank zitten en vet zielig zijn. dan verwerk je het sneller naar mijn idee. en daarna kan hij het hotel verlaten.

ik vind je insteek mooi en ik zie ook dat je al veel geholpen bent. want mijn advies zou ook zijn om naar afspraken op het werk te gaan waardoor je meer balans krijgt. zonder je gelijk ziek te hoeven melden. is dat opleiden mogelijk lichamelijk minder intensief? of zou je dat minder intensief kunnen maken? en dan boven bezetting of zo? dat je meer rust hebt.

waar krijg je wel energie van? en plan inderdaad dingen waaarbij je je gedachten kan verzetten.