Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird
Plukje schreef:He wat balen dat het eerst goed leek te gaan en nu toch weer tegenvalt!
Ik heb sinds mijn 16e een mirenaspiraal en kreeg netjes iedere 5 jaar een nieuwe. Inmiddels ben ik bijna 41, dus al 25 jaar onderweg. Al heel snel bij mijn eerste spiraal werden alle beloften waargemaakt. Geen buikpijn, rugpijn, beenpijn meer, geen bloedingen meer en geen hormonale schommelingen meer. Toen ik mijn zoon kreeg heb ik even geen spiraal gehad, maar zodra het weer mocht ging er direct weer een Mirena in.
Afgelopen augustus was het weer tijd om te wisselen, maar toen ik een afspraak wilde maken gaf de huisarts aan dat de Mirena tegenwoordig 8 jaar meegaat. Ik helemaal blij, want dat scheelde weer wat gedoe. Maar helaas sinds januari merkte ik weer hevige pijnen en sinds afgelopen maand zelfs bloedingen. Ondanks dat er dus tegenwoordig 8 jaar voor staat krijg ik over 3 weken weer een nieuwe op 5 jaar en 10 maanden.
Als je nu twee jaar klachtenvrij bent geweest, zou ik het de moeite waard vinden om een nieuwe te proberen. Als je vervolgens weer eerder dan 5-8 jaar weer klachten krijgt kun je altijd verder kijken.
SharonIndezz schreef:Ik! En dat is ook de reden geweest om het ding te laten verwijderen, had niks anders dan doorbraakbloedingen, buik en rug pijn.
J30d schreef:Ik had dit probleem ook en hebben toen voor 2 maanden de pil ernaast geslikt werkte perfect na 1 jaar weer zelfde probleem weer 4 weken de pil en opgelost…
Laura_1986 schreef:Hier een verloskundige en al enige tijd ook bevoegd tot het plaatsen van spiralen. Als ik het goed lees, heb je nu ongeveer twee jaar je spiraal. Dan is de hoeveelheid hormonen nog vrij hoog. We zien inderdaad, zoals iemand hierboven aangeeft, bij een Mirena spiraal vaak dat deze na 5 jaar weer wat meer (tussentijdse) bloedingen geeft. Dat heeft alles te maken met de hoeveelheid hormonen die elk jaar iets zakt. Qua anticonceptie (bescherming tegen zwangerschap) is er geen groter risico als je meer/onregelmatig bloedverlies krijgt. De Mirena beschermt 8 jaar lang tegen zwangerschappen.
In jouw geval zou mijn eerste voorstel ook zijn om 1-2 maanden de pil erbij te slikken (zonder stopweek tussendoor). Het idee is dat je baarmoederslijmvlies een ‘reset’ krijgt en vaak zie je dan dat het daarna weer langere tijd goed gaat.
Marije_jiplover schreef:Mijn eerste Mirena is na ruim 5 jaar vervangen.
Bij de tweede begon ik na ca 3,5 jaar weer echt menstruatie klachten te krijgen.
Is uitgebreid onderzocht door de gynaecoloog, vermoeden was dat mijn lichaam reageerde op de afnemende hormonen, advies was Mirena vervangen. Dat is uiteindelijk gebeurd ergens 4 jaar na plaatsing.
De derde heeft me nooit gebracht wat de eerste 2 me wel brachten.
Werd elke maand ongesteld en stevig ook. En steeds meer buikklachten tijdens de menstruatie.
Uiteindelijk heeft mijn man zich laten steriliseren en 3 maanden daarna, toen de controle negatief was, mijn spiraal laten verwijderen.
Dat deed toen ook ineens f*cking zeer (dat was bij de eerste 2 verwijderen niet het geval), huisarts moest enorm kracht zetten.
Sinds die eruit is, zijn mijn klachten minimaal. Ja uiteraard menstrueer ik, maar redelijk regelmatig en met relatief weinig bloedverlies en relatief weinig kramp en ander ongemak.
Achteraf is die laatste mogelijk iets te diep gezet en toen in een soort van in de wand ingekapseld, wat effectief een beetje dezelfde klachten gaf als endometriose.
Maar die klachten zijn dus verdwenen na het verwijderen ervan, wat met echte endometriose niet logisch is.
Met de eerste 2 Mirena's ben ik echt blij geweest, maar bij die laatste was ik pas blij toen die eruit was.
Gebruikers op dit forum: _chou, akishino, Antgillya, BarbaravdW, BingBot, CobCowgirl, Femke_Tweety, fohadie, IASCrawler, kosseh, laura22, lovemyhorse1, LuciLusitano, Maaraatje, MeggiieTommy, moonfish13, Muurp, Nikkii026, Oeska, paddington, Retjethorse, Saartjuh_b, Speirs, Whizz, xLeoniee en 42 bezoekers