Hoe meer energie krijgen?

Moderators: Ladybird, Mjetterd, xingridx, ynskek, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Myfairytale
Berichten: 5419
Geregistreerd: 26-05-06

Hoe meer energie krijgen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-05-24 13:45

Eigenlijk heb ik al jaren last van enorm beperkte energie, sommige periodes zijn zwaarder dan de andere.
Momenteel weer zo'n periode met echt 0,0 energie en word er gewoon heel verdrietig van.

Vitamine B11 en B12 neem ik al extra.
Bloedprikken is geen optie, daar ben ik echt doodsbang voor.

Ik beweeg iedere dag genoeg denk ik, loop meestal gemiddeld zo'n 15.000 stappen per dag, waarvan het meeste in de buitenlucht.

Qua eten kan het nog wel wat gezonder, maar lijkt me niet de hoofdreden waarom ik zo verschrikkelijk weinig energie heb.

Slapen gaat momenteel goed, is wel eens periodes slecht geweest, maar slaap nu toch zeker wel minimaal 7 uur en vaak daarna nog wat dommelen.

Wie heeft er DE tip om snel weer meer energie te krijgen (naast een Red Bull ;) )?

Supervixen

Berichten: 12928
Geregistreerd: 28-04-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-24 14:04

Geen redbull nemen, werken aan een betere conditie door te sporten (waarbij je hartslag ook flink omhoog gaat), stress proberen te verminderen, gezond eten, geen caffeïne gebruiken, slaapkwaliteit verbeteren door een uur voor het slapen geen schermtijd te nemen.

Hoe weet je of je die vitaminen nodig hebt als je geeneens bloed hebt laten prikken?

Toch even langs de huisarts bloed laten prikken, het stelt echt helemaal niks voor. Eén keer knipperen met je ogen en het is klaar. Daarna sla je jezelf voor het hoofd dat je het niet eerder hebt laten doen.

Castilja

Berichten: 2512
Geregistreerd: 21-08-18

Re: Hoe meer energie krijgen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-24 14:08

Misschien te ver gezocht maar misschien ook de moeite waard eens te proberen; ik voel me echt tien keer energieker als ik mijn energie qua voeding voornamelijk uit eiwitten en vetten haal. Ik krijg echt flinke dips van koolhydraten. En inderdaad gewoon bloed laten prikken, wie weet heb je wel iets als ijzer tekort en is het makkelijk op te lossen.

Nyaleti

Berichten: 6309
Geregistreerd: 05-04-10

Re: Hoe meer energie krijgen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-24 14:15

Wat controversial volgens sommige maar als je financieel kan: EMB bloedtest bij een orthomoleculair arts.
Zo ver ik weet is dat met een vingerprinkje ipv echt bloedprikken zegmaar.
Gewoon je situatie uitleggen en dat je geen totaal plaatje hoeft maar enkele vitamine / mineralen.

Wat ontbijt je? Je kan eens kijken naar glucose goddess. Ik heb de boeken maar ze zal wel het een en ander online hebben staan.
Simpelweg zonder suiker ontbijten en met veel eiwitten.

Juist geen koffie of redbull maar dat is ook lastig natuurlijk om die cirkel te doorbreken.
Naar je slaap kijken: dat is dan natuurlijk ook erg belangrijk.

En ipv losse B12 zou ik kiezen voor een B complex supplement.
Je kan op vitakruid een testje doen, waar ze een inschatting kunnen maken of je via voeding genoeg B binnenkrijgt.

Temeraire

Berichten: 3539
Geregistreerd: 27-06-04
Woonplaats: Gelderland

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-24 14:16

Als het je lukt om 15.000 stappen per dag te zetten, dan heb je best veel energie?
Zou het kunnen dat je teveel van jezelf vraagt?

Zomaar een idee hoor, ik probeer even mee te denken vanuit een andere hoek.

marleen_88

Berichten: 14105
Geregistreerd: 21-05-04
Woonplaats: Onder het kanaal.

Re: Hoe meer energie krijgen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-24 14:19

Ik denk dat het goed is om voor jezelf helder te krijgen wst je energiegevers zijn en energienemers. De gevets zijn positief en ket je proberen te behouden, bij de nemers is dr sprake van een energielek. Probeer dat lek te verkleinen of dichten, dzt kan al veel energie en helderheid geven.

Celebi
Berichten: 3794
Geregistreerd: 04-11-20

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-24 14:21

Bloedprikken is wel waardevol, maar ik herken het, ik doe het ook niet vanwege mijn angst. :=

Als je leefstijl op zich goed is en je hebt verder geen gekke kwalen zou je je mentale gezondheid nog onder de loep kunnen nemen. Er zijn zoveel factoren die op mentaal vlak je volledig leeg kunnen zuigen. Overspannenheid of een burnout, maar ook onderliggende zaken zoals ADHD, ASS en vast nog een hoop andere zaken die ik niet goed genoeg ken om daar iets over te zeggen kunnen allemaal echt enorm veel impact hebben op je lichaam en je vreselijk moe maken. Het kan dus zo simpel zijn als een tekort aan een bepaald voedingsstofje, maar ook een overgevoeligheid voor bepaalde voeding of langdurige spanning.

Ik zou eens met de huisarts bellen. Je kan gewoon een overleg aangaan over wat je merkt en aangeven dat je bloedprikken niet perse op zit te wachten. Ze zullen sowieso eerst wat simpele dingen testen en vragen naar eventuele andere klachten. Misschien komt er wel iets bovendrijven wat je nu totaal nog niet doorhebt.

stitchlover

Berichten: 2611
Geregistreerd: 20-06-07
Woonplaats: Noord-Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-24 14:23

Met bloedprikken kan je ontzettend veel zaken uitsluiten of juist bevestigen die jouw klachten veroorzaken. Ik zou dit zeker overwegen en je angst voor het prikken zelf voorleggen aan de huisarts.

- Schermtijd en blootstelling aan blauw (led) licht beperken voor het slapengaan.
- Geen caffeïne, frisdranken, thee (meeste soorten) en energydrank in de avond.
- Gezond eten en drinken (energiedrank zou ik sowieso laten staan)
- Voldoende slapen, het liefste in een patroon waarin je uit jezelf wakker i.p.v. door een wekker.
- Psychische gezondheid, onbalans hierin vreet ook energie.


Hormonale oorzaken al uitgesloten? Ook al doe je qua lifestyle alles goed, dan nog kan een hormonale disbalans alle verschil maken in je dagelijkse energie. Het wel of juist niet gebruik maken van hormonale anticonceptie kan hier bijvoorbeeld een oorzaak van zijn.

Myfairytale
Berichten: 5419
Geregistreerd: 26-05-06

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-05-24 14:29

Wat een reacties al, wat fijn!

Supervixen schreef:
Geen redbull nemen, werken aan een betere conditie door te sporten (waarbij je hartslag ook flink omhoog gaat), stress proberen te verminderen, gezond eten, geen caffeïne gebruiken, slaapkwaliteit verbeteren door een uur voor het slapen geen schermtijd te nemen.

Hoe weet je of je die vitaminen nodig hebt als je geeneens bloed hebt laten prikken?

Toch even langs de huisarts bloed laten prikken, het stelt echt helemaal niks voor. Eén keer knipperen met je ogen en het is klaar. Daarna sla je jezelf voor het hoofd dat je het niet eerder hebt laten doen.


Dank voor je reactie, maar hier kan ik niet zoveel mee. :o
Ik beweeg veel, ook met een hogere hartslag (kan ik allemaal terug zien), gezond eten probeer ik zoveel mogelijk, maar dat lijkt me niet het grootste probleem, cafeïne gebruik ik nauwelijks (drink geen koffie en weinig thee, ik slaap behoorlijk goed.

Ik eet weinig vlees en weet dat deze vitaminen normaal gesproken je energie opleveren, daarom gebruik ik deze.
En zeggen dat het niet veel voorstelt wordt ik nog vermoeider van eerlijk gezegd, ik geef niet voor niets aan dat dat geen optie is. Heb het meerdere keren geprobeerd en heb er zelfs therapie voor gevolgd, maar niets werkt.


Castilja schreef:
Misschien te ver gezocht maar misschien ook de moeite waard eens te proberen; ik voel me echt tien keer energieker als ik mijn energie qua voeding voornamelijk uit eiwitten en vetten haal. Ik krijg echt flinke dips van koolhydraten. En inderdaad gewoon bloed laten prikken, wie weet heb je wel iets als ijzer tekort en is het makkelijk op te lossen.


Probeer inderdaad zoveel mogelijk op eiwitten te letten en minder koolhydraten. Daar ben ik bekend mee. "Gewoon"bloed laten prikken gaat dus helaas niet.


Nyaleti schreef:
Wat controversial volgens sommige maar als je financieel kan: EMB bloedtest bij een orthomoleculair arts.
Zo ver ik weet is dat met een vingerprinkje ipv echt bloedprikken zegmaar.
Gewoon je situatie uitleggen en dat je geen totaal plaatje hoeft maar enkele vitamine / mineralen.

Wat ontbijt je? Je kan eens kijken naar glucose goddess. Ik heb de boeken maar ze zal wel het een en ander online hebben staan.
Simpelweg zonder suiker ontbijten en met veel eiwitten.

Juist geen koffie of redbull maar dat is ook lastig natuurlijk om die cirkel te doorbreken.
Naar je slaap kijken: dat is dan natuurlijk ook erg belangrijk.

En ipv losse B12 zou ik kiezen voor een B complex supplement.
Je kan op vitakruid een testje doen, waar ze een inschatting kunnen maken of je via voeding genoeg B binnenkrijgt.


Ah, een vingerprikje gaat nog wel lukken denk ik. :) Ik ga daar eens naar kijken.

Meestal ontbijt ik met magere yoghurt of kwark.

Koffie en Red Bull drink ik vrijwel nooit, de RB was ook meer als grapje bedoeld.

Het B suppplement is nog wel een goed idee, dar ga ik ook even achteraan en Vitakruid ook! :j


Temeraire schreef:
Als het je lukt om 15.000 stappen per dag te zetten, dan heb je best veel energie?
Zou het kunnen dat je teveel van jezelf vraagt?

Zomaar een idee hoor, ik probeer even mee te denken vanuit een andere hoek.


Heel fijn hoor! Ik denk niet dat het teveel is, doe het graag. Heb echt maar heel weinig energie helaas, wellicht dat stress een probleem is en dat ik in dat opzicht teveel van mezelf vraag. Maar daar wordt aan gewerkt en het is een probleem wat al jarenlang in periodes de kop opsteekt.
Laatst bijgewerkt door Myfairytale op 08-05-24 14:38, in het totaal 1 keer bewerkt

Doubtless

Berichten: 8512
Geregistreerd: 29-12-10

Re: Hoe meer energie krijgen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-24 14:34


Myfairytale
Berichten: 5419
Geregistreerd: 26-05-06

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-05-24 14:37

marleen_88 schreef:
Ik denk dat het goed is om voor jezelf helder te krijgen wst je energiegevers zijn en energienemers. De gevets zijn positief en ket je proberen te behouden, bij de nemers is dr sprake van een energielek. Probeer dat lek te verkleinen of dichten, dzt kan al veel energie en helderheid geven.


Goede! Daar kan ik inderdaad nog meer naar kijken. :j


Celebi schreef:
Bloedprikken is wel waardevol, maar ik herken het, ik doe het ook niet vanwege mijn angst. :=

Als je leefstijl op zich goed is en je hebt verder geen gekke kwalen zou je je mentale gezondheid nog onder de loep kunnen nemen. Er zijn zoveel factoren die op mentaal vlak je volledig leeg kunnen zuigen. Overspannenheid of een burnout, maar ook onderliggende zaken zoals ADHD, ASS en vast nog een hoop andere zaken die ik niet goed genoeg ken om daar iets over te zeggen kunnen allemaal echt enorm veel impact hebben op je lichaam en je vreselijk moe maken. Het kan dus zo simpel zijn als een tekort aan een bepaald voedingsstofje, maar ook een overgevoeligheid voor bepaalde voeding of langdurige spanning.

Ik zou eens met de huisarts bellen. Je kan gewoon een overleg aangaan over wat je merkt en aangeven dat je bloedprikken niet perse op zit te wachten. Ze zullen sowieso eerst wat simpele dingen testen en vragen naar eventuele andere klachten. Misschien komt er wel iets bovendrijven wat je nu totaal nog niet doorhebt.


Dank je! In het verleden inderdaad een burn-out gehad, ergens ben ik er bang voor dat er weer zoiets aan ten grondslag ligt, dus ik probeer de stress zoveel mogelijk te beperken. Maar alsnog blijft het energiepeil extreem laag.

Heb het al eens met de huisarts erover gehad in het verleden, maar dat draaide altijd op bloedprikken uit. Misschien toch nog maar eens weer een poging wagen. O:)


stitchlover schreef:
Met bloedprikken kan je ontzettend veel zaken uitsluiten of juist bevestigen die jouw klachten veroorzaken. Ik zou dit zeker overwegen en je angst voor het prikken zelf voorleggen aan de huisarts.

- Schermtijd en blootstelling aan blauw (led) licht beperken voor het slapengaan.
- Geen caffeïne, frisdranken, thee (meeste soorten) en energydrank in de avond.
- Gezond eten en drinken (energiedrank zou ik sowieso laten staan)
- Voldoende slapen, het liefste in een patroon waarin je uit jezelf wakker i.p.v. door een wekker.
- Psychische gezondheid, onbalans hierin vreet ook energie.


Hormonale oorzaken al uitgesloten? Ook al doe je qua lifestyle alles goed, dan nog kan een hormonale disbalans alle verschil maken in je dagelijkse energie. Het wel of juist niet gebruik maken van hormonale anticonceptie kan hier bijvoorbeeld een oorzaak van zijn.


Heb scherm inderdaad aangepast en laatste uurtje lees ik alleen nog op e-reader met aangepaste helderheid. Slapen gaat in principe ook goed.

Ik drink dus ook zelden cafeïne, dat kan het probleem niet zijn.

Ik word altijd uit mezelf wakker, ruim voor de wekker. Daar geen issues mee.

Hormonaal zou kunnen, maar ja, hoe kom ik daar achter, zonder bloed te prikken?


Doubtless schreef:
Ik weet niet hoe oud je bent, maar wellicht slaap je toch te weinig:
https://nos.nl/artikel/2010913-helft-jo ... apstoornis


Ik slaap minimaal 7 uur per nacht, soms nog wel langer. Altijd uit mezelf, ruim voor de wekker wakker ook.

mystery1980
Berichten: 4249
Geregistreerd: 02-11-05
Woonplaats: thuis

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-24 14:41

Ik snap je angst voor bloedprikken, ik heb hem zelf namelijk ook.
Dit is wat mij wel geholpen heeft:
https://www.prikangst.nl/
Als ik geprikt moet worden is het ook alleen daar en anders ga ik niet.
Vind je het niks, snap ik dat ook en hoef je mij niks uit te leggen.
Maar als je er niet van op de hoogte bent dat het bestaat en het zou je kunnen helpen is ook zonde, daarom meld ik hem toch even.

akishino
Berichten: 1879
Geregistreerd: 18-05-10
Woonplaats: brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-24 14:42

Veel ervaring met beperkte energie door mijn ms en B12 te kort. Voor iedereen is het anders, maar de 3 dingen die voor mij heel erg goed werken zijn: overdag veel buiten bewegen, koolhydraatbeperkt eten in combinatie met intermittent fasten. Vooral sinds ik mijn eetgewoontes heb veranderd merk ik duidelijk veel verbetering, ook mijn fysiotherapeut en neuroloog merken het.

Sky_As

Berichten: 4778
Geregistreerd: 12-05-10
Woonplaats: naast de buren

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-24 14:45

Heb je een smartwatch? Zo ja?
wat zegt die over je slaap? Is die herstellend genoeg?
van welke dingen krijg je/ervaart je lichaam als stress?

Mij heeft het heel veel inzicht gegeven. Nu heb ik een baby, dus qua slaap moet ik het even doen met hoe het is zeg maar.... Maar ik heb wel inzicht gekregen en dat veel sociale bezigheden, of bijvoorbeeld boodschappen doen mij echt veel energie kosten.
Nu zijn dat niet direct de dingen die je zomaar kunt schrappen, maar ik denk dat als je erachter kunt komen wat jou "leegtrekt", je daar ook al verschil in kunt maken.

Daarnaast is idd een hele hoop toch ook voeding. Het is echt een totaal plaatje wat bepaald wat het ding bij jou is. Je zou dus ook eens contact op kunnen nemen met iemand die naar het hele plaatje kijkt en je daar eens op wat dingen wijst. (mocht je iemand zoeken, ik ken toevallig 2 personen die veel met dit soort dingen bezig zijn. Dus je algehele gezondheid, en dan niet enkel voeding).

Celiien

Berichten: 13262
Geregistreerd: 10-09-06
Woonplaats: rijswijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-24 14:46

Wat je ook nog kan doen, ipv bloedprikken, is een doormeting via bioresonatie:
https://ardra.nl/apparatuur/l-i-f-e-system/

https://www.praktijkinbalans.nl/l-i-f-e-system-2/

Hierbij wordt helemaal geen bloed geprikt, maar loopt alles via de frequenties van je lichaam.


Werkt echt, ik heb het ook gedaan en bij mij kwam er o.a. uit dat ik teveel koolhydraten nam, te weinig Vitamine E en B12 had en nog wat andere zaken.
Hormonale zaken, stress, en nog wat meer zaken komen allemaal naar voren.

Heb dit een aantal weken geleden gedaan (ergens anders) en merk zeker verschil in mijn energie sinds ik minder kh binnen krijg en de juiste vitamines slik.

Celebi
Berichten: 3794
Geregistreerd: 04-11-20

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-24 14:48

Als je ervaring hebt met een burnout, kun je dan niet bellen voor een afspraak bij de praktijkondersteuner? Ik denk dat je daar dan wel op de juiste plek bent. Of het nou lichamelijk of geestelijk de oorsprong heeft, is dat wel een logisch startpunt. Kan er gelijk meegekeken worden of je inderdaad weer in die neerwaartse spiraal terecht aan het komen bent.

Ik herken het wel hoor, die eeuwige vermoeidheid die sinds mijn tweede 'burnout' niet meer weg wil gaan. Uiteindelijk ligt daar waarschijnlijk heel iets anders onder en dat heeft de POH nu na een paar jaar eindelijk kunnen vinden. Moet het onderzoek daar nog voor ondergaan overigens, maar

Nyaleti

Berichten: 6309
Geregistreerd: 05-04-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-24 14:51

Hoe laadt je op op een dag? Ga je maar door door door en elke dag over je grenzen heen? Dat je 's avonds helemaal bek af op de bank ploft?

Want balans is ook wel key natuurlijk. Op het werk is dat wel lastig natuurlijk maar misschien werk je wel thuis?
10 - 15min zitten zonder prikkels. Geen tv, geen telefoon of wat dan ook, radio even uit.
Ik doe vaak even 5min telefoon om tot rust te komen en dan nog 10-15 zonder telefoon en voel me dan vaak echt weer opgeladen.

Continu over vermoeid zijn, schiet je lichaam ook van in de stress. Zoek dus ook een fijne manier om eventjes te ontladen!
Die eeuwige tip die ik ook irritant vind omdat het niks voor mij is: mindfullness of een bodyscan. Kan ook gewoon zittend op de bank en desnoods terwijl je een rondje loopt.
Ik gebruik een spijkermatje 's avonds of voor stressvolle momenten. Je lijf ontspant eventjes heel goed en het is echt heel chill.

Oh, en Omega 3. Heel weinig mensen krijgen hier genoeg van binnen naar het is belangrijk voor zo ontzettend veel dingen in je lichaam.

DuoPenotti

Berichten: 30005
Geregistreerd: 14-01-21
Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-24 14:52

marleen_88 schreef:
Ik denk dat het goed is om voor jezelf helder te krijgen wst je energiegevers zijn en energienemers. De gevets zijn positief en ket je proberen te behouden, bij de nemers is dr sprake van een energielek. Probeer dat lek te verkleinen of dichten, dzt kan al veel energie en helderheid geven.

Dit is een goede tip :j
Maar ook leuke dingen kunnen energie slurpen.
Mijn energie is beperkt en paarden knuffelen geeft me mentaal energie, maar fysiek loop ik nog steeds hard leeg. Laat staan rijden.
Zo ook met wandelen oid. Ik vind dat erg leuk, maar moet echt wel oppassen.

Maar het is wel mooi als je inzichtelijk maakt watje allemaal doet.


Zo heb ik een kennis die ook klaagt over weinig energie.
Staat om 6 uur op. doet fysiek werk, niet zwaar maar wel fysiek. Komt thuis gaat koken. En daarna klussen. En vervolgens moppert ze dat een klus niet af komt omdat ze zo moe is.

Die heeft ook een smart watch en ze laad in de nacht prima op.
Maar overdag gaat het allemaal op.
Dus ja dan is het toch, gewoon eens zitten het advies.

Zeg niet dat het bij jou zo is, maar zo zijn er dus wel verschillen in wat mensen weinig energie noemen.

Doubtless

Berichten: 8512
Geregistreerd: 29-12-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-24 14:53

Myfairytale schreef:
Doubtless schreef:
Ik weet niet hoe oud je bent, maar wellicht slaap je toch te weinig:
https://nos.nl/artikel/2010913-helft-jo ... apstoornis


Ik slaap minimaal 7 uur per nacht, soms nog wel langer. Altijd uit mezelf, ruim voor de wekker wakker ook.


Dat zou dus te weinig kunnen zijn :)

Koper

Berichten: 30345
Geregistreerd: 12-10-07
Woonplaats: In een mooi dorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-24 14:59

Hoi, ik herken veel van wat je schrijft. Ik heb ook veel te weinig energie, en soms is het echt belabberd. Dingen als stress, maar ook fysieke processen (zoals menstruatie) zorgen voor nog minder energie dan anders. Bij mij uit zich dat in moeheid, hoofdpijn, duizelig, overgevoelig voor licht, jeuk in gebied rondom de lever.

Daarnaast heb ik echt een doodsangst voor naalden. Ik weet waar het vandaan komt, en ik kan er zelf op het moment niet zo veel aan doen. Hopelijk wordt het dit jaar wel opgelost met hulp, ik moet namelijk naar de tandarts omdat er 2 kapotte kiezen uit moeten en dat doe ik toch liever mét verdoving :')

Bloedprikken is bij mij zo lang ik mij kan herinneren een drama. Wat bij mij enigzins helpt is om sowieso te gaan liggen, niet te kijken, en om aan degene die prikt te vragen om over iets te praten. Al is het hoe je je was ophangt, maar niet over het prikken zelf. Ook dan val ik nog regelmatig flauw maar het gaat wel iets beter. Bij mijn vorige huisarts wist ik ook welke assistente ik moest vragen voor prikken.

Jaren geleden ben ik er achter gekomen waardoor ik zo weinig energie had. Ik heb een virus gehad (ja dat is geconstateerd dmv bloedonderzoek. En ja ze vroegen of het écht wel ging omdat ik zo bleek was en niet meer kon staan ivm het prikken). Ik wist niet dat ik dat virus had. Ik dacht dat ik gewoon moe was ivm afstuderen en baan er naast, vaak 's nachts tentamens leren en allerlei heel plausibele redenen om moe te zijn. Maar mijn lijf, en dan met name de lever en milt, wisten wel wat er was en zijn de strijd aangegaan en die zijn daarbij overbelast. En daarna zijn ze nooit meer helemaal geworden hoe ze waren. Aangezien je lijf zo sterk is al de zwakste schakel is mijn lijf dus zo sterk als mijn lever en milt zijn, en dat is niet super. Het is denk ik nog het beste te vergelijken met long covid, alleen dan dus een ander virus, en (daardoor) ook niet in de longen.

Wat helpt is om dingen te doen wanneer ik het meeste energie heb. Bij mij is dat 's ochtends en aan het begin van de avond. In de middag slaap ik meestal, of kijk ik tv ofzo. Bewegen is juist fijn, ik ga graag hardlopen. Daarnaast let ik inderdaad op wat ik eet en helpt acupressuur ook echt enorm. Ik moet 't alleen wel regelmatig bijhouden. Wat het meeste moeite kost is om te accepteren dat ik veel minder kan dan ik wil, en dat er naast goede ook slechte dagen zijn. Ik ben WO'er en het is superrot om te moeten overpresteren (je lichaam te overvragen) om te kunnen onderpresteren (een baan ver beneden je niveau). Dat went niet, ik ben ruim 20 jaar geleden ziek geworden en als er iets niet went zijn het deze twee dingen wel.

Succes. Ik hoop dat je de oorzaak kunt vinden, dan weet je in elk geval waar je moet beginnen. En hopelijk kun je dan ook een oplossing vinden.

Myfairytale
Berichten: 5419
Geregistreerd: 26-05-06

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-05-24 15:08

mystery1980 schreef:
Ik snap je angst voor bloedprikken, ik heb hem zelf namelijk ook.
Dit is wat mij wel geholpen heeft:
https://www.prikangst.nl/
Als ik geprikt moet worden is het ook alleen daar en anders ga ik niet.
Vind je het niks, snap ik dat ook en hoef je mij niks uit te leggen.
Maar als je er niet van op de hoogte bent dat het bestaat en het zou je kunnen helpen is ook zonde, daarom meld ik hem toch even.


Helaas ken ik deze al en ook dit heeft me niet geholpen. ;( Zo diep zit die angst.
Wel heel fijn dat je hem aanraadt! Wie weet heeft iemand anders er nog iets aan.


akishino schreef:
Veel ervaring met beperkte energie door mijn ms en B12 te kort. Voor iedereen is het anders, maar de 3 dingen die voor mij heel erg goed werken zijn: overdag veel buiten bewegen, koolhydraatbeperkt eten in combinatie met intermittent fasten. Vooral sinds ik mijn eetgewoontes heb veranderd merk ik duidelijk veel verbetering, ook mijn fysiotherapeut en neuroloog merken het.


Ik zal het IM dan nog eens proberen! Veel buiten bewegen doe ik dus al en ik slik B12 al een tijdje bij. En zal zoveel mogelijk de koolhydraten proberen te beperken. :j


Sky_As schreef:
Heb je een smartwatch? Zo ja?
wat zegt die over je slaap? Is die herstellend genoeg?
van welke dingen krijg je/ervaart je lichaam als stress?

Mij heeft het heel veel inzicht gegeven. Nu heb ik een baby, dus qua slaap moet ik het even doen met hoe het is zeg maar.... Maar ik heb wel inzicht gekregen en dat veel sociale bezigheden, of bijvoorbeeld boodschappen doen mij echt veel energie kosten.
Nu zijn dat niet direct de dingen die je zomaar kunt schrappen, maar ik denk dat als je erachter kunt komen wat jou "leegtrekt", je daar ook al verschil in kunt maken.

Daarnaast is idd een hele hoop toch ook voeding. Het is echt een totaal plaatje wat bepaald wat het ding bij jou is. Je zou dus ook eens contact op kunnen nemen met iemand die naar het hele plaatje kijkt en je daar eens op wat dingen wijst. (mocht je iemand zoeken, ik ken toevallig 2 personen die veel met dit soort dingen bezig zijn. Dus je algehele gezondheid, en dan niet enkel voeding).



Ja, ik heb een Garmin, alleen 's nachts niet om. Ik heb in het verleden slaapproblemen gehad en ken daardoor heel goed het verschil tussen goede en slechte nachten.

Ben bang dat stress een hele grote trigger is, zeker omdat veel van de andere dingen die hier genoemd worden al gedaan worden of juist niet van toepassing zijn.
Ik zal proberen dat eens beter in kaart te krijgen, wat me energie kost/oplevert.


Celiien schreef:
Wat je ook nog kan doen, ipv bloedprikken, is een doormeting via bioresonatie:
https://ardra.nl/apparatuur/l-i-f-e-system/

https://www.praktijkinbalans.nl/l-i-f-e-system-2/

Hierbij wordt helemaal geen bloed geprikt, maar loopt alles via de frequenties van je lichaam.


Werkt echt, ik heb het ook gedaan en bij mij kwam er o.a. uit dat ik teveel koolhydraten nam, te weinig Vitamine E en B12 had en nog wat andere zaken.
Hormonale zaken, stress, en nog wat meer zaken komen allemaal naar voren.

Heb dit een aantal weken geleden gedaan (ergens anders) en merk zeker verschil in mijn energie sinds ik minder kh binnen krijg en de juiste vitamines slik.



Wat fijn dat je zo'n goede ervaring er mee had! Ik sta er zeker voor open, ik ga zo even kijken wie/wat er hier een beetje in de buurt zit en anders maar wat verder er voor rijden. :D


Celebi schreef:
Als je ervaring hebt met een burnout, kun je dan niet bellen voor een afspraak bij de praktijkondersteuner? Ik denk dat je daar dan wel op de juiste plek bent. Of het nou lichamelijk of geestelijk de oorsprong heeft, is dat wel een logisch startpunt. Kan er gelijk meegekeken worden of je inderdaad weer in die neerwaartse spiraal terecht aan het komen bent.

Ik herken het wel hoor, die eeuwige vermoeidheid die sinds mijn tweede 'burnout' niet meer weg wil gaan. Uiteindelijk ligt daar waarschijnlijk heel iets anders onder en dat heeft de POH nu na een paar jaar eindelijk kunnen vinden. Moet het onderzoek daar nog voor ondergaan overigens, maar


Oh wat naar voor je!
Ik heb een hele fikse en langdurige burnout gehad jaren geleden. Hierna wel weer pittige tijden mee gemaakt, mogelijk wel weer richting burnout. Maar vind het zo moeilijk om toe te geven, voor mijn gevoel heb ik al zoveel minder stress en zeker vergeleken met anderen. Daar baal ik echt enorm van!


Nyaleti schreef:
Hoe laadt je op op een dag? Ga je maar door door door en elke dag over je grenzen heen? Dat je 's avonds helemaal bek af op de bank ploft?

Want balans is ook wel key natuurlijk. Op het werk is dat wel lastig natuurlijk maar misschien werk je wel thuis?
10 - 15min zitten zonder prikkels. Geen tv, geen telefoon of wat dan ook, radio even uit.
Ik doe vaak even 5min telefoon om tot rust te komen en dan nog 10-15 zonder telefoon en voel me dan vaak echt weer opgeladen.

Continu over vermoeid zijn, schiet je lichaam ook van in de stress. Zoek dus ook een fijne manier om eventjes te ontladen!
Die eeuwige tip die ik ook irritant vind omdat het niks voor mij is: mindfullness of een bodyscan. Kan ook gewoon zittend op de bank en desnoods terwijl je een rondje loopt.
Ik gebruik een spijkermatje 's avonds of voor stressvolle momenten. Je lijf ontspant eventjes heel goed en het is echt heel chill.

Oh, en Omega 3. Heel weinig mensen krijgen hier genoeg van binnen naar het is belangrijk voor zo ontzettend veel dingen in je lichaam.


Omega 3 gaat erbij op het lijstje om te onderzoeken!
Hoe ik oplaad... tsja, dat is even zitten wat eten/drinken en dan proberen verder te gaan. Maar ik zou de hele dag wel op de stoel kunnen blijven zitten, zo weinig energie. ;(

Is wel een goede om te proberen, even 5-10 min niets doen. Alleen ben ik bang dat mijn gedachten dan alle kanten op vliegen en dat ik de rust niet kan pakken, omdat ik nog zoveel moet/wil. :(

Ik ben in de ochtend inderdaad op mijn best, 's avonds is uitgesloten.


DuoPenotti schreef:
marleen_88 schreef:
Ik denk dat het goed is om voor jezelf helder te krijgen wst je energiegevers zijn en energienemers. De gevets zijn positief en ket je proberen te behouden, bij de nemers is dr sprake van een energielek. Probeer dat lek te verkleinen of dichten, dzt kan al veel energie en helderheid geven.

Dit is een goede tip :j
Maar ook leuke dingen kunnen energie slurpen.
Mijn energie is beperkt en paarden knuffelen geeft me mentaal energie, maar fysiek loop ik nog steeds hard leeg. Laat staan rijden.
Zo ook met wandelen oid. Ik vind dat erg leuk, maar moet echt wel oppassen.

Maar het is wel mooi als je inzichtelijk maakt watje allemaal doet.


Zo heb ik een kennis die ook klaagt over weinig energie.
Staat om 6 uur op. doet fysiek werk, niet zwaar maar wel fysiek. Komt thuis gaat koken. En daarna klussen. En vervolgens moppert ze dat een klus niet af komt omdat ze zo moe is.

Die heeft ook een smart watch en ze laad in de nacht prima op.
Maar overdag gaat het allemaal op.
Dus ja dan is het toch, gewoon eens zitten het advies.

Zeg niet dat het bij jou zo is, maar zo zijn er dus wel verschillen in wat mensen weinig energie noemen.



Ik denk dat het bij mij ook een combinatie is van fysiek best wel wat doen (maar wat ik wel heel fijn vind eigenlijk) en vooral ook dat mijn hoofd ook niet stopt, die is altijd wel bezig.
Mijn man heeft dat ook al wel eens tegen me gezegd dat mijn hoofd overuren draait. :=
Maar ik ga een lijstje maken met wat me energie kost en wat me energie geeft!


Doubtless schreef:
Myfairytale schreef:


Ik slaap minimaal 7 uur per nacht, soms nog wel langer. Altijd uit mezelf, ruim voor de wekker wakker ook.


Dat zou dus te weinig kunnen zijn :)


Maar hoe moet ik dan meer slapen als ik uit mezelf wakker word? :o? Meestal blijf ik nog even liggen, want ik wil dan nog helemaal niet uit bed (en ik hoef dan ook nog niet), maar slapen doe ik echt niet meer.
In het verleden had dat absoluut de oorzaak kunnen zijn hoor, toen sliep ik echt heel slecht en te weinig. Maar ik slaap nu veel meer en veel dieper ook, dat is het gekke.
Laatst bijgewerkt door Myfairytale op 08-05-24 15:10, in het totaal 1 keer bewerkt

Myfairytale
Berichten: 5419
Geregistreerd: 26-05-06

Re: Hoe meer energie krijgen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-05-24 15:09

Ik probeer op iedereen te antwoorden, er komen zoveel reacties, heel fijn!! Maar mogelijk dat ik daardoor wat korter reageer als anders, sorry daarvoor!

DuoPenotti

Berichten: 30005
Geregistreerd: 14-01-21
Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-24 15:15

Betreft lijstje.
Via de ergo heb ik toen geleerd energiegever is groen, beetje energie verspiller oranje en energievreter rood.
Zet al je activiteiten op papier en kleur ze in.
Probeer geen rood achter rood te doen, als het moet oranje achter rood, maar beter groen achter rood.

Myfairytale
Berichten: 5419
Geregistreerd: 26-05-06

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-05-24 15:15

Koper schreef:
Hoi, ik herken veel van wat je schrijft. Ik heb ook veel te weinig energie, en soms is het echt belabberd. Dingen als stress, maar ook fysieke processen (zoals menstruatie) zorgen voor nog minder energie dan anders. Bij mij uit zich dat in moeheid, hoofdpijn, duizelig, overgevoelig voor licht, jeuk in gebied rondom de lever.

Daarnaast heb ik echt een doodsangst voor naalden. Ik weet waar het vandaan komt, en ik kan er zelf op het moment niet zo veel aan doen. Hopelijk wordt het dit jaar wel opgelost met hulp, ik moet namelijk naar de tandarts omdat er 2 kapotte kiezen uit moeten en dat doe ik toch liever mét verdoving :')

Bloedprikken is bij mij zo lang ik mij kan herinneren een drama. Wat bij mij enigzins helpt is om sowieso te gaan liggen, niet te kijken, en om aan degene die prikt te vragen om over iets te praten. Al is het hoe je je was ophangt, maar niet over het prikken zelf. Ook dan val ik nog regelmatig flauw maar het gaat wel iets beter. Bij mijn vorige huisarts wist ik ook welke assistente ik moest vragen voor prikken.

Jaren geleden ben ik er achter gekomen waardoor ik zo weinig energie had. Ik heb een virus gehad (ja dat is geconstateerd dmv bloedonderzoek. En ja ze vroegen of het écht wel ging omdat ik zo bleek was en niet meer kon staan ivm het prikken). Ik wist niet dat ik dat virus had. Ik dacht dat ik gewoon moe was ivm afstuderen en baan er naast, vaak 's nachts tentamens leren en allerlei heel plausibele redenen om moe te zijn. Maar mijn lijf, en dan met name de lever en milt, wisten wel wat er was en zijn de strijd aangegaan en die zijn daarbij overbelast. En daarna zijn ze nooit meer helemaal geworden hoe ze waren. Aangezien je lijf zo sterk is al de zwakste schakel is mijn lijf dus zo sterk als mijn lever en milt zijn, en dat is niet super. Het is denk ik nog het beste te vergelijken met long covid, alleen dan dus een ander virus, en (daardoor) ook niet in de longen.

Wat helpt is om dingen te doen wanneer ik het meeste energie heb. Bij mij is dat 's ochtends en aan het begin van de avond. In de middag slaap ik meestal, of kijk ik tv ofzo. Bewegen is juist fijn, ik ga graag hardlopen. Daarnaast let ik inderdaad op wat ik eet en helpt acupressuur ook echt enorm. Ik moet 't alleen wel regelmatig bijhouden. Wat het meeste moeite kost is om te accepteren dat ik veel minder kan dan ik wil, en dat er naast goede ook slechte dagen zijn. Ik ben WO'er en het is superrot om te moeten overpresteren (je lichaam te overvragen) om te kunnen onderpresteren (een baan ver beneden je niveau). Dat went niet, ik ben ruim 20 jaar geleden ziek geworden en als er iets niet went zijn het deze twee dingen wel.

Succes. Ik hoop dat je de oorzaak kunt vinden, dan weet je in elk geval waar je moet beginnen. En hopelijk kun je dan ook een oplossing vinden.


Dank je wel!
Wat naar voor jou ook zeg! Wat voor een virus heb je? Ik hoop dat jouw vermoeidheid in de toekomst alsnog minder zal worden hoor.

Ik herken het ook maar al te goed wat betreft het stukje over accepteren. Ik kan dat echt nog niet, kan er zo boos of verdrietig om worden!


DuoPenotti schreef:
Betreft lijstje.
Via de ergo heb ik toen geleerd energiegever is groen, beetje energie verspiller oranje en energievreter rood.
Zet als je activiteiten op papier en kleur ze in.
Probeer geen rood achter rood te doen, als het moet oranje achter rood, maar beter groen achter rood.


Oh wat een goede! Dat is makkelijk om bij te houden en ook nog eens overzichtelijk!

Floemii
Berichten: 622
Geregistreerd: 13-08-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-24 15:20

Mocht het door een ijzer te kort komen dan zou je een periode floradix kunnen bijnemen als
Supplement. Is een natuurlijk spulletje, kan volgens mij ook niet echt kwaad als je het niet nodig blijkt te hebben, behalve dat je ontlasting als een konijn kan krijgen :Y).

Als je interesse hebt in het alternatieve circuit zou je het een en ander kunnen laten uitsluiten door een goede kinesioloog.
Is zonder bloedtest, maar werkt met spierspanning.Door middel van spierspanning metingen kan zij/hij kijken wat jou lichaam aan supplementen/stoffen te kort komt en adviseren welke en welk merk je zou moeten aanschaffen. Een goede verkoopt zelf de supplementen niet! ( dat zou namelijk betekenen dat zij zelf ook winst behalen uit hun advies).