Nachtlenzen?

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Petrichor

Berichten: 10557
Geregistreerd: 14-04-06

Nachtlenzen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-05-24 12:54

Hoi!

Op dit moment draag ik een bril al 1.5 jaar inmiddels maar ik kan er niet aan wennen. Ik vind het irritant iets op mijn gezicht te hebben, vooral bij mij neus. En ik ben allergisch voor het kleinste stofje of vlekje, dus ik maak mijn bril minimaal 5 keer per dag schoon. :+

Hier voor had ik contactlenzen, maar na 5 setjes uitgeprobeerd te hebben was ik hier klaar mee. Ik zag elke scherp en weer onscherp, scherp en weer onscherp. Dit helaas met alle soorten die ik getest heb.

Nu was mijn bril kapot en toen ik naar de opticien ging om hem te laten maken zei hij dat er een nieuwe maandlens op de markt is waarvan hij verwacht dat dit bij mij wel eens een succes kan zijn. Dus morgen heb ik daarvoor een oogmeting bij de opticien.

Maar gister op mijn werk kwam ik met iemand aan de praat die nachtlenzen heeft en daar zelf heel positief over was. Ik wil dit morgen dus ook navragen bij de opticien. Maar ondertussen ben ik wel heel benieuwd naar meer ervaringen, zowel positief als negatief. :)

Qerty
Berichten: 2017
Geregistreerd: 18-09-02
Woonplaats: Naast de windmolen

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-24 14:23

Zelf geen ervaring mee, maar mijn moeder heeft ze lange tijd gehad en was daar heel tevreden mee.

Mandy73_unes

Berichten: 301
Geregistreerd: 05-01-13

Re: Nachtlenzen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-24 15:58

Ik heb ze al jaren, als in bijna 20 jaar ofzo. Jaren een bril gehad maar ivm de paarden vond ik een bril niet meer handig en fijn. Overdag lenzen lukt bij mij niet ivm hoge cilinder afwijking waarbij de lens ging draaien en ik niets meer zag, haha.
Toen nacht lenzen genomen. Vind t ideaal dat ik overdag goed zie en niets in heb. Soms heb ik wel even last na het inzetten qua traanoog. Soms zitten ze ook niet lekker en haal ik ze weer uit, maak ze nog x goed schoon en doe ze weer in. Ik sla 1x in de week over (in het weekend) en dan heb ik nog steeds goed zicht de volgende dag.
Ik kan er geen tv mee kijken in bed of een boek lezen. Ik doe direct mijn ogen dicht en ga slapen..
Mijn ogen zijn denk ik wel gevoelig want ken ook mensen die er rustig nog een film mee kijken in bed.

Duhelo

Berichten: 28580
Geregistreerd: 29-05-03

Re: Nachtlenzen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-24 09:54

Hoe reageren je ogen op nachtlenzen? Met daglenzen is het zuurstof doorlatendheid wel een puntje, ikzelf heb nu daglenzen, Draag al 19 jaar lenzen, maar de laatste 3-4 jaar enkel voor paardrijden en sporten. Ik merk dat ik wel meer last begin te hebben, en overweeg laseren of eventueel nachtlenzen zodat ik van die rotte bril af kom ...

Petrichor

Berichten: 10557
Geregistreerd: 14-04-06

Re: Nachtlenzen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-05-24 18:02

Vandaag naar de opticien geweest en ik krijg daglenzen. Moet elke week dan terug komen voor controle zodat ze perfect afgesteld kunnen worden. Mocht dit geen succes zijn dan gaan we kijken naar nachtlenzen. :)

Hopelijk word het een succes want ben die rot bril echt helemaal zat. :')

Autumnn

Berichten: 8077
Geregistreerd: 26-03-10

Re: Nachtlenzen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-24 18:06

Ik heb over nachtlenzen enkele dagen geleden nog een topic geopend :D

Petrichor

Berichten: 10557
Geregistreerd: 14-04-06

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-05-24 12:05

Nou ik heb inmiddels daglenzen om te testen, ben er zaterdag mee begonnen. Volgens mij ben ik wel tevreden, maar ik ben niet helemaal zeker. :+

Mijn rechteroog doet het echt helemaal perfect ik zie nonstop scherp en ik voel de lens helemaal niet zitten. Links zit eigenlijk ook goed, alleen af en toe zie ik even onscherp als ik een keer knipper is alles direct weer goed. Die lens voel ik af en toe iets zitten. Doet geen pijn maar af en toe ben ik even bewust van he ik heb een lens in.

Nu moet ik volgende week terug komen voor controle, maar daar zit nu juist het probleem. Ik heb namelijk voor 10 dagen daglenzen mee gekregen en mijn afspraak is op dag 11 als ik dus geen lenzen meer heb, hoe moeten ze dan gaan controleren? Ik heb dit nagevraagd maar dit was in het weekend dus mijn vaste opticiën was er niet. Deze jongen kon er ook geen antwoord op geven behalve dan dat er eerder geen plek was. Voor mij best een probleem want als ik mijn bril nu weer opzet moet ik daar ook weer gigantisch aan wennen en word ik er zelfs draaierig van, dus ik wil eigenlijk niet meer terug naar de bril ook niet voor een paar dagen. Maar ik weet dus niet of ze mij bijvoorbeeld nog wat proeflenzen kunnen meegeven. En anders wil ik ook wel vast dat maandabonnement aangaan, maar geen idee of dat handig is omdat voor de controle te doen.

Ik denk dat ik straks gewoon even langs ga om te vragen. :)

Duhelo

Berichten: 28580
Geregistreerd: 29-05-03

Re: Nachtlenzen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-24 12:27

Lenzen mag je in principe maar een uur of 8 per dag in hebben, dus je moet sowieso wel zorgen voor een bril voor de andere momenten, het is echt niet gezond om je lenzen 16 uur per dag in te houden.

Sourire
Berichten: 816
Geregistreerd: 15-08-11
Woonplaats: Groningen

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-24 19:47

Duhelo schreef:
Lenzen mag je in principe maar een uur of 8 per dag in hebben, dus je moet sowieso wel zorgen voor een bril voor de andere momenten, het is echt niet gezond om je lenzen 16 uur per dag in te houden.


Precies en het is ook heel verstandig om regelmatig een dag je bril op te zetten. Je ogen krijgen minder zuurstof met lenzen en dat kan leiden tot vaatingroei. Door goed af te wisselen kan je dat (ten dele) voorkomen.