Mentale pijn na een val

Moderators: Ladybird, Mjetterd, xingridx, ynskek, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
marleen_usar

Berichten: 24684
Geregistreerd: 04-04-05
Woonplaats: Pernis

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-24 13:07

Heel herkenbaar hoor ts, ik reed zonder zadel de stal werd gerenoveerd en ik moest wel een paar uur weg blijven. Onderweg werden we tegen gehouden door een man die woonde op het terrein van de paarden. Hij gaf aan dat we niet mochten oversteken naar het andere park. Dus gingen we terug en reden langs de stal, waarop de stalbaas roept zijn jullie nu al terug ik ben echt nog niet klaar.
We wilden verder rijden maar de pony bokte een paar keer, ik dook naar voren en omdat ik geen cap op
had strekte ik mijn armen uit.

Toen mijn handen de vloer raakte draaide mijn elleboog er half uit, ik had vreselijke pijn maar besefte niet wat ik nou had. De moeder van het meisje dat er bij was fietste net voor bij. Ik stond tegen een auto aan geleund en ik dreigde flauw te vallen. De Moeder gaf een klap in mijn gezicht zo dat ik bij bleef. Na uren ziekenhuis en een elleboog die er niet in wilde was ik weer thuis. Nu begreep ik waarom de muren van de 1e hulp zo dik waren, ik zat in het gips waar ik te lang in zat want mijn arm kon ik niet meer buigen. Met intensieve fysio is het uit eindelijk goed gekomen.Ik heb daar na 6 jaar niet gereden, ik wist ook dat ik nooit meer op een paard zou stappen. Tot ik een veulen kocht en daar later op ging rijden, ik scheet echt 7 kleuren. Ik voelde me zo voor schut staan omdat ik zo bang was, maar dat is helemaal goed gekomen.

Rubs

Berichten: 532
Geregistreerd: 29-03-11
Woonplaats: Zaanstad

Re: Mentale pijn na een val

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-24 13:53

Wat een verhalen, heel veel sterkte allemaal en hopelijk slijt de angst er uit de komende jaren.
Ik ken het niet na valpartijen, ook al ben ik een keer met paard en al langs een drukke weg onderuit gegaan, met paard bovenop me. Gek genoeg geen angst aan overgehouden.

Maar die angst ken ik wel heel goed na een auto ongeluk. Het is nu 12 jaar later maar die angst zit er nog steeds een beetje. Als ik linksaf moet slaan, en ik kijk goed, dan verwacht ik toch nog steeds een klapper zodra ik ga.
En na een MRI, waarbij ik helemaal in dat ding lag, licht claustrofobisch gebleven, ik kan nog steeds niet een grot in.

Angst is een rare he

Peelie

Berichten: 13434
Geregistreerd: 28-01-06
Woonplaats: Nederland

Re: Mentale pijn na een val

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-24 15:03

Ik ben 10 jaar terug heel hard van mijn paar gevallen, doordat hij schrok en ik net mijn wedstrijdjasje aan aan het trekken was. Ik ben toen op het dressuurhekje gevallen met mijn rug. Mijn toen der tijd vriend is onder mijn paard door gegaan waarbij mijn paard in volle paniek bovenop hem is gaan staan.

Ik heb toen 2 dagen in het ziekenhuis gelegen, omdat ik interne bloedingen bleek te hebben. Mijn (toen) vriend is met de ambu meegenomen en ik ben voorin mee gegaan. Ook hij heeft 1.5 dag in het ziekenhuis gelegen.

Na 6 weken zat ik weer op mijn paard, maar de angst om hem los te laten is gebleven.

3 jaar terug ben ik wederom gevallen. Mijn paard struikelde in de galop en zakte door zijn voorbenen. Hij kon zichzelf niet meer opvangen en is door gerold met mij er bovenop. Hij is daardoor bovenop mij gevallen. Gelukkig niet helemaal door gerold maar wel volledig over mijn rechter been.

Sinds dien durf ik niet goed meer te galoperen linksom. Bij iedere "struikel" die hij maakt schiet bij mij de spanning er in.

Eigenlijk durf ik ook niet echt meer te rijden. Het voelt iedere keer als een enorme overwinning als ik wel gereden heb.

Ik ga hier binnenkort emdr en exposure therapie voor krijgen. Ik hoop echt dat ik daarna weer relaxed kan gaan paardrijden. Ik mis het enorm, maar iedere vezel in mij lijf spant al op als ik denk aan mn paard opzadelen.

Puppetje
Berichten: 1021
Geregistreerd: 24-11-05

Re: Mentale pijn na een val

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-24 18:43

Ik heb vandaag voor het eerst weer les gehad op mijn paard. Nou ja les....we hebben aan de longeerlijn gestapt en een klein beetje gedraafd.
Helaas heb ik nog behoorlijk last van mijn rug tijdens de overgang van draf naar stap, maar goed ik heb er weer opgezeten.
Mentaal is er ook nog wat werk te verzetten, want elke beweging vond ik spannend en wilde ik gaan knijpen. Binnenkort nog maar weer een keer.

Peelie

Berichten: 13434
Geregistreerd: 28-01-06
Woonplaats: Nederland

Re: Mentale pijn na een val

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-24 19:34

Puppetje, wat goed! De eerste stappen zijn, letterlijke guguurlijk, gezet! Topper

marleen_usar

Berichten: 24684
Geregistreerd: 04-04-05
Woonplaats: Pernis

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-24 20:53

Jij mag trots zijn op jezelf hoor wat een topper, hoe dan ook heb je het toch maar even gedaan.

RanjaRietje

Berichten: 594
Geregistreerd: 04-10-10

Re: Mentale pijn na een val

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-24 22:37

Goed gedaan, kleine stapjes!! Bij mij werkte voor de rug een goed zittende bodyprotector, geen idee of je die al gebruikt of het helemaal niks vind maar die ving toch even die bewegingen wel goed op!

Trots kun je zijn nu! Goed gedaan :D

Zertab

Berichten: 12328
Geregistreerd: 05-02-11
Woonplaats: Brabant

Re: Mentale pijn na een val

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-24 22:41

Wat knap! :D

onpaard

Berichten: 2973
Geregistreerd: 28-03-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-24 00:23

Okay, ik heb mentale pijn na een val. Schrok net wakker omdat ik van mn paard viel in mn droom.

Ik beleefde de val excact t zelfde maar ipv de klap op de grond schrok ik wakker.

Inmiddels heb ik wel een aantal keer gereden, maar ik heb spanning in mn lijf. Dat komt er pas uit na het rijden.

Puppetje
Berichten: 1021
Geregistreerd: 24-11-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-24 07:24

RanjaRietje schreef:
Goed gedaan, kleine stapjes!! Bij mij werkte voor de rug een goed zittende bodyprotector, geen idee of je die al gebruikt of het helemaal niks vind maar die ving toch even die bewegingen wel goed op!

Trots kun je zijn nu! Goed gedaan :D


Ik heb geen bodyprotector aan maar een airbagvest. Dat voel je alleen helemaal niet zitten, omdat het echt een vest is. Wel heel fijn!
Mijn rug is ook gewoon nog niet optimaal. Ik heb nog heel erg last van mijn linkerschouder, echt geen idee waar dat vandaan komt omdat de trap onderin mijn rug was en ik volgens mij ook niet op mijn schouder ben gevallen.
Verder is gewoon alles nog steeds strak en gevoelig. Daar zal nog wel tijd overheen moeten gaan.

Op 22 en 23 juni ga ik samen met mijn paard naar Puur Paardners om aan mijn angst te werken.
Ik hoop daar mentaal echt stappen te maken.