mensen met een knarsbit/anti knars bit? last van bruxisme?

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Monody

Berichten: 212
Geregistreerd: 28-09-19
Woonplaats: Breda

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-24 00:10

Ik heb nu al jaren een opbeetplaat tegen het knarsen voor mijn boventanden. Ik knarste heel mijn tanden kapot. In het begin was het even wennen en moest ik hem ook eerst overdag een paar minuten in omdat je mond eerst heel veel speeksel gaat aanmaken. Nu kan ik echt niet meer zonder dat ding slapen en voelt het ook echt alsof ik dan iets mis. Hij gaat inmiddels al jaren mee, er is enkel ooit een hoekje afgebroken doordat ik hem uit mijn handen liet vallen maar dit heeft de tandarts mooi glad geslepen :) Er werd toentertijd nog een deel verzekerd als ik mij het goed kan herinneren.

Tazzey
Berichten: 9507
Geregistreerd: 18-07-12
Woonplaats: Somewhere over the rainbow

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-24 00:50

Ik heb bitjes gehad die je zelf op maat moest maken maar daar kreeg ik alleen maar meer schade van. Toen ben ik overgestapt naar op maat gemaakte bitjes maar binnen een week beet ik daar doorheen helaas. We hebben nog geen oplossing kunnen vinden helaas. Ik ga nu minimaal eens per maand naar het ACTA om de boel te laten herstellen. Dure hobby wel.

Wijslander

Berichten: 5777
Geregistreerd: 19-06-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-24 01:55

Eve_16 schreef:
Ik begreep juist dat als je ook klemt een bitje geen zin heeft.. alleen met knarsen dacht ik? Met bitje blijf je gewoon klemmen zeiden ze tegen mij. Ik doe het continue, dus niet alleen ‘s nachts.


Mijn tandarts zegt: als je klemt, dan is de kans groot dat je (in slaap) ook knarst.

Hier ook een bovenbitje aangemeten door de tandarts. Was erg wennen maar tegenwoordig ga ik speciaal uit bed om dat ding in te doen als ik hem eerste instantie vergeet, anders voelt het inderdaad 'kaal'.

Ik klem en knars behoorlijk veel, mijn kauwvlakken zijn al erg afgesleten door mijn leeftijd en ik heb overontwikkelde kaakspieren. Mijn bitje heb ik nu een paar jaar en die heeft wat oppervlakkige schade, maar is nog steeds heel en bruikbaar (wordt gecontroleerd door de tandarts).

Ik heb zelf het gevoel dat met name het knarsen beduidend minder is geworden, mijn man betrapt me er in ieder geval niet meer op 's nachts. Klemmen blijf ik doen, ook overdags.
Maar wel in mindere mate dan eerst.

Mijn tandarts raadt botox echt af, maar online lees ik er wel goede verhalen over... Lastig.

Prairy
Berichten: 9076
Geregistreerd: 28-12-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-24 07:49

Ik heb na kaak operaties zowel boven als onder een nachtbeugel gehad voor 3 weken en die waren te dik waardoor mijn kaken uit elkaar gingen door het klemmen (wat ik al deed). Daardoor 1,5 jaar problemen gehad dat mijn kaken open bleven staan, enorm knakten en kraakten. Daardoor ook bang geworden van een bitje.

Maar goed, klemmen ging in de loop van de tijd van kwaad tot veel erger, en ook het klappen op elkaar is niet grappig. Zeker niet als je tong of wang er tussen zit of je net in slaap valt -O-

Terug naar de kaakchirurg en nu dus alleen onder een dun bitje. Ik kan zonder niet meer slapen nu. Heeft me echt geholpen.

Ik heb ook botox geprobeerd maar dat heeft bij mij helaas weinig gedaan. Kaak fysio iets meer maar niet blijvend.

Ik ben nu met een chiropractor bezig omdat mijn nek enorm vast zit, bovenin, en dat heeft natuurlijk weer effect op je kaken en rest van het hoofd.

Anyway, ik ben dus erg blij met dit bitje, ondanks mijn angst ervoor.

ellepel

Berichten: 47345
Geregistreerd: 24-02-04
Woonplaats: assen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-03-24 09:01

ik knars inderdaad ook wel hoor,merk dat soms wel en word daar ook wel wakker mee.

prairy dat knakken van de kaken heb ik ook.
als ik aan het eten ben hoor je dat ook heel vaak, of tenminste ik hoor het zelf haha.
heel raar.

Prairy
Berichten: 9076
Geregistreerd: 28-12-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-24 10:25

Bij mij is het godzijdank weg, iets met misofonie :') Het was wel goed voor de lijn :x want zodra er 2x geknakt was tijdens eten was ik klaar met eten :+

Mijn zwager heeft het ook nog, bij hem komt het bij de kaak kopjes vandaan.

Zou eens kijken of je geen doorverwijzing kunt krijgen naar de kaakchirurg, dan wordt eea waarschijnlijk ook vergoed vanuit de zorgverzekering (naast mogelijk eigen risico). En dan kijken ze ook wat verder als alleen klemmen/knarsen.

Siggislief

Berichten: 13972
Geregistreerd: 04-10-04
Woonplaats: Amsterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-24 11:44

Ik klem behoorlijk en het gebeurt zelfs overdag heb ik laatst gemerkt.

Ga binnenkort laten aanmeten bij de Tandarts.
Ben alleen bang dat k over m'n huig ga van dat happen. _O-

(Vroeger had je van die fluoride bitjes bij de TA zelfs daar van ging bijna)

luuntje

Berichten: 13973
Geregistreerd: 18-08-04
Woonplaats: Nieuw-Vennep

Re: mensen met een knarsbit/anti knars bit? last van bruxisme?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-24 11:54

Ik klem ook met mijn kaken.
Met als gevolg dat kaakdiscussen uit de kom gaan. En dat is erg pijnlijk.

Sinds 2 maanden mijn 2 bitje.
Oude was 5 jaar oud en werkte niet goed meer.
Acta (tandheelkundig centrum Amsterdam) heeft een nieuw bitje gemaakt.

Bij mij werkt het.
Overdag let ik zoveel mogelijk op dat ik kaken ontspan.

Ik kan niet praten of water drinken met (boven) bitje in. Slapen gaat prima.

Saar4
Berichten: 2347
Geregistreerd: 26-11-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-24 13:47

Ik klem heel erg. Op een gegeven moment was het zo erg dat ik mijn mond niet meer kon openen van de pijn. Heb toen een bit aangemeten gekregen via de tandarts en kaakfysio gehad. Beide hielpen wel wat. Met bit klem ik overigens net zo hard alleen voorkomt het dat ik mijn gebit beschadig. Ik ben uiteindelijk doorverwezen naar een gnatholoog en heb mijn kaken 5x laten inspuiten met botox. De botox is top maar helaas mag het maximaal een keer of 5 omdat de lange termijn effecten van zulke hoge doseringen botox niet bekend zijn. Sinds ik gestopt ben met botox kraakt mijn kaak heel erg. Ik moet hem ’s ochtends ook krakend uit elkaar trekken. Ook blijft bij gapen mijn kaak soms vasthangen wat best eng is. Ik heb dus weer een verwijzing naar de gnatholoog gevraagd. Hopelijk vind ik iets dat wel blijvend werkt zonder nare bijwerkingen.

ellepel

Berichten: 47345
Geregistreerd: 24-02-04
Woonplaats: assen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-03-24 15:20

ik ben vanmorgen bij de tandprotheticus geweest, heb een offerte meegekregen.
maar ik schrok wel een beetje van het bedrag.
kost maar liefst 250 euro.
kwa tandartsverzekering zal dat dan voor mij niet veel uitmaken,ik heb altijd het laagste pakket van 250 euro en ik had al wat gebruikt vanwege een afgebroken vulling.

zit wel een beetje in dubio om het maar wel gewoon te doen, of eerst te kijken naar zoiets als wat karuna heeft.
twijfel!

Druif_01

Berichten: 8837
Geregistreerd: 04-11-01

Re: mensen met een knarsbit/anti knars bit? last van bruxisme?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-24 17:08

Ik heb ook een aangemeten bitje voor mijn bovenkaak, deze is door de tandarts aangemeten. Ik heb hem vooral om mijn tanden te beschermen voor het enorme kaakklemmen dat ik doe. Het helpt niet tegen het klemmen, daarvoor loop ik bij de kaakfysio, want ik heb er echt veel klachten van.

Marije112

Berichten: 3396
Geregistreerd: 27-11-05
Woonplaats: Pretoria, Zuid-Afrika

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-24 17:55

Ik heb een aangemeten bitje tegen het knarsen 's nachts. Ik heb ook 1 keer botox laten inspuiten in mijn kaken. Voordat ik de botox had laten doen had ik regelmatig last van spasma's in mijn kaken. Nu gelukkig niet meer. Na zo'n 4-6 maanden is de botox uitgewerkt, maar ben ik eraan gewend te raak niet op die manier te kunnen knarsen. Ik knars nu nog minimaal :) .

Amber_anne

Berichten: 6919
Geregistreerd: 09-04-18

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-24 20:40

Siggislief schreef:
Ik klem behoorlijk en het gebeurt zelfs overdag heb ik laatst gemerkt.

Ga binnenkort laten aanmeten bij de Tandarts.
Ben alleen bang dat k over m'n huig ga van dat happen. _O-

(Vroeger had je van die fluoride bitjes bij de TA zelfs daar van ging bijna)


Vraag of ze na het indrukken van de mal meteen de stoel recht overeind kunnen zetten, dat helpt het meeste tegen kokhalzen

ellepel

Berichten: 47345
Geregistreerd: 24-02-04
Woonplaats: assen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-03-24 19:27

karuna schreef:
Ik heb een zelf op maat te maken bitje. Geadviseerd door de tandarts. Snel goedkoop en heel sterk. Ik heb deze al een jaar zonder tandschade nu. Zit comfortabel ook voor de nacht deze heeft gaatjes zodat het speeksel ook overal kan komen.

Bestelt bij een tandarts site

https://www.bol.com/nl/nl/p/sova-nightg ... 097080599/

Ik ben van bijna maandelijks schade naar 0 schade gegaan


ik heb deze besteld!
of nou ja, een nieuwere versie.
ik lees erg goede reviews er over en nette prijs,dus die ga ik proberen :j

Siggislief

Berichten: 13972
Geregistreerd: 04-10-04
Woonplaats: Amsterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-24 19:28

Amber_anne schreef:
Siggislief schreef:
Ik klem behoorlijk en het gebeurt zelfs overdag heb ik laatst gemerkt.

Ga binnenkort laten aanmeten bij de Tandarts.
Ben alleen bang dat k over m'n huig ga van dat happen. _O-

(Vroeger had je van die fluoride bitjes bij de TA zelfs daar van ging bijna)


Vraag of ze na het indrukken van de mal meteen de stoel recht overeind kunnen zetten, dat helpt het meeste tegen kokhalzen


Dank je wel voor de tip, zal het vragen in April. :)

Barbabientje

Berichten: 8205
Geregistreerd: 12-09-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-24 19:38

ellepel schreef:
karuna schreef:
Ik heb een zelf op maat te maken bitje. Geadviseerd door de tandarts. Snel goedkoop en heel sterk. Ik heb deze al een jaar zonder tandschade nu. Zit comfortabel ook voor de nacht deze heeft gaatjes zodat het speeksel ook overal kan komen.

Bestelt bij een tandarts site

https://www.bol.com/nl/nl/p/sova-nightg ... 097080599/

Ik ben van bijna maandelijks schade naar 0 schade gegaan


ik heb deze besteld!
of nou ja, een nieuwere versie.
ik lees erg goede reviews er over en nette prijs,dus die ga ik proberen :j


Welke heb jij besteld?

xVera94

Berichten: 129
Geregistreerd: 08-08-09
Woonplaats: Noord-Brabant

Re: mensen met een knarsbit/anti knars bit? last van bruxisme?

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-24 19:46

Ik klem mijn kaken op elkaar samen met het eerder genoemde mond open en dan ineens kaken op elkaar laten vallen. Dat was voor mijn vriend altijd het teken dat ik écht slaap want ik deed dat dus blijkbaar structureel zonder bitje wanneer ik in slaap viel :')
Ik heb sinds een klein jaar voor boven een opbeetplaat en ik vind het super fijn! De eerste 2 dagen wat last van mijn kaken, maar ik heb het idee dat ik nu veel minder verkrampt slaap. Het voelt inderdaad ook echt naakt zonder bitje in.

ellepel

Berichten: 47345
Geregistreerd: 24-02-04
Woonplaats: assen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-03-24 19:50


Xandyandme
Berichten: 86
Geregistreerd: 21-12-20

Re: mensen met een knarsbit/anti knars bit? last van bruxisme?

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-24 20:57

Ik heb dat gehad maar doe het uit in mijn slaap... Niet ideaal dus.
Laat nu botox in mijn kaakspieren spuiten en dat doet wat het moet doen

Juangi

Berichten: 4685
Geregistreerd: 18-09-08
Woonplaats: Bureaustoel

Re: mensen met een knarsbit/anti knars bit? last van bruxisme?

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-24 21:33

Vriendin van mij die ook kaakklemde heeft erg veel baat bij Botox! Nu nagenoeg over, maar was bij haar wel dusdanig erg dat haar kaakspieren overmatig ontwikkeld waren en haar een vierkant gezicht gaven. Ze merkt wel dat zodra het uitgewerkt is, ze weer bij moet laten injecteren maar door het regelmatig te doen, kan er wel steeds meer tijd tussen zitten.

AvHdG
Berichten: 261
Geregistreerd: 11-08-17

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-24 22:11

Hier ook een bitje gehad van tandarts. Bleef helaas tandenklemmen. Geen schade door bitje wel pijn in kaken. Speciaal naar een tandarts gegaan die goed is in problemen oplossen. Deze vond mijn snij/hoek tanden wat aan de korte kant. Deze verlengd hij nu met vulling eens in de 2 jaar. Door de stand te veranderen geen kaakpijn meer, kan hierdoor ook geen volle kracht meer op mijn kiezen zetten. Dacht meld het toch voor mensen wie klachten houden.. Dan op zoek naar een tandarts die out of the box wil denken

Eve_16
Berichten: 277
Geregistreerd: 19-11-21

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-24 23:05

Wijslander schreef:
Eve_16 schreef:
Ik begreep juist dat als je ook klemt een bitje geen zin heeft.. alleen met knarsen dacht ik? Met bitje blijf je gewoon klemmen zeiden ze tegen mij. Ik doe het continue, dus niet alleen ‘s nachts.


Mijn tandarts zegt: als je klemt, dan is de kans groot dat je (in slaap) ook knarst.

Hier ook een bovenbitje aangemeten door de tandarts. Was erg wennen maar tegenwoordig ga ik speciaal uit bed om dat ding in te doen als ik hem eerste instantie vergeet, anders voelt het inderdaad 'kaal'.

Ik klem en knars behoorlijk veel, mijn kauwvlakken zijn al erg afgesleten door mijn leeftijd en ik heb overontwikkelde kaakspieren. Mijn bitje heb ik nu een paar jaar en die heeft wat oppervlakkige schade, maar is nog steeds heel en bruikbaar (wordt gecontroleerd door de tandarts).

Ik heb zelf het gevoel dat met name het knarsen beduidend minder is geworden, mijn man betrapt me er in ieder geval niet meer op 's nachts. Klemmen blijf ik doen, ook overdags.
Maar wel in mindere mate dan eerst.

Mijn tandarts raadt botox echt af, maar online lees ik er wel goede verhalen over... Lastig.


Ja ik knars ook wel, maar vooral het klemmen. En dus echt veel overdag. Mijn kaakspieren zijn ook overontwikkeld en flink aanwezig. Ik hoor en lees eigenlijk ook alleen maar goede ervaringen met Botox op die plek. Botox is altijd persoonlijk hoe lang het bij iemand werkt, dus zal ook een kwestie van uitproberen en opbouwen zijn. Je hebt ook veel verschillende soorten.