Ouders kind aanspreken op pestgedrag?

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
pateeke
Berichten: 2216
Geregistreerd: 12-05-06

Re: Ouders kind aanspreken op pestgedrag?

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-24 18:56

Als je de ouders erover wil aanspreken, dan zou ik dat face to face doen.
Beter lijkt het mij om dit probleem met de school te bespreken. Pesten is een fenomeen dat best schoolbreed aangepakt wordt. Dit houdt in dat er een schoolcultuur gecreëerd wordt van verdraagzaamheid en empathisch gedrag naar elkaar. Oftewel: de boodschap dat ieder mag zijn wie hij is en dat pesten nooit oké is.

verootjoo
Berichten: 35645
Geregistreerd: 19-10-03

Re: Ouders kind aanspreken op pestgedrag?

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-24 19:22

Pesten komt altijd vanuit een groepsdynamiek. De leerkracht is verantwoordelijk voor het creëren van een goede dynamiek.
Op onze school zijn ze hier heel intensief mee bezig. In de klas van mijn zoon heerste ook een rotsfeer, er dreigde pesterijen te ontstaan maar samen met de intern begeleider is er gewerkt aan een goede sfeer en sociaal-emotioneel veel gedaan.

Ik zou in gesprek gaan met de juf of intern begeleider.

Mazida
Berichten: 1384
Geregistreerd: 31-07-15

Re: Ouders kind aanspreken op pestgedrag?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-03-24 12:46

Bedankt voor jullie reacties, we gaan toch eerst in gesprek met de juf. Ik wil weten of dit structureel voorkomt, wat zij doet om dit gedrag te voorkomen, of dat joch hierop een keer is aangesproken etc. Mijn eerste actiepunt is nu de juf vragen om een gesprek.

Hettieheks
Berichten: 1252
Geregistreerd: 13-03-12

Re: Ouders kind aanspreken op pestgedrag?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-24 12:59

Dat heb ik ook gedaan! Gelukkig is het op school nu beter. Mijn zoon heeft nu ook de leeftijd dat ze elkaar in het dorp treffen na schooltijd voor een potje voetbal. En daar startte het opnieuw…
Moeder van het kind aangesproken, die was enkel excuses aan het maken voor het gedrag. Uiteindelijk heb ik het ventje zelf aangesproken..

Succes ts!

chanicha

Berichten: 12156
Geregistreerd: 14-08-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-24 13:30

Als hij dat doet waar je bijstaat zou ik hem direct aanspreken en daarna zijn moeder/ouders dat je hem aangesproken hebt en waarvoor. Mijn ervaring was dat de juffen niet veel bereiken.

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Berichten: 34647
Geregistreerd: 27-06-07
Woonplaats: In het midden van het land

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-24 14:14

Mijn ervaring is dat het heel erg van de leerkracht afhankelijk is. Pesten bij onze dochter begon in groep 7, combinatieklas met groep 8 en onze dochter is een gevoelig kind en dus heel makkelijk slachtoffer. Een aantal grotere kinderen uit groep 8 begon ermee en een aantal meelopers uit groep 7 deed mee. Het werd voor de zomervakantie steeds erger en leerkracht deed er weinig mee. Omdat het bijna vakantie was en de grote jongens uit groep 8 na de zomer weg zouden zijn na de zomer met frisse moed aan het laatste schooljaar begonnen. De eerste 2 weken leek dit goed te gaan, maar helaas hadden de meelopers besloten om gewoon door te gaan met waar ze voor de vakantie aan begonnen waren. Tot pootje haken bovenaan de trap aan toe. Toen ben ik meteen naar de nieuwe leerkrachten gestapt en deze hebben het wel heel goed aangepakt waardoor onze dochter toch nog een leuk laatste schooljaar heeft gehad.

marleen_usar

Berichten: 24659
Geregistreerd: 04-04-05
Woonplaats: Pernis

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-24 12:41

Hier deed de school er ook heel weinig mee ondanks dat ze een pest protocol hadden, ik vind dat je de ouders er best op mag aan spreken. Mijn ervaring is dat veel ouders niet weten dat hun zoon of dochter iemand aan het pesten is.

Koekie73

Berichten: 2663
Geregistreerd: 30-10-16

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-24 14:46

Mazida schreef:
Bedankt voor jullie reacties, we gaan toch eerst in gesprek met de juf. Ik wil weten of dit structureel voorkomt, wat zij doet om dit gedrag te voorkomen, of dat joch hierop een keer is aangesproken etc. Mijn eerste actiepunt is nu de juf vragen om een gesprek.


Goed idee!
Mijn ervaring is, is dat je er redelijk bovenop moet zitten. Mijn dochter heeft autisme en is op de basisschool regelmatig gepest. Ze is zelfs een keer door een jongetje ergens opgesloten Juf wist er van maar was even vergeten ons, ouders, in te lichten. Heel kwalijk.
Scholen weten soms ook niet adequaat om te gaan met pestgedrag. Incidenten zijn anders, maar als er stelselmatig gepest wordt, is mijn ervaring dat scholen het heel lastig vinden om er daadwerkelijk mee om te gaan. Ook al zijn er allemaal mooie protocollen.

Britta31

Berichten: 13145
Geregistreerd: 26-11-13
Woonplaats: Naast Britt,Nappie,Aag en Sasa en Max.

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-24 11:31

Ik heb ook een keer een kind duidelijk aangesproken op zijn pest gedrag naar mijn dochter.Nooit geen last meer gehad.

Sintara

Berichten: 7397
Geregistreerd: 07-03-18
Woonplaats: Het midden

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-24 11:41

Persoonlijk als kind heb ik nooit iets aan de juf / school gehad tegen het pesten. Sterker nog, ik ben ook gepest door een juf die o.a. structureel mijn naam verkeerd uitsprak en mij daarover uitlachte.
Mijn moeder heeft een van de ouders van een pestereen keer aangesproken, daarna is die jongen een vriend van mij geworden. Ook heeft het populairste meisje op aandringen van de ouders een paar keer met mij afgesproken en dat heeft ook veel geholpen. Niet dat ik ooit een leuke dag heb gehad op de basisschool maar daarmee werd het best dragelijk :P

Ik vind persoonlijk dus dat het helemaal niet verkeerd is om met de ouders van de klasgenoten te praten. Zelfs de kinderen die helemaal niets met het pesten te maken hebben kunnen heel veel uitmaken

TinkerTreas

Berichten: 3672
Geregistreerd: 03-08-04

Re: Ouders kind aanspreken op pestgedrag?

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-24 19:06

Ik werd vorige week door een vader aangesproken dat mijn zoontje zijn dochter een aantal keer gepest heeft. Dit gebeurde vooral tijdens de overblijf, en de overblijf juffen koppelen dit blijkbaar niet terug naar school.
Dus ik was blij dat die vader naar mij toe kwam.
School had al wel gezien dat die 2 niet de beste combinatie zijn. Ze zaten eerst naast elkaar, maar school had ze al uit elkaar gehaald.
Het meisje is rustig, een beetje timide en niet het type die voor zichzelf opkomt.
Mijn zoontje is enorm druk, heeft moeite met sociale situaties, maakt heel veel ruzie met andere kinderen als dingen niet gaan zoals hij wil.
Tijdens de overblijf spelen ze met de hele school tegelijk buiten. Dit gaat regelmatig fout met mijn zoontje, hij maakt dan veel ruzie. Lijkt anderen niet te begrijpen en raakt gefrustreerd.

We krijgen er niet helemaal uit wat er precies voorgevallen is tussen hem en dat meisje. Maar het lijkt erop dat zij een makkelijk slachtoffer is om zijn frustraties op los te laten.

Ik ben in gesprek gegaan met school voor een oplossing tijdens de overblijf. School denkt hier gelukkig enorm goed in mee.

Verder zitten we al even in het hulpverleningstraject met mn zoontje, hij heeft net allerlei testen gehad. En we zijn al een tijdje bezig om hem naar speciaal onderwijs te krijgen.
Maar dit soort gedrag tijdens de overblijf is ook weer een stukje van de puzzel voor de psycholoog die hem onderzoekt.

Ik praat het gedrag van mijn zoontje niet goed, maar ik weet waar het vandaan komt. Het is aan school en aan mij om dit in goede banen te leiden. En een ander kind mag hier niet de dupe van worden.

Dus mijn mening is dat je ook best met de ouders kunt gaan praten.