Vitamine tekort

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Amado7

Berichten: 10737
Geregistreerd: 04-06-11
Woonplaats: In het leukste dorp.

Vitamine tekort

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-03-24 10:33

Goedemorgen bokkers,

Wellicht kunnen jullie mij helpen. Allereerst: ik ben hiermee al meerdere keren naar de HA geweest, maar tot nu toe nog geen echte oplossing.

Een aantal jaar geleden heb ik een topic geopend over angst en paniek. Inmiddels is de paniek goed onder controle en wordt mijn leven niet meer beheerst van de paniekaanvallen. Super fijn!
Echter blijf ik last hebben van bepaalde klachten. Dat zijn de volgende:

- vaak buikpijn, na diarree is het over.
- onrustig gevoel in mijn lijf, zenuwachtig gevoel
- maagklachten soms
- rusteloze benen bij stilliggen
- snel kortademig, niet benauwd oid maar met maanden hardlopen kom ik nooit verder dan 5 km op z’n max.
- In de avond ben ik soms echt versleten, sneller moe dan ik altijd was.
- opgeblazen buik
- goed inslapen, tegen de ochtend vroeg wakker met onrustig gevoel in mijn lijf.

Meeste klachten kwamen altijd door stress dacht ik. Vooral de paniek. Ik ben gestart met AD tegen de angst. Dit slik ik nog steeds maar nooit echt gemerkt dat dit hielp. Allerlei pilletjes en therapie voor stress maar er helpt niets. Ik heb ook niet het idee dat er stress komt door bepaalde dingen. Ik heb mijn leven op de rit, ik geniet van mijn baan, ik ervaar weinig druk met werken, ik woon op mezelf en heb veel sociale activiteiten waar ik van oplaadt. Ik heb ondertussen al ruim 2 jaar therapie waarin ik het eea open heb gemaakt maar waar ik ondertussen ook denk: hoe lang ga ik hier nog mee door, want het helpt niet voor de klachten en in mijn hoofd ben ik echt oké met alles. Ik ben niet depressief, ik heb geen paniekaanvallen meer, ik zit verder mentaal goed in mijn vel. Alleen die lichamelijke klachten dus. Ik heb ondertussen bij de HA van alles gedaan, maar puntje bij paaltje weten ze het zelf ook nog niet helemaal.

Wat ik heb geprobeerd:
-bloedprikken, vitamine D was laag 2 jaar terug. Deze heb ik bijgeslikt en was daarna weer op pijl.
- voor de rest toentertijd geen lage tekorten van de standaard vitamines en zijn de standaard dingen meegenomen met prikken. Ook geen ontstekingswaarden
- 5htp, tryptofaan bijgeslikt
- zit nu aan de citalopram
- probiotica
- meerdere malen op gluten getest
- schildklier is gecheckt
- allerlei soorten stresspillen van de Kruidvat
- ik slik multivitamine bij
- ik slik magnesium bij al lange tijd

Misschien vergeet ik nog wat.
Wat ik zelf nog kan laten checken is toch b12, en mijn ijzergehalte. Al heb ik geen last van bleekheid, benauwdheid etc. En staat het onrustige gevoel en darmklachten toch bovenop. Daarnaast heeft de HA het weleens over PDS gehad. Echter heb ik het niet bij bepaald eten, bepaalde momenten, meer stress of minder stress. Er zit totaal geen logica in. En nooit gevoelige darmen gehad, altijd gezond geweest. Wel een kleine eter qua voedingsstoffen dus daar probeer ik op te letten. Ik drink ook snel te weinig dus daar let ik ook op.

Bokkers nog tips?

herous

Berichten: 392
Geregistreerd: 18-08-15

Re: Vitamine tekort

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-24 11:48

Mag ik vragen naar je leeftijd? De symptomen lijken namelijk heel erg op de typisch klachten die men kan hebben gedurende perimenopauze fase (overgang). Heb je je hormonen al eens laten checken?

Amado7

Berichten: 10737
Geregistreerd: 04-06-11
Woonplaats: In het leukste dorp.

Re: Vitamine tekort

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-03-24 11:57

Ik ben nog onder de 30. Altijd een hele regelmatige cyclus op de dag toe. :) Hormonen nog nooit laten checken, goeie.

Domiinooo_
Berichten: 228
Geregistreerd: 19-11-10
Woonplaats: Schotland

Re: Vitamine tekort

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-24 12:01

Ik volg! Redelijk dezelfde klachten hier... ook onder de 30 (nog net) en heel regelmatige cyclus.

Al heb ik sinds de citalopram ook last van nachtzweten

Ook aan de citalopram en ik krijg B12 inspuitingen, die helpen me echt wel! Ik zou dat misschien toch eens laten nakijken,

Annick75

Berichten: 1784
Geregistreerd: 16-09-09
Woonplaats: Eindhoven

Re: Vitamine tekort

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-24 13:14

Is die glutenintollerantie alleen in het bloed getest? Coeliakie is vaak in het bloed aan te tonen, maar toch komt het er op die manier niet bij iedereen uit. Je zou een verwijzing kunnen vragen voor een MDL arts met het oog op je darmklachten.

De vit D, slik je die nog steeds bij, of ben je daar weer mee gestopt toen die weer op pijl was? In Nederland hebben we ongeveer 3 maanden per jaar voldoende zonuren met voldoende kracht om op de natuurlijke manier vitamine D aan te maken. Dat betekent dat we 9 maanden per hebben waarin dat niet het geval is. Als je gestopt bent, zou ik naast je B12 ook je D opnieuw laten checken en is die laag of laag normaal, zou ik toch weer bij gaan slikken.

Vraag bij de B12 test of ze ook gelijk Methylmalonzuur mee kunnen testen, dat geeft een indicatie van de daadwerkelijk functionele B12 in je bloed.

pyrrhus
Berichten: 399
Geregistreerd: 24-06-03
Woonplaats: Vledder en spier

Re: Vitamine tekort

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-24 16:05

Ik reageer eigenlijk nooit ergens op maar wil toch even reageren. Dit is allemaal heel herkenbaar voor mij. Zoek maar is op chronische hyperventilatie, ik denk dat je heel veel herkenning daar uit gaat halen. Als je meer wil weten mag je mij altijd een pb sturen

Amado7

Berichten: 10737
Geregistreerd: 04-06-11
Woonplaats: In het leukste dorp.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-03-24 17:59

Annick75 schreef:
Is die glutenintollerantie alleen in het bloed getest? Coeliakie is vaak in het bloed aan te tonen, maar toch komt het er op die manier niet bij iedereen uit. Je zou een verwijzing kunnen vragen voor een MDL arts met het oog op je darmklachten.

De vit D, slik je die nog steeds bij, of ben je daar weer mee gestopt toen die weer op pijl was? In Nederland hebben we ongeveer 3 maanden per jaar voldoende zonuren met voldoende kracht om op de natuurlijke manier vitamine D aan te maken. Dat betekent dat we 9 maanden per hebben waarin dat niet het geval is. Als je gestopt bent, zou ik naast je B12 ook je D opnieuw laten checken en is die laag of laag normaal, zou ik toch weer bij gaan slikken.

Vraag bij de B12 test of ze ook gelijk Methylmalonzuur mee kunnen testen, dat geeft een indicatie van de daadwerkelijk functionele B12 in je bloed.

Ik slik elke dag vitaminepillen waar ook D in zit, daarnaast ook af en toe nog vitamine D zelf. In de vitamine pillen zit ook ijzer en b12 zie ik. Deze soort slik ik nu zo’n anderhalve maand denk ik.

Chronische hyperventilatie heb ik ook van gehoord idd. Al moet ik zeggen dat ik een hele poos ontspanningsoefeningen en ademhalingsoefeningen moest doen en daarnaast is mijn ademhaling (zegt mijn horloge ook) niet heel extreem hoog. Hartslag zit vrijwel wel altijd tussen 75-90 dus redelijk hoog maar in slaap komt hij ook wel onder de 70 netjes.

B12 zal ik binnenkort eens aanhalen om die voor de zekerheid nog eens te prikken als de HA mee wil werken en dan ook wat jij noemt Annick.

pyrrhus
Berichten: 399
Geregistreerd: 24-06-03
Woonplaats: Vledder en spier

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-24 19:13

Amado7 schreef:
Annick75 schreef:
Is die glutenintollerantie alleen in het bloed getest? Coeliakie is vaak in het bloed aan te tonen, maar toch komt het er op die manier niet bij iedereen uit. Je zou een verwijzing kunnen vragen voor een MDL arts met het oog op je darmklachten.

De vit D, slik je die nog steeds bij, of ben je daar weer mee gestopt toen die weer op pijl was? In Nederland hebben we ongeveer 3 maanden per jaar voldoende zonuren met voldoende kracht om op de natuurlijke manier vitamine D aan te maken. Dat betekent dat we 9 maanden per hebben waarin dat niet het geval is. Als je gestopt bent, zou ik naast je B12 ook je D opnieuw laten checken en is die laag of laag normaal, zou ik toch weer bij gaan slikken.

Vraag bij de B12 test of ze ook gelijk Methylmalonzuur mee kunnen testen, dat geeft een indicatie van de daadwerkelijk functionele B12 in je bloed.

Ik slik elke dag vitaminepillen waar ook D in zit, daarnaast ook af en toe nog vitamine D zelf. In de vitamine pillen zit ook ijzer en b12 zie ik. Deze soort slik ik nu zo’n anderhalve maand denk ik.

Chronische hyperventilatie heb ik ook van gehoord idd. Al moet ik zeggen dat ik een hele poos ontspanningsoefeningen en ademhalingsoefeningen moest doen en daarnaast is mijn ademhaling (zegt mijn horloge ook) niet heel extreem hoog. Hartslag zit vrijwel wel altijd tussen 75-90 dus redelijk hoog maar in slaap komt hij ook wel onder de 70 netjes.

B12 zal ik binnenkort eens aanhalen om die voor de zekerheid nog eens te prikken als de HA mee wil werken en dan ook wat jij noemt Annick.



Bij chronische hyperventilatie hoef je er verder niet eens wat van te merken. Je hebt zelf vaak niet eens door dat je het doet. Ook je ademhaling hoeft daarvoor niet versnelt of hoog te zijn. Ook in combinatie met onrust smorgens wijst dit vaak toch hier op dat je Snachts het ook doet zonder dat je het merkt. Je hele systeem gaat er van op de hobbel zonder dat je door hebt dat je het doet. Echt heel irritant is het. Helemaal als verder alles goed is zou ik mij toch is hier goed in gaan verdiepen.

Amado7

Berichten: 10737
Geregistreerd: 04-06-11
Woonplaats: In het leukste dorp.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-03-24 19:59

Ik ga mij hier eens opnieuw in verdiepen. Dit heb ik eerder gedaan en toen heel veel ademhalingsoefeningen gedaan maar het verwatert weer snel. Iemand ervaring met zo’n calmind aura? Ik hou de komende nachten mijn horloge eens op, wellicht kan ik dan eens kijken wat voor ademhaling ik in de nacht heb. En ga anders eens zo’n ding bestellen.

Edit: ik ging eens terugkijken maar hij is gemiddeld 14 per minuut. En nooit lager dan 10. Ik ga eens wat nachten bijhouden. Dat kan nooit kwaad om daar eens in te verdiepen ook.

Tieme
Berichten: 4963
Geregistreerd: 16-03-06
Woonplaats: Zeeland

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-24 19:34

En hoe hoog was je vitamine d toen hij weer op "peil" was? Huisartsen houden zich vaak vast aan verouderde onderwaarde van 50.
Dat is allang achterhaald.
Vitamine d gehalte moet minimaal 80 zijn en liefste tussen de 100 en 150.

Als je eerder een vitamine d tekort heb gehad dan is het raadzaam om vitamine d te blijven slikken. Dus geen multi maar echt pure vitamine d. En dan ongeveer 4000-5000 ie per dag icm vit k2 en 400 mg goed opneembare magnesium.

Echt vitamine d innemen met k2. De k2 zorgt ervoor dat de vit d op de juiste plekken terecht komt en niet voor verkalking zorgt in je aderen.
Bij een vit d tekort heb je bijna altijd een magnesium tekort.

Vit d tekort kan klachten geven als vermoeidheid, spierklachten, concentratieproblemen, hyperventilatie, paniekaanvallen, stress, hartkloppingen, psygische klachten, grotere kans burnout, kan je hormonen overhoop gooien, depressies enz

En de stress gevoelens kunnen weer op je darmen slaan. Of door de verkeerde magnesium in te nemen.

Er zijn echt heel veel mensen die AD voorgeschreven krijgen of verwijzing naar de psychiater terwijl het "gewoon" veroorzaakt wordt door lage vit d.
En magnesium tekort kan ook flinke klachten geven.

Doubtless

Berichten: 8501
Geregistreerd: 29-12-10

Re: Vitamine tekort

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-24 05:08

Drink je caffeine? Rook je? Drink je alcohol? Eet je suiker?

Texas02

Berichten: 4650
Geregistreerd: 21-04-16

Re: Vitamine tekort

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-24 08:45

Hoe was de schildklier toen ze getest hebben? Want dokters zeggen wel vaker dat het goed is terwijl dat niet zo is, ik spreek uit ervaring. De waarde is namelijk heel persoonlijk en hoeft niet binnen het gemiddelde te vallen voor jou.

_Denise_

Berichten: 5610
Geregistreerd: 05-02-06

Re: Vitamine tekort

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-24 14:05

Kunnen jouw darmklachten verband houden met je magnesiuminname?

Elisa2

Berichten: 37389
Geregistreerd: 31-08-04

Re: Vitamine tekort

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-24 14:41

Kijk eens naar histamine intolerantie.

S"morgens onrustig wakker worden kan komen door een te hoge cortisol, cortisol heb je nodig om te ontwaken.

Ben het verder met Tieme eens dat er altijd wel onderliggende oorzaken zijn die een rol spelen.

Amado7

Berichten: 10737
Geregistreerd: 04-06-11
Woonplaats: In het leukste dorp.

Re: Vitamine tekort

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-03-24 18:32

Dank allemaal voor de reacties. Ik reageer even stuk voor stuk want ben ondertussen aan het werk :+

Amado7

Berichten: 10737
Geregistreerd: 04-06-11
Woonplaats: In het leukste dorp.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-03-24 18:34

Tieme schreef:
En hoe hoog was je vitamine d toen hij weer op "peil" was? Huisartsen houden zich vaak vast aan verouderde onderwaarde van 50.
Dat is allang achterhaald.
Vitamine d gehalte moet minimaal 80 zijn en liefste tussen de 100 en 150.

Als je eerder een vitamine d tekort heb gehad dan is het raadzaam om vitamine d te blijven slikken. Dus geen multi maar echt pure vitamine d. En dan ongeveer 4000-5000 ie per dag icm vit k2 en 400 mg goed opneembare magnesium.

Echt vitamine d innemen met k2. De k2 zorgt ervoor dat de vit d op de juiste plekken terecht komt en niet voor verkalking zorgt in je aderen.
Bij een vit d tekort heb je bijna altijd een magnesium tekort.

Vit d tekort kan klachten geven als vermoeidheid, spierklachten, concentratieproblemen, hyperventilatie, paniekaanvallen, stress, hartkloppingen, psygische klachten, grotere kans burnout, kan je hormonen overhoop gooien, depressies enz

En de stress gevoelens kunnen weer op je darmen slaan. Of door de verkeerde magnesium in te nemen.

Er zijn echt heel veel mensen die AD voorgeschreven krijgen of verwijzing naar de psychiater terwijl het "gewoon" veroorzaakt wordt door lage vit d.
En magnesium tekort kan ook flinke klachten geven.

Oef. Wel ondergrens maar niet drastisch laag. HA wilde er in de eerste instantie niets mee doen maar uiteindelijk na flink vitamine D slikken gevraagd om opnieuw te prikken. Toen was hij goed. Later is hij nog een keer meegenomen met bloedprikken en toen was hij ook goed. Ook nog bij een bioresonant nog wattes geweest, daar was hij ook prima. Ik durf niet meer te zeggen wat hij was, eens even kijken of ik dat terug kan vinden ergens.
Daarnaast slik ik ook nog pure vitamine D en K2. En magnesium blijf ik altijd bijslikken, zowel tabletten als de smeerbare magnesiumolie.

Amado7

Berichten: 10737
Geregistreerd: 04-06-11
Woonplaats: In het leukste dorp.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-03-24 18:36

Doubtless schreef:
Drink je caffeine? Rook je? Drink je alcohol? Eet je suiker?

Nee, geen cafeïne. Ik rook ook niet. Ik drink af en toe een wijntje in het weekend maar sla ook gerust 3 weken over. Nooit meer of minder last daarvan. Ik eet wel suiker, met mate.

Annick75

Berichten: 1784
Geregistreerd: 16-09-09
Woonplaats: Eindhoven

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-24 18:36

Welke vorm van magnesium slik je? Citraat, oxide, iets anders?

Amado7

Berichten: 10737
Geregistreerd: 04-06-11
Woonplaats: In het leukste dorp.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-03-24 18:37

Texas02 schreef:
Hoe was de schildklier toen ze getest hebben? Want dokters zeggen wel vaker dat het goed is terwijl dat niet zo is, ik spreek uit ervaring. De waarde is namelijk heel persoonlijk en hoeft niet binnen het gemiddelde te vallen voor jou.

Deze is ook 2 x gecheckt. Had ik deze waardes nog maar, die ga ik beide met vitamine D eens opzoeken. Wellicht kan ik inloggen in het doktersbestand en daar oude uitslagen zien.

Ook nog deze meegenomen met de bioresonantie, daar kwam hij ook niet uit. Deze hebben we bewust laten checken omdat mijn moeder problemen met haar schildklier had.

Goof

Berichten: 28856
Geregistreerd: 12-05-05
Woonplaats: Thuis

Re: Vitamine tekort

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-24 18:46

Ik ben toevallig ook bezig met ademhaling bij een coach ivm spanning en heb daar geleerd dat je in rust eigenlijk rond 6 ademhalingen per minuut zou moeten zitten. Jij zit daar met 10 (en dan 14 gemiddeld) echt heel ver boven en dat kan wel weer bepaalde gevolgen hebben.
Die opmerking over hyperventilatie is zo gek niet volgens mij.

Annick75

Berichten: 1784
Geregistreerd: 16-09-09
Woonplaats: Eindhoven

Re: Vitamine tekort

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-24 19:09

Mijn horloge telt de in- en uitademing apart. Mijn horloge geeft meestal pakweg 14 aan, maar als ik de timer van mijn telefoon zet kom ik op 7 uit als in in en uit als 1 tel.

BigOne
Berichten: 38346
Geregistreerd: 03-08-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-24 22:25

Je slikt er nogal wat bij , zou nog eens bloed gaan prikken op al die zaken. Want je kunt ook overdoseren. Bvb magnesium:

Bekende symptomen van teveel magnesium zijn:

Buikkrampen
Diarree
Misselijkheid
Moeheid
Spierzwakte
Hartkloppingen
Dorst
Een lage bloeddruk

annibel

Berichten: 1196
Geregistreerd: 20-07-08
Woonplaats: Achterhoek

Re: Vitamine tekort

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-24 23:18

Alle symptomen komen overeen met een b12 tekort.
Dit zou ik zeker even laten prikken.
Pas wel op, om een betrouwbare waarde te hebben moet je minimaal 6 weken geen b12 slikken als je gaat bloedprikken. Anders heb je een valse/niet betrouwbare waarde..

Amado7

Berichten: 10737
Geregistreerd: 04-06-11
Woonplaats: In het leukste dorp.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-03-24 23:35

BigOne schreef:
Je slikt er nogal wat bij , zou nog eens bloed gaan prikken op al die zaken. Want je kunt ook overdoseren. Bvb magnesium:

Bekende symptomen van teveel magnesium zijn:

Buikkrampen
Diarree
Misselijkheid
Moeheid
Spierzwakte
Hartkloppingen
Dorst
Een lage bloeddruk

Teveel heb ik zeker niet. Met de spanning in mijn lijf wat magnesium eet geloof ik niet dat ik een overschot heb. Daarnaast begon het met klachten, voor ik magnesium slikte. En zo’n hoge dosis magnesium slik ik ook niet, dus daar kan je nooit een overdosis van hebben.

B12 ga ik eens prikken. Maar wel voorlopig dus even geen b12 dan als ik die ga prikken.

Amado7

Berichten: 10737
Geregistreerd: 04-06-11
Woonplaats: In het leukste dorp.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-03-24 23:47

Annick75 schreef:
Mijn horloge telt de in- en uitademing apart. Mijn horloge geeft meestal pakweg 14 aan, maar als ik de timer van mijn telefoon zet kom ik op 7 uit als in in en uit als 1 tel.

Ik adem wel iets sneller dan 7, dus hij klopt denk ik redelijk. Lastig om te meten als je er op let, maar zo rustig als 7 adem ik niet; dat is moeilijk vol te houden. Wanneer ik dat probeer kom ik bijna adem tekort. :)