Veel moeten afvallen deel 2 - wij geven niet op!

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Zolala

Berichten: 75
Geregistreerd: 10-09-22
Woonplaats: Under a rock

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-24 17:15

oji schreef:
Ik wil van de week eens gaan experimenteren met bloemkoolrijst als vervanger voor rijst. Iemand daar ervaring mee? Is dat een beetje te eten? Ik vind bloemkool lekker....en toch heb ik mij er nog nooit toe kunnen zetten om rijst te vervangen door bloemkoolrijst terwijl dat zoveel calorieën en koolhydraten scheelt. Maar ga het deze week gewoon een keer doen.



Ik eet al een poosje koolhydraat-beperkt (dus niet zo strikt als koolhydraat-arm), en vind groenterijst als aanvulling op gewone groenten echt heerlijk!
Ik maak dat zelf met mijn elektrische hakkertje, en gebruik naast bloemkool ook broccoli, koolraap en knolselderij. Vooral die laatste twee zijn prima vervangers voor aardappelen - als rijst, puree of een bodem voor ovenschotels. Sinds ik deze heb leren kennen eet ik broccoli en bloemkool weer gewoon liever als roosjes.
Ik kook groenterijst ook niet, rauw heeft het een betere 'bite'.

@Anouk_H: Slimpie siroop gebruik ik ook, erg lekker door Griekse yoghurt (waar ik ook ijsjes van maak). Tot nu toe heb ik de smaken bosvruchten, framboos en perzik-ijsthee geprobeerd. Framboos vind ik daarvan nog het minst.

Ik heb een tijd MyFitnessPal gebruikt om te leren hoe vetten, eiwitten en koolhydraten over mijn favoriete maaltijden zijn verdeeld, heel handig. En na verloop van tijd weet je zelf wel wat je beter kunt laten staan of met mate eten.

Anouk_H

Berichten: 2173
Geregistreerd: 20-05-13
Woonplaats: Bij de paarden tussen het hooi

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-24 22:47

Die bloemkoolrijst heb ik ook eens in mijn handen gehad maar nog niet aangedurfd :D lees daar graag meer ervaringen van :)


Zolala schreef:
@Anouk_H: Slimpie siroop gebruik ik ook, erg lekker door Griekse yoghurt (waar ik ook ijsjes van maak). Tot nu toe heb ik de smaken bosvruchten, framboos en perzik-ijsthee geprobeerd. Framboos vind ik daarvan nog het minst.


Ik heb ook bosvruchten en perzik ijsthee gehad, en dan de aardbei. Ik kan nog niet kiezen welke van de 3 ik het lekkerste vind :D .

Ik vul een fles van 750ml en bij normale siroop ging daar 100ml siroop in en dan dus nog 650ml water. Van de slimpie heb ik maar 50ml nodig, en ik denk zelfs dat het nog minder zou kunnen :)

MuSLi

Berichten: 5243
Geregistreerd: 22-10-03
Woonplaats: Heemskerk

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-24 22:50

Bloemkoolrijst is hier echt een no-go. Mensen die zeggen dat je dat niet proeft, zijn regelrechte leugenaars :x

Maar als je bloemkool normaal geen probleem vindt, dan kun je het vast prima vervangen ;)

tiwi1969

Berichten: 7641
Geregistreerd: 04-04-10
Woonplaats: in een huis met een tuintje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-03-24 23:09

MuSLi schreef:
Bloemkoolrijst is hier echt een no-go. Mensen die zeggen dat je dat niet proeft, zijn regelrechte leugenaars :x

Maar als je bloemkool normaal geen probleem vindt, dan kun je het vast prima vervangen ;)



Eens! Bloemkool is bloemkool en geen rijst. Wel lekker met aardappels en jus of in een curry met kip en basmatirijst.

Sommige dingen wil ik niet vervangen, wel de portie aanpassen. Ik eet al minder dus wat ik eet moet wel lekker zijn.

Rocamor

Berichten: 10877
Geregistreerd: 21-11-02

Re: Veel moeten afvallen deel 2 - wij geven niet op!

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-24 23:22

Oh ik vind bloemkoolrijst echt prima. Je zult het toch zelf eens"moeten" proberen.

Steenbok12
Berichten: 7843
Geregistreerd: 26-10-06

Re: Veel moeten afvallen deel 2 - wij geven niet op!

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-24 07:38

Ik vond bloemkool rijst ook niet verkeerd maar ben wel gek op groente. Dat scheelt wel natuurlijk.

Hier echt enorm stress gehad. Weekend wat meer ongezonde dingen gegeten en ook wat meer gesnaaid. Maar meer omdat doordat ik slecht eet dan ineens honger krijg. Niet verwacht want was altijd meer een emo eter maar deze stress is wel even next level :') . Maar weegschaal vond me lief zelfs maandag en nu kreeg ik alweer geen hap door mijn keel van alle stress afgelopen 2 dagen...
Vanochtend de keuze maken over een huisje dus fiets er nog heel even 1 keer heen en klik dan op de knop en dan is het afwachten allemaal.
Het weekend in ieder geval Pasen en weer wat lekkers op de planning en wordt er ook een beetje voor me gezorgd. Moet echt zorgen voor meer ritme in mijn dag.

CupCakes_

Berichten: 3323
Geregistreerd: 20-12-08
Woonplaats: Ouddorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-24 07:49

Bloemkoolrijst komt hier ook niet in. Niet bepaald lekker. :Y)

Van een beetje snaaien kom je gelukkig niet zomaar kilo's aan mocht je dat geruststellen. Ik geloof dat je minimaal 70 paaseitjes zou moeten eten mocht je een kilo aan willen komen. Een huis is altijd spannend!

Hier merk ik vooral nu ik anders/slimmer eet, dus meer dingen die langer vullen, dat het soms echt een grote uitdaging is om aan mijn kcal te komen.

Jennyxx

Berichten: 3042
Geregistreerd: 11-10-06
Woonplaats: Bij de duinen

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-24 08:11

Ik ben niet zo'n fan van groentesmaken, maar bloemkoolrijst en gele wortel nasi proef ik in mijn gerechten eigenlijk niet. Ik wok (vega) kip met kruiden (event. knoflook/ui) dan de bloemkookrijst erbij met pesto of de gele wortel nasi met satésaus. Heerlijk en ik proef amper groente :)

oji

Berichten: 4251
Geregistreerd: 29-07-09

Re: Veel moeten afvallen deel 2 - wij geven niet op!

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-24 09:04

Wat mij altijd opvalt aan die low-carb recepten, is dat ze alleen aangeven hoeveel koolhydraten iets bevat, niet hoeveel kcal erin zitten. Daar baal ik wel van, want uiteindelijk maken de kcal of je afvalt of niet. Nu zit ik iedere keer als ik een low-carb recept maak, zelf alle calorieën van van de ingrediënten bij elkaar op te tellen.

Weet iemand of je in de eetmeter-ap ook eigen recepten kan invoeren en die opslaan. Ik zie alleen de mogelijkheid om recepten van het voedingscentrum op te zoeken/op te slaan, maar niet bv als ik een bananenbrood bak (wil ik dit weekend proberen met dat recept dat MarjanB postte) hoe ik dat erin kan zetten. Beetje suf als ik iedere keer als ik dan een plak neem, alle losse ingredienten moet invoeren.

CupCakes_

Berichten: 3323
Geregistreerd: 20-12-08
Woonplaats: Ouddorp

Re: Veel moeten afvallen deel 2 - wij geven niet op!

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-24 09:09

Geen idee of dat kan bij de eetmeter app, die vond ik persoonlijk niet zo fijn werken. Ik heb zelf Yazio en daar kan dat wel bij.

bcd94
Berichten: 701
Geregistreerd: 09-03-17

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-24 09:14

Hier vanmorgen op de weegschaal gestaan en de eerste 10 kg is er vanaf *\o/*

Sinds kort weer begonnen met banenzwemmen, lang over getwijfeld maar nu heel blij dat ik een abonnement heb genomen is toch wel erg lekker om te doen. Soms heb ik geen zin maar eenmaal in het water is dat gelijk verdwenen. En ik merk dus wel echt dat sinds ik weer zwem het afvallen echt wel iets sneller gaat.

MuSLi

Berichten: 5243
Geregistreerd: 22-10-03
Woonplaats: Heemskerk

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-24 09:15

oji schreef:
Wat mij altijd opvalt aan die low-carb recepten, is dat ze alleen aangeven hoeveel koolhydraten iets bevat, niet hoeveel kcal erin zitten. Daar baal ik wel van, want uiteindelijk maken de kcal of je afvalt of niet. Nu zit ik iedere keer als ik een low-carb recept maak, zelf alle calorieën van van de ingrediënten bij elkaar op te tellen.

Weet iemand of je in de eetmeter-ap ook eigen recepten kan invoeren en die opslaan. Ik zie alleen de mogelijkheid om recepten van het voedingscentrum op te zoeken/op te slaan, maar niet bv als ik een bananenbrood bak (wil ik dit weekend proberen met dat recept dat MarjanB postte) hoe ik dat erin kan zetten. Beetje suf als ik iedere keer als ik dan een plak neem, alle losse ingredienten moet invoeren.

Bij MyFitnessPal kun je wel eigen dingen toevoegen en ook maaltijden die je vaak eet toevoegen, zodat je ze zo kunt selecteren en toevoegen aan jouw dag :j

Lekker bezig @bcd!

Hier ook een mooie verbetering op de weegschaal de afgelopen week :)

MarjanB

Berichten: 16450
Geregistreerd: 04-02-11
Woonplaats: Regio Boxmeer

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-24 09:18

Bij de Eetmeter kan je niet echt op basis van ingrediënten er wat in zetten. Althans ik heb het nog niet ontdekt. Wel dit


Afbeelding

BCD wat goed! Wat was jouw totaal wat je af wil vallen?

Oh wacht ;) het kan wel! Moet hem alleen nog ff met recept erbij goed invullen (en de goede foto :') driemaal is scheepsrecht toch?)

Afbeelding
Laatst bijgewerkt door MarjanB op 27-03-24 09:22, in het totaal 2 keer bewerkt

mystery1980
Berichten: 4225
Geregistreerd: 02-11-05
Woonplaats: thuis

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-24 09:21

McGregor schreef:
Kijk ook eens naar pompoenpitten over de kwark voor extra eiwitten. Alle beetjes helpen! En verder, maar dat weet je vast al, verschilt de eiwitwaarde in kwark ook nog wel eens per merk. Daar is vaak nog best wat winst te behalen. Succes!

Mi_Amore schreef:
@Eleeke: zoveel mogelijk eiwitten :) voor mij is ontbijt en avond het belangrijkste, ‘s middags is het vaak verse soep en daar mag ik aardig wat van!

Na 4,5 jaar revalidatie gaat mijn knie alleen maar achteruit dus ik mag er gewoon niet meer op hopen. Lopen mag niet, krachttraining ook niet (ook al 5 rugwervels gebroken).

Ik mag wel wandelen en elektrisch fietsen :’)
Zwemmen ook, maar als je mij moordlustig wil, moet je mij naar een zwembad sturen.

Ik sta elke dag 30 tot 60min op de loopband aan 5,5km/h, elke dag met de fiets naar het werk (met zo vaak mogelijk ondersteuning af) en elke dag een uur mest scheppen + hooinetten zeulen:

Dat vinden ze in het ziekenhuis ruim voldoende.


Pompoenpitten schijnt wel je hormonen in de war te kunnen brengen. Dus ik eet ze wel maar beperk de hoeveelheid.

mystery1980
Berichten: 4225
Geregistreerd: 02-11-05
Woonplaats: thuis

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-24 09:22

voor het calorieen tellen gebruik ik de app lifesum, je scant de meeste producten gewoon. Hij telt ze zelf op en geeft daarbij ook aan hoeveel koolhydraten, eiwitten en vet het bevat. Je kunt ook kiezen hoe je wilt eten, bijvoorbeeld koolhydraatarm, maar ook iets minder heftig met keto light of gewoon gezonde keuzes. Voor mij werkt het prima.

MarjanB

Berichten: 16450
Geregistreerd: 04-02-11
Woonplaats: Regio Boxmeer

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-24 09:24

mystery1980 schreef:
voor het calorieen tellen gebruik ik de app lifesum, je scant de meeste producten gewoon. Hij telt ze zelf op en geeft daarbij ook aan hoeveel koolhydraten, eiwitten en vet het bevat. Voor mij werkt het prima.


Ja dat scannen is echt ideaal, heeft de Eetmeter ook. Doe ook mijn nieuwe balans en dan heb je ook extra advies en overzicht op basis van schijf van vijf enz.

Mando

Berichten: 15695
Geregistreerd: 11-06-06
Woonplaats: Als Rotterdamse tussen de Friezen.

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-24 09:36

bcd94 schreef:
Sinds kort weer begonnen met banenzwemmen, lang over getwijfeld maar nu heel blij dat ik een abonnement heb genomen is toch wel erg lekker om te doen. Soms heb ik geen zin maar eenmaal in het water is dat gelijk verdwenen. En ik merk dus wel echt dat sinds ik weer zwem het afvallen echt wel iets sneller gaat.


Ik zit hier ook weer aan te denken.

Ik heb heel lang aquarobics gedaan tot de sportschool met zwembad failliet ging.
Vond het echt leuk alleen moet ik dan steeds naar Drachten (20 min) om een binnenbad te hebben dus dat heeft me steeds tegen gehouden.

Gisteren tijdens Yin Yoga dacht ik.. ach wat is die 20 minuten nou als ik lekker kan zwemmen en in de zomer hebben we op 5 minuten een buitenbad waar ik desnoods ook kan zwemmen.

Dus ik ga er ook weer voor.

kosseh

Berichten: 2597
Geregistreerd: 17-06-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-24 09:51

Mando, eenmaal er aan gewend vallen 20 min reistijd echt mee.

Ik heb ook een tijd gezwommen, maar door blessure is dat nu te pijnlijk.
Dichtstbijzijnde zwembad is nog geen 5 min lopen, maar die is €20 per dag. Of €13 als je na 5 uur wilt zwemmen.
Op 20min rijden zit een zwembad wat op een rittenkaart maar €3 per keer was, daardoor toch maar voor de langere reistijd gekozen.




Eetmeter gebruikte ik ook wel eens. Ik vond het best prima werken.
Laatste tijd gaat netjes eten niet zo lekker. Slaap slecht en veel last van m'n enkel. De frustratie van sociale dingen moeten afzeggen door de pijn en het moe zijn probeer ik weg te eten. Lukt natuurlijk niet, maar het tegen houden lukt ook nog niet.
Baal zo dat eten zo een strijd blijft.

tiwi1969

Berichten: 7641
Geregistreerd: 04-04-10
Woonplaats: in een huis met een tuintje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-03-24 09:59

BCD super! Die eerste 10 is echt een mijlpaal.

Zwemmen is echt super goed voor je lijf, maar banen zwemmen vind ik saai, maar samen met mijn kleinzoon spelen in het half diepe doe ik graag. Dan ben je toch de hele tijd in beweging.

Ik gebruik de Eetmeter een keer per maand om een gemiddelde dag te tellen of ik nog goed zit met mijn kcal en eiwitten.

bcd94
Berichten: 701
Geregistreerd: 09-03-17

Re: Veel moeten afvallen deel 2 - wij geven niet op!

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-24 10:18

@marjanB het liefst 30 kg

@mando wat jammer dat het zwembad dichtbij er niet meer is, 20 minuten is wel best een stuk aan de andere kant het went ook echt wel en het is het zeker wel waard!
En van de zomer in het buitenbad is ook echt heel lekker.
Voor mij is het zwembad 12 minuten en heb echt lang getwijfeld of ik het wel zou doen, tot ik 1x geweest was toen dacht ik waarom heb ik dit niet eerder weer opgepakt.

@ kosseh jeetje wat een prijzen bij dat zwembad, hier betaal ik 38 euro in de maand en dan kan ik zo vaak als ik wil.
Wat balen dat zwemmen voor jou nu te pijnlijk is, zijn er wel andere dingen die wel lukken of gaat sporten helemaal niet?
Frustraties weg eten is erg herkenbaar en blijft echt een lastig ding, wat bij mij geholpen heeft is elke keer bij frustratie oid waarbij ik anders zou zijn gaan eten een rondje gaan wandelen dat zorgde in het begin wel alsnog voor strijd maar door het gewoon stug te blijven doen zit het nu eigenlijk voor 90% al in m'n systeem. Pak automatisch m'n schoenen als ik gefrustreerd ben.
Nou is wandelen voor jou misschien niet haalbaar maar misschien kun je iets anders verzinnen.

@ tiwi1969 het voelt inderdaad echt als een mijlpaal die eerste 10 kg! Superblij mee.
Ik ga zelf samen met een vriendin en dat maakt de saaie banen leuk, voor je het weet is er een uur voorbij.
Zwemmen dab ook wel stukken actiever maar tussendoor steeds lekker kletsen.
Maar inderdaad ook al ga je met je kleinzoon ben je toch lekker de hele tijd in beweging.

Mando

Berichten: 15695
Geregistreerd: 11-06-06
Woonplaats: Als Rotterdamse tussen de Friezen.

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-24 11:08

Op zich ben ik de afstanden wel gewend (als je in the middle of nowhere woont)
Zat ook te kijken naar Sportstad heerenveen, die is tegenover mijn werk.
Die is om 7 uur open voor baantjes zwemmen en ik begin om 08.30 dus dat zou ook nog een optie zijn maar hoeveel zin heb ik dan nog in werken daarna._O-

Faringo
Berichten: 8219
Geregistreerd: 21-08-09
Woonplaats: Voorne Putten

Re: Veel moeten afvallen deel 2 - wij geven niet op!

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-24 11:15

Hoop berichten zijn erbij gekomen de afgelopen dagen. Niet helemaal goed kunnen bijlezen, sorry.

Het afgelopen weekend bijna 41 kilometer gewandeld in de Eifel. Was pittig maar heerlijk om er even uit te zijn. De weegschaal doet wel stom (1,7 kilo zwaarder) maar dat negeer ik maar even.

Tink89
Berichten: 2939
Geregistreerd: 16-02-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-24 11:19

Mando schreef:
Op zich ben ik de afstanden wel gewend (als je in the middle of nowhere woont)
Zat ook te kijken naar Sportstad heerenveen, die is tegenover mijn werk.
Die is om 7 uur open voor baantjes zwemmen en ik begin om 08.30 dus dat zou ook nog een optie zijn maar hoeveel zin heb ik dan nog in werken daarna._O-


Ik zou dat echt de ideale oplossing vinden, als ik geen heel lang, dik krullend haar had. Als ik dat 's ochtends nat maak (door wassen of zwemmen ofzo) loop ik de hele dag met nat haar, brrrt. Maar verder ideaal toch: licht ontbijt, thuis badpak aan, joggingbroek erover, werkkleding mee. En dan zwemmen, aankleden en tweede helft ontbijt en aan de bak. Lekker fris begin van de dag :-D

theadora99

Berichten: 3632
Geregistreerd: 26-05-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-24 11:21

Qua app werk ik met FatSecret, die vind ik heel fijn. Ik ben in augustus glutenvrij gaan eten wegens coeliakie en ben daardoor best wel veel kwijtgeraakt, maar nu wat serieuzer weer aan het oppakken. Ik ben denk ik (zonder heel hard te werken, alleen door glutenvrij eten) sinds augustus zo'n 10 kilo afgevallen. De volgende 2,5 heb ik zelf gedaan (en wel voor moeten opletten). Hoop dat de stijgende lijn (of ja, dalende eigenlijk) door gaat zetten.

Mijn gewicht houd ik trouwens bij in HappyScale, die geeft ook een voorspelling op je gewenste, je huidige en je gemiddelde tempo van afvallen. Je kan een doel instellen en tussendoelen. Ik vind het heel fijn werken!

oji

Berichten: 4251
Geregistreerd: 29-07-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-24 11:58

MarjanB schreef:
Bij de Eetmeter kan je niet echt op basis van ingrediënten er wat in zetten. Althans ik heb het nog niet ontdekt. Wel dit


[ [url=m/LA0AR0.png]Afbeelding[/url] ]

BCD wat goed! Wat was jouw totaal wat je af wil vallen?

Oh wacht ;) het kan wel! Moet hem alleen nog ff met recept erbij goed invullen (en de goede foto :') driemaal is scheepsrecht toch?)

[ [url=m/yeG1CN.png]Afbeelding[/url] ]

Ah super! Bedankt. Vanavond eens mee stoeien!

Top bvd94!