Verstandskies laten trekken hoelang last

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Sherivey
Berichten: 8635
Geregistreerd: 06-11-15

Re: Verstandskies laten trekken hoelang last

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-24 00:10

Ik heb er 4 laten trekken, eerst rechts, toen links.

Bij rechts ging het trekken heel makkelijk (ondanks mijn paniekaanval toen de kaakchirurg wilde beginnen :o ), maar echt ontzettend veel pijn gehad erna en lang last gehouden.
Geloof dat het toen ook een goede week duurde voor mijn mond weer fatsoenlijk open kon.

Bij links was het trekken zelf niet tof. Eerst niet genoeg verdoofd, daarna brak ene van de kiezen ook nog af en moest ie in delen eruit.
Maar de napijn was een stuk minder heftig. Zijn toen op vrijdag getrokken en na het weekend kon ik er eigenlijk alles weer mee.

kiki1976

Berichten: 16856
Geregistreerd: 17-04-10
Woonplaats: Kop van Noord Holland

Re: Verstandskies laten trekken hoelang last

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-24 09:59

Bij mijn schoonzoon hebben ze er vorige week vrijdag 1 getrokken. Onder maar was ontstoken en door de kaakchirurg gedaan.
Dinsdag is hij terug geweest ivm de grote hoeveelheid pijn, naproxen 500 (2x daags) en
paracetamol 500 ( 4x2 daags) deden niets.
Netjes de volgende dag gaan spoelen op advies.
Stoppen met mondspoeling en overstappen op zoutwater en met een spuitje erin stoppen, dit 4x daags.
Ook dit verbeterde helemaal niets.
Slikken werd steeds moeilijker, boven en onderkaak gingen steeds pijnlijker worden. Wang was afgelopen vrijdag dik.
Wederom terug naar de kaakchirurg.
Gevraagd of hij de hechting eruit wilde halen. Dit wolde hij eigenlijk niet, maar mijn schoonzoon gaf aan dat zijn lijf er soms op reageert.
Hechting idd verwijderd en voelde al gelijk opgeluchter.
Gisteren al zo goed als geen pijn meer en geen medicatie meer nodig gehad.
Mag nu nog maar 2x daags met spuitje spoelen met zoutoplossing

Nagini
Berichten: 11281
Geregistreerd: 04-06-05
Woonplaats: Auckland, NZ

Re: Verstandskies laten trekken hoelang last

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-24 10:34

Hier in Nieuw Zeeland krijg je tramadol voor erna. ;)

Toen ik mijn 2 boven heb laten verwijderen geen last gehad dat was bij een tandarts in London. Super snel gedaan.

Hier in Nieuw Zeeland de onderkant laten weghalen en daar best een paar dagen zeer van geweest. Zeker openen vd mond etc. ook een zeer oor maar niet extreem ofzo. En ook niet zo lang als jij.

Iris82

Berichten: 39849
Geregistreerd: 04-10-02
Woonplaats: Tilburg

Re: Verstandskies laten trekken hoelang last

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-24 10:47

@Kiki: wat stom dat ze die hechting niet wilden verwijderen! Dat was bij mij echt stap 1 in het hele gebeuren.

kiki1976

Berichten: 16856
Geregistreerd: 17-04-10
Woonplaats: Kop van Noord Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-24 11:36

Iris82 schreef:
@Kiki: wat stom dat ze die hechting niet wilden verwijderen! Dat was bij mij echt stap 1 in het hele gebeuren.

Dat vond ik dus ook, uiteindelijk wilde hij dat pas de 2e keer nadat hij terug kwam na veel zeuren pas doen.
Maar eigenlijk nadat hij aangaf al vaker ontstekingen op hechtdraad te hebben gehad.

DuoPenotti

Berichten: 29519
Geregistreerd: 14-01-21
Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-24 11:46

Zal ik er dan maar een positief verhaal in gooien?

Ik was pas 16 toen ze ze alle 4 trokken, eerst 2 links daarna 2 rechts.

Paar uur later zat ik alweer op het paard, wel met een sjaal voor de mond want het stofte toen wat.
Harde dingen kon ik de eerste dagen niet eten maar wel koude schotel en pudding.
En binnen een week at ik alles weer. Zal vast niet meteen op de wond kant gekauwd hebben.
Maar kan me geen horror herinneren. Terwijl ik genoeg horror tandarts verhalen heb, maar niet bij de verstandskiezen.

Beterschap!

Danielleeee_
Berichten: 3173
Geregistreerd: 26-05-12
Woonplaats: Almere

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-24 12:03

Ik denk dat jouw situatie wel normaal is TS. Wel super naar alsnog, beterschap :knuffel:


Ik heb al mijn verstandskiezen laten trekken. Eerst links en daarna rechts.

Links was echt een verschrikking :') De ene kies zat scheef en moest eruit gebroken worden, de ander was nog niet door en moest eruit gesneden worden. Ze zaten zo vast dat de kaakchirurg met haar ene hand mijn hoofd moest tegenhouden en met de andere hand zo hard aan die kies trok. Mijn hele kaak was mega beurs en het heeft denk ik 1,5 week geduurd voor ik echt normaal kon eten en geen paracetamol/ubuprofen meer hoefde.

De andere kant daarentegen was een eitje :D Beide kiezen zaten recht en waren door, en waren er dus in no time uit. Ook geen hechtingen nodig verder. Toen eind van de dag de verdoving uitwerkte, had ik nauwelijks pijn. Ik heb zelfs nog chips gegeten toen :+ Bijna nergens last van gehad toen!

Beide keren waren dus heel verschillend. Al met al nog steeds elke dag blij dat ze eruit zijn. Dus zelfs bij de kant die zo moeizaam ging, was het het waard :)

beert
Berichten: 2427
Geregistreerd: 26-01-08
Woonplaats: Zuid Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-24 12:05

Ik heb ook slechte ervaringen. Bij mij is de linkerkant getrokken bij een kaakchirurg, maar die zijn er in stukken uitgebroken. Heeft mij een kaakholte ontsteking opgeleverd waar ik een halfjaar last van gehad heb..

De rechterkant moet ook nog een keer, blijft de tandarts herhalen. Maar ik heb geen haast.

Wel gaf de tandarts aan dat ze nu tegenwoordig bij kinderen op hun 17e liever de verstandskiezen trekken, omdat dan de wortels veel minder diep liggen. Hoe ouder, hoe vaster ze zitten. In mijn geval zijn alle vier de kiezen omgevallen en zouden nooit doorkomen. Dus die zouden ze achteraf gezien dan al liever op je 17e weghalen.

Wellicht speelt leeftijd dus ook mee met in hoeverre je er last van had.

Sherivey
Berichten: 8635
Geregistreerd: 06-11-15

Re: Verstandskies laten trekken hoelang last

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-24 12:07

Hm, ik was 28 toen ze eruit gingen, maar heb dus 2 hele verschillende ervaringen. Beiden door een kaakchirurg.

Denk dat het ook een deel pech is, als je er langer/ meer last van hebt.

Froukje_J

Berichten: 2196
Geregistreerd: 04-05-06
Woonplaats: Fryslan

Re: Verstandskies laten trekken hoelang last

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-24 12:34

Is het gehecht?
Bij mij zaten de hechtingen te strak.. deze zijn losser gezet en de pijn was zo goed als weg

Amber_anne

Berichten: 6919
Geregistreerd: 09-04-18

Re: Verstandskies laten trekken hoelang last

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-03-24 12:41

Het is inderdaad gehecht, als de pijn woensdag nog aanwezig is moet ik terug dus dan zal ik dat wel benoemen

Ik ga ook het spoelen wisselen naar zout water, danku voor die tip. Perio-aid is ook echt rot spul voor je smaak en tong

Vanuit de reacties hier ga ik maar uit van 1,5 week pijn en een maand voor mijn kaak het weer normaal doet

Sharonaa_

Berichten: 2686
Geregistreerd: 25-08-05

Re: Verstandskies laten trekken hoelang last

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-24 12:50

Heftig. Ken het totaal niet.
Hier 4 kiezen in twee keer laten trekken, eerst rechts toen links.
Beide keren geen last gehad, heb er nieteens een pijnstiller voor hoeven slikken, vind jouw klachten best heftig. Dat zou ik zeker aankaarten.

Siggislief

Berichten: 13972
Geregistreerd: 04-10-04
Woonplaats: Amsterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-24 13:06

Rechtsboven is door de eigen tandarts gedaan, en de overige 3 door 2 verschillende Kaakchirurgen.
Links boven en links onder heb ik nergens last van gehad daarna, heb wel voor de zekerheid 600mg Ibuprofen bruis mee gekregen.

En bij rechts onder had ik daarna wel even 5 dagen goed last van gehad
omdat ik mijn mond niet open kreeg, ja een halve cm. :')
Bij deze had ik ook 600mg Ibuprofen bruis mee gekregen.

Ik heb het vooral gekoeld om de verdikking in de kaak te verminderen, en veel vloeibaar eten genomen.
Om toch niet te hoeven kauwen er op. En de Kaakchirurg gaf ook aan voor het spoelen om een spuitje met een kromme boog
er in te hebben zo dat je makkelijker bij het gat kan/kon komen.

doezel2

Berichten: 2559
Geregistreerd: 07-03-10

Re: Verstandskies laten trekken hoelang last

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-24 19:26

Hier vandaag geweest voor verstandskies. ( Rond half 3) En verdoving is er nog nie helemaal uit. Maar pff wat een blijk nu. Onder getrokken kiezen boven in doen zeer. Duimen dat overgaat

Amber_anne

Berichten: 6919
Geregistreerd: 09-04-18

Re: Verstandskies laten trekken hoelang last

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-03-24 21:30

Sterkte doezel!

Hier sinds dinsdag al wat beter en woensdag weer aan het werk gegaan. Ben vandaag bij de kaakfysio geweest want kan mijn mond nog amper openen. Die gaf aan dat de klier ook nog steeds is opgezet en dat als dat over is de kaak waarschijnlijk ook minder stijf is

De pijn is gelukkig wel praktisch weg

doezel2

Berichten: 2559
Geregistreerd: 07-03-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-24 09:53

Amber_anne schreef:
Sterkte doezel!

Hier sinds dinsdag al wat beter en woensdag weer aan het werk gegaan. Ben vandaag bij de kaakfysio geweest want kan mijn mond nog amper openen. Die gaf aan dat de klier ook nog steeds is opgezet en dat als dat over is de kaak waarschijnlijk ook minder stijf is

De pijn is gelukkig wel praktisch weg


Dankje
wel


Hier een .. nacht paar x wakker door de pijn pijnstillers helpen niet echt. Nu redelijk te doen ( als ik maar niets zeg fijn dat bij jou. Merendeels oven is.

Amber_anne

Berichten: 6919
Geregistreerd: 09-04-18

Re: Verstandskies laten trekken hoelang last

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-03-24 11:29

Bij mij hielp zittend slapen echt een groot deel. Heb dus een aantal nachten op de bank doorgebracht

Koper

Berichten: 30270
Geregistreerd: 12-10-07
Woonplaats: In een mooi dorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-24 11:45

Het wisselt van persoon tot persoon. Een vriendin van mij liet 2 verstandskiezen trekken, ging de dag erna op vakantie naar Malta en nergens last van.

Ik lag twee weken rillend in bed. Buiten voltrok zich een hittegolf maar ik had nogal last van de pijnstillers zullen we maar zeggen.

Wat helpt bij tandpijn is kruidnagelolie (met een wattenstokje aanbrengen op het pijnlijke gebied). Mocht er een ontsteking zitten dan zou ik dat zsm even met de tandarts overleggen!

Veel sterkte TS. Hopelijk voel je je gauw beter.

deksel

Berichten: 3783
Geregistreerd: 16-10-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-24 22:51

Ik denk dat dit een goede plek is om mijn vraag te stellen:

Afgelopen donderdag zijn 2 verstandskiezen getrokken. Ik heb een hoge dosering ibuprofen gekregen, voor 3x per dag.
Tot wanneer is het gebruikelijk om pijnstillers te slikken?

En @TS, hoe is het nu?

Blacky94

Berichten: 3480
Geregistreerd: 07-07-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-24 23:14

deksel schreef:
Ik denk dat dit een goede plek is om mijn vraag te stellen:

Afgelopen donderdag zijn 2 verstandskiezen getrokken. Ik heb een hoge dosering ibuprofen gekregen, voor 3x per dag.
Tot wanneer is het gebruikelijk om pijnstillers te slikken?

En @TS, hoe is het nu?

Wat is een hoge dosering? Neem aan dat als het niet bij de kruidvat/etos/AH te krijgen is je het beperkt meegekregen hebt en anders mag 4x dd 1000mg paracetamol icm 3x dd 400mg ibuprofen (alhoewel in mijn folder 4x dd 400mg stond). Bij mijn weten zo lang als nodig (zolang je geen evt contra-indicaties hebt iig) maar ook gezien de verhalen hier zal dat in de meeste gevallen hooguit een paar weken zijn.

beert schreef:
Ik heb ook slechte ervaringen. Bij mij is de linkerkant getrokken bij een kaakchirurg, maar die zijn er in stukken uitgebroken. Heeft mij een kaakholte ontsteking opgeleverd waar ik een halfjaar last van gehad heb..

Oh god, dit had ik niet moeten lezen en ik hoop dat dit leed mij bespaard blijft :') Hier woensdag bij de kaakchirurg de boel getrokken waarvan 1 onderin die op zn kant lag en die ze er deels uit hebben moeten boren. Sinds vrijdagavond langzaam steeds meer pijn maar ging gisteren/vannacht echt kapot van de pijn. Dwars door alle medicatie heen... -O- Er zit onderin een grote, dikke, warme harde bult waar binnen bij de hechtingen ook pus uit komt, dus ontstoken is het iig goed ;( Dus nu over op zwaardere pijnstilling maar gezien ik geen koorts had en nog kan ademen gaan ze er nu niks aan doen en kan ik morgen eerst de poli bellen ;(

Mijn vriend was trouwens met een paar dagen van de pijn af, die heeft er vrijwel geen last van gehad.
En eten ging hier dan wel weer vrij snel goed. At juist liever harde dingen omdat dat beter te sturen is en aan de "goede" kant te houden. Vond kwark etc juist veel vervelender met eten :=

Amber_anne

Berichten: 6919
Geregistreerd: 09-04-18

Re: Verstandskies laten trekken hoelang last

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-03-24 23:49

Ondertussen gaat het hier goed gelukkig

Het is nog niet helemaal weg, er is een aft ontstaan naast de plek waar het getrokken is en mijn tandvlees zit los sinds de hechting op is gelost. Heb ook nog af en toe oorpijn

Sterkte aan jullie alletwee :(:)

just_kiki

Berichten: 6812
Geregistreerd: 09-03-07
Woonplaats: West Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-24 00:13

Hier zijn ze er als tiener uitgesneden/geboort (?) door de kaakchirurg. Zaten nog “verstopt” in de kaak. Alle 4 tegelijk eruit. Maargoed ook want ik was nooit meer terug gekomen. Mega veel pijn, helemaal opgezwollen. Leek wel een hamster,met een steunkous met coolpad erin op m’n hoofd gestrikt.
Herkende me hele gezicht niet meer :')
Weet niet meer precies hoe of wat. Maar heb er behoorlijk last van gehad

ual_95

Berichten: 653
Geregistreerd: 08-04-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-24 00:18

Bij mij is er afgelopen week voor de tweede keer een abces ontstaan. Ik ga morgen weer voor de 5e ingreep (drain er weer uit). Bleken achteraf nog meer botsplinters en andere troep in te zitten. En dat allemaal voor één verstandskies :') Gelukkig is dit een uitzonderlijk pechgeval.

Wintu

Berichten: 2973
Geregistreerd: 30-01-23

Re: Verstandskies laten trekken hoelang last

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-24 01:32

Mijn zoon heeft afgelopen maandag 2 verstandskiezen er uit gekregen. Hij heeft een dag de meegekregen ibuprofen van 600mg geslikt. Wel wat dik, maar verder viel het 100% mee.

Anouk_H

Berichten: 2173
Geregistreerd: 20-05-13
Woonplaats: Bij de paarden tussen het hooi

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-24 08:44

Mijn tandarts zei in augustus 2022 dat mijn verstandskiezen eruit moeten en dat ik een afspraak moest maken bij de kaakchirurg, ik ben sinds dien niet meer bij zowel de tandarts als bij de kaakchirurg geweest, ik zie er zó tegenop!! -O-

Heb een trauma aan verdovingen laten zetten en daar zie ik dus zo verschrikkelijk tegenop. (Vaccinaties, bloed prikken en piercings zetten interesseert me niet, maar bij het idee aan een verdoving krijg ik paniek, gaatjes vullen gaat ook zonder verdoving bij mij). Ik heb verder ook totaal geen last van mijn verstandskiezen, ik snap ook niet waarom ze er nou uit moesten. Hij zei mijn controle ervoor: "als ze de volgende keer niet meer doorgekomen/gegroeid zijn moeten ze eruit" en daar was blijkbaar onvoldoende aan veranderd, en toen kreeg ik een kaartje voor de kaakchirurg in het ziekenhuis mee.

Sindsdien dus ook niet meer op controle geweest :+

Dit soort topics helpen niet :7