Heel snel afkoelen en niet meer warm krijgen

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
moonsparkle
Berichten: 21747
Geregistreerd: 21-03-05

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-03-24 22:05

Sizzle schreef:
Je beschrijft mij.
No way dat ik ga zitten werken bij 20,5 graden in huis _O-

Ik ben standaard uitgerust als eskimo.

Lage bloeddruk hen ik ook, altijd al gehad en bovendien familiair.

Waarschijnlijk hoor ik eigenlijk in een tropisch land O:)


Dat laatste denk ik ook altijd :D

moonsparkle
Berichten: 21747
Geregistreerd: 21-03-05

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-03-24 22:06

Saintelette schreef:
Heel herkenbaar! Snel koud, maar vooral na sporten of bij vermoeidheid gewoon niet meer warm te krijgen :brr: ik merk het vooral aan m’n benen, dat zijn dan net ijspegeltjes. Toen ik nog paard reed was het na iedere rit (tenzij echt warm) altijd zo’n ellende om weer een beetje op temperatuur te komen. Behalve stoppen met paardrijden nog niet echt iets op gevonden :')


Haha ja je zou bijna denken dat het beter is om niet te bewegen zodat je daarna niet zo af kan koelen dat je niet meer op te warmen bent

Celebi
Berichten: 3720
Geregistreerd: 04-11-20

Re: Heel snel afkoelen en niet meer warm krijgen

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-24 22:33

Op zich is het afkoelen na het sporten een logische reactie van zweet en verdamping. Daar valt nog winst op te behalen door een dunne sneldrogende thermolaag op de huid te dragen en na het sporten in de winter bijvoorbeeld een goed dik fleece vest aan te trekken die je warm kan houden. Dezelfde kleding aanhouden die misschien ook deels klam of nat geworden is van zweet maakt je inderdaad heel snel ijskoud.

Sizzle

Berichten: 35708
Geregistreerd: 21-04-06
Woonplaats: Zwitserland

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-24 22:54

Janneke, is die vetverbranding ook zinvol bij een laag bmi?
Ik moet namelijk zeker geen gewicht kwijtraken.

Ik geloof ook niet in wennen, het is altijd al zo geweest, niet ineens pas later gekomen of zo.
Ik wacht met smart op de overgang, heb ik het tenminste eens lekker heet :')

Net als je mensen hebt die een snellere en langzamere stofwisseling hebben, dat is gewoon je natuur.
Laatst bijgewerkt door Sizzle op 01-03-24 22:57, in het totaal 1 keer bewerkt

moonsparkle
Berichten: 21747
Geregistreerd: 21-03-05

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-03-24 22:56

Celebi schreef:
Op zich is het afkoelen na het sporten een logische reactie van zweet en verdamping. Daar valt nog winst op te behalen door een dunne sneldrogende thermolaag op de huid te dragen en na het sporten in de winter bijvoorbeeld een goed dik fleece vest aan te trekken die je warm kan houden. Dezelfde kleding aanhouden die misschien ook deels klam of nat geworden is van zweet maakt je inderdaad heel snel ijskoud.


Bij klamme kleding is het logisch maar ik heb het ook als ik bijvoorbeeld gewandeld heb en dan niet heb gezweet, dan trek ik thuis gelijk extra lagen aan in de hoop afkoelen te voorkomen.

Janneke2

Berichten: 22792
Geregistreerd: 28-02-13
Woonplaats: Ergens in Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-24 22:58

@Sizzle:.... dat is een goede vraag. := Nu het antwoord nog...

Ik ben geneigd om te zeggen dat vetverbranding altijd zin heeft.
Maar uiteraard is een te laag bmi óók weer niet de bedoeling...

Sizzle

Berichten: 35708
Geregistreerd: 21-04-06
Woonplaats: Zwitserland

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-24 23:00

Overigens zweet ik ook niet snel bij inspanning. Ik kan mijn sportshirt eigenlijk gewoon 2x aan.

Dit ik tegenstelling tot koudzweet als ik stil zit, vreselijk.

Janneke, ik denk dat ik al snel vet verbrand eigenlijk, dus waarschijnlijk gaat nog meer vetverbranden zorgen dat ik ondergewicht krijg. Tenzij je bedoeld dat ik (overmatig) vet voedsel moet eten, maar daar krijg ik darmproblemen van (iedereen denk ik).

truus1970

Berichten: 1260
Geregistreerd: 07-05-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-24 23:13

Houtkachel nemen. Ik zit nu in de kamer. Alleen sokken aan en wel mn vest. Thermometer zegt dat het 30 graden is in de kamer. Ik vind het heerlijk!! Anders heb ik het ook altijd koud! Heel frustrerend. En de rest heeft gewoon warme handen en voeten. Maar mijn lijf past zich aan de omgeving aan. Dus ook de temp.

moonsparkle
Berichten: 21747
Geregistreerd: 21-03-05

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-03-24 23:17

truus1970 schreef:
Houtkachel nemen. Ik zit nu in de kamer. Alleen sokken aan en wel mn vest. Thermometer zegt dat het 30 graden is in de kamer. Ik vind het heerlijk!! Anders heb ik het ook altijd koud! Heel frustrerend. En de rest heeft gewoon warme handen en voeten. Maar mijn lijf past zich aan de omgeving aan. Dus ook de temp.


Houtkachel lijkt me heerlijk maar dan moet er nogal wat aangepast worden, een schoorsteen of iets naar buiten :P

Janneke2

Berichten: 22792
Geregistreerd: 28-02-13
Woonplaats: Ergens in Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-24 23:20

Sizzle schreef:
Janneke, ik denk dat ik al snel vet verbrand eigenlijk, dus waarschijnlijk gaat nog meer vetverbranden zorgen dat ik ondergewicht krijg. Tenzij je bedoeld dat ik (overmatig) vet voedsel moet eten, maar daar krijg ik darmproblemen van (iedereen denk ik).


... overmatig vet eten zou ik niet doen. (Misschien meer noten of eiwitten om op gewicht te blijven. Of koolhydraten om het tekort op te vullen...)

moonsparkle
Berichten: 21747
Geregistreerd: 21-03-05

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-03-24 23:23

Ik ontbijt nu meestal met yoghurt en cruesli met noten, eet tussendoor ook best vaak noten.

Noten en eiwitten :P

Sizzle

Berichten: 35708
Geregistreerd: 21-04-06
Woonplaats: Zwitserland

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-24 23:44

Ik eet ook veel noten :j
Eigenlijk eet ik sowieso behoorlijk veel _O-
(Behalve in de ochtend)

Heel eerlijk dan ik dat snelle verbranding met laag lichaamsgewicht en lage bloeddruk gewoon redelijk een recept is voor afstervende extremiteiten.
Als kind kwam ik altijd blauw uit het zwembad, sindsdien haat ik zwemmen.

Mijn man is het omgekeerde trouwens. Die heeft het nooit koud. Maar een groot nadeel is dat hij niet naar een lekker warm land op vakantie kan zonder daar te sterven. Hij haat alles boven de 25 graden terwijl ik pas net begin te leven vanaf 23 graden.

moonsparkle
Berichten: 21747
Geregistreerd: 21-03-05

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-03-24 23:57

Ik zou wel denken door wat ik eet, dat ik best een laagje vet van binnen zal hebben ondanks dat ik niet echt dik ben. Ik hou van chocola :Y)

Sizzle dat lijkt me wel lastig, alleen op vakantie dan maar? En allebei in een aparte kamer zitten thuis een met de verwarming aan en de ander met een raam open?

Warboel
Berichten: 14691
Geregistreerd: 04-11-08
Woonplaats: Leiden

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-24 00:39

Ik heb er ook last van! Heb het echt bijna altijd koud.

Door medicatie gebruik ben ik best wel aangekomen de laatste 2 jaar, had gehoopt dat een laagje vet me wel wat warmer zou houden maar helaas :')

Soms lig ik in pyjama onder m’n elektrische dekentje het nog koud te hebben. Soms lijkt de kou ook “van binnen” te komen, lastig uitleggen, maar dan krijg ik het ook echt onmogelijk warm. Misschien toch eens koud afdouchen proberen al klinkt het niet heel aantrekkelijk haha!

Warme melk met kurkuma warmt wel van binnenuit op, of een kopje hete chai.

Herkenbaar probleem dus!

assie

Berichten: 9490
Geregistreerd: 31-07-01
Woonplaats: Grun

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-24 08:04

moonsparkle schreef:
Bij klamme kleding is het logisch maar ik heb het ook als ik bijvoorbeeld gewandeld heb en dan niet heb gezweet, dan trek ik thuis gelijk extra lagen aan in de hoop afkoelen te voorkomen.

Wat celebi al zegt: trek je dan ook je onderlaag uit en vervang je die voor een nieuwe?
Was voor mij ooit een eye-opener tijdens een weekendje kamperen. Voor het slapengaan had ik alleen een dikke trui over mijn shirt aangetrokken. Brr koud gehad die nacht.
Dag later kreeg ik de tip om ook de onderlaag te vervangen. Dus schoon (droog) shirt aan. Maakte een wereld van verschil qua warm worden en blijven.

Afanaisa91

Berichten: 1348
Geregistreerd: 03-04-05
Woonplaats: Gelderland

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-24 09:08

Het is enkele pagina’s eerder al genoemd, ook ik heb (met lood in mn schoenen) koudetherapie gehad (=Wim Hof) wat me voor een groot deel van m’n kouwkleumigheid heeft afgeholpen.

Door steeds warmte op te zoeken en van buitenaf aan je lichaam toe te voegen, warmt vooral je huid op en gaat die (dmv vasodilatatie) in koelstand. Dit principe is gelukkig (wetenschappelijk bewezen) trainbaar en omkeerbaar. Juist door koude van buiten toe te voegen, wordt je lichaam getriggerd de interne warmte sneller te stimuleren en vast te houden.
Dat is de achtergrond van het hele koud afdouchen en/of (ijs)bad zitten. Overigens vond en vind ik koud afdouchen veeeeel vervelender dan een koud badje nemen. Ook dat went gelukkig :')

Verder ook zeer eens dat eten (en leven) volgens de tcm verschil kan maken. Vermijdt dan (koe)zuivel, rauwe producten en eten uit de magnetron.

_Nelleke_

Berichten: 8063
Geregistreerd: 02-11-07

Re: Heel snel afkoelen en niet meer warm krijgen

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-24 09:16

Hoeveel sport je TS? Mijn ervaring is dat als je meer gaat sporten je temperatuur regulatie ook verbeterd.

pmarena

Berichten: 48204
Geregistreerd: 09-02-02
Woonplaats: Onderste eiland van ZH

Re: Heel snel afkoelen en niet meer warm krijgen

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-24 09:37

Een echt wollen onderlaag die aansluitend en lekker soepel om je heen zit kan ook net wat meer comfort geven :j Alsof je een lekker omhullend eigen vachtje hebt +:)+

Fleece is best okee maar háált het niet bij wol. Ik trek bij kou echt 100x liever 1 van mijn wollen / wolfleece vesten aan dan 1 van gewoon fleece. Een fleece dekentje voelt ook armoedig als je dat vergelijkt met een echte wollen deken. Terwijl fleece an sich best wel fijn is. Totdat je wol leert kennen :=

moonsparkle
Berichten: 21747
Geregistreerd: 21-03-05

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-03-24 09:49

_Nelleke_ schreef:
Hoeveel sport je TS? Mijn ervaring is dat als je meer gaat sporten je temperatuur regulatie ook verbeterd.


Nu niet veel maar ik heb vroeger 4/5 dagen per week paard gereden en daarmee was het niet anders, kwam thuis kleedde me om en kreeg het toen ook al met geen mogelijkheid meer warm. Daardoor vind ik sporten in de winter juist niks. Ik wandel wel veel maar ook daarna krijg ik het ontzettend snel koud

MyWishMax

Berichten: 25377
Geregistreerd: 14-11-05
Woonplaats: Zuid Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-24 10:26

moonsparkle schreef:
_Nelleke_ schreef:
Hoeveel sport je TS? Mijn ervaring is dat als je meer gaat sporten je temperatuur regulatie ook verbeterd.


Nu niet veel maar ik heb vroeger 4/5 dagen per week paard gereden en daarmee was het niet anders, kwam thuis kleedde me om en kreeg het toen ook al met geen mogelijkheid meer warm.


Hier ook hoor. Vroeger echt wel 6 of 7 dagen druk aan het sporten, tegenwoordig door ziekte minder intensief maar wel dagelijkse oefeningen en een paar keer paardrijden, maar geen verschil. Tuurlijk is blijven zittennin vochtige kleding niet goed, maar zelfs met meteen omkleden blijft alles ijskoud en wordt alleen warm met bad. Het is ook al mijn hele leven zo, niet pad toen ik me warmer ging kleden. Want vroeger heb ik gewoon niet zo warm gekleed, omdat ik voor gek verklaard werd. Geen gewenning. Ook koude douches en baden, maar geen verschil alleen dat mijn klachten door ziekte 100 keer erger werden.

Maar bij sauna kan ik ook geen dompelbad nemen, want ik ga van mijn stokkie dan. :')

Het lijkt hier trouwens ook te wisselen wanneer ik het wel warm krijg of meestal juist ineens heet. Ene keer lijkt het bepaald eten te zijn, maar keer daarna geen effect bijvoorbeeld

jiehaaa

Berichten: 5071
Geregistreerd: 28-08-05

Re: Heel snel afkoelen en niet meer warm krijgen

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-24 10:32

Als ik het koud krijg ga ik iets eten en bewegen. Stofzuigen bijvoorbeeld of even wandelen. Eten zodat ik voldoende energie heb om warm te worden. Koud afdouchen helpt mij ook. En dat went echt.
Maar bij mij is het niet zo extreem als bij jou.

moonsparkle
Berichten: 21747
Geregistreerd: 21-03-05

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-03-24 10:34

Ik moet dan de hele dag door bewegen :P ik drink wel bijna de hele dag thee om ook op te warmen
Laatst bijgewerkt door moonsparkle op 02-03-24 10:36, in het totaal 1 keer bewerkt

Thats_Me

Berichten: 10948
Geregistreerd: 08-08-03
Woonplaats: N-Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-24 10:35

Herkennbaar. Schildklier is hier ook gewoon goed. Ik heb het vooral na inspanning. Of dat nu een rondje wandelen is of fanatiek trainen tot wat stevigere huishoudelijke klussen. Als ik eenmaal warm ben koel ik snel af en blijft het lijf lange tijd koud.

Douchen, andere kleding aan, eten etc. Werkt niet. Het komt echt vanuit mijn kern wat koud is. Na paardrijden was ik ook uren bezig om weer warm te worden, bijvoorbeeld, zelfs in de zomer. Koud douchen maakt het alleen maar erger, dan schiet het lijf in de kramp. Ik heb er nog geen oplossing voor gevonden dus lees graag mee.
Laatst bijgewerkt door Thats_Me op 02-03-24 10:36, in het totaal 2 keer bewerkt

plutolover

Berichten: 11706
Geregistreerd: 30-07-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-24 10:35

Jep ook snel last van. Ik koel ook snel af, heb jet niet snel warm..

Waardoor ik soms weinig in actie kom. Heb snel koude handen en voeten..

Gwn niet leuk meer..

Mijn schildklier functioneert gewoon,

Mijn uitkomst is echt een Electronisch fleece deken.

Ik zweet ook niet snel zoals sommige mensen,

Anomien

Berichten: 7403
Geregistreerd: 10-11-09
Woonplaats: Twente

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-24 10:36

Vreemde vraag maar zie je altijd goed? Of ook wel eens dubbel?
Laatst bijgewerkt door Anomien op 02-03-24 10:45, in het totaal 2 keer bewerkt