Hernia / ischias / zwaarmoedigheid en paardrijden..

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Utixo

Berichten: 6582
Geregistreerd: 19-10-05
Woonplaats: Monster

Re: Hernia / ischias / zwaarmoedigheid en paardrijden..

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-24 12:59

Ik had te snel gelezen, sorry!
Zoals ik begrepen heb zijn er verschillende soorten blokkers voor pijnprikkels. Als deze dus niet werken, kan het de moeite waard zijn om andere te proberen.

Ik heb echt heel veel gehad aan de pijnpoli artsen, deze dachten goed mee en je mocht altijd bellen voor overleg. Ik vind dat heel lastig, maar bij de pijnpoli gaven ze me echt een fijn gevoel daarover. Jij zit nu toch ook bij een pijnpoli? Ik zou gewoon bellen en vragen of er andere medicatie op gestart kan worden tot de tijd dat je geholpen wordt.

snorkel1986

Berichten: 3016
Geregistreerd: 27-07-12
Woonplaats: overijsel

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-24 13:00

Utixo schreef:
Tramadol slikte ik ook, maar dat deed niets tegen zenuwpijn, dat hielp bij mij vooral bij de rugpijn.

Lyrica is officieel een anti-epileptica, maar laat de zenuwen in je hoofd de pijn vergeten. Ik vond het ook heel maf, ik wist dat de pijn er zat, maar het deed geen pijn.

Enige nadeel was dat ik er ontzettend van ging eten.


En afkicken in een ding..

BloemBloem

Berichten: 16584
Geregistreerd: 21-05-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-24 13:02

Dit had mijn verhaal kunnen zijn, echter ben ik al 4 x geopereerd aan
mijn rug, en heel eerlijk, als ik het terug kon draaien had ik het direct gedaan!

Er is helaas geen behandelplan voor chronische rugpijn, zelf ben ik 2 jaar geleden een aantal weken opgenomen geweest op een pijnpoli om te leren om gaan met hoe ik mijn energie in moet zetten.

Vechten tegen de pijn kost heel veel energie, nu ik dat niet meer doe, kan ik veel beter mijn dag indelen. Dit betreft overigens 24/7 chronische rug en uitstralingsklachten.

Voor acute pijn is het een heel ander verhaal, goed je pijnmedicatie blijven nemen en bewegen is voor nu dan ook mijn beste advies voor jou.

Paardrijden blijft hier ook lastig, maar ik ben van mening dat ik het blijf doen, als ik op de bank blijf zitten heb ik ook pijn, dan maar pijn door leuke dingen!

Heel veel sterkte, ik weet dat het een gebed zonder einde kan zijn :(:)

Absolem

Berichten: 2765
Geregistreerd: 27-11-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-24 13:23

Zeeuwsemeid schreef:
Ik heb helaas dezelfde ervaring, eigenlijk 90% hetzelfde. Het verschil voor mij is alleen dat ik na een paar uur lopen ook last krijg van mijn rug, en als ik dan eenmaal ga zitten kom ik amper meer overeind en word de pijn ondragelijk. Pijnbehandelingen hebben mij niet geholpen, operatie willen ze niet doen want ik heb nog controle over mijn blaas/darmen.. Ik heb helaas geen tips, maar ik wil je wel succes wensen. Ik herken je pijn :(



Dan ga je over een paar maanden terug en zeg je dat je last van incontinentie begint te krijgen . ‍♀️ Laat ze maar bewijzen dat het niet zo is. Toch te achterlijk voor woorden dat ze je verdoemen met pijn te leven.

BloemBloem

Berichten: 16584
Geregistreerd: 21-05-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-24 13:34

Absolem schreef:
Zeeuwsemeid schreef:
Ik heb helaas dezelfde ervaring, eigenlijk 90% hetzelfde. Het verschil voor mij is alleen dat ik na een paar uur lopen ook last krijg van mijn rug, en als ik dan eenmaal ga zitten kom ik amper meer overeind en word de pijn ondragelijk. Pijnbehandelingen hebben mij niet geholpen, operatie willen ze niet doen want ik heb nog controle over mijn blaas/darmen.. Ik heb helaas geen tips, maar ik wil je wel succes wensen. Ik herken je pijn :(



Dan ga je over een paar maanden terug en zeg je dat je last van incontinentie begint te krijgen . ‍♀️ Laat ze maar bewijzen dat het niet zo is. Toch te achterlijk voor woorden dat ze je verdoemen met pijn te leven.


Opereren geeft geen garantie tot een pijnvrij bestaan kan ik uit eigen
ervaring melden :)

wisanda2003

Berichten: 393
Geregistreerd: 22-04-08

Re: Hernia / ischias / zwaarmoedigheid en paardrijden..

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-24 13:38

Via de rug operen heeft bij mij ook niet geholpen en kwamen de klachten steeds terug... maar de laatste keer in België geopereerd via de buik en dat heeft echt wonderen verricht!
Wel blijvende schade doordat de zenuwbanen in de rug daar in het littekenweefsel zijn gegroeid, maar niet meer de verschrikkelijke zenuwpijn.

Percy

Berichten: 12074
Geregistreerd: 04-09-01
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-24 14:24

Een facet denervatie waar ik eerder over schreef is geen infiltratie.
Bij een infiltratie spuiten ze corticosteroïden in, bij een facet denervatie branden ze de zenuwen dood zodat deze geen pijn meer kunnen doen.

Ik weet natuurlijk niet bij welk ziekenhuis jij komt want dit doen ze niet in alle ziekenhuizen, ook al omdat het niet altijd helpt.
Ik had pech, mijn vriendin geluk, die crost weer door het bos met haar paarden.

Bloem39

Berichten: 65
Geregistreerd: 13-11-09
Woonplaats: Gasselte

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-24 14:54

Haf_Woezel schreef:
@utixa. Het is niet tramadol maar tradonal
Ook een soort valium en blokker van de pijnprikkels richting de hersenen


Tradonal is een merknaam maar heeft tramadol als werkzame stof.

Percy

Berichten: 12074
Geregistreerd: 04-09-01
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-24 15:31

Klopt Bloem39, tradonal zijn vaak zuigtabletten.
Het heeft geen kalmerende werking of spierontspanning zoal valium, het is puur een pijnstiller.

Haf_Woezel

Berichten: 457
Geregistreerd: 18-09-21

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-03-24 15:37

snorkel1986 schreef:
Utixo schreef:
Tramadol slikte ik ook, maar dat deed niets tegen zenuwpijn, dat hielp bij mij vooral bij de rugpijn.

Lyrica is officieel een anti-epileptica, maar laat de zenuwen in je hoofd de pijn vergeten. Ik vond het ook heel maf, ik wist dat de pijn er zat, maar het deed geen pijn.

Enige nadeel was dat ik er ontzettend van ging eten.


En afkicken in een ding..



hier ben ik dus ook bang voor -O-

Utixo

Berichten: 6582
Geregistreerd: 19-10-05
Woonplaats: Monster

Re: Hernia / ischias / zwaarmoedigheid en paardrijden..

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-24 15:39

Ik moet eerlijk zeggen, ik heb echt weinig last gehad van het afkicken, en ik ben Cold Turkey gestopt. Ik slikte 3x 75mg per dag.

Haf_Woezel

Berichten: 457
Geregistreerd: 18-09-21

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-03-24 15:41

Percy schreef:
Klopt Bloem39, tradonal zijn vaak zuigtabletten.
Het heeft geen kalmerende werking of spierontspanning zoal valium, het is puur een pijnstiller.


ik moet nu ook redomex opstarten zei ze, dat zou ook op de zenuwen werken tot ik dan weer bij die neurochirug moet komen, maar ik moet morgen naar de huisdokter, ik zal lyrica vragen! thx voor de tip


maar wordt je hier ook moe van?

Utixo

Berichten: 6582
Geregistreerd: 19-10-05
Woonplaats: Monster

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-24 16:03

Ja, ik sliep er goed op. En ik reed geen auto meer, omdat ik er niet helemaal bij was. Maar alles beter dan die helse pijn.

Maar als je de Redomex nog moet opstarten zou ik eerst even dat afwachten.

Bloem39

Berichten: 65
Geregistreerd: 13-11-09
Woonplaats: Gasselte

Re: Hernia / ischias / zwaarmoedigheid en paardrijden..

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-24 13:14

Redomex is amitriptyline, een antidepressivum wat ook tegen zenuwpijn kan helpen. Net als pregabaline word je hier vaak ook moe van en slaap je er ook vaak goed op. En dat is wel fijn als je veel pijn hebt.
Er loopt een topic over dit middel voor als je wilt weten wat je kunt verwachten.

Paardjes101
Berichten: 258
Geregistreerd: 11-03-23

Re: Hernia / ischias / zwaarmoedigheid en paardrijden..

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-24 23:13

Probeer het heel rustig op te bouwen. Desnoods ga je eerst alleen even zitten oo je paard en vervolgens ga je een rondje stappen efcetc. Zo kan je lichaam hier aan wennen. Ook is het een oplossing km voorlopig alleen aan de longeer lijn of in een longeervolte te rijden. Zo hoef je meer alleen mee te hobbelen ipv sturen etc. Doe alsjeblieft rustig aan en overhaast je lijf niet. Als je valt ben je verder van huis.

hagelslag
Berichten: 9037
Geregistreerd: 18-09-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-24 09:39

Utixo schreef:
Maar wat kun je niet plaatsen? Je hebt gewoon echt de typische uitstralingspijn naar je been.
Voor rugpijn is een operatie niet zinvol, voor zenuwpijn in je been vaak wel. In mijn geval werdt ik wakker uit de narcose zonder zenuwpijn en dat was echt goddelijk.

Waarom wordt er gekeken met een CT en niet met een MRI?


Het moment na de narcose zonder de pijn.
Ik heb gehuild en de zusters waren in dikke paniek :Y)

Maar aangezien je zegt wel goed te kunnen lopen.
Ga dan actief en bewust wandelen.
Dus bewust je corespieren aanspannen en maak je zelf lang.
Ga niet als een zak aardappelen lopen.
En probeer voor het eerste zitten te vermeiden.

Ondanks dat de operatie nu 2 jaar terug is geweest bij mij.
Zodra ik thuis ben en even kan liggen is mijn rug echt extreem dankbaar.
Soms zijn 5 minuten voldoende om daarna weer volgas verder te kunnen.
Als je spieren de hele tijd op spanning staan gaan ze vervelend trekken.

En dat je nu in een diep gat zit.
Niet meer dan logisch. Ik weet hoe extreem diep ik zat.
Ik kon nog geen 20 meter lopen meer. Een x het wel geprobeerd en nadat ik over 2 km bijna 1.5 uur haf gedaan heeft mijn zusje mij weer opgehaald

Haf_Woezel

Berichten: 457
Geregistreerd: 18-09-21

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-03-24 12:04

Bedankt voor de extra antwoorden. :knuffel:

20/3 moet ik onder de MRI om 2 u s’nachts. :z En dan 21/3 om 17:00 bij de neurochirurg.

Ik probeer er niet teveel aan te denken maar mijn brein is zo negatief en angstig ingesteld de laatste 2 jaar dat ik moeite heb op niet steeds worst case scenario’s te bedenken. ;( Gaande van je mag niet meer rijden, tot job verlies en paarden moeten verkopen tot verlamd zijn of altijd pijn hebben.

Ik weet ook dat dit onrealistische gedachten zijn op dit stadium maar toch krijg ik ze niet uit mijn hoofd. |o

Ben zo moe, vermoeid, hét moe… |(
Ik zit gevangen in een lichaam dat niet bij mij past in zin van doelen en dingen willen realiseren. Alles lijkt gedoemd om te falen.

En erger nog; ik wordt woedend op mensen en probeer ze bewust te vermijden.. liever dat dan steeds dat zinnetje “ het komt wel goed, niet aan denken”… {:)-:(

Oh ja had dat eerder gezegd.. dat ik er zelf niet op gekomen ben >;)

Ik weet dat iedereen het goed bedoeld, en ja wat kan je anders nog zeggen. Maar dan hoor ik liever niets.. zal wel onderdeel zijn van het langdurig ondervinden van deze klachten.

En het kan altijd erger, dat weet en besef ik ook. Maar het helpt me helaas niet in mijn huidig gevoel.

En dan wordt ik ook nog vies lelijk jaloers op de mensen die dat niet hebben, en vrolijk door het leven fluiten met goede jobs, veel inkomen, geen enkele lichamelijke klachten, het leven lacht hen toe.

Dan kan ik enkel denken.. wat heb ik weer gedaan om zo een “vloek” over me te krijgen.


Anyway, klaagmodus uit :x

Ik bedank de mensen die hun ervaringen gedeeld hebben! En we zien wel weer zeker..

hagelslag
Berichten: 9037
Geregistreerd: 18-09-10

Re: Hernia / ischias / zwaarmoedigheid en paardrijden..

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-24 12:10

Om 2 uur snachts.... erg erg fijn

Maar gun jezelf af en toe even rust.
Ik weet niet of je toevallig ook een bad hebt. Maar ga er even in, even rusten.

Ik snap heel erg dat je er klaar mee bent.
Het is absoluut geen makkelijke periode.
Maar het gaat uiteindelijk goed komen!
Ik leef ook nog :Y)

Utixo

Berichten: 6582
Geregistreerd: 19-10-05
Woonplaats: Monster

Re: Hernia / ischias / zwaarmoedigheid en paardrijden..

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-24 12:24

2 Uur in de nacht? Dat is een stomme tijd.

Deze gedachtes/gedragingen zijn helaas verbonden aan de chronische pijn. Houd dit wel in de gaten, maar verder is het gewoon even zo. Gewoon niet teveel mensen opzoeken.

Haf_Woezel

Berichten: 457
Geregistreerd: 18-09-21

Re: Hernia / ischias / zwaarmoedigheid en paardrijden..

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-03-24 13:40

Bad heb ik inderdaad, en wordt gretig gebruikt. Al geraak ik er niet altijd even makkelijk uit haha.

Ja die MRI machine draait in het ziekenhuis dag en nacht.. vol continue.

snorkel1986

Berichten: 3016
Geregistreerd: 27-07-12
Woonplaats: overijsel

Re: Hernia / ischias / zwaarmoedigheid en paardrijden..

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-24 22:27

Dat bad idd _O- heb mijn man er inderdaad ook vaak zat uit geholpen en iets simpels als sokken aan trekken blijft een uitdaging voor hem elke dag weer ( hij is 2m plus dus helpt ook niet echt :+ )

Haf_Woezel

Berichten: 457
Geregistreerd: 18-09-21

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-03-24 14:43

update: bij neurochirug geweest, hij wil nog 1x een infiltratie proberen aan de bovenkant van de disc, dat gaat nu woensdag door, anders wordt het een operatie.

Caresse07

Berichten: 9410
Geregistreerd: 19-02-07
Woonplaats: Bij Flipje

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-24 11:11

Wat waardeloos al die pijn en pogingen om het te verbeteren middels infiltratie -O-

Ik loop zelf inmiddels al 3 jaar met klachten aan mijn linkerkant, kan er niet op liggen dus wordt 's-nachts elke 2 uur wakker, niet meer weten hoe te liggen. Ben door de MRI geweest omdat het op een hernia lijkt, maar dat was het dus niet. Via de orthopeed weer een MRI, hier zagen ze wel een scheurtje in het labrum, te diepe heupkommen en iets bij de pees die aanhecht op het heupbot. Maar de orthopeed vraagt zich af of dit mijn klachten verklaart aangezien ik dus uitstraling heb naar mijn been tot onder mijn hak. Ben dus ook doorverwezen naar de pijnpoli en heb daar een aantal infiltraties gehad welke niet veel tot niks deden.

De orthopeed stelt nu toch een heupoperatie voor in de hoop dat dit gaat helpen maar hij twijfelt hier dus aan en dat is voor mij de reden om hier dus ook enorm over te twijfelen of ik dit wel moet doen.

Maar ik herken vooral de vermoeidheid en de frustratie van het niet kunnen doen wat je wil.
Je hoofd en lijf zijn het niet met elkaar eens -O-

Ik wens je heel veel sterkte en hoop voor jou dat deze infiltratie je gaat helpen Haf_Woezel!

snorkel1986

Berichten: 3016
Geregistreerd: 27-07-12
Woonplaats: overijsel

Re: Hernia / ischias / zwaarmoedigheid en paardrijden..

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-24 17:02

Mijn man heeft diverse inspuiten gehad een aantal via bergman die niks deden ( of alleen dag zelf) en in middels 3 bijna 4 via delden die wel werken ( de afgelopen keren dan)..