Glutenvrij eten..

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Celebi
Berichten: 3657
Geregistreerd: 04-11-20

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-24 10:51

Unleash schreef:
Wat betreft testen: ik ben 2 keer negatief uit de bloedtest gekomen toen ik nog wel gluten at.


Ik las net dat coeliakie te zien is in het bloed door aangemaakte antistoffen, maar dat je met gluten sensitiviteit dat niet ziet. Het kán dus nog steeds gluten zijn, maar niet perse coeliakie. Op zich als je nog sporen van gluten eet klinkt dat ook aannemelijker dan een volledige intolerantie.

Petrichor

Berichten: 10535
Geregistreerd: 14-04-06

Re: Glutenvrij eten..

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-03-24 11:23

Oja ik ben trouwens ook iets meer dan een kilo afgevallen, dit is niet omdat ik minder eet. Want ik eet gerust glutenvrije koekjes en chips. Grappig is wel dat ik iets overgewicht heb (kilo of 5) maar bij geen enkel dieet kreeg ik deze kilo's eraf, heb echt van alles geprobeerd en ook lang vol gehouden maar niets werkte.

Is dit ook iets wat hier bij past?

manubres

Berichten: 2778
Geregistreerd: 17-11-08
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-24 12:11

Celebi schreef:
Unleash schreef:
Wat betreft testen: ik ben 2 keer negatief uit de bloedtest gekomen toen ik nog wel gluten at.


Ik las net dat coeliakie te zien is in het bloed door aangemaakte antistoffen, maar dat je met gluten sensitiviteit dat niet ziet. Het kán dus nog steeds gluten zijn, maar niet perse coeliakie. Op zich als je nog sporen van gluten eet klinkt dat ook aannemelijker dan een volledige intolerantie.


Als je een allergie hebt voor gluten (coeliakie) dan betekent dit dat het afweermechanisme een abnormale reactie heeft op een voedingsmiddel, heb je een intolerantie dan doet het afweermechanisme niet mee. In het bloed is alleen de allergie te meten.

Petrichor

Berichten: 10535
Geregistreerd: 14-04-06

Re: Glutenvrij eten..

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-03-24 16:33

Woensdag heb ik een telefonisch consult met de huisarts, ik ben benieuwd wat zij zegt. :)

Cchanny

Berichten: 8845
Geregistreerd: 21-09-09
Woonplaats: Noord-Holland.

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-24 16:42

Je zou kunnen kijken naar FODMAP recepten :)

Brimi_Disa

Berichten: 498
Geregistreerd: 05-06-07
Woonplaats: TellentotdatPOEF-topic

Re: Glutenvrij eten..

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-24 18:50

En hou er rekening mee dat je naast gluten ook op tarwe kunt reageren.
Dat komt naar voren als je een fodmap-dieet volgt.

Petrichor

Berichten: 10535
Geregistreerd: 14-04-06

Re: Glutenvrij eten..

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-03-24 19:01

Nou zoals jullie al zeiden moet ik weer gluten gaan eten en dan mag ik vanaf vrijdag gaan bloedprikken.

Heel eerlijk gezegd hoop ik dat ik niet tegen gluten kan, dan weet ik eindelijk waarom....

Petrichor

Berichten: 10535
Geregistreerd: 14-04-06

Re: Glutenvrij eten..

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-03-24 20:06

Ik vraag me alleen af of vrijdag bloed laten prikken nut heeft? Ik lees op internet namelijk verhalen dat je toch wel 6 weken gluten moet eten voor een betrouwbaar resultaat. Of zou het bij mij iets anders liggen omdat ik nog maar 6 dagen glutenvrij eet?

Celebi
Berichten: 3657
Geregistreerd: 04-11-20

Re: Glutenvrij eten..

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-24 20:12

Dat zal op 6 dagen gelukkig niet zo'n vaart lopen.. Onderstaand stukje stond op de site van het Leids Universitair Medisch Centrum:

"Ook wordt bloed gecontroleerd op coeliakie-antistoffen. De verwachting is dat bij een goede reactie op glutenvrij dieet de antistoffen gaan dalen en verdwijnen. Bij de meeste kinderen zijn de antistoffen 2 jaar na het begin van een glutenvrij dieet verdwenen. Controles zijn daarna ook van belang."

Gaat welliswaar om kinderen, maar daar staat 2 jaar voor. Ergens anders vond ik al een periode van 6 maanden tot een jaar dat de darm zich hersteld.

Al met al veel langer dan die 6 dagen. Maar wel handig om het advies op te volgen en die laatste dagen wel gluten te eten.

Petrichor

Berichten: 10535
Geregistreerd: 14-04-06

Re: Glutenvrij eten..

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-03-24 20:19

Nou ik neem zo in elk geval een lekkere bak Ben en Jerry's ijs brownie. :')

Celebi
Berichten: 3657
Geregistreerd: 04-11-20

Re: Glutenvrij eten..

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-24 20:20

Als je het doet, doe het dan goed. :+ :Y)

marleen_88

Berichten: 14051
Geregistreerd: 21-05-04
Woonplaats: Onder het kanaal.

Re: Glutenvrij eten..

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-24 20:40

Ik moest minimaal 3 maanden weer gluten eten, om zo een goed beeld in het bloed te krijgen. Ik heb dat overigens niet gedaan, kreeg de stempel PDS met overgevoeligheid voor gluten en at glutenarm.

Nu, jaren laten ben ik de gluten weer aan het opbouwen. Het gaat verrassend goed!

theadora99

Berichten: 3632
Geregistreerd: 26-05-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-24 22:56

Petrichor schreef:
Nou ik neem zo in elk geval een lekkere bak Ben en Jerry's ijs brownie. :')

Ik moest tot mijn biopt gluten blijven eten en heb echt alles uit de kast getrokken wat ik nog wilde eten. Ben die week zo veel aangekomen omdat ik maltesers heb gehad, ijs, allerlei soorten koek :')

Celebi
Berichten: 3657
Geregistreerd: 04-11-20

Re: Glutenvrij eten..

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-24 22:57

Een soort bucketlist met eten :')

Petrichor

Berichten: 10535
Geregistreerd: 14-04-06

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-03-24 23:31

Ik ga ook nog even los en hoop stiekem dat ik er ziek van word. :') Ja dat klinkt raar, maar dan weet ik eindelijk waarom en dan kan ik het ook gewoon echt oplossen. Ik ben echt heel bang dat er niks uit het bloedonderzoek komt, dat zou echt een enorme teleurstelling zijn....

Celebi
Berichten: 3657
Geregistreerd: 04-11-20

Re: Glutenvrij eten..

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-24 00:00

Kan best hoor.. het kunnen namelijk ook andere voedingsstoffen zijn die ook vaak voorkomen in dezelfde producten waar gluten inzitten. Dan moet je alleen wel weer gaan uitzoeken welk ingrediënt de boosdoener is. Maar soms is het laten van die ingrediënten wel makkelijker dan gluten, dus dan heb je aan het einde van die weg wel een makkelijker uitgangspunt.

Echt heftige coeliakie wordt je namelijk ook niet vrolijk van natuurlijk. Een oud klasgenoot van me ging met een hele groep coeliakie patiënten ergens eten waar dat vooraf besproken was en kon. Bleken ze dicht bij de keuken te zitten en is er waarschijnlijk stijgend meel van de pizzas over de tafel gewaaid want iedereen van de hele tafel was uiteindelijk doodziek. Andere klasgenoot van me had een zusje met coeliakie en daar moesten we altijd extreem voorzichtig zijn met lunchen omtrent kruimels en het kiezen van de juiste kleur messen en snijplanken zodat er nooit wat in contact kon komen.

Niet om je bang ervoor te maken hoor, want er valt prima mee te leven, maar alsnog kun je beter ergens wat overgevoelig voor zijn en het in mindere mate eten of zoveel mogelijk vermijden. Gewoon even afwachten maar en veel lekkere dingen eten. :Y)

Petrichor

Berichten: 10535
Geregistreerd: 14-04-06

Re: Glutenvrij eten..

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-03-24 08:06

Ik word dus nu getest op gluten, maar kunnen ze via het bloed niet zien waar je slecht op reageert mochten het geen gluten zijn?

theadora99

Berichten: 3632
Geregistreerd: 26-05-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-24 08:27

Petrichor schreef:
Ik word dus nu getest op gluten, maar kunnen ze via het bloed niet zien waar je slecht op reageert mochten het geen gluten zijn?

Ik kreeg toen een uitgebreide test met echt van alles waar ik op kon reageren (geloof 10-15 dingen?). Alleen de gluten antistoffen bleken toen hoog.

manubres

Berichten: 2778
Geregistreerd: 17-11-08
Woonplaats: Drenthe

Re: Glutenvrij eten..

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-24 13:39

Simpelste manier om erachter te komen waar je overgevoelig voor bent: naar de bioresonantie, binnen 10 minuten weet je het. Alleen kan deze niet meten of je intolerant bent of allergisch. Maar als je wil weten op welke voedingsstoffen je reageert is dat het makkelijkste.

koeke

Berichten: 869
Geregistreerd: 29-09-03
Woonplaats: Twente

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-24 19:44

Wat fijn TS dat er zo snel actie is! Die paar dagen glutenvrij zal het verschil waarschijnlijk niet maken. Probeer echt nu nog even zoveel mogelijk gluten naar binnen te werken, des te meer kans heb je op een betrouwbare uitslag. Voor glutenbelasting wordt tegenwoordig 15-20 gram gluten per dag aangehouden, dat is best veel! Hoeveelheden per product vind je hier: https://www.dinc-online.nl/wp-content/u ... 2017-1.pdf

Bij heel hoge antistoffen in je bloed wordt op basis daarvan de diagnose coeliakie gesteld, dus is een biopsie niet nodig. Bloedtest is niet 100% sensitief, dus je kunt wel coeliakie hebben zonder dat het uit je bloed blijkt. Daarom kan verder onderzoek nodig zijn bij geen antistoffen. Bij voorkeur blijf je dus nog gluten eten na het bloedprikken, anders krijg je geen betrouwbare biopten.

manubres schreef:
Als je een allergie hebt voor gluten (coeliakie) dan betekent dit dat het afweermechanisme een abnormale reactie heeft op een voedingsmiddel, heb je een intolerantie dan doet het afweermechanisme niet mee. In het bloed is alleen de allergie te meten.
Geen idee waar je deze info vandaan hebt, maar dit is niet correct. Coeliakie is een op zichzelf staande auto-immuunziekte. Geen allergie, geen intolerantie. ‘Gewoon’ coeliakie. Zie https://www.glutenvrij.nl/ziek-van-glut ... -coeliakie Daar vind je een schat aan informatie!

verootjoo
Berichten: 35644
Geregistreerd: 19-10-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-24 20:14

manubres schreef:
Simpelste manier om erachter te komen waar je overgevoelig voor bent: naar de bioresonantie, binnen 10 minuten weet je het. Alleen kan deze niet meten of je intolerant bent of allergisch. Maar als je wil weten op welke voedingsstoffen je reageert is dat het makkelijkste.


Bioresonantie is een onbewezen methode zonder enig wetenschappelijk fundament. Ook kan de methode niet verklaard worden dmv al bestaande theorieën.
Bioresonantie is kwatsch.

Als je wilt weten of je coeliakie hebt moet je dat laten onderzoeken via de HA.
Als daar niks uitkomt kan je via fodmap bij een diëtiste kijken waar je sterk op reageert.

rien10
Berichten: 14681
Geregistreerd: 01-06-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-24 20:35

Morganlefay schreef:
Petrichor schreef:
Hoi,

Ik heb een klein vermoeden dat ik niet heel goed tegen gluten kan.

De laatste tijd heb ik vaak last van mijn buik als ik brood heb gegeten. Mijn stoelgang is ook iets apart. Soms moet ik maken dat ik bij de wc kom en soms wou ik juist dat naar naar de wc heen kon.

Daarnaast heb ik ook heel veel lichamelijke klachten, voornamelijk veel pijn. Ik heb fibromyalgie en hms dus dat verklaart de pijn natuurlijk, maar ik las ergens dat dit in combinatie met gluten wel erger kan worden.

Nu dacht ik ik ga gewoon glutenvrij/beperkt proberen en kijken wat er dan gebeurd. Dan kan ik in elk geval dingen uitsluiten. Maar jeetje wat is dat spul allemaal goor. Glutenvrij brood van de Jumbo is echt vies en dat van de plaatselijke bakker kan er mee door. De crackers van de Jumbo zijn opzich wel lekker. Vandaag ook de pasta van Jumbo gekookt maar ik walg alleen al van de geur, hopelijk proef ik er vanavond niks van als ik er ham/kaas macaroni van maak. :+

Ik hoop maar dat ik het even een tijdje vol kan houden. Hebben jullie tips? :)


Ga ja naar je huisarts en laat testen of je inderdaad een gluten issue hebt
Als je zelf gaat "dokteren" met allerhande dieten en andere zaken pest je je lijf alleen nog maar meer.
Succes

Oh? Het weglaten van gluten zou je lijf verpesten?

manubres

Berichten: 2778
Geregistreerd: 17-11-08
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-24 20:59

verootjoo schreef:
manubres schreef:
Simpelste manier om erachter te komen waar je overgevoelig voor bent: naar de bioresonantie, binnen 10 minuten weet je het. Alleen kan deze niet meten of je intolerant bent of allergisch. Maar als je wil weten op welke voedingsstoffen je reageert is dat het makkelijkste.


Bioresonantie is een onbewezen methode zonder enig wetenschappelijk fundament. Ook kan de methode niet verklaard worden dmv al bestaande theorieën.
Bioresonantie is kwatsch.

Als je wilt weten of je coeliakie hebt moet je dat laten onderzoeken via de HA.
Als daar niks uitkomt kan je via fodmap bij een diëtiste kijken waar je sterk op reageert.


In Duitsland is het veel normaler dat huisartsen met bioresonantie werken. Mijn huisarts geloofde er eerst ook niet in. Maar toen ik een hele tijd ziek was, 8 kilo was afgevallen en ze geen oorzaak konden vinden, ben ik naar de bioresonantie gegaan en had ik binnen 15 minuten de diagnose. Vervolgens ben ik naar de huisarts gegaan om me daar op te laten onderzoeken via de reguliere manier en bleek de diagnose juist te zijn. Ik werk als verpleegkundige in een academisch ziekenhuis, lang geleden hadden we een kind op de afdeling met 'failure to thrive' (niet willen groeien door onbekende oorzaak). Het kind lag een maand in het ziekenhuis en kreeg allerlei vervelende onderzoeken, maar ze konden niks vinden. Paar maanden na ontslag kwamen ze nog even langs op de afdeling en het kind zag er heel goed uit. De moeder vertelde: toen zelfs het academisch ziekenhuis het niet kon vinden ben ik verder gaan zoeken en ben naar de bioresonantie gegaan, die hadden de diagnose zo gevonden. Toen dacht ik: ik ken het niet maar moet het onthouden en gelukkig later er zelf ook baat bij gehad.

Zelfs bij paarden werkt het heel goed. Ik heb tig therapeuten, fysio, osteo, cranio etc..bij mijn paard gehad, niks hielp langer dan een paar weken. Maar na NES therapie heb ik een heel ander paard. Ik vroeg wat de therapie inhield en bleek het ook bioresonantie te zijn.

Ik heb wel eens gevraagd waarom bioresonantie niet wetenschappelijk bewezen wordt, maar goed onderzoek kost veel geld en er zit geen farmaceutische industrie achter die dat bekostigt....daarnaast houdt de farmaceutische industrie het juist tegen...want je zou mensen toch eens beter kunnen maken zonder medicatie? :x

Celebi
Berichten: 3657
Geregistreerd: 04-11-20

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-24 21:08

rien10 schreef:
Oh? Het weglaten van gluten zou je lijf verpesten?


De producten waar gluten inzitten zijn over het algemeen juist ook erg goed voor je lichaam omdat er veel gezonde bouwstoffen inzitten. Dit weglaten zonder goede reden wordt niet aangeraden omdat je snel tekorten krijgt op andere vlakken en de vervangers regelmatig veel ongezonder blijken te zijn. Hieronder een stukje van het Voedingscentrum:

Citaat:
Zijn gluten slecht voor je?
Gluten is een mengsel van eiwitten die normaal gesproken gewoon worden verteerd in je maag-darmstelsel. Ongeveer 1% van alle Nederlanders reageert heftig op de inname van gluten. Dit heet coeliakie. Deze mensen moeten producten met gluten, zoals tarwebrood of speltcrackers, vermijden.

Er zijn mensen bij wie klachten verbeteren als ze een glutenvrij dieet volgen, maar bij wie coeliakie en tarweallergie zijn uitgesloten. Dat heet glutensensitiviteit. Sommige mensen denken dat glutenvrij eten gezonder is. Maar voor mensen zonder deze aandoeningen is het niet verstandig glutenvrij te eten. Je loopt dan kans dat je te weinig voedingsstoffen binnenkrijgt.

*knip*

Geen coeliakie, toch glutenvrij eten?
Glutenvrij eten staat in de belangstelling. Sommige mensen denken dat het gezonder is om glutenvrij te eten. Maar volkoren graanproducten zijn een belangrijk onderdeel van een gezond voedingspatroon. Ze verlagen het risico op bepaalde chronische aandoeningen en leveren vezels en voedingsstoffen zoals vitamines en mineralen. Als je deze producten weglaat uit je voeding mis je het gezondheidsvoordeel van deze producten en loop je het risico op tekorten.

Bovendien zijn de speciale glutenvrije producten niet allemaal even gezond. Een groot aantal van deze producten bevat méér suiker, zout en vet dan 'normale' producten en juist mínder vezels, vitamines en mineralen. Ga dus alleen glutenvrij eten als een arts jou dit adviseert en doe dit samen met een diëtist om je voeding volwaardig vorm te geven.


Bron: https://mobiel.voedingscentrum.nl/nl/se ... nnenkrijgt.

verootjoo
Berichten: 35644
Geregistreerd: 19-10-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-24 21:19

manubres schreef:
verootjoo schreef:
Bioresonantie is een onbewezen methode zonder enig wetenschappelijk fundament. Ook kan de methode niet verklaard worden dmv al bestaande theorieën.
Bioresonantie is kwatsch.

Als je wilt weten of je coeliakie hebt moet je dat laten onderzoeken via de HA.
Als daar niks uitkomt kan je via fodmap bij een diëtiste kijken waar je sterk op reageert.



Ik heb wel eens gevraagd waarom bioresonantie niet wetenschappelijk bewezen wordt, maar goed onderzoek kost veel geld en er zit geen farmaceutische industrie achter die dat bekostigt....daarnaast houdt de farmaceutische industrie het juist tegen...want je zou mensen toch eens beter kunnen maken zonder medicatie? :x


Dat is evengoed kwatsch… er ís onderzoek naar gedaan, maar daaruit bleek niet dat het werkt. Ook is er onderzoek gedaan naar de theorie waarop bioresonantie berust, en zelfs de theorie heeft geen enkel wetenschappelijk fundament. De theorie is niet houdbaar met de kennis die er wél is.
Niet omdat er geen onderzoek naar gedaan is, niet omdat de farmaceutische industrie dat tegen houdt (íedereen mag wetenschappelijk onderzoek uitvoeren, daar heb ik geen goedkeuring voor nodig van de farmaceutische industrie)

Dat het bij individuen werkt kan prima. Maar je weet dus nooit of het de bioresonantie is die werkt (kans is uitermate klein) of dat er andere factoren meespelen. (Die kans is heel groot)