Glutenvrij eten..

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Taucha

Berichten: 1170
Geregistreerd: 05-06-13
Woonplaats: Katwijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-24 22:38

Als het (nog) niet zeker is dat je echt een gluten intolerantie hebt en voor je echt de onderzoeksmolen in gaat al met wat simpele testjes wilt uitproberen of het inderdaad aan het brood ligt, dan zou je misschien alvast een paar dagen geen brood kunnen eten.

De meeste West-Europeanen kijken dan woest naar hun boterham en pasta en vragen steevast; “hoe dan?”

Nou heel simpel: maak er een yoghurt of papfeestje van! (Als je tenminste niet ook een lactose probleem hebt)

In plaats van brood eet je yoghurt, melk, pudding of iets anders vloeibaars, ongeveer 150-200 ml met ca 3-4 eetlepels haver en verder aangevuld met lijnzaad, boekweit, etc. en rozijnen en fruit.

De pasta vervang je een paar dagen door maaltijden met rijst. En afgewisseld met maaltijden die alleen uit 150gr vlees en 300-500gr groenten bestaan. Eventueel als je het lekker vindt een aardappel erbij.

Niet te moeilijk doen, gewoon eerst eens even proberen wat alleen het skippen van brood en pasta doet. Eventueel kun je daarna gaan kijken of er ook andere darm triggers zijn als dit niet voldoende helpt.

Succes!

_Mir
Berichten: 1358
Geregistreerd: 01-01-20

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-24 22:41

herr_balou schreef:
Ik kan niet tegen brood waaraan extra gluten is toegevoegd en in NL wordt dat bij vrijwel al het brood gedaan. Desembrood van supermarkten gaat ook niet goed, tot nu toe gaat het meeste brood van Van Der Westen (verkrijgbaar bij biologische winkel) wel goed. Verder kan ik alles eten qua granen met gluten.
Bij winkels met voornamelijk biologische producten zijn fijne alternatieven voor graan(producten) met (veel) gluten verkrijgbaar.
Fijne granen zonder gluten zijn bijvoorbeeld boekweit, gierst, fonio en teff.


Ik ben nu aan het kijken in de webshop bij Van der Westen, welk brood is aan te raden?

SnuitjeLove
Berichten: 1079
Geregistreerd: 18-05-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-24 23:00

Het glutenvrij brood van de Albert Heijningen vind ik het lekkerst en het dichts in de buurt van brood komen.
Ik kies altijd de variant met pitjes en dan de lichte kleur.
Het is wel wat droger brood dan dat je gewend kan zijn maar ik beleg hem dan bijvoorbeeld met een extra beetje humus en vleeswaren als ik het meeneem. Thuis stop ik ze altijd in de broodrooster.
Het brood van de jumbo vind ik erg klef en een beetje cake-achtig.

Als ontbijt neem ik meestal glutenvrije granola met lactosevrije melk.

Mocht je wat meer tijd hebben kun je eens boekweit pannenkoeken of wraps maken als vervanging voor brood of bananen pannenkoekjes, bananen/dadel brood.

Kaitlyn

Berichten: 9727
Geregistreerd: 04-06-06
Woonplaats: Veluwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-24 23:23

Petrichor schreef:
Hoi,

Ik heb een klein vermoeden dat ik niet heel goed tegen gluten kan.

De laatste tijd heb ik vaak last van mijn buik als ik brood heb gegeten. Mijn stoelgang is ook iets apart. Soms moet ik maken dat ik bij de wc kom en soms wou ik juist dat naar naar de wc heen kon.

Daarnaast heb ik ook heel veel lichamelijke klachten, voornamelijk veel pijn. Ik heb fibromyalgie en hms dus dat verklaart de pijn natuurlijk, maar ik las ergens dat dit in combinatie met gluten wel erger kan worden.

Nu dacht ik ik ga gewoon glutenvrij/beperkt proberen en kijken wat er dan gebeurd. Dan kan ik in elk geval dingen uitsluiten. Maar jeetje wat is dat spul allemaal goor. Glutenvrij brood van de Jumbo is echt vies en dat van de plaatselijke bakker kan er mee door. De crackers van de Jumbo zijn opzich wel lekker. Vandaag ook de pasta van Jumbo gekookt maar ik walg alleen al van de geur, hopelijk proef ik er vanavond niks van als ik er ham/kaas macaroni van maak. :+

Ik hoop maar dat ik het even een tijdje vol kan houden. Hebben jullie tips? :)


Glutenvrije pasta vind ik groente pasta toch het lekkerst, dus van bijvoorbeeld courgette.
Brood is niet te nassen, de havermout smaakt prima. :j

theadora99

Berichten: 3632
Geregistreerd: 26-05-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-24 23:36

julius_juut schreef:
Ik heb veel minder gewrichtspijn (en veel minder 'mist in m'n hoofd') sinds ik geen/nauwelijks gluten eet. Merk het ook wel als ik een paar dagen zondig, dan ben ik een stuk minder soepel en fit. Werd aangeraden om eens te proberen door de fysio, en ben ontzettend blij dat ik dat uitgeprobeerd heb.


Wat betreft eten: Per merk verschilt het inderdaad hoe lekker/'echt' het smaakt. Brood is zelfgebakken een stuk beter te pruimen dan de plakjes van de broodafdeling. Afbakbroodjes vind ik kant-en-klaar vaak wel lekker, maar afschuwelijke duur. Qua crackers/wafels e.d. zijn gewoon saaie rijstwafels tot nu toe eigenlijk het beste te eten. :P

De glutenvrije pasta die de Lidl soms heeft vind ik persoonlijk eigenlijk de lekkerste, en dan minder lang koken dan op de verpakking staat. Dan scheelt die erg weinig van gewone tarwepasta. Glutenvrije pannenkoeken zijn ook amper van gewone te onderscheiden, maar wel véél sneller uitgedroogd.

Bij ons heeft de Lidl die pasta altijd! De penne en de spaghetti. En we hebben een standaard voorraad :')

herr_balou
Berichten: 1454
Geregistreerd: 03-06-19
Woonplaats: Zuiden van Noord-Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-02-24 02:36


Polarize
Berichten: 702
Geregistreerd: 25-04-14

Re: Glutenvrij eten..

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-02-24 09:03

Xenos heeft veel glutenvrije bakmixen staan! Ik heb een vriendin met coeliakie en wou iets lekkers bakken om de feestdagen te vieren, en de bakmixen daar weg waren erg geslaagd! Gebruik ze ook als ik jarig ben en op werk trakteer, want heb een aantal collega's die glutenvrij zijn. Ik hou dan een paar sneetjes cake of taart apart zodat er in de kantine geen kruimels van andere dingen overheen komen

sasja0705
Berichten: 1981
Geregistreerd: 03-08-10

Re: Glutenvrij eten..

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-02-24 09:20

Gewoon eerst laten testen.
Coelialkie is geen pretje maar er valt ermee te leven, juist anno 2024.
Bij mij werd kwam het uit toen ik baby was en na het begin van potjes bijna dood ging.
Dat was in 71/72...
En toen had je nog ... weinig tot niets. Soort krackers en echt vies spul om te eten. Mijn moeder heeft veel zelf gebakken/gemaakt
Mijn jeugd heb ik door gebracht met een extreme dieet, want zo wat overal zat er gluten in ...
Ook zo dingen als (toen) worst, jus, marinades,
Het gaat bij een coeliakie dus niet alleen om "brood, pasta en koekjes"
Dus wil je het weten , dan laat je testen.

En als opmerking : vergis je niet, hoe immens bewerkt het voedsel van vandaag is. Juist brood wordt door allerlij toevoegingen "houdbaar" gemaakt...

Celebi
Berichten: 3657
Geregistreerd: 04-11-20

Re: Glutenvrij eten..

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-02-24 09:30

Echt laten testen! Zou zonde zijn als je straks weer gluten moet gaan eten om het wel officieel te kunnen laten testen.

Het schijnt trouwens ook dat veel mensen denken dat ze niet tegen gluten kunnen, maar dan ligt het aan een heel ander bestandsdeel. Dat werd me toevallig laatst verteld in een webinar over PDS. Door dan opeens te kiezen voor glutenvrij doe je eigenlijk precies hetgeen wat je lichaam niet nodig heeft.

Dus, niks veranderen aan je eten, meteen een afspraak maken bij de huisarts voor die coeliakie test en waarschijnlijk nog wat andere testjes. Je kunt daarmee bijvoorbeeld ook een indicatie zien voor PDS of de ziekte van Crohn. En een test voor parasieten en bacteriën. Die kunnen soms ook langere tijd sluimeren. Het kan echt van alles zijn dus even naar de huisarts is de beste stap.

jokari

Berichten: 8766
Geregistreerd: 06-06-04
Woonplaats: thuis

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-02-24 09:31

sasja0705 schreef:
Gewoon eerst laten testen.
Coelialkie is geen pretje maar er valt ermee te leven, juist anno 2024.
Bij mij werd kwam het uit toen ik baby was en na het begin van potjes bijna dood ging.
Dat was in 71/72...
En toen had je nog ... weinig tot niets. Soort krackers en echt vies spul om te eten. Mijn moeder heeft veel zelf gebakken/gemaakt
Mijn jeugd heb ik door gebracht met een extreme dieet, want zo wat overal zat er gluten in ...
Ook zo dingen als (toen) worst, jus, marinades,
Het gaat bij een coeliakie dus niet alleen om "brood, pasta en koekjes"
Dus wil je het weten , dan laat je testen.

En als opmerking : vergis je niet, hoe immens bewerkt het voedsel van vandaag is. Juist brood wordt door allerlij toevoegingen "houdbaar" gemaakt...

Met coeliakie moet je inderdaad veel meer oppassen dan wanneer je gewoon minder gluten wilt eten. Ik moet echt elke keer ingrediëntenlijsten checken, zo blijkt één van onze favoriete snoepjes nu ineens tarwezetmeel te hebben. :(
Spaghetti-kruiden-mixen zijn ook vaak een no-go.

sasja0705
Berichten: 1981
Geregistreerd: 03-08-10

Re: Glutenvrij eten..

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-02-24 10:04

@Jokari , ja het was echt puzzelen , zelfs chips en co... toen al zo veel waar tarwezetmeel gebruikt werd.
Wij moesten toen 1x in de 4 weken naar een speciale bakker/molen rijden.

7September
Berichten: 94
Geregistreerd: 20-02-23

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-02-24 10:19

Veel goede tips al! Ik eet zelf inmiddels al wat jaren glutenvrij i.v.m. coeliakie. Je went eraan. Klinkt gek, maar echt. Als jong meisje heb ik in een bakkerij gewerkt en was ik dol op brood. Nog steeds vind ik het jammer dat ik niet 'gewoon' een broodje kan pakken.

Een aantal van mijn tips:
Glutenvrije bakkerij (Craft & Pastry): In Almere Haven, Amsterdam en sinds kort in Arnhem.
Alles is hier lekker (vind ik ;) )

Schär (te koop bij o.a. AH en Jumbo):
Mini baquette
Kaiser broodjes (niet bij elk filiaal te koop)
De bagels zijn ook goed te doen!

Tip: Bak het brood niet te lang af. Op de verpakking staat meestal 6 - 8 minuten. Dit is soms te doorbakken. Ik gooi de broodjes in een Airfryer overigens.

Glutenvrij AH/Jumbo:
Fusilli (goed olie in je water doen met het koken, het is anders een grote plak boel)
Lasagne bladeren (kook deze eerst even kort voor je er lasagne mee maakt, anders zijn ze nog kei hard)
Cornflakes
AH heeft eigen brood bij de versafdeling. De licht meerzaden variant vind ikzelf lekker.
AH heeft ook van eigen merk Nasi en curry bamboe. Ook gv en ik vind ze lekker!


Algemene tips:
Meer beleg gebruiken. Ik was dol op de smaak van brood, maar gv brood is echt niet altijd even lekker. Ik eet tegenwoordig cornflakes (AH) bij mijn yoghurt als ontbijt, en tijdens de lunch eet ik een salade. Ik probeer het gv-brood zo min mogelijk te eten. Het brood is een echte dikmaker.

Ristorante heeft twee gv pizza's in het assortiment.

Consenza: Vind ik best wel prijzig soms en echt niet altijd even lekker. De frikadel gaat wel, de kroket is niet super, de kipnuggets dan weer wel ;).

Uit eten: Dit gaat ook prima! Goed informeren en echt aangeven dat je allergisch bent voor gluten. Zo kun je bij Bagels & Beans goed eten, bij Loetje, Het Zusje gaat bij mij ook goed, en lokale restaurants snappen het vaak ook!

Heel veel kan glutenvrij (en is glutenvrij). Het is vooral oefenen met etiketten lezen. Maar dat went ;).

Hou ook rekening met een partner. Als je partner gluten heeft gegeten (of bier gedronken heeft bijvoorbeeld). Zoenen kan dan (even) niet. Althans. Bij mij. Ik krijg dan toch gluten via hem binnen en dan word ik ook ziek. Als ik een glutenvolle boterham of pizza eet word ik zieker hoor, maar je moet er wel rekening mee houden.

En vergeet niet: ook in producten voor op de huid of in medicatie kunnen gluten zitten. Bij de apotheek moet ik dit apart aangeven bijvoorbeeld.

__

Denk je echt dat je een gluten intolerantie of Coeliakie hebt? Hou er dan rekening mee dat je toch weer tijdelijk gluten moet gaan eten, zodat het ook uit de test komt.
Ik heb voordat ik gv ging eten een onderzoek in het ziekenhuis gehad (bloed, ontlasting en een scopie). Daar kwam heel duidelijk uit dat ik coeliakie had/heb ;).

7September
Berichten: 94
Geregistreerd: 20-02-23

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-02-24 10:20

sasja0705 schreef:
@Jokari , ja het was echt puzzelen , zelfs chips en co... toen al zo veel waar tarwezetmeel gebruikt werd.
Wij moesten toen 1x in de 4 weken naar een speciale bakker/molen rijden.


Ze hebben bij Lays hier en daar ingrediënten aangepast. Dat vind ik ook ingewikkeld nu, want sommige supermarkten hebben de oude versies in het schap, sommige de nieuwe. Met name de nieuwe paprika is GV.

herr_balou
Berichten: 1454
Geregistreerd: 03-06-19
Woonplaats: Zuiden van Noord-Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-02-24 11:05

Celebi schreef:
Echt laten testen! Zou zonde zijn als je straks weer gluten moet gaan eten om het wel officieel te kunnen laten testen.

Het schijnt trouwens ook dat veel mensen denken dat ze niet tegen gluten kunnen, maar dan ligt het aan een heel ander bestandsdeel. Dat werd me toevallig laatst verteld in een webinar over PDS. Door dan opeens te kiezen voor glutenvrij doe je eigenlijk precies hetgeen wat je lichaam niet nodig heeft.

Dus, niks veranderen aan je eten, meteen een afspraak maken bij de huisarts voor die coeliakie test en waarschijnlijk nog wat andere testjes. Je kunt daarmee bijvoorbeeld ook een indicatie zien voor PDS of de ziekte van Crohn. En een test voor parasieten en bacteriën. Die kunnen soms ook langere tijd sluimeren. Het kan echt van alles zijn dus even naar de huisarts is de beste stap.

Ik dacht dus eerst aan andere bestanddelen. Het heeft mij bijna een jaar gekost om te ontdekken dat ik ziek werd door een teveel aan gluten.

jokari

Berichten: 8766
Geregistreerd: 06-06-04
Woonplaats: thuis

Re: Glutenvrij eten..

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-02-24 11:42

Oh ja en voor wie echt geen gluten mag : opletten met medicatie ! Mèn wat hebben wij daar al miserie mee gehad.

ElCid

Berichten: 9229
Geregistreerd: 28-01-02
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-02-24 12:26

Celebi schreef:
Die kunnen soms ook langere tijd sluimeren. Het kan echt van alles zijn dus even naar de huisarts is de beste stap.


Die huisartsen heb ik dus nooit wat aan gehad; de klachten werden op van alles en nog wat gegooid ( diverticulits, spastische darm, o.a.).
Omdat ik zelf het vermoeden had heb ik door een orthomoleculair therapeut bloedonderzoek laten doen; 1 op basis van bio-resonantie waar dus een tarwe/ lactose en soja allergie/ intolerantie uit kwam en wat tekorten.
1 op basis van de reguliere geneeskunde waar...........helemaal niks uit kwam; geen tekort, geen intoleranties, niks. Hetzelfde geldt voor mijn B12 tekort; regulier niks te vinden dus ik ben blij dat mijn antroposofisch werkende huisarts toen verder heeft gekeken/ is gaan zoeken.

Kort gezegd; ik heb niet zo'n hoge pet op van de gemiddelde huisarts.

Petrichor

Berichten: 10535
Geregistreerd: 14-04-06

Re: Glutenvrij eten..

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-02-24 13:15

Bedankt voor al jullie antwoorden! :)

Ik was echter al begonnen met glutenvrij/beperkt eten, dus naar de huisarts gaan en laten prikken heeft nu sowieso niet veel zin meer.

Wel wil ik laten weten dat ik mij veel beter voel, vanmorgen sinds een zeer lange tijd echt met minder pijn uit bed gestapt en ook met wat meer zin om dingen te ondernemen.

Zo heb ik vandaag vrijwillig de badkamer schoongemaakt. :') Normaal gesproken doet mijn vent dat altijd haha.

7September
Berichten: 94
Geregistreerd: 20-02-23

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-02-24 13:37

Petrichor schreef:
Bedankt voor al jullie antwoorden! :)

Ik was echter al begonnen met glutenvrij/beperkt eten, dus naar de huisarts gaan en laten prikken heeft nu sowieso niet veel zin meer.

Wel wil ik laten weten dat ik mij veel beter voel, vanmorgen sinds een zeer lange tijd echt met minder pijn uit bed gestapt en ook met wat meer zin om dingen te ondernemen.

Zo heb ik vandaag vrijwillig de badkamer schoongemaakt. :') Normaal gesproken doet mijn vent dat altijd haha.


Wat fijn!

Ik ben via de huisarts bij een internist terecht gekomen. Je kan met hem/haar overleggen of het nodig is om weer gluten te eten voor de testen. Bij de scopie zie je duidelijk of je coeliakie hebt of niet namelijk. Ook als je al kort glutenvrij eet. Het heeft hersteltijd nodig.

Petrichor

Berichten: 10535
Geregistreerd: 14-04-06

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-03-24 10:15

Update en vraag:

Sinds dinsdag dus glutenvrij en ik heb gewoon helemaal geen pijn meer?? Ook heb ik geen buikpijn meer gehad en ben ik elke ochtend netjes naar het toilet geweest met een normale ontlasting! Zolang ik leef kan ik mij niet herinneren dat ik mij zo goed heb gevoeld! Geen pijn betekend natuurlijk ook een beter humeur, ik voel me oprecht super goed nu.

Juist daarom twijfel ik wel om naar de huisarts te gaan, ik weet door dit topic dat testen eigenlijk geen nut meer heeft gezien ik bijna een week glutenvrij eet. Of zouden ze misschien toch nog een restje kunnen vinden? Ik twijfel dus enorm wel of geen huisarts, als ik wel ga kan ik dan nog iets zwart op wit krijgen? Ik denk namelijk dat als ik zwart op wit heb dat ik dit heb ik er makkelijker mee kan leven en het los kan laten zeg maar? Maar ik twijfel wel, want ja wellicht ga ik voor niks of zegt de huisarts ga maar weer gluten eten en kom daarna maar terug? Dat zie ik ook niet zitten, het gaat net zo lekker.

verootjoo
Berichten: 35643
Geregistreerd: 19-10-03

Re: Glutenvrij eten..

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-24 10:27

Als je coeliakie hebt en je darmen heel flink aangetast zijn kan je het nog wel zien.
Weet niet of het nog in het bloed zit.

Maar neem aan dat je wel wilt weten of het coeliakie is eventueel?

Miss_Mii21

Berichten: 542
Geregistreerd: 08-03-21

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-24 10:27

Petrichor schreef:
Hoi,

Ik heb een klein vermoeden dat ik niet heel goed tegen gluten kan.

De laatste tijd heb ik vaak last van mijn buik als ik brood heb gegeten. Mijn stoelgang is ook iets apart. Soms moet ik maken dat ik bij de wc kom en soms wou ik juist dat naar naar de wc heen kon.

Daarnaast heb ik ook heel veel lichamelijke klachten, voornamelijk veel pijn. Ik heb fibromyalgie en hms dus dat verklaart de pijn natuurlijk, maar ik las ergens dat dit in combinatie met gluten wel erger kan worden.

Nu dacht ik ik ga gewoon glutenvrij/beperkt proberen en kijken wat er dan gebeurd. Dan kan ik in elk geval dingen uitsluiten. Maar jeetje wat is dat spul allemaal goor. Glutenvrij brood van de Jumbo is echt vies en dat van de plaatselijke bakker kan er mee door. De crackers van de Jumbo zijn opzich wel lekker. Vandaag ook de pasta van Jumbo gekookt maar ik walg alleen al van de geur, hopelijk proef ik er vanavond niks van als ik er ham/kaas macaroni van maak. :+

Ik hoop maar dat ik het even een tijdje vol kan houden. Hebben jullie tips? :)


Online is veel keuze. Als je brood van Jumbo al niet lekker vindt zou ik die van AH helemaal niet proberen . Pasta, je hebt ook linzenpasta en erwten pasta. Misschien is dat beter ;)
Brood roosteren of tosti's maken is soms ook nog wel een goed alternatief

Celebi
Berichten: 3657
Geregistreerd: 04-11-20

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-24 10:36

Fijn dat je verschil merkt! Toch zou ik wel aanraden om naar de huisarts te gaan om echt vast te stellen of het coeliakie is of misschien iets van gluten sensitiviteit. Maar vergis je ook niet dat het uitsluiten van gluten ook vaak heel andere voedingsstoffen elimineert en je dus na een paar dagen niet met zekerheid kunt zeggen waardoor je nu precies beter reageert. Het zou zonde zijn als je straks heel veel gezonde voedingsstoffen mist en je nog klachten krijgt omdat het net iets anders blijft te zijn.

Petrichor

Berichten: 10535
Geregistreerd: 14-04-06

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-03-24 10:36

verootjoo schreef:
Als je coeliakie hebt en je darmen heel flink aangetast zijn kan je het nog wel zien.
Weet niet of het nog in het bloed zit.

Maar neem aan dat je wel wilt weten of het coeliakie is eventueel?

Ja het liefst wel. Maar ik heb niet zoveel zin in enge onderzoeken omdat ik nu ook wel weet dat glutenvrij eten voor mij helpt. Dus bloedprikken is helemaal prima en naar de huisarts gaan ook. Maar doorgestuurd worden voor een biopt van je darmen bedank ik wel voor.

Celebi
Berichten: 3657
Geregistreerd: 04-11-20

Re: Glutenvrij eten..

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-24 10:40

Ik denk eerlijk gezegd dat als je milde klachten had en die nu opeens binnen een hele korte tijd verbeteren ze niet meteen een biopt willen nemen hoor. Plus, je kunt altijd nee zeggen. Zou gewoon even langs die huisarts gaan. Als bloedprikken geen probleem voor je is, is dat in ieder geval een snelle test. Kan ook zijn dat je daarna naar een diëtist wordt gestuurd om echt een goed uitsluit dieet te gaan doen zodat je zeker weet dat je het juiste uitsluit. :j

Unleash

Berichten: 1052
Geregistreerd: 23-07-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-24 10:48

Ik eet ook sinds een jaar gluten beperkt. Als er sporen van gluten in kunnen zitten eet ik het wel, of soms een kruidenmix waar een klein beetje gluten in zit.

En wat een wereld van verschil... ik heb veel minder buikpijn en mijn chronische kniepijn verdween als sneeuw voor de zon. Heel bijzonder. Welk bestandsdeel ik nu uiteindelijk niet tegen kan (zijn het gluten of een ander stofje) weet ik nog niet. Dat moet ik nog gaan uitvogelen.

Ik koop bijna geen glutenvrije vervangers, ben voornamelijk anders gaan eten. Vind het goed vol te houden, behalve bij reizen naar het buitenland of als je ergens op bezoek bent. Vaak neem ik dan een bakje mee met eigen eten. Wil anderen er zo min mogelijk mee tot last zijn.

Wat betreft testen: ik ben 2 keer negatief uit de bloedtest gekomen toen ik nog wel gluten at.