Euthanasie

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
rien10
Berichten: 14737
Geregistreerd: 01-06-10

Euthanasie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-02-24 12:16

Omdat het Dries van Agt topic aan het vervuilen is: het euthanasie topic.
Ik geef even een aftrap: over mijn wel of niet euthanasie gaat er maar een. Ik.
Wat een ander doet is zijn of haar zorg, zijn of haar beslissing. Ik doe er niet toe in een ander zijn beslissing. Ook niet met een bijbel in mijn hand.

Heb je problemen en denk je aan zelfdoding? Neem contact op met een hulpverlener. Bel 0800 113 of https://www.113.nl/

Mars

Berichten: 33270
Geregistreerd: 15-03-05
Woonplaats: Vld

Re: Euthanasie

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-24 12:42

Eens.
En wat mij betreft zou de euthanasie wet zelfs uitgebreid mogen worden met het D66 wetsvoorstel rondom Voltooid Leven. Maw ouderen vanaf 75 die het gevoel hebben klaar te zijn met hun leven en het leven an sich als lijden zien mogen ook voor euthanasie kiezen.

Suzanne F.

Berichten: 49290
Geregistreerd: 03-03-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-24 12:47

Mars schreef:
Eens.
En wat mij betreft zou de euthanasie wet zelfs uitgebreid mogen worden met het D66 wetsvoorstel rondom Voltooid Leven. Maw ouderen vanaf 75 die het gevoel hebben klaar te zijn met hun leven en het leven an sich als lijden zien mogen ook voor euthanasie kiezen.


Eens. Moet een vrije keuze zijn. We zijn al ongevraagd hier op deze aarde gezet. Als we eruit willen dan moet dat kunnen. En zeker voor mensen boven de 75 jaar. Ik kan me voorstellen dat je voor jongere mensen kritischer bent en meer kijkt naar uitzichtloos lijden. Maar dan nog vind ik eigenlijk dat ieder persoon voor zichzelf mag bepalen of ze uitzichtloos lijden. Dus iedereen moet op humane manier uit het leven kunnen stappen als ze dat zelf willen.

mika11

Berichten: 11115
Geregistreerd: 12-12-10
Woonplaats: Noord Veluwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-24 12:51

Alleen met 75 jaar en ouder die zelf mogen kiezen voor euthanasie, maar je wordt dement dat heb je er niets meer aan.
Ik werk in de ouderenzorg dus dan heb je daar soms mee te maken.

Dan zou je dus euthanasie moeten plegen net op het moment dat je nog zelfbeschikkingsrecht hebt.
Maar dat is niet te doen omdat vaak op dat moment iemand zijn leven nog te goed is om euthanasie te plegen.


Wat ik dan wel vind, dat als je een euthanasieverklaring maakt, dit ook telt als je dement wordt.
Je kan erin beschrijven wat je niet meer wilt.
Dan moet de familie/mentor uiteindelijke het punt aangeven, is ook vreselijk zwaar.

mysa

Berichten: 10501
Geregistreerd: 14-07-07
Woonplaats: Veluwe

Re: Euthanasie

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-24 12:54

Goed punt, dat is een lastige kwestie!
Ik ga dat voor mezelf dan toch maar eens op schrift stellen.
Neem aan dat ik dat ook bij de huisarts moet deponeren? En ook nog bij een notaris of zo?

Mars

Berichten: 33270
Geregistreerd: 15-03-05
Woonplaats: Vld

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-24 13:10

Als jij een wilsverklaring hebt opgesteld voordat je dementie vergevorderd was is dat ook een geldig verzoek.

Citaat:
In een verder gevorderd stadium van dementie kan een patiënt niet meer (voldoende) wilsbekwaam zijn om een euthanasieverzoek te doen. Wanneer een patiënt een wilsverklaring heeft opgesteld met een euthanasieverzoek toen hij nog wel wilsbekwaam was, kan dat in de plaats komen van een mondeling verzoek. Het is belangrijk om het schriftelijk euthanasieverzoek regelmatig met de arts te bespreken.

bron: Rijksoverheid website

Wintu

Berichten: 3019
Geregistreerd: 30-01-23

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-24 13:13

Mars schreef:
Als jij een wilsverklaring hebt opgesteld voordat je dementie vergevorderd was is dat ook een geldig verzoek.

Citaat:
In een verder gevorderd stadium van dementie kan een patiënt niet meer (voldoende) wilsbekwaam zijn om een euthanasieverzoek te doen. Wanneer een patiënt een wilsverklaring heeft opgesteld met een euthanasieverzoek toen hij nog wel wilsbekwaam was, kan dat in de plaats komen van een mondeling verzoek. Het is belangrijk om het schriftelijk euthanasieverzoek regelmatig met de arts te bespreken.

bron: Rijksoverheid website

Enkel als je dus in die wilsverklaring een euthanasieverzoek hebt opgenomen, tenminste zo lees ik het.

hwn
Berichten: 4725
Geregistreerd: 26-05-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-24 13:30

Mars schreef:
Eens.
En wat mij betreft zou de euthanasie wet zelfs uitgebreid mogen worden met het D66 wetsvoorstel rondom Voltooid Leven. Maw ouderen vanaf 75 die het gevoel hebben klaar te zijn met hun leven en het leven an sich als lijden zien mogen ook voor euthanasie kiezen.


Eens. Ik weet niet hoe het in Nederland zit, maar in België is het volgens mij zelfs mogelijk om op jonge leeftijd euthanasie te vragen wegens ondraaglijk psychisch lijden.

N.a.v. de discussie in topic van Dries van Agt ivm euthanasie en geloof:
Mijn pa is indertijd ingeslapen door palliatieve sedatie (hij wou euthanasie, maar dat zou nog 3 dagen duren voor dat goedgekeurd was, en zijn geduld was op). Hij had geen pijn, maar was terminaal kankerpatiënt, was denk ik zijn 7de kanker intussen (prostaat-, nier-, darm-, lever-, long- en botkanker gehad, uiteindelijk ook uitzaaiende tumoren in de hersenen). Hij heeft de sacramenten toegediend gekregen, en is op het kerkhof begraven. De geestelijke die de uitvaartdienst (nou ja, dienst, 1e week van de lockdown, dus een dienst met 5 naaste familieleden) regelde, heeft bij mijn weten helemaal niet gevraagd of mijn pa een natuurlijke dood gestorven was of dat het een actieve levensbeëindiging was. In normale tijden was er ongetwijfeld een grote eredienst met priester en eucharistieviering geweest in de kerk, geen haan die had gekraaid om eventuele euthanasie.

Ikzelf ben atheïst, en geloof dat er na de dood niets meer is, en dat vind ik goed zo, dus of ik nu natuurlijk sterf, euthanasie vraag of er zelf een einde aan maak, het maakt voor mij persoonlijk allemaal niet uit (al heb ik het natuurlijk liefst zo pijnloos mogelijk).

luuntje

Berichten: 13990
Geregistreerd: 18-08-04
Woonplaats: Nieuw-Vennep

Re: Euthanasie

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-24 13:39

Ik ben ook voor euthanasie.
Zo jammer dat mensen soms geestelijk niet meer bekwaam genoeg zijn om de keuze te (mogen) maken.
Zo’n wilsbeschikking (met euthanasie erin) geeft dan wel houvast.

Al lijkt het mij moeilijk om als dierbare die keus te moeten maken.

Lughnassadh

Berichten: 1810
Geregistreerd: 11-08-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-24 13:58

mika11 schreef:
Wat ik dan wel vind, dat als je een euthanasieverklaring maakt, dit ook telt als je dement wordt.
Je kan erin beschrijven wat je niet meer wilt.
Dan moet de familie/mentor uiteindelijke het punt aangeven, is ook vreselijk zwaar.

Dit vind ik (is) onwenselijk. Dat zou namelijk ook betekenen dat je van een arts vraagt iemand dood te maken ook als degene tegenstribbelt, blij is met het leven want die mensen met dementie zijn er, etc. Er is geen arts die dat gaat doen. Gelukkig want ga je zulke voorwaarden accepteren dan ga je je op een hellend vlak begeven. Het niet voor niets dat je op het moment van euthanasie wilsbekwaam moet zijn zijn. Eerder iets op papier zetten voor het geval dat is gelukkig in Nederland niet voldoende.

En voor de duidelijkheid, ik ben voor euthanasie maar vind een verruiming van de wet niet wenselijk en ben blij dat deze zo strikt is.

IMANDRA

Berichten: 9812
Geregistreerd: 30-05-10
Woonplaats: Silva Ducis

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-24 14:12

Suzanne F. schreef:
Mars schreef:
Eens.
En wat mij betreft zou de euthanasie wet zelfs uitgebreid mogen worden met het D66 wetsvoorstel rondom Voltooid Leven. Maw ouderen vanaf 75 die het gevoel hebben klaar te zijn met hun leven en het leven an sich als lijden zien mogen ook voor euthanasie kiezen.


Eens. Moet een vrije keuze zijn. We zijn al ongevraagd hier op deze aarde gezet. Als we eruit willen dan moet dat kunnen. En zeker voor mensen boven de 75 jaar. Ik kan me voorstellen dat je voor jongere mensen kritischer bent en meer kijkt naar uitzichtloos lijden. Maar dan nog vind ik eigenlijk dat ieder persoon voor zichzelf mag bepalen of ze uitzichtloos lijden. Dus iedereen moet op humane manier uit het leven kunnen stappen als ze dat zelf willen.


Eens.

Voor zover ik weet “wil” een psycholoog je in Nederland vanaf 25 jaar doorverwijzen naar een euthanasie traject. Omdat je dan ook psychisch volwassen zou zijn. Ik moet eerlijk bekennen dat ik daar wel moeite mee zou hebben, maar die moeite is puur voor mezelf want ik vind wel dat mensen die echt ver zijn en dat willen, dat moeten kunnen. Maakt het echter niet makkelijk voor familie en vrienden, dus ik zou wel voorstander zijn van iets van begeleiding voor de directe kring van die persoon.

Ik vind ook dat je moet kunnen verklaren dat je euthanasie wil als je te dement wordt. Bij mij zit het van beide kanten “erin” dus heb van dichtbij kunnen meemaken hoe vreselijk dat is, dus ik zou zo’n verklaring zeker opstellen.

Mijn oma en opa waren ook echt gefrustreerd en diep ongelukkig, dus ik heb er in die gevallen niet zo veel moeite mee dat het op dat moment in de tijd wellicht niet met directe toestemming is -ze zijn bovendien niet meer capabel om die beslissing te maken (of in dit geval: te wijzigen). Maar familie en arts kunnen denk ik echt wel zien wanneer het tijd is of niet.

Ibbel

Berichten: 49203
Geregistreerd: 01-09-04
Woonplaats: West-Veluwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-24 14:29

Lughnassadh schreef:
Eerder iets op papier zetten voor het geval dat is gelukkig in Nederland niet voldoende.


Wel, dus. Zie link/citaat een paar posts hierboven.

Punt is alleen dat er (vrijwel) geen arts is die op basis van een eerdere wilsverklaring bij latere wilsonbekwaamheid euthanasie wil uitvoeren. Maar wettelijk mag het wel degelijk.

secricible

Berichten: 25699
Geregistreerd: 07-07-04
Woonplaats: Maasbommel

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-24 14:33

Ik ben in beginsel voor euthanasie. Maar het volledig vrij geven vind ik weer heel ingewikkeld in de bescherming van artsen.
Idem bij wilsonbekwame mensen, om te voorkomen dat mensen misbruik maken. Op die vlakken schuurt het voor mij een beetje en vind ik het ingewikkeld worden.
Het feit dat je als arts wiebelt op een wankel evenwicht daarin tussen strafbaar en niet-strafbaar helpt daarin niet mee. Denk aan de huisarts in tuitjenhoorn in 2013.
Euthanasie is nog steeds strafbaar, er is met de juiste zorgvuldigheid sprake van strafuitsluiting.

Wintu

Berichten: 3019
Geregistreerd: 30-01-23

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-24 14:34

Ibbel schreef:
Lughnassadh schreef:
Eerder iets op papier zetten voor het geval dat is gelukkig in Nederland niet voldoende.


Wel, dus. Zie link/citaat een paar posts hierboven.

Punt is alleen dat er (vrijwel) geen arts is die op basis van een eerdere wilsverklaring bij latere wilsonbekwaamheid euthanasie wil uitvoeren. Maar wettelijk mag het wel degelijk.


Waarom eigenlijk niet. Mijn moeder is dementerend, maar wel is zij nog wilsbekwaam. Als zij nu een wilsverklaring bij de notaris laat optekenen met daarbij een verzoek tot euthanasie tzt, dan is er tzt dus bijna geen arts die dat wil uitvoeren? Begrijp ik dat zo goed?

Ibbel

Berichten: 49203
Geregistreerd: 01-09-04
Woonplaats: West-Veluwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-24 14:44

Wintu schreef:
Waarom eigenlijk niet. Mijn moeder is dementerend, maar wel is zij nog wilsbekwaam. Als zij nu een wilsverklaring bij de notaris laat optekenen met daarbij een verzoek tot euthanasie tzt, dan is er tzt dus bijna geen arts die dat wil uitvoeren? Begrijp ik dat zo goed?


Ja, dat begrijp je goed. Omdat artsen strafbaar zijn om zonder toestemming euthanasie te plegen, en gedrild zijn dat degene die euthanasie wil, voorafgaand aan de procedure echt nog een keer expliciet moet zeggen dat-ie het echt wil. Daarom durven ze gewoon niet op grond van een verklaring bij een patient die echt niet weet wat-ie wil en geen volmondig ja kan zeggen, die laatste injectie te geven. Omdat ze bang zijn alsnog aangeklaagd te worden. Door verzorgingstehuispersoneel of een achterneef die opeens boven komt borrelen, of de buurman, of wie dan ook.

En dan komt er ook nog bij dat als jij beginnend dement bent en zegt: doe het nú maar, ik ben nu nog helder, een arts mogelijk zegt: u bent nog te goed, u lijdt niet uitzichtloos.

anjali
Berichten: 15147
Geregistreerd: 25-07-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-24 14:50

Lughnassadh schreef:
mika11 schreef:
Wat ik dan wel vind, dat als je een euthanasieverklaring maakt, dit ook telt als je dement wordt.
Je kan erin beschrijven wat je niet meer wilt.
Dan moet de familie/mentor uiteindelijke het punt aangeven, is ook vreselijk zwaar.

Dit vind ik (is) onwenselijk. Dat zou namelijk ook betekenen dat je van een arts vraagt iemand dood te maken ook als degene tegenstribbelt, blij is met het leven want die mensen met dementie zijn er, etc. Er is geen arts die dat gaat doen. Gelukkig want ga je zulke voorwaarden accepteren dan ga je je op een hellend vlak begeven. Het niet voor niets dat je op het moment van euthanasie wilsbekwaam moet zijn zijn. Eerder iets op papier zetten voor het geval dat is gelukkig in Nederland niet voldoende.

En voor de duidelijkheid, ik ben voor euthanasie maar vind een verruiming van de wet niet wenselijk en ben blij dat deze zo strikt is.

Het is inderdaad zo dat sommige mensen een euthanasieverklaring laten opstellen maar als puntje bij paaltje komt willen ze toch doorleven.Want ook als dement zijnde kun je nog best van het leven genieten.Wil je die dan toch doden omdat ze vroeger dachten dat te willen? En, vergeet ook niet de familie die op de erfenis zit te wachten. Ja dat is er echt...

Wintu

Berichten: 3019
Geregistreerd: 30-01-23

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-24 14:51

Ibbel schreef:
Wintu schreef:
Waarom eigenlijk niet. Mijn moeder is dementerend, maar wel is zij nog wilsbekwaam. Als zij nu een wilsverklaring bij de notaris laat optekenen met daarbij een verzoek tot euthanasie tzt, dan is er tzt dus bijna geen arts die dat wil uitvoeren? Begrijp ik dat zo goed?


Ja, dat begrijp je goed. Omdat artsen strafbaar zijn om zonder toestemming euthanasie te plegen, en gedrild zijn dat degene die euthanasie wil, voorafgaand aan de procedure echt nog een keer expliciet moet zeggen dat-ie het echt wil. Daarom durven ze gewoon niet op grond van een verklaring bij een patient die echt niet weet wat-ie wil en geen volmondig ja kan zeggen, die laatste injectie te geven. Omdat ze bang zijn alsnog aangeklaagd te worden. Door verzorgingstehuispersoneel of een achterneef die opeens boven komt borrelen, of de buurman, of wie dan ook.

En dan komt er ook nog bij dat als jij beginnend dement bent en zegt: doe het nú maar, ik ben nu nog helder, een arts mogelijk zegt: u bent nog te goed, u lijdt niet uitzichtloos.


Dus als je dementerend bent, ben je gewoon de sjaak dus, hoe goed je het vooraf ook geregeld hebt. Dat vind ik best kwalijk.

Wintu

Berichten: 3019
Geregistreerd: 30-01-23

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-24 14:54

anjali schreef:
Het is inderdaad zo dat sommige mensen een euthanasieverklaring laten opstellen maar als puntje bij paaltje komt willen ze toch doorleven.Want ook als dement zijnde kun je nog best van het leven genieten.Wil je die dan toch doden omdat ze vroeger dachten dat te willen? En, vergeet ook niet de familie die op de erfenis zit te wachten. Ja dat is er echt...


Maar ook een hoop niet Anjali. Mijn opa was zwaar dement, had niets vastgelegd, ze waren er te laat mee. Hij had op een gegeven moment totaal geen besef meer, kreeg er ook nog kanker bij en het was een en al ellende. Als hij vooraf dus had aangegeven dat hij euthanasie wilde, dan had hij het waarschijnlijk dus niet gekregen, ik vind dat kwalijk.

mika11

Berichten: 11115
Geregistreerd: 12-12-10
Woonplaats: Noord Veluwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-24 14:57

Wintu schreef:
Dus als je dementerend bent, ben je gewoon de sjaak dus, hoe goed je het vooraf ook geregeld hebt. Dat vind ik best kwalijk.


Zoals de wet nu is, nog wel inderdaad.

Grit

Berichten: 6147
Geregistreerd: 09-07-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-24 15:03

Helaas wel Wintu. Na 6 jaar van jaarlijkse gesprekken met de huisarts, waarbij we ook elke keer de verklaringen op papier hadden ge-update, durfde de huisarts het niet aan. Dan denk je alles zo goed voorbereidt te hebben, uitgebreider en duidelijker kon niet.

Uiteindelijk alsnog geholpen door het expertise centrum euthanasie. Dankbaar dat deze kliniek bestaat, maar ook deze kliniek zit (uiteraard) vast aan de gestelde voorwaarden. Met als gevolg een hoop stress en verdriet door de onzekerheid of het ook ging gebeuren, of ze nog op tijd was en opnieuw de mallemolen in inclusief allerlei onderzoeken en gesprekken waar je dan echt niet meer op zit te wachten.

Mijn ervaring dateert wel van ruim 5 jaar geleden, ik heb het gevoel dat er inmiddels wel iets meer ruimte is, maar je blijft afhankelijk van je arts of die het aan durft. Elke euthanasie wordt getoetst, terecht natuurlijk, maar ook een reden om op een te veilig pad te blijven.

Cioccolato

Berichten: 6626
Geregistreerd: 13-12-11

Re: Euthanasie

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-24 15:12

Ik ben voor.

Maar als mensen het vanuit geloofsovertuiging niet doen, maakt mij dat ook niet uit. Als het voor hun niet mag, boeie. Mogen wel meer dingen niet.

Wij, mensen voor, moeten niet over hun oordelen.
Hun, mensen tegen ( welke reden dan ook ) moeten ook niet oordelen over de mensen die voor zijn.

Dat laatste gaat alleen nergens goed :+

anjali
Berichten: 15147
Geregistreerd: 25-07-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-24 15:18

Cioccolato schreef:
Ik ben voor.

Maar als mensen het vanuit geloofsovertuiging niet doen, maakt mij dat ook niet uit. Als het voor hun niet mag, boeie. Mogen wel meer dingen niet.

Wij, mensen voor, moeten niet over hun oordelen.
Hun, mensen tegen ( welke reden dan ook ) moeten ook niet oordelen over de mensen die voor zijn.

Dat laatste gaat alleen nergens goed :+

Klopt helemaal.En daarom ook, ik heb het al vaker gezegd, ben ik voor een verzuilde samenleving waarbij ieder in zijn\haar eigen "stamboek" mag en kan leven en sterven. Met zijn\haar eigen mensen. Met mogelijkheid van overstappen naar een ander "stamboek" (religie) als je denkt daar beter op je plek te zijn. En verder geen geruzie met elkaar want dat is tijdverknoeien.

troi
Berichten: 17017
Geregistreerd: 12-09-08
Woonplaats: Boven Zwolle

Re: Euthanasie

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-24 15:29

Rete lastig en in de praktijk een drama om een dokter te vinden die het wil uitvoeren. Want dossier niet compleet/ nog behandeling te proberen/ wilsbekwaamheid in twijfel/ diagnose moet nog extra check. Eindeloze lijst!

Als je dit wil moet je het zelf regelen. En dus voorbereiden als he in goede gezondheid bent. Spul in kluisje en ze maken je niks!

tirzasarah10

Berichten: 1832
Geregistreerd: 07-07-12
Woonplaats: Bant

Re: Euthanasie

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-24 15:56

Ik ben zeker voor omdat ik de keuze hebben een fijn idee vind.

Zeker omdat ik zelf chronisch ziek ben, zonder concrete aandoeningen of behandelingen. Ik ga steeds wat meer achter uit, bloed wijkt steeds wat meer af maar ik blijf tegen een muur aanlopen. Het maakt het zowel lichamelijk als mentaal extreem zwaar. Toen ik het aangaf bij mijn toenmalige huisarts en zei een dier hadden ze al lang uit hun lijden verlost, zei hij ik ben geen dierenarts en maakte mij belachelijk. Mijn nieuwe huisarts neemt het ook niet serieus, pijn arts wel en snapt mijn beredenering. Vind het pijnlijk dat een arts waar je je juist veilig over dit onderwerp zou moeten voelen er zo mee omgaat. Ik hoop zelf dat de criteria zeker versoepelen gaat. Waarom pas als het leven zo ondraaglijk is dat je het als aller laatste uitweg ziet na jaren vechten?
Dementie vind ik ook heel schrijnend, het idee dat iemand die altijd heeft aangegeven niet verder te willen en dan toch moet door de regels.. het lijkt mij echt vreselijk.

IMANDRA

Berichten: 9812
Geregistreerd: 30-05-10
Woonplaats: Silva Ducis

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-24 16:36

anjali schreef:
Cioccolato schreef:
Ik ben voor.

Maar als mensen het vanuit geloofsovertuiging niet doen, maakt mij dat ook niet uit. Als het voor hun niet mag, boeie. Mogen wel meer dingen niet.

Wij, mensen voor, moeten niet over hun oordelen.
Hun, mensen tegen ( welke reden dan ook ) moeten ook niet oordelen over de mensen die voor zijn.

Dat laatste gaat alleen nergens goed :+

Klopt helemaal.En daarom ook, ik heb het al vaker gezegd, ben ik voor een verzuilde samenleving waarbij ieder in zijn\haar eigen "stamboek" mag en kan leven en sterven. Met zijn\haar eigen mensen. Met mogelijkheid van overstappen naar een ander "stamboek" (religie) als je denkt daar beter op je plek te zijn. En verder geen geruzie met elkaar want dat is tijdverknoeien.


Maar waarom ben je dan toch tegen zo’n wetsverandering voor euthanasie (mits met goede regelgeving en guidelines die men moet volgen uiteraard), of abortus wat dat betreft? Niemand zegt dat gelovigen verplicht ook dat moeten laten doen, maar je geeft mensen wel de keuze als ze dat zouden willen.

Waarom mag ik van jou dan niet volgens mijn “stamboek” leven als ik later euthanasie of abortus wil, maar jij wel?