Enkelbreuk en belasten

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Billy

Berichten: 20709
Geregistreerd: 06-07-01
Woonplaats: Gemeente Tholen

Enkelbreuk en belasten

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-02-24 18:32

4 weken geleden ben ik over een stukje iks uitgegleden en heb ik mn enkel uit de kom gehad en gebroken. Ik ben met plaat en schroeven in elkaar geknutseld en gegipst.
Vorige week kreeg ik nieuw gips en een schoen met de mededeling na de carnaval mag je belasten. De carnaval is morgen afgelopen maar ik heb geen schema of zo gekregen.
Ik ben van plan voorzichtig te belasten achter mn looprek maar heeft iemand hier ervaring mee?
Ik kan met googelen er niks over vinden. Ik ben van plan om voorzichtig te beginnen en niet gelijk mn hele gewicht erop te gooien uiteraard maar vind het wel wat spannend
Alvast bedankt :D

Anoniem

Re: Enkelbreuk en belasten

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-24 18:37

Ik heb in 2021 mijn enkel gebroken en daar ook aan geopereerd. Ik mocht 4 weken na de operatie ook langzaam gaan belasten. Kreeg net zoals jou een schoen mee en verder niks. Ben uiteindelijk met 2 krukken heel voorzichtig gaan lopen en wat druk er op gaan zetten. Toen ik er op vertrouwde dat er niks geks gebeurde durfde ik langzaam wat meer druk er op te zetten.

Billy

Berichten: 20709
Geregistreerd: 06-07-01
Woonplaats: Gemeente Tholen

Re: Enkelbreuk en belasten

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-02-24 18:38

Bizar he dat je het zelf maar moet uitzoeken. Dank je wel

robbie88

Berichten: 2088
Geregistreerd: 06-09-13
Woonplaats: uit het oosten

Re: Enkelbreuk en belasten

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-24 18:43

Gewoon afspraak maken bij de fysiotherapeut die kunnen je daar prima bij helpen

Billy

Berichten: 20709
Geregistreerd: 06-07-01
Woonplaats: Gemeente Tholen

Re: Enkelbreuk en belasten

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-02-24 18:48

Ik wil mijn fysiobehandelingen liever bewaren voor als ik gipsvrij ben

robbie88

Berichten: 2088
Geregistreerd: 06-09-13
Woonplaats: uit het oosten

Re: Enkelbreuk en belasten

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-24 19:11

Ohh je hebt nog gips.. mijn man had met zijn enkelbreuk na de operatie geen gips..

Cioccolato

Berichten: 6618
Geregistreerd: 13-12-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-24 19:14

Billy schreef:
Ik wil mijn fysiobehandelingen liever bewaren voor als ik gipsvrij ben


Juist iemand die je kan helpen met je vragen en begeleiden vanaf dit punt en niet alleen er na... :D

faunty

Berichten: 1791
Geregistreerd: 06-06-13

Re: Enkelbreuk en belasten

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-24 19:15

idd afspraak maken met een fysio ! sowieso is er na operatie sprake van fysiovergoeding uit de basisverzekering... dus beter op tijd gaan dan nu zelf aanklooien en langer doen over je herstel

Petpa

Berichten: 1695
Geregistreerd: 13-07-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-24 19:16

faunty schreef:
idd afspraak maken met een fysio ! sowieso is er na operatie sprake van fysiovergoeding uit de basisverzekering... dus beter op tijd gaan dan nu zelf aanklooien en langer doen over je herstel


Basisverzekering dekt pas vanaf de 21ste behandeling

Nouvel

Berichten: 28563
Geregistreerd: 12-08-01
Woonplaats: Bollenstreek

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-24 19:19

Ik heb jaren geleden door een val van paard een talus breuk gehad, bot onderin in je enkel. Ik mocht 3 maanden niet belasten en daarna steeds met kleine percentages erbij onder begeleiding van arts en fysio.
Misschien dan toch even een fysio om raad vragen als ze vanuit het ziekenhuis niks mee geven?
Of ziekenhuis even bellen voor advies?

Billy

Berichten: 20709
Geregistreerd: 06-07-01
Woonplaats: Gemeente Tholen

Re: Enkelbreuk en belasten

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-02-24 19:33

Miss doe ik dat wel. Ik dacht zelf te beginnen met 5 kilo belasten en dan langzaam op te bouwen

Fitzroy

Berichten: 25113
Geregistreerd: 11-01-01

Re: Enkelbreuk en belasten

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-24 19:46

Balen zeg, Billy.

Ik vind de zorg vanuit ziekenhuizen sowieso erg summier en tegenstrijdig. Ik heb mijn elleboog gebroken en dan is het ook van: kijk maar. Heb nog 1 telefonische afspraak en dat is het.
Ik ben wel onder behandeling van een fysio en die maakt een opbouwschema.

Misschien toch even alvast een intake doen bij de fysio voor nu en dan later terugkomen als het gips eraf is?
Veel beterschap en succes met de revalidatie.

Billy

Berichten: 20709
Geregistreerd: 06-07-01
Woonplaats: Gemeente Tholen

Re: Enkelbreuk en belasten

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-02-24 19:51

Een elleboog is ook drama om te breken. Ook geopereerd? Beterschap!

Chrizta

Berichten: 84
Geregistreerd: 08-10-08
Woonplaats: Haren

Re: Enkelbreuk en belasten

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-24 19:53

Weet je wat voor een breuk het is? Dat staat waarschijnlijk wel in de brief van het ziekenhuis.

Billy

Berichten: 20709
Geregistreerd: 06-07-01
Woonplaats: Gemeente Tholen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-02-24 19:55

Chrizta schreef:
Weet je wat voor een breuk het is? Dat staat waarschijnlijk wel in de brief van het ziekenhuis.

Geen brief gehad
Maar uit de kom geweest en beide botten gebroken en aan de achterkant ook wat afgebroken

Percy

Berichten: 12077
Geregistreerd: 04-09-01
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-24 20:07

Helaas veel ervaring met enkelbreuken maar de een is de ander niet.

Ik heb nooit gips gehad, wel een bot, een laarsspalk. Volgens mij doen de orthopeden hier niet aan gips.

Meeste keren was het 6 weken niet belasten, dan 20%, na een week 40% en zo verder tot volle belasting. Ik moest met de weegschaal bepalen hoeveel kilo de percentages waren.
Dit allemaal wel met de bot aan, pas na consultatie mocht ik zonder bot gaan oefenen.

Billy

Berichten: 20709
Geregistreerd: 06-07-01
Woonplaats: Gemeente Tholen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-02-24 20:15

Oh daar kan ik wat mee, dank je wel dan begin ik idd met 5 kilo das nog niet zoveel maar voorzichtig aan anders het weekend naar 10 kilo. Ik ben 75 kilo maar doe voorzichtig aan
4 maart moet ik terug dat ik 6.5 week denk dat het gips er dan af mag. Dan wordt er ook een foto gemaakt

Chrizta

Berichten: 84
Geregistreerd: 08-10-08
Woonplaats: Haren

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-24 21:09

Billy schreef:
Chrizta schreef:
Weet je wat voor een breuk het is? Dat staat waarschijnlijk wel in de brief van het ziekenhuis.

Geen brief gehad
Maar uit de kom geweest en beide botten gebroken en aan de achterkant ook wat afgebroken


Bizar dat ze je geen brief mee gegeven hebben hoor!

Qua belasten: de eerste 6 weken niet belasten. Ook de eerste 6 weken geen supinatie en pronatie maken (voet naar binnen en naar buiten draaien) en niet in de eindgradige plantair en dorsaal flexie komen (voet omhoog en naar beneden). Dit kan waarschijnlijk ook niet met je gips.

leintje_

Berichten: 4201
Geregistreerd: 13-12-06
Woonplaats: Breezand

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-24 21:42

Toen ik afgelopen jaar weer mocht belasten na een operatie aan een dijbeenfractuur mocht ik na 6 weken 25% belast lopen en na 12 weken ben ik het lopen elke week met 12,5% gaan verhogen. Ik heb dit wel samen met een fysiotherapeut gedaan, maar had dit van de orthopeed ook zonder begeleiding mogen doen. Ik wilde alleen geen risico nemen, omdat het al de derde keer was dat ik was geopereerd en moest gaan opbouwen, wat de orthopeed heel goed begreep. Het enige wat je eigenlijk nodig hebt is een weegschaal en krukken en dan kan je het belasten gaan opbouwen. Als je een goed schema wil, dan raad ik wel aan om even te overleggen met een fysio, die kan je toch beter helpen met wat een realistisch doel is. 25% belasten zal wellicht een goede eerste stap zijn, maar ik kan dat vanachter mijn computer niet goed beoordelen, dat zeg ik ook alleen maar omdat dat het percentage is waarmee ik in september begon
Ik heb overigens ook nooit echt een hele uitgebreide overdracht of brief voor de fysio gehad. Na operatie 3 heb ik een uitgebreidere brief gekregen voor de fysio en ook alleen omdat ik er toen zelf om heb gevraagd. Normaliter weet een fysio wel wat er moet gebeuren en heeft deze enkel een overdracht met daarop het letsel en een indicatie voor de verzekering. Bij mij stond er in 2021 enkel: "femurschachtfractuur, gefixeerd met T2-nergpenosteosynthese".
Dus ik zou als ik jou was gewoon een fysio bellen, die kan echt het beste inschatten wat er moet gebeuren.
Laatst bijgewerkt door leintje_ op 13-02-24 22:06, in het totaal 1 keer bewerkt

har166

Berichten: 2036
Geregistreerd: 21-04-10
Woonplaats: Ekehaar

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-24 21:47

Ik brak mijn kuitbeen. Ik kreeg een een week noodgips, daarna 3 weken gewoon gips en daarna nog 2 weken loopgips wat ik mocht belasten. Al was dat loopgips nog onhandig en vermoeiend. Toen dat eraf ging moest ik nog 3 weken met een brace lopen en mocht ik de eerste 14 dagen niet over een zachte en/of oneven ondergrond lopen. Het deed ook vervelend zeer als ik dat eigenwijs toch deed. Heb nog een half jaar de spieren moeten opbouwen en m'n linkerbeen is nog steeds dunner dan m'n rechter. De informatie uit t ziekenhuis was zeer summier en ik moest er zelf naar vragen. Dus mijn advies is vooral: vraag alles.

Thats_Me

Berichten: 10941
Geregistreerd: 08-08-03
Woonplaats: N-Limburg

Re: Enkelbreuk en belasten

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-24 21:51

Voor nu inderdaad ondersteuning zoeken bij de fysio. Straks kun je alleen verder met het programma van de versterk je enkel app.

mandymonica

Berichten: 802
Geregistreerd: 31-05-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-24 21:54

Gek toch, al die verschillende adviezen... Ik heb nu een jaar terug een behoorlijke puinhoop van mijn enkel gemaakt en zo lang ik gips had mocht ik totaal NIET belasten (risico vooral dat spalk/ gips zou kunnen breken), zodra het gips eraf was mócht ik direct volledig belasten (kan toch niet meer stuk met al het reparatie-materiaal erin := ), maar kon het simpelweg nog niet. Na 8 weken gips is je been niet meer je been zeg maar :n

Wat ik met het gips er nog om wel ben gaan doen: fietsen. Niet buiten, maar mijn fiets in een taxc gezet. Hometrainer kan natuurlijk ook. Lichtste verzetje en dan maar draaien. Zo blijft je doorbloeding op peil, krijg je weer vertrouwen in je voet en doe je ook nog een heel klein beetje aan spierbehoud.

Zodra het gips eraf was naar de fysio. Omdat je een operatie hebt gehad, wordt alles vergoed uit de basisverzekering gedurende een jaar na de ingreep, als ze bij de fysio maar de juiste codering meegeven. Even navragen/ op letten. Ik heb zelf gekozen voor een sportfysiotherapeut, omdat die echt naar mobiele belastbaarheid gaat werken. En daar kunnen ze behoorlijk creatief in zijn. Om weer paard te kunnen rijden, moest ik af durven stappen en dat vertrouwde ik echt niet (meer een tussen-de-oren-kwestie overigens), maar toen heeft hij een hele stellage gebouwd tijdens 1 behandelsessie om specifiek de belasting van het afstappen na te bootsen en uit te testen. Zo fijn!

Uiteindelijk heb ik veel meer aan mijn fysio en osteo gehad, dan aan de orthopeed. Moet nog wel een keer terug voor een laatste oordeel over het wel of niet verwijderen van de ijzerwinkel, maar vermoed dat hij dat geen goed plan gaat vinden en dat hij er dan verder klaar mee is... (daarover verschillen wij van mening :+ , maar ik ga hem niet aan mijn been laten prutsen als hij niet achter de betreffende ingreep staat >;) )

Billy

Berichten: 20709
Geregistreerd: 06-07-01
Woonplaats: Gemeente Tholen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-02-24 21:57

Chrizta schreef:
Billy schreef:

Geen brief gehad
Maar uit de kom geweest en beide botten gebroken en aan de achterkant ook wat afgebroken


Bizar dat ze je geen brief mee gegeven hebben hoor!

Qua belasten: de eerste 6 weken niet belasten. Ook de eerste 6 weken geen supinatie en pronatie maken (voet naar binnen en naar buiten draaien) en niet in de eindgradige plantair en dorsaal flexie komen (voet omhoog en naar beneden). Dit kan waarschijnlijk ook niet met je gips.

De chirurg zei dat ze niet goed widten wat nou eigenlijk protocol was. Of 6 weken gips of 4 weken gips en daarna belasten op geleide van pijn . Omdat hij het gewricht in de kom moest trekken wat ik begreep is het belasten in gips na 4 weken geworden. Zal ff kijken of ik de foto hierop krijg

Billy

Berichten: 20709
Geregistreerd: 06-07-01
Woonplaats: Gemeente Tholen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-02-24 21:59

Afbeelding

Dit is de knutselarij

Chrizta

Berichten: 84
Geregistreerd: 08-10-08
Woonplaats: Haren

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-24 22:20

Geen brief gehad
Maar uit de kom geweest en beide botten gebroken en aan de achterkant ook wat afgebroken
[/quote]

Bizar dat ze je geen brief mee gegeven hebben hoor!

Qua belasten: de eerste 6 weken niet belasten. Ook de eerste 6 weken geen supinatie en pronatie maken (voet naar binnen en naar buiten draaien) en niet in de eindgradige plantair en dorsaal flexie komen (voet omhoog en naar beneden). Dit kan waarschijnlijk ook niet met je gips.[/quote]
De chirurg zei dat ze niet goed widten wat nou eigenlijk protocol was. Of 6 weken gips of 4 weken gips en daarna belasten op geleide van pijn . Omdat hij het gewricht in de kom moest trekken wat ik begreep is het belasten in gips na 4 weken geworden. Zal ff kijken of ik de foto hierop krijg[/quote]


Oke, nouja als de chirurg dat zo heeft gezegt dan is dat dus het advies. Met 4 weken eens gaan kijken war er gebeurt als je een beetje gewicht op je voet neemt. Geen pijn is een beetje meer, meer pijn is stop. En dan zo langzaam opbouwen.