Zo vaak griep in een paar maanden.

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Sizzle

Berichten: 35708
Geregistreerd: 21-04-06
Woonplaats: Zwitserland

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-24 11:24

Dan heb je je antwoord ben ik bang.
Dat ligt niet aan jou, maar aan de omgeving die heel gezondheidsintensief is.

Janine1990

Berichten: 43839
Geregistreerd: 13-03-05

Re: Zo vaak griep in een paar maanden.

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-24 11:26

Oh bah, dat is wel heel erg zuur dan! Lekkere kennismaking met je toekomst!
Oké, niet dat het voor altijd zo zal zijn voor jou, maar het is nu niet bepaalt iets waar je vrolijk van wordt als het zo begint :+

Afanaisa91

Berichten: 1348
Geregistreerd: 03-04-05
Woonplaats: Gelderland

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-24 11:34

Herkenbaar TS, toen ik nog patiëntenzorg deed hielden we bij iedere nieuwe stagiaire rekening dat ze na enkele weken ziek werden.

Zelf ook in die tijd geen problemen gehad met influenza (wel noro en covid), maar daar wordt ik ook al bijna 30 jaar tegen gevaccineerd. Dus als dat je zwakke plek blijft is de griepprik idd het overwegen waard.

Popstra
Berichten: 13796
Geregistreerd: 21-06-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-24 12:30

Tazzey schreef:
Popstra schreef:
Corona is een zware verkoudheid hede ten dage.


Vertel dat even aan mijn opa. Oh wacht die heeft die verkoudheid niet overleefd.


Dat komt helaas wel vaker voor dat ouderen een verkoudheid niet overleven omdat deze vaak een longontsteking veroorzaakt.

Popstra
Berichten: 13796
Geregistreerd: 21-06-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-24 12:32

FennyPower schreef:
KootMiraDrum schreef:
TS, wat is er de laatste tijd veranderd dat je steeds weer ziek wordt? Heb je wel of niet de vacc's gehaald? Zorg dat je goed in de vitamines voor je weerstand komt.

Ik werk tussen de oudere mensen.
Eerder was ik echt nooit ziek.
Ik heb wel de vaccinatie gehad.


Toen mijn vader de taxi bus met schoolkinderen ging rijden werd hij ook om de haveklap ziek en veel verkouden. Daarvoor had hij er nooit last van

Tazzey
Berichten: 9519
Geregistreerd: 18-07-12
Woonplaats: Somewhere over the rainbow

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-24 13:27

Popstra schreef:
Tazzey schreef:

Vertel dat even aan mijn opa. Oh wacht die heeft die verkoudheid niet overleefd.


Dat komt helaas wel vaker voor dat ouderen een verkoudheid niet overleven omdat deze vaak een longontsteking veroorzaakt.


Daar hadden de artsen toch een andere mening over. Maar fijn dat jij dat zo vanachter je toetsenbordje kan inschatten. De beste man had geen longontsteking.

FennyPower

Berichten: 1469
Geregistreerd: 06-02-14
Woonplaats: Groningen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-02-24 13:44

Janine1990 schreef:
Oh bah, dat is wel heel erg zuur dan! Lekkere kennismaking met je toekomst!
Oké, niet dat het voor altijd zo zal zijn voor jou, maar het is nu niet bepaalt iets waar je vrolijk van wordt als het zo begint :+

Het is niet mijn toekomst. Dat is een andere richting op. Dit is een tussen opleiding:)

Popstra
Berichten: 13796
Geregistreerd: 21-06-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-24 13:50

Tazzey schreef:
Daar hadden de artsen toch een andere mening over. Maar fijn dat jij dat zo vanachter je toetsenbordje kan inschatten. De beste man had geen longontsteking.


Je hoeft niet zo onvriendelijk te reageren hoor. Ik zeg en bedoel niks verkeerds namelijk.

Janine1990

Berichten: 43839
Geregistreerd: 13-03-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-24 13:57

Popstra schreef:
Tazzey schreef:
Daar hadden de artsen toch een andere mening over. Maar fijn dat jij dat zo vanachter je toetsenbordje kan inschatten. De beste man had geen longontsteking.


Je hoeft niet zo onvriendelijk te reageren hoor. Ik zeg en bedoel niks verkeerds namelijk.


Komt er alleen heel erg beroerd uit, ik begrijp goed dat Tazzey en anderen hier aanstoot aan nemen. Je bagatelliseert iets te gemakkelijk. Het is al lang en breed duidelijk dat Corona voor iedere persoon anders uitpakt. Discussie is er ook meer dan genoeg over, waardoor toch ik hoop iedereen intussen wel begrijpt dat je er niet over door hoeft te gaan, zeker niet in dit soort gevallen.

Janine1990

Berichten: 43839
Geregistreerd: 13-03-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-24 13:58

FennyPower schreef:
Janine1990 schreef:
Oh bah, dat is wel heel erg zuur dan! Lekkere kennismaking met je toekomst!
Oké, niet dat het voor altijd zo zal zijn voor jou, maar het is nu niet bepaalt iets waar je vrolijk van wordt als het zo begint :+

Het is niet mijn toekomst. Dat is een andere richting op. Dit is een tussen opleiding:)


He gelukkig!
Nou zet 'm op nog eventjes, en als het dan niet verbetert zou ik alsnog eens even aan de bel trekken bij de huisarts!

GraceZarif
Berichten: 344
Geregistreerd: 18-08-08

Re: Zo vaak griep in een paar maanden.

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-24 14:14

Niet alles doorgelezen maar vervang je tandenborstel.

Popstra
Berichten: 13796
Geregistreerd: 21-06-08

Re: Zo vaak griep in een paar maanden.

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-24 18:11


Tieneke

Berichten: 21690
Geregistreerd: 26-09-05
Woonplaats: Hasselt, België

Re: Zo vaak griep in een paar maanden.

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-24 18:20

TS, ben je toevallig recent verhuisd? Of hoe zit het met de ventilatie in huis? Geen schimmel of vocht?

OleJon
Berichten: 2505
Geregistreerd: 04-07-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-24 18:46

Miss_Mii21 schreef:
FennyPower schreef:
Ik ben kort achterelkaar heel ziek geworden. De eerste keer ernstige keelpijn dat ik niet kon slikken. Hoge koorts van 40 graden etc , iedereen aangestoken.
Nog nooit zo ziek geweest.
Een maand later weer zo ziek geworden, met deze keer piepende luchtwegen. Dat was 1,5 maand geleden.

Ik ben normaal nooit zovaak ziek, maar nu de afgelopen tijd is mijn gezondheid heel ruk.
Na de laatste keer ben ik nooit echt weer de oude ik geworden , echt wat kwakkelen. Tussen zet het weer opnieuw door of toch niet. Heel afwisselend.

Nu zit ik weer. Het begint weer op te komen, hoofdpijn en keelpijn.
Ik heb de huisarts al gebeld met de vraag wat ik moet doen om mij wat fitter te houden na zovaak ziek zijn.
Ik krijg alleen de assistente aan de lijn die aangeeft dat ik maar gewoon moet uitzieken. Maar geen antwoord of ik zelf nog iets kan doen om mezelf wat fitter te houden.

Ik word er gek van om mij telkens zo te voelen..

Is het voor meerdere herkenbaar dat je na zo ziekzijn echt veel na klachten hebt ?
Wat doen jullie om het te voorkomen?


Er heerst nu wel iets met hoofdpijn keelpijn verkouden, klapperende/dicht zittende oren, hoor het overal om mij heen. Hoofdpijn heb ik niet maar keelpijn wel gehad en ben nog verschrikkelijk verkouden.

Ik slik multivit en vit c extra. Goed handen wassen, meer kan je niet doen denk ik. En gewoon maar uitzieken.


Juist niet teveel handen wassen, daar bouw je Juist weerstand mee op.

tengeltje11
Berichten: 7150
Geregistreerd: 16-06-05
Woonplaats: w-vl,belgie

Re: Zo vaak griep in een paar maanden.

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-24 20:18

Hier geloof ik ook vooral dat alle Corona jaren, bijna iedereen zijn weerstand serieus gereduceerd heeft en we nu dus van veel meer dingen ziek worden omdat onze weerstand er voor (deels) weg is.
En als je dan serieus in de lappenmand lag, geeft dat nog een extra deuk aan je weerstand en daarna ben je nog vatbaarder voor het volgende voorbijkomende beestje…

Hutcherson

Berichten: 7379
Geregistreerd: 21-07-13
Woonplaats: --

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-24 19:02

FennyPower schreef:
Hutcherson schreef:
Heb je wellicht afgelopen jaar antibiotica gehad voor iets?

Ja. En nu komt het weer opzetten. Zware ogen, keel pijn,slijm vorming , neus voelt wat gek en vooral veel hoofdpijn .
Ik heb ook hooikoorts. Maar geen idee of dat nu weer begint.
Het zijn wel weer dezelfde klachten als toen ik echt heel ziek werd.

Schrikbarend dat er zoveel mensen vaak ziek zijn.


Antibiotica zorgt dat je microbioom in je darm wordt weggevaagd. Daar zit 80% van je immuuncellen, die dan dus volledig verdwijnen. Het duurt 1-1,5 jaar voordat dit weer terug in balans is. Tot die tijd extra risico op ziekte.

Janneke2

Berichten: 22792
Geregistreerd: 28-02-13
Woonplaats: Ergens in Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-24 19:20

FennyPower schreef:
Hutcherson schreef:
Heb je wellicht afgelopen jaar antibiotica gehad voor iets?

Ja. En nu komt het weer opzetten. Zware ogen, keel pijn,slijm vorming , neus voelt wat gek en vooral veel hoofdpijn .
Ik heb ook hooikoorts. Maar geen idee of dat nu weer begint.
Het zijn wel weer dezelfde klachten als toen ik echt heel ziek werd.

Schrikbarend dat er zoveel mensen vaak ziek zijn.

Hutcherson schreef:
Antibiotica zorgt dat je microbioom in je darm wordt weggevaagd. Daar zit 80% van je immuuncellen, die dan dus volledig verdwijnen. Het duurt 1-1,5 jaar voordat dit weer terug in balans is. Tot die tijd extra risico op ziekte.

Herstel van het microbioom is wel te doen. De meeste 'betete') drogisten hebben symbioflor op de plank staan, met name de rode dop bevat een heilzame bacterie die slijmvliezen beschermt. (De hele serie is een groene dop, dan blauw, dan rood.)
Doe ook een druppeltje in je neus.

En in het kader van slijmvliezen beschermen slik ik een half uur voor het ontbijt L-Glutamine.

Ik ben ook al weer een paar weken verkouden.
Dank voor de opmerking dat 'mijn oren zitten onder water' er ook bij hoort!
Behalve die doofheid vallen mijn klachten heel erg mee, terwijl ik vroegah drie keer per jaar een keelontsteking met 40 graden koorts 'kreeg' als aanvulling op een chronische verkoudheid.

Hutcherson

Berichten: 7379
Geregistreerd: 21-07-13
Woonplaats: --

Re: Zo vaak griep in een paar maanden.

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-24 00:59

Interessant Janneke, weet jij hoe dit zit bij dieren die veel antibiotica hebben gehad. Kun je daar dit goedje ook bij inzetten ?

Zebrastreep

Berichten: 9794
Geregistreerd: 27-08-19
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-24 01:18

Wij hebben er thuis ook last van met name mijn moeder die nooit ziek was heeft nu continue pech. Laatst al buikgriep en nog geen 2 weken later verkouden ( vermoeden corona want geen reuk en smaak meer) mijn vader is ook aan de beurt. Beide snotteren al een tijdje. Ik heb dan weer nergens last van. Ik had eind vorig jaar wel 2x achter elkaar een verkoudheid , met name de eerste was wel een hardnekkige. De tweede viel dan weer mee. Vermoed ook wel dat 1 van de 2 corona was en dat ik daarom nu niks heb.

Ik werk wel in de zorg dus kom met veel in aanraking met virussen. Geen corona vaccinatie meer gehad de afgelopen 2 jaar en geen griep vaccinaties. Ik heb collega's die echt nooit ziek zijn er bij elke uitbraak er moeiteloos doorkomen.

Met name mensen die net nieuw komen worden vaak wel echt even goed ziek , dat hoort er altijd wel een beetje bij.

Ik probeer echt fit te blijven door dagelijks naar buiten te gaan , met twee paarden waar ik nu dagelijks heen moet gaat dat wel een stuk makkelijker. Maar echt voorkomen kun je het toch niet ben ik bang.

alice0cullen

Berichten: 2434
Geregistreerd: 20-12-11
Woonplaats: Deventer

Re: Zo vaak griep in een paar maanden.

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-24 02:07

Heb niet het hele topic gelezen, maar wat betreft dat mensen vaker ziek worden momenteel, is niet gek als je de onderzoeken rond covid in de gaten houd. Covid is nooit dat onschuldige griepje geweest maar wordt in onderzoek ook wel vergeleken met HIV, vooral in de manier waarop het je immuunsysteem aantast en afbreekt. Dit zorgt voor een ketting reactie wat betreft andere ziektes.

Onderzoek wijst ook uit dat bij milde en ernstige infecties er nog covid wordt gevonden 8 maanden na infectie, en niet alleen in de longen maar in verschillende systemen in het lichaam waaronder de hersenen.

Morganlefay

Berichten: 8706
Geregistreerd: 05-05-11
Woonplaats: Orkney

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-24 11:42


Kimbers

Berichten: 5105
Geregistreerd: 04-02-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-24 14:39

Niks kunnen ruiken en proeven past ook prima bij een gewone verkoudheid hoor.
Laatst bijgewerkt door Kimbers op 11-02-24 14:59, in het totaal 1 keer bewerkt

Janneke2

Berichten: 22792
Geregistreerd: 28-02-13
Woonplaats: Ergens in Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-24 14:46

Hutcherson schreef:
Interessant Janneke, weet jij hoe dit zit bij dieren die veel antibiotica hebben gehad. Kun je daar dit goedje ook bij inzetten ?


L-Glutamine wordt wel aan dieren gegeven.
Voor symbioflor zou ik het niet weten. (Onderzoek naar het microbioom staat vaak nog in de kinderschoenen.)

Hutcherson

Berichten: 7379
Geregistreerd: 21-07-13
Woonplaats: --

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-24 16:02

Janneke2 schreef:
Hutcherson schreef:
Interessant Janneke, weet jij hoe dit zit bij dieren die veel antibiotica hebben gehad. Kun je daar dit goedje ook bij inzetten ?


L-Glutamine wordt wel aan dieren gegeven.
Voor symbioflor zou ik het niet weten. (Onderzoek naar het microbioom staat vaak nog in de kinderschoenen.)


Ja ik kon er weinig over vinden inderdaad! Wel interessant want dan zou er veel leed bespaart kunnen worden met steeds weer ziekte op ziekte op ziekte.

Sanet

Berichten: 7979
Geregistreerd: 10-10-04
Woonplaats: Fryslan!

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-24 16:23