Moderators: Firelight, Muiz, NadjaNadja, Mjetterd, xingridx, Ladybird, ynskek, Essie73, Polly
beestenfreak schreef:https://www.amsterdamumc.nl/nl/rechten- ... tellen.htm
Hier staat veel informatie en een aanmeldformulier, er staan ook telefoonnummers bij. Ik ben jaren geleden tijdens mijn opleiding in de snijzaal van het vu geweest, daar vertelden ze toendertijd dat er best een lange wachtlijst is. Het is mooi dat je vader het overweegt maar denk er als nabestaande ook goed over na. Het lichaam moet binnen 24 uur worden opgehaald dus als je pech hebt is er weinig ruimte om afscheid te nemen, dat lijkt mij persoonlijk wel zwaar. Ook kunnen de lichamen na conserveren zo'n 20 jaar goed blijven (afhankelijk van waar ze voor gebruikt worden), dat is misschien ook een beetje een gek idee.
Heel veel sterkte
Boras schreef:Misschien heb je hier wat aan
https://www.rijksoverheid.nl/onderwerpe ... wetenschap
https://www.lichaamsdonatie.info/
Heel veel sterkte
Boras schreef:Ik hoop dat jullie het op tijd geregeld krijgen. Als ik het doorlees, krijg ik de indruk dat dit van te voren geregeld moet zijn.
tienus63 schreef:Er schijnt aanbod te over te zijn. Een familielid van me wou dit ook; vanwege de ziekte waaraan geleden werd.
Maar er was geen interesse; het schijnt dat medici zichzelf aanmelden. En de wetenschap via deze weg genoeg aanbod hebben.
Een beweegreden voor mensen is nu om de nabestaanden niet met kosten van een uitvaart of crematie te laten zitten.
Bovendien vertelde een patholoog me ooit, het lichaam moet ook onder bepaalde voorwaarden overleden en bewaard zijn, anders is het ongeschikt.
WenK schreef:Mijn ervaring is niet met een volwassene, maar met ons zoontje. Hij moest toen in het (academisch) ziekenhuis geboren worden, werd tijdens de bevalling in de gaten gehouden en na het overlijden moest hij binnen een bepaalde tijd meegenomen worden. Wij kregen overigens deze keuze al direct van de arts toen we wisten dat ons zoontje zou komen te overlijden.
Als je vader onder behandeling van een arts is zou je wellicht daar eens kunnen informeren? In ieder geval heel veel sterkte de komende tijd.
ElCamino schreef:Er zijn een stuk of 5 verschillende instanties die lichamen aannemen voor de wetenschap. Je zou eens moeten googlen dan kom je ze tegen. Maar denk dat je vrij laat bent als dit nu nog geregeld moet worden. Sterkte en succes ermee!!!
Hutcherson schreef:Bedenk je trouwens ook (of degene die het overwegen) dat het overdragen aan de wetenschap niet betekend dat jouw individuele lichaam op een tafel komt te liggen en ze daarop uitgebreidt gaan onderzoeken. Bij ewout zag je ook dat er massagraven worden gemaakt met lichamen om te kijken wat er gebeurt qua ontbinding in bepaalde omstandigheden. Weet niet of dat dat het ideale beeld is van iemand die zn lichaam wil doneren aan de wetenschap.
pillow schreef:Als hij geen bijzondere ziekte of afwijking heeft, hoef je het niet te proberen. Zoals DP al zegt, er is aanbod te over en ze nemen niemand meer aan.