Coeliakie

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
nobillity

Berichten: 3827
Geregistreerd: 15-06-05
Woonplaats: Etten-Leur

Coeliakie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-01-24 16:36

Hallo lieve bokkers,

Afgelopen vrijdag kreeg ik de uitslag van mijn gastroscopie binnen; coeliakie.
Door de MDL-arts, doorverwezen naar de diëtist, hier kan ik deze week al terecht.
Verder heb ik mij aangemeld bij NCV en heb ik morgen een webinar over coeliakie.
Glutenvrij winkelen, glutenvrij eten etc. is voor mij allemaal nieuw en ik hoopte dat er misschien bokkers zijn die bekend zijn met coeliakie.
Mijn familieleden onderschatten de coeliakie (krijg ik het gevoel, als ik dit met ze bespreek, en ikzelf denk ik ook wel).
Ik hoop op wat goede tips en tricks omtrent glutenvrij boodschappen doen, waar je goede producten kan kopen etc.
Alvast bedankt!

Cyruss_

Berichten: 2111
Geregistreerd: 05-03-08
Woonplaats: Arnhem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-24 16:42

Ik heb geen coeliakie, maar wel een gluten intolerantie. Ik kan dus wel tegen sporen en als ik een klein beetje binnen krijg gaat het meestal goed. Neemt niet weg dat ik zoveel mogelijk gluten probeer te mijden.

Ik wist in het begin ook niet waar ik moest beginnen en supermarkten vond (en vind) ik vreselijk. Mijn beste tip, probeer niet letterlijk te vervangen. Maar zoek naar dingen die voor je werken. Bijvoorbeeld eet yoghurt (met glutenvrije granola) als ontbijt waar je eerder voor boterhammen zou gaan. Vezels zitten ook in fruit en groente, dus die kan je daar prima uit halen. Ik moest wel wennen de eerste weken en mijn buik was echt van slag. :')

Wat ik fijn vind is boodschappen online bestellen bij AH, hierdoor kan ik filteren op glutenallergie. Zo weet ik zeker dat er niets in huis komt waar ik niet goed op ga.

Miss_Mii21

Berichten: 542
Geregistreerd: 08-03-21

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-24 16:47

Hier het gen voor coeliakie, maar destijds had ik het niet. Probeer wel grotendeels glutenvrij te eten, omdat ik wel intolerant ben voor e.a.

Kom vooral op de lijn als je tips nodig hebt. Er is tegenwoordig veel op de markt, kwestie van proberen.

AH heeft eigen merk glutenvrij; jumbo ook. Bij bv een Aldi vind ik het lastiger.
Online heb je veel keuze. ( https://www.glutenvrijewebshop.nl/ )

Tip: zo puur mogelijk eten. Geen sausjes, geen gepanneerd spul. Zo puur mogelijk en min mogelijk toegevoegd. Marinades kunnen ook gluten bevatten.

Pasta: heb je ook op maisbasis/kikkererwtenpasta/linzenpasta (let op met sausjes of zelf maken van verse tomaat of je doet er een potje pesto doorheen dat is ook nog evt een leuk alternatief)
Brood: online veel keuze; huismerk Jumbo vind ik minder droog (wit / bruin) dan AH. Je hebt wel keuze. En dan hebben ze vaak nog Schär in het assortiment; wat duurder maar die hebben ook bv amandelmeel (kan je dan weer bv tiramisu mee maken) / broodjes / broodsoorten/ koek etc.
Laatst bijgewerkt door Miss_Mii21 op 22-01-24 17:01, in het totaal 4 keer bewerkt

Mlies
Berichten: 14153
Geregistreerd: 23-07-03

Re: Coeliakie

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-24 16:50

Eigen merk producten bij de AH hebben een glutenvrij tekentje bij de ingrediënten, dat is heel makkelijk!
In het begin duurt boodschappen doen een eeuwigheid, maar daar krijg je vanzelf handigheid in. Goed lezen!

Facebookgroep glutenvrij/coeliakie zit ook veel kennis en informatie.

Verder niet teveel zorgen maken, het is soms lastig maar echt prima mee te leven hoor! :(:)

Cchanny

Berichten: 8856
Geregistreerd: 21-09-09
Woonplaats: Noord-Holland.

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-24 17:46

Ik heb een tijdje FODMAP dieet gevolgd. Misschien kan je daar wat informatie/ideen op doen qua eten?

nafkedemi

Berichten: 1300
Geregistreerd: 31-07-07

Re: Coeliakie

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-24 17:51

Vroeger had de vereniging een boekje waarin je op kon zoeken welke producten geschikt waren inclusief nummers. Verder vooral heel goed letten op kruisbestuiving!
Heb met 2 cliënten gewerkt die het hadden. Al is dit wel inmiddels een jaar of 10 geleden.

Love_myhorse
Berichten: 604
Geregistreerd: 30-10-08

Re: Coeliakie

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-24 18:29

De ah heeft groot assortiment met glutenvrije producten. Vooral de grotere albert heijns.

Goed verpakkingen lezen.

Lotusje555

Berichten: 240
Geregistreerd: 20-02-13
Woonplaats: Den Haag

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-24 18:36

Hier een mede coeliaak.

Ik heb de diagnose gekregen toen ik anderhalf was, en heb heftige reacties op ook maar het kleinste kruimeltje :')

Voor uiteten gaan gebruik ik vaak de find me glutenfree app, en voor thuisbezorgd kan je bij de allergenen kijken of het erin zit, en ik bel altijd nog even.

Lid worden van de ncv is heel fijn. Zij hebben allemaal materiaal voor mensen die ninieuw zijn er mee, en geven tips voor recepten enzo :D