Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird
senna21 schreef:Het gaat mij erom dat ik iedere dag weer (meer) de keuzes maak die goed zijn voor mijzelf. Lief zijn voor jezelf en je leven op waarde schatten.
senna21 schreef:Wat fijn, Celine. Chapeau!
Wat heb je veranderd en hoe heb je dat aangepakt?
Celine_Famke schreef:senna21 schreef:Wat fijn, Celine. Chapeau!
Wat heb je veranderd en hoe heb je dat aangepakt?
Het is vooral een stukje bewustwording bij mij. Weten wat in welke producten zit. Neem bijvoorbeeld pepernoten of chips. Ik wist vroeger wel dat het slecht was, maar ik had geen idee hoeveel calorieën etc erin zat en wat ik op een dag at qua calorieën. Nu neem ik echt nog wel chips/chocola/pizza etc, maar ik blijf het goed in balans houden. Waar ik vroeger rustig een zakje pepernoten gewoon in 1x op at, neem ik er nu een paar en dan vind ik het goed. Want dat zijn al zat calorieën en de smaak blijft hetzelfdeOf gewoon bepaalde gerechten als diner- ik weet nu veel meer wat voor voedingsstoffen erin zitten, wat ik nodig heb, wat de calorische waarde is. Daardoor weet ik beter wat erin gaat en hoeveel marge ik heb. En ik heb er ook helemaal geen moeite mee als bijvoorbeeld mijn vriend wel meer chocola eet, of een toetje en ik niet. Omdat ik het nu gewoon niet waard vind. En sommige dingen eet/drink ik nog wel in bepaalde situaties, omdat ik dat het gewoon écht waard vind. Een fantastische aardbeienslof op mijn verjaardag? Maar natuurlijk! Heerlijk. Echter hadden we voorheen op mijn werk elke zondag altijd gebakjes. Die vond ik niet eens echt heel erg lekker, wel gewoon oké. Maar toch at ik het ook (iedereen deed het en waarom niet? Vies was het niet). Nadat ik mij bewuster werd van wat erin zat, heb ik dat niet meer gedaan. Die gebakjes zijn het gewoon niet waard. Ik geniet er niet eens echt van en het zit bomvol calorieën. Dan voel ik mij beter als ik het niet neem
senna21 schreef:Ik heb het afgelopen jaar behoorlijk wat veranderingen doorgevoerd, wat mij zeker heeft geholpen en waardoor ik nieuwe wegen bewandel. Wat ik zoal heb gedaan: mijn/ons huis grondig opgeruimd (toen ik nog niet zo fit was), bewuste keuzes wat betreft werkzaamheden en zelfs vriendschappen, gestopt met een baan, een opleiding gedaan (arbeidsmarktcommunicatie en jobcoaching), meer sporten, coaching (gekregen en gegeven).
Al herken ik ook nog wel de zin van Zolala "ik mis mijn moeiteloos opgewekte, geïnspireerde ik'. Dat ben ik door verschillende omstandigheden wat kwijtgeraakt, en dat komt niet zomaar weer terug. Dat voelt soms 'oneerlijk', maar ik besef dat dit ook een weg kan zijn naar iets nieuws... zoals de ringen van een ui. Steeds wordt er een laagje afgepeld om meer bij de kern te komen. steeds beter in contact staan met mijn intuïtie en gutfeeling.
Stappen nemen buiten mijn comfortzone zijn nu mijn belangrijkste 'opdracht'. Dit topic openen hoort daarbij.