Ik neem in de winter altijd een multivitamine. Nu denk ik ook aan vitamine D? vanwege weinig zon.
Welke vitamines zijn nog meer belangrijk, waardevol voor je lijf?
Wat slik jij?
Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird
Nyaleti schreef:Een bloedonderzoek laten doen bij de huisarts.
Als je het niet nodig hebt, kan het meer kwaad dan goed.
secricible schreef:Nyaleti schreef:Een bloedonderzoek laten doen bij de huisarts.
Als je normale doseringen slikt valt dat wel mee. Alleen de vetoplosbare vitamines ADEK moet je niet overdoseren. De rest kun je gewoon weer kwijt.
Klakkeloos slikken is niet zinvol. Vit D moet vrijwel iedereen in noord en midden Europa bijslikken, de rest hangt van je eetpatroon af.
Een goede multi kan echter ook geen kwaad.
Nibbit schreef:Nyaleti schreef:Een bloedonderzoek laten doen bij de huisarts.
Dat lijkt me wel wat overdreven, zo zonder klachten?
verootjoo schreef:Vitamines bijslikken zonder klachten lijkt me ook overdreven.
Of eet je niet gevarieerd en geen groente en fruit?
In principe krijg je alles wat je nodig hebt gewoon uit je voeding.
Ibbel schreef:Vit D is een vetoplosbaar vitamine (vit A ook trouwens). Daar kun je niet zomaar teveel of extra van slikken, want die stapelen zich op in je lichaamsvet.
Ik slik geen vit D en heb een prima vit D gehalte, dus dat iedereen in Noord Europa een vit D tekort heeft is ook flauwekul.
TS: vit D zit in al in een multivitamine, dus nog eens los bij slikken is al helemaal nergens goed voor, alleen maar slecht.
Twijfel je alsnog aan je vitamine-intake, laat je bloed controleren.
Ineke2 schreef:Ik slik vitamine D, vitamine K en krijg vitamine B12 injecties. Dit vanwege klachten en uitgebreid bloed onderzoek. Ik ben nog in afwachting of ik ook vitamine A en E tekort heb, uitslag daarvan duurt wat langer.
Overigens zijn tekorten van vitamine K, E en A zeldzaam en worden die niet in een standaard bloedonderzoek meegenomen.