Postnatale insomnia

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
cijsalover
Berichten: 3368
Geregistreerd: 03-01-05

Postnatale insomnia

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-01-24 02:08

Inmiddels geef ik me er maar aan over: de slapeloosheid na de bevalling. En niet omdat de baby me wakker maakt; zij ligt heerlijk te slapen. Ik daarentegen niet.

Het begon enkele weken na de bevalling dat ik na een nachtvoeding niet in slaap kon komen en tot de volgende voeding lag te malen. Ik werd er helemaal boos van, want was doodmoe maar slapen lukte niet. Overdag dutjes doen lukte me trouwens ook niet. Ik was alleen thuis met de baby en hyperalert. Overigens had ik tijdens de zwangerschap ook al laat van slapeloosheid.

Inmiddels is ze 4 maanden en ben ik weer aan het werk in een nieuwe baan en slaap ik nog steeds slecht. Niet altijd hoor, soms ineens een nacht knock-out en dan voel ik me de volgende dag als vanouds, heerlijk! Maar meestal lig ik een paar uur wakker. Laatst werd ik om 1 uur 's nachts wakker en kon ik niet meer in slaap komen. Daar ga je dan op naar je tweede werkweek. Weer een dag overleven.

Ik ga vroeg naar bed zodat ik niet in de stress raak van het wakker liggen. Melatoninepillen werken niet. Op de logeerkamer slapen en off duty zijn werkt niet. Ademhalingsoefeningen helpen niet.

Ik baal er zo van. De baby slaapt fantastisch en ik zou me overdag zo graag nog beter voelen. Morgen (of nou ja, vandaag :') ga ik toch maar naar de huisarts. Ik denk dat m'n hele slaapritme verstoord is en ga informeren naar slaapmedicatie. Het is het laatste wat ik wil, maar ik ben deze nachten meer dan zat.

Wie is er met postnatale insomnia bekend? Ik hoor graag ervaringen!

Celebi
Berichten: 3692
Geregistreerd: 04-11-20

Re: Postnatale insomnia

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-24 02:45

Geen exacte ervaring, maar gezien het tijdstip waarop ik dit schrijf zie je wel dat er momenteel iets mis is met mijn slaapritme. Misschien kun je bij de huisarts ook een verwijzing naar de praktijkondersteuner vragen. Wellicht kunnen ze ze je daar helpen om het piekeren en malen te verminderen. Dat helpt mij in ieder geval op dagelijkse basis erg goed. En in principe zou je slaap daar ook weer wat van moeten opknappen. Je in ieder geval geen zorgen maken over het wakker liggen want dat maakt het erger. Die instelling creëren kun je leren door bepaalde oefeningen.

Rintah

Berichten: 2926
Geregistreerd: 28-05-07
Woonplaats: Twente

Re: Postnatale insomnia

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-24 04:07

Goh, nooit geweten dat dit een ding is... Ik ben nu wakker dóór de kleine (5,5maand) maar herken het wakker liggen nadat de kleine zich gemeld heeft wel. Als ik eenmaal wakker ben ben ik ook echt wakker-wakker. Het komt regelmatig voor dat ik na fles/speentje geven zelf nog 1 a 2h wakker lig ^) ...
Ik heb verder helaas geen tips :+ :n Bij mij werkt bepaalde houding met vriendlief knuffelen eng goed gelukkig, en madam slaapt over het algemeen al door :):)

Wens je heel veel sterkte en goeie slaap toe. Hopelijk vind je snel iets wat voor jou werkt :j

Ilse_123

Berichten: 3772
Geregistreerd: 17-05-08
Woonplaats: Haaren

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-24 06:12

Zo ellendig, ik snap je frustratie. Ik had dit heel erg voor ik was bevallen en nu soms nog, maar aangezien de baby mij zoveel wakker houdt slaap ik nu tussendoor wel :') . Al vrees ik dat als hij eenmaal weer wat beter slaapt er ook wel weer van die plafond diensten komen. Had ik bij de eerste ook.
Hier had ik het op een gegeven moment maar geaccepteerd, zodra ik langer dan een half uur wakker lag ging ik eruit en een serie kijken met een kop thee ofzo. Tenminste nog iets leuks doen met die tijd. Dat werkte in elk geval tegen de boosheid.

Aan de andere kant zorgen tv en telefoon wel voor blauw licht wat inslapen lastiger maakt, je zou kunnen kijken of je ergens een bril of lamp met rood licht kunt krijgen, al zou dat hetzelfde effect moeten hebben als melatonine.

Hopelijk heeft de huisarts nog wat goede ideeën, weinig slaap is echt heel naar. Succes!

Yvette81

Berichten: 462
Geregistreerd: 29-08-15

Re: Postnatale insomnia

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-24 08:39

Oei wat vervelend en herkenbaar.
Als ik 's nachts wakker word slaap ik daarna moeilijk in. Ik ben dan echt wakker en sta dan zo 'aan' dat het me tijd kost om weer tot rust te komen.
Ik weet het ook niet.
Wat mij helpt
- geen dutjes tussendoor
- niet te vroeg gaan slapen, dus niet om 9 uur op de bank in slaap vallen maar uitstellen en dan om half 11 naar bed
- bij gesnurk van man ga ik in de logeerkamer liggen
- praatprogramma s op tv aanzetten
Ik ontspan van gepraat op de achtergrond. Dan stop ik met piekeren en lig ik te luisteren.
- muziekje opzetten om te ontspannen
- accepteren dat het zo is en vertrouwen dat je lichaam dit kan
Een nacht wat minder uur zorgt dat ik de volgende nacht wel goed slaap.
Overleg met huisarts is ook zeker een optie.

Solleke_Noah

Berichten: 11082
Geregistreerd: 22-11-07
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-24 09:40

Ik vrees dat dat er een beetje bij hoort. Ik vind het alleszins herkenbaar en hoor dit ook van vriendinnen, mijn zus,... we zijn allemaal hyperalert en van elk geluidje klaarwakker. Mijn vriend snurkt altijd heerlijk verder :')

Eén van mijn vriendinnen neemt er effectief slaapmedicatie voor want die was op. Werkt bij haar wel goed, maar is een noodoplossing.

Het wordt vanzelf wel beter als je baby wat ouder wordt. Dat hyperalerte gaat ervan af.

Liselot

Berichten: 32196
Geregistreerd: 18-06-01
Woonplaats: Almelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-24 09:44

Mijn oudste is 8 en ik heb er helaas al 8 jaar last van.
Ik slik nu 2 a 3 keer per week een slaappil zodat ik dan even bij kan slapen en betere (niet goed, wordt nog steeds zeker 15x per nacht wakker) nachten kan maken om wat uit te rusten.
Weinig koffie, sowieso niet na 3 uur smiddags, niet te laat nog eten, geen schermen voor het slapen ed werken bij mij goed voor het inslapen. Maar doorslapen ho maar -O-

Miran

Berichten: 4454
Geregistreerd: 10-08-01
Woonplaats: Woubrugge

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-24 09:48

Ik had dat vooral de eerste week na mijn bevalling, na 6 nachten amper slapen is er toen ingegrepen en moest ik 2 nachten met slaapmedicatie en in mijn eentje. Daarna was het beter maar het heeft wel lamg geduurd voor ik echt weer goed kon slapen. Ik lag toch te waken, dat had echt tijd nodig…

Doubtless

Berichten: 8490
Geregistreerd: 29-12-10

Re: Postnatale insomnia

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-24 12:32

Bekend probleem :) bij mij helpt het om magnesium nacht te slikken, paar keer per week. En als ik snachts wakker word en niet meer in slaap val luister ik een slaapmeditatie van Mahalia (spotify).

Succes, het is heel frustrerend als je wakker ligt terwijl verder iedereen slaapt.

Solistar

Berichten: 768
Geregistreerd: 31-05-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-24 12:53

Ik zou even vragen aan de huisarts of je bloed mag prikken, en laat dan vooral ook je schildklier checken. Kan ook oorzaak zijn van zulk soort problemen vooral na je bevalling, en is prima wat aan te doen. Je kunt er online meer over lezen.