Wakker blijven tijdens het autorijden

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

webster543

Wakker blijven tijdens het autorijden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-12-23 11:49

Ik ben benieuwd wat jullie allemaal als ideeën hebben wat betreft het wakker blijven tijdens het autorijden.
Het is een probleem waar ik al van mijn 18e mee kamp en ik heb al veeeeeeeel geprobeerd.
Al van mijn 18e werk ik bij de politie. Al tijdens mijn stage had ik door dat nacht werk niks voor mij was.
De eerste jaren werkte ik in Brussel, of het nu de heenweg of de terugweg was, ik heb met momenten mijn leven te danken aan toeterende medebestuurders.
Ik reageer niet op cafeïne, dus de Nalu en Redbull hadden geen enkel effect.
Nadien werkte ik dichter bij huis, maar de nachtdiensten waren een hel als het rustig was. Daar kreeg ik dan ook mijn bijnaam “miss M&M” :D . Ik had ontdekt dat ik, door de hele tijd te knabbelen, wel redelijk goed wakker kon blijven. Een zak van 400gr ging er door op een 8u nachtshift.
Na een paar jaar vond ik mijn droomjob, hondengeleider. Een fantastische job, maar een hel voor genoeg uren slaap en een regelmatig leven.
Hierbij enkele van de nadelen die wij hebben :
- in een week tijd van een vroege dienst om 3u, naar een late dienst tot 23u en nog een nacht dienst tot 04u in het weekeinde bvb.
- onverwachte oproepen tijdens permanentie, waardoor je soms tot 18u wakker bent en onderweg
- altijd alleen onderweg ( met je hond die achter je ligt te snurken :+ )
- soms tot 185km enkel rijden voor een opdracht

Ik heb ondertussen al veel geprobeerd, om ze ongeveer allemaal op te noemen :
- thee mee nemen ( maakte geen verschil) koffie lust ik niet, zelfs geprobeerd het te leren drinken
- M&M’s of Maltesers eten (werkt nog altijd het beste)
- druiven eten ( had een ander effect )
- stukjes wortel eten (kreeg ik tandpijn van)
- komkommer eten ( droogde uit en te snel op)
- alle soorten koek ( te snel op)
- cafeïne pillen ( geen effect)
- luide muziek (slaap er doorheen)
- raam open ( slaap verder)
- dutje doen langs de weg ( helpt voor 15min)
- bellen met iemand helpt het beste, maar op de meest hopeloze uren is niemand beschikbaar
- water in mijn gezicht spetteren ( slaap er doorheen)
- snoep/lollies (helpt, maar krijg er tandpijn van)
- luisterboeken of podcasts helpt tot een bepaald niveau (ben ondertussen verslaafd aan Storytel)
- de hond laten rijden en ik vanachter (toch maar niet geprobeerd :):) )

Ik kan zo nog wel een tijdje doorgaan.
Maar waar het mij vooral om gaat is dat dat wat helpt, zo ongezond is als de pest.
En het ergste is dat vanaf een bepaald punt in je vermoeidheid, je zelfs niet meer tot het gezond verstand beslissing kan komen om langs de kant te gaan. Je rijdt op automatische piloot, maar met alle gevaren.
Ik ben vaak thuis gekomen en een rondje rond mijn auto gemaakt omdat ik mij de laatste 15min niet meer herinner.

Momenteel zit ik aan de zak Maltesers met het flesje cola zero en Storytel. Op zich lukt dat al aardig, maar zeer ongezond. Ik merk ook dat mijn vertering en algemeen welzijn daarvan achteruit gaat.
Ik zoek dus gezonde alternatieven, die lang goed blijven, makkelijk en snel mee te nemen zijn, niet mijn hele auto onder kruimelen ( besef dat snacks toch het beste helpen)
Iets waar ik dus ik voor langere tijd mij kan bezig houden, terwijl ik wel verder veilig door het verkeer geraak.

Laat maar komen, de ideeën!!!!

Shirley

Re: Wakker blijven tijdens het autorijden

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-23 11:52

Cactus in je handschoen?
In allebei natuurlijk, zodat je niet kan afwisselen?

Goof

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-23 11:54

Ik vind het levensgevaarlijk in alle eerlijkheid. Hoe tof de baan ook is, misschien moet je je afvragen of dit wel geschikt voor je is, wel gezond voor je is en hoe lang je het gaat volhouden zo.

Wel oprecht een toffe baan trouwens TS!!

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-23 11:54

Je hebt zeker niets aan het advies om het te accepteren en alleen voor dagdiensten te kiezen?
Het is levensgevaarlijk om in de auto in slaap te vallen, niet alleen voor jezelf maar ook voor anderen.
Sommige mensen zijn hier gewoon niet voor gemaakt. Ik zou het ook niet kunnen. Ik word zelfs ziek van slaaptekort.

webster543

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-12-23 11:56

Shirley schreef:
Cactus in je handschoen?
In allebei natuurlijk, zodat je niet kan afwisselen?

:') Arme cactussen

Zoals er al staat, momenteel lukt het goed met Maltesers/cola zero en Storytel.
Maar ik zoek een gezondere alternatief

Ik heb een tijdje dagdienst gedaan. Werd er gek van. Ik heb graag het avontuur van “wat gaan wij vinden, hoe is het verstopt, de hond die echt knappe dingen laat zien, …”

moonsparkle

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-23 11:59

Ik zou ook beroepen willen doen waar nachtdienst erbij hoort, in heb er dus maar voor gekozen om het niet te doen want ik ben gewoon geen nachtmens en heb ook moeite met slaapschema's omdraaien

Elke keer heel veel suikers nemen om maar wakker te blijven lijkt me op de lange termijn ook echt niet gezond
Laatst bijgewerkt door moonsparkle op 31-12-23 12:07, in het totaal 1 keer bewerkt

Amber_anne

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-23 11:59

Noten en rozijnen zijn gezonder dan maltezers

Maar ik moest ook denken aan de Luisterlijn, die kun je altijd bellen om je verhaal kwijt te kunnen

Maar ik zat ook te denken dat deze baan misschien niet geschikt is voor je. Hoe vervelend ook, als je een gevaar op de weg bent voor jezelf en andere is dat het niet waard voor een baan

raket

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-23 12:00

Ik ging altijd bewegen. Touwtje springen of een bal overgooien naar een collega.

Goof

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-23 12:01

raket schreef:
Ik ging altijd bewegen. Touwtje springen of een bal overgooien naar een collega.

Dat vind ik oprecht knap tijdens het autorijden :j

Nyaleti

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-23 12:01

Gewone cola, geen zero. Lekker wat suikers er in.

Ik las ooit ergens dat iemand die ook niet reageerde op de caffeine in koffie, Matcha is gaan drinken. Dat is meer natuurlijke caffeine ofzo er daar reageerde ze wel (een beetje) op. Je kan gewoon bij de Holland&Barrett een zakje halen om te proberen.

Metal gaan luisteren? En dat door je speakers laten voeren :D

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-23 12:04

raket schreef:

Tijdens het autorijden?
Ook is TS alleen in de auto.

Edit:
TS als andere bestuurders regelmatig maar jou hebben moeten toeteren is het echt gevaarlijk aan het worden.
Het is nu afwachten totdat het wel verkeerd gaat.
Laatst bijgewerkt door Brainless op 31-12-23 12:07, in het totaal 1 keer bewerkt

Shirley

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-23 12:06

De hond is in feite ook een collega :j

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-23 12:07

Een chauffeur of een andere baan lijken me het meest voor de hand liggen. Als het slapen ook overdag speelt is het medisch onderzoek misschien nog wel nuttig - maar de kans is dat het maakt dat je niet meer dit werk kunt behouden.

Qua knabbelen zou je bleekselderij nog kunnen proberen.

zonnebloem18

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-23 12:11

Heb je dit altijd al gehad? Ik vraag me eigenlijk af of je niet een chronisch slaaptekort hebt.
Als je vakantie hebt gehad heb je het daarna dan ook meteen?

noordje

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-23 12:15

Ik heb het ook gehad, vroege diensten dat ik moest autorijden (nu veel met de trein gelukkig) Bij mij hielp het om appel(s) te eten.
Het is natuurlijk levensgevaarlijk dat je door andere weggebruikers gewaarschuwd moet worden (heb ik gelukkig nog nooit gehad) Wat ik ook wel eens deed, is even stoppen (waar het kon natuurlijk) en een powernap doen. Max 10 en dan kwam ik goed thuis.

prugelpiet

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-23 12:16

Poeh ik snap dat je je werk leuk vind, maar dit is echt staatsgevaarlijk. Voor jezelf, maar ook zeker voor je mede weggebruikers en ik vind het kwalijk dat je werk hier niet op ingrijpt. Zeker omdat je een voorbeeldfunctie hebt. Niet leuk om te horen, maar ik zou het ook niet leuk vinden dat een vermoeid persoon dat niet volledig met z’n hoofd bij de weg is ook op de weg rijd met mij. Je gaat mij niet vertellen dat je 100% scherp bent door m&m’s te eten.

Zoek een leef patroon dat beter bij je past, niet iedereen doet het goed op onregelmatige uren en weinig slaap.

Dan moet je op loopafstand van je werk gaan wonen en een collega mee hebben die autorijd tijdens de diensten.

webster543

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-12-23 12:19

Dat toeteren was in het begin van mijn werk. Nu is dat niet meer gebeurd dankzij de alternatieven.

Een chauffeur zou wel cool zijn. Zal het voorstellen aan onze baas :o
Noten, neem ik aan, die zonder zout? Ga ik eens proberen
Bleekselder is niet zo mijn smaak.

Het maakt op zich niet veel uit of ik uit verlof kom of niet. Maar uitgerust zijn en evenwichtig hebben gegeten maakt een verschil.

Bienotje

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-23 12:27

Niet wat je wil horen, maar niet iedereen is voor zulke wisselende diensten geschikt.

raket

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-23 12:28

Brainless schreef:
raket schreef:

Tijdens het autorijden?
Ook is TS alleen in de auto.

Edit:
TS als andere bestuurders regelmatig maar jou hebben moeten toeteren is het echt gevaarlijk aan het worden.
Het is nu afwachten totdat het wel verkeerd gaat.

Ik nam aan dat iedereen weet van parkeerplaatsen naast de snelweg.
Maar goed, zoek een parkeerplaats op, stap uit, doe iets actief. Zo ging ik ZELF altijd bal overgooien of touwtje springen.

Je kunt vast wel iets bedenken, maar bewegen helpt echt goed. Heb 25 jaar nachten gewerkt.

Shirley

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-23 12:34

Bij zittend werk helpt dat inderdaad prima!
Even opstaan en een stukje achteruit lopen schijnt ook je concentratie een oppepper te geven.

Wellicht helpt even een parkeerplaats oprijden en een stuk achteruit rijden met de auto ook wel.

Proberen kan altijd +:)+

robbie88

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-23 12:38

Mijn man wacht niet tot hij moe is maar plant op de terug weg powernaps van 10 minuten. En dan niet nog een minuutje langer.. als hij een drukke nacht heeft gaat hij in het hotel.. want behalve het risico dat hij in slaap viel , sliep ik er ook slecht van als hij dik 200 km terug moest rijden ( betaald de baas)
Dus dat is ook overwegen waard .

Schuur_

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-23 12:44

Ik heb het vaak als ik snelweg rijdt in het donker. Hier doe ik dan een playlist opzetten en luidkeels meezingen. Ook de verwarming niet te warm. Als ik echt moe wordt dan stop ik op een parking en ga wat lopen of een kop koffie halen tot ik voel dat de vermoeidheid weg is.
Ik kan me trouwens niet voorstellen dat je dit bijna dagelijks hebt als je werk, dan ga je toch helemaal kapot? Ik zou er gewoon aan wennen als ik dit vaker moest doen denk ik maar als je dat niet lukt dan is misschien een andere indeling van diensten toch eens waard om naar te kijken.

Renee1991

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-23 12:47

Maar heb je je al wel eens laten onderzoeken bij de huisarts?

Gitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-23 12:50

Heb je ander soort fruit al geprobeerd? Ik zie alleen druiven staan, maar wat vind je bijvoorbeeld van mandarijntjes?
En je ziet wel goed neem ik aan? Als je ogen achteruit gaan is het ook (nog) vermoeiender om wakker te blijven.

Of je wel of niet geschikt bent weet ik niet, ik denk niet dat je dat zomaar kan stellen. Mijn vader had hetzelfde, maar in mindere mate. Die is weleens over een rotonde heen gereden of met de motor bijna in de vangrail bijvoorbeeld, en ik vind hem alsnog wel zeker geschikt.
Het is jammer dat je niets aan caffeïne hebt, ik denk dat de meeste mensen daarop wakker blijven.

Heb je niets fysieks? bijv wel genoeg aanmaak van rode bloedcellen enzo

IlBuono

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-23 12:54

Vanuit aandachtsonderzoeken:
- Specifiek je aandacht gaan richten, bv. de borden op de snelweg proberen lezen (en dan aantal km's tellen ofzo), bewust bezig zijn met de auto's rondom je, bv. rode auto's tellen etc.
- Meezingen of tokkelen op je stuur etc. (motorische activiteiten zorgen voor meer actieve gebieden in je hersenen, waardoor je alerter blijft)
- Om het (ideaal) half uur even aan de kant en enkele activerende oefeningen/beetje wandelen.
- Soms is een lichtbril ook een mogelijkheid
- Temperatuur in de auto niet te hoog, zorgen dat je goed rechtop blijft zitten (zodat je niet wegzakt).