Het is een probleem waar ik al van mijn 18e mee kamp en ik heb al veeeeeeeel geprobeerd.
Al van mijn 18e werk ik bij de politie. Al tijdens mijn stage had ik door dat nacht werk niks voor mij was.
De eerste jaren werkte ik in Brussel, of het nu de heenweg of de terugweg was, ik heb met momenten mijn leven te danken aan toeterende medebestuurders.
Ik reageer niet op cafeïne, dus de Nalu en Redbull hadden geen enkel effect.
Nadien werkte ik dichter bij huis, maar de nachtdiensten waren een hel als het rustig was. Daar kreeg ik dan ook mijn bijnaam “miss M&M”

Na een paar jaar vond ik mijn droomjob, hondengeleider. Een fantastische job, maar een hel voor genoeg uren slaap en een regelmatig leven.
Hierbij enkele van de nadelen die wij hebben :
- in een week tijd van een vroege dienst om 3u, naar een late dienst tot 23u en nog een nacht dienst tot 04u in het weekeinde bvb.
- onverwachte oproepen tijdens permanentie, waardoor je soms tot 18u wakker bent en onderweg
- altijd alleen onderweg ( met je hond die achter je ligt te snurken

- soms tot 185km enkel rijden voor een opdracht
Ik heb ondertussen al veel geprobeerd, om ze ongeveer allemaal op te noemen :
- thee mee nemen ( maakte geen verschil) koffie lust ik niet, zelfs geprobeerd het te leren drinken
- M&M’s of Maltesers eten (werkt nog altijd het beste)
- druiven eten ( had een ander effect )
- stukjes wortel eten (kreeg ik tandpijn van)
- komkommer eten ( droogde uit en te snel op)
- alle soorten koek ( te snel op)
- cafeïne pillen ( geen effect)
- luide muziek (slaap er doorheen)
- raam open ( slaap verder)
- dutje doen langs de weg ( helpt voor 15min)
- bellen met iemand helpt het beste, maar op de meest hopeloze uren is niemand beschikbaar
- water in mijn gezicht spetteren ( slaap er doorheen)
- snoep/lollies (helpt, maar krijg er tandpijn van)
- luisterboeken of podcasts helpt tot een bepaald niveau (ben ondertussen verslaafd aan Storytel)
- de hond laten rijden en ik vanachter (toch maar niet geprobeerd

Ik kan zo nog wel een tijdje doorgaan.
Maar waar het mij vooral om gaat is dat dat wat helpt, zo ongezond is als de pest.
En het ergste is dat vanaf een bepaald punt in je vermoeidheid, je zelfs niet meer tot het gezond verstand beslissing kan komen om langs de kant te gaan. Je rijdt op automatische piloot, maar met alle gevaren.
Ik ben vaak thuis gekomen en een rondje rond mijn auto gemaakt omdat ik mij de laatste 15min niet meer herinner.
Momenteel zit ik aan de zak Maltesers met het flesje cola zero en Storytel. Op zich lukt dat al aardig, maar zeer ongezond. Ik merk ook dat mijn vertering en algemeen welzijn daarvan achteruit gaat.
Ik zoek dus gezonde alternatieven, die lang goed blijven, makkelijk en snel mee te nemen zijn, niet mijn hele auto onder kruimelen ( besef dat snacks toch het beste helpen)
Iets waar ik dus ik voor langere tijd mij kan bezig houden, terwijl ik wel verder veilig door het verkeer geraak.
Laat maar komen, de ideeën!!!!